Geluid van de TV via een receiver/versterker naar de speaker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco Buis
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-01-2023
Hallo allemaal,

Als eerste wil ik alvast even zeggen dat ik weinig tot geen verstand heb van audio laat staan technologie...

Mijn versterker is een aantal dagen geleden overleden nadat ik erachter kwam (via internet) dat die veels te licht was voor mijn speakers. en daardoor "iets" te warm was geworden... Ik heb 2 speakers van BNS van 4 ohm en 100 watt elk en mijn versterker zat op 40 watt per kanaal max en 6 ohm minimaal.. gekocht bij de mediamarkt op advies van de verkoper daar..

Nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe receiver/versterker zodat ik mijn speakers weer kan gebruiken samen met de Tv.

Nou is mijn vraag kan ik een versterker van 6 ohm en 150 watt output per kanaal gebruiken om mijn speakers aan te drijven of gaat dit problemen opleveren?
Aangezien ik ook radio luister via de Tv gaat hier het geluidook wel een enkele keer flink wat luider als eer een mooinummer op is maar gaat dat problemen opleveren?

Alvast bedankt!

Vriendelijke groet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

Nofi, maar als je al aangeeft geen verstand te hebben van audio dan zou ik als laatste naar de getallen kijken. Zo klinkt 6 Ohm en 150 Watt leuk, maar ik durf met 99,9% zekerheid te zeggen dat die 150 Watt tot stand is gekomen bij een niet representatieve manier van meten. Dus gemeten op 1000 Hz / 1 kHz en niet op een bereik van 20 - 20.000 Hz. En ook nog eens bij meer dan 0,1% THD. Daarbij is vermogen ook vooral leuk om te noemen, maar in de praktijk zal je het niet snel gebruiken. Met normaal gebruik heb je aan een paar Watt genoeg. Nu zijn speakers van 4 Ohm in theorie lastiger aan te sturen dan speakers van 8 Ohm, maar ook daar is niet alles mee gezegd. Speakers fluctueren namelijk in de weerstand over het gehele bereik. Als jouw speakers een gevoeligheid hebben van zo'n 85 dB of hoger dan is 40 Watt zeker niet te zwak. Of je moet met "flink wat luider" een dB of 120 bedoelen.

Ik zou in de eerste instantie dus vermogen vergeten. Kijk naar wat je nodig hebt: netwerk, HDMI, Spotify integratie, et cetera. De Topic Titel heeft het over geluid van de TV naar de receiver, maar het topic zelf rept daar niet over. Hoe wil je dat gaan doen? Net HDMI ARC? S/PDIF Out? Analoog?

Welke receiver(s) heb je op het oog? Welke speakers heb je? Merken en types helpen ons verder dan alleen getallen of een merk en getallen.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 17-10-2017 19:10 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.