Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Opzet netwerk nieuwe woning

Pagina: 1
Acties:

• TheNameIsBart
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Over een aantal weken zal mijn zus in haar nieuwe huis intrekken. Doordat zij en vriendlief geen verstand hebben van netwerken hebben ze mij gevraagd dit te regelen. Ik ken de basis, echter heb ik nog nooit met interactieve TV gewerkt. Vandaar dit topic. Het netwerk gaat er als volgt uit zien:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/ic1i87.jpg

De configuratie van de accespoints, IP-camera's, NAS enzovoort moet mij wel lukken. De iTV ontvangers zijn een ander verhaal. Ik heb al tal van topics doorgelezen maar ik krijg maar geen duidelijk antwoord gevonden. Gaan deze ontvangers, die samen met andere apparatuur aangesloten zijn op een accesspoint, werken? Ik lees veel twijfelachtige antwoorden maar nergens kan iemand met zekerheid zeggen dat het werkt. Mocht dit nu niet werken, kunnen jullie dan toelichten hoe ik het wel werkend krijg? Alvast bedankt! _/-\o_

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zie rechtsbovenin een router (en tussen haakjes access point). Gaat dat ding ook routeren? Zo ja, hoe? Want grote kans dat alles rechts dan nooit meer communiceert met alles wat onder de V10 hangt.

Geen idee welke apparatuur je van plan bent te halen maar je moet voor IPTV & telefonie & internet rekening houden met IGMP en/of VLAN's. Ik lees nergens dat router en accesspoint dat snappen/kunnen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
het werkt gewoon met VLANS, als je router VLANS ondersteund dan kan het gaan werken maar ik ben bang dat je dan ook extra opties nodig hebt. dacht iets van IGMP snooping oid...

op http://netwerkje.com/iptv is meer te vinden hierover

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Gezien je kabels gaat trekken kan je net zo makkelijk twee kabels trekken. Dat is sowieso verstandig zodat je als er een stuk gaat nog een backup hebt.

• TheNameIsBart
  • Niet online
Na het een en ander ingelezen te hebben heb ik het overzicht wat duidelijker gemaakt zodat het voor jullie (en mijzelf :+ ) duidelijker te lezen is:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/1zv8qa9.jpg

Een paar vragen:
  • Ik heb nog niet overal beschreven of er sprake is van tagged of untagged VLAN omdat ik hier over twijfel. Klopt het dat je, indien er sprake is van meerdere VLANs, tagged moet gebruiken en voor de rest untagged?
  • Ik weet nog niet welke access points ik ga gebruiken. Ik kan er namelijk geen vinden die VLAN support heeft en meerdere poorten heeft om andere apparaten op aan te sluiten. Of zijn deze er simpelweg niet en ben ik aangewezen op routers welke ik dan als access point configureer?
  • Ik laat de Microtik alle IP-adressen uitdelen, dit gaat werken, toch? :)
  • Ik zie vaak de term IGMP snooping voorbij komen. Is dit in mijn situatie handig?
MAX3400 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 15:21:
Ik zie rechtsbovenin een router (en tussen haakjes access point). Gaat dat ding ook routeren? Zo ja, hoe? Want grote kans dat alles rechts dan nooit meer communiceert met alles wat onder de V10 hangt.

Geen idee welke apparatuur je van plan bent te halen maar je moet voor IPTV & telefonie & internet rekening houden met IGMP en/of VLAN's. Ik lees nergens dat router en accesspoint dat snappen/kunnen?
In het vernieuwde overzicht gaat de Microtik router de IP-adressen uitdelen. Wat betreft de apparatuur, zie bovenstaande.
johnkeates schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 15:27:
Gezien je kabels gaat trekken kan je net zo makkelijk twee kabels trekken. Dat is sowieso verstandig zodat je als er een stuk gaat nog een backup hebt.
Hier houden we uiteraard rekening mee. Niks zo irritant om dit achteraf te moeten doen. :+

Achteraf is dit 'projectje' wat groter en moeilijker dan gedacht. Ik ben echter leergierig en vindt het geen probleem om hier tijd en geld in te steken. Jullie hulp wordt van harte gewaardeerd!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Na dat je NTU bij je router binnen moet je verder geen VLANs meer doorzetten, behalve VLAN4 naar de TV. VLAN6 is WAN, niet LAN!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:52

lier

MikroTik nerd

Aangezien je toch al met MikroTik werkt zou je de hAP ac (Lite) kunnen overwegen. Voldoende poorten en WiFi is dan via CAPsMAN centraal te regelen. Welke eisen stel je aan WiFi?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Psvtje10 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 23:03:
Na het een en ander ingelezen te hebben heb ik het overzicht wat duidelijker gemaakt zodat het voor jullie (en mijzelf :+ ) duidelijker te lezen is:
[afbeelding]

Een paar vragen:
  • Ik heb nog niet overal beschreven of er sprake is van tagged of untagged VLAN omdat ik hier over twijfel. Klopt het dat je, indien er sprake is van meerdere VLANs, tagged moet gebruiken en voor de rest untagged?
  • Ik weet nog niet welke access points ik ga gebruiken. Ik kan er namelijk geen vinden die VLAN support heeft en meerdere poorten heeft om andere apparaten op aan te sluiten. Of zijn deze er simpelweg niet en ben ik aangewezen op routers welke ik dan als access point configureer?
  • Ik laat de Microtik alle IP-adressen uitdelen, dit gaat werken, toch? :)
  • Ik zie vaak de term IGMP snooping voorbij komen. Is dit in mijn situatie handig?
[...]

In het vernieuwde overzicht gaat de Microtik router de IP-adressen uitdelen. Wat betreft de apparatuur, zie bovenstaande.
[...]

Hier houden we uiteraard rekening mee. Niks zo irritant om dit achteraf te moeten doen. :+

Achteraf is dit 'projectje' wat groter en moeilijker dan gedacht. Ik ben echter leergierig en vindt het geen probleem om hier tijd en geld in te steken. Jullie hulp wordt van harte gewaardeerd!
Je tekening gaat niet werken. VLAN7 moet inderdaad doorgestuurd worden naar de WAN van de ExperiaBox, dat is dus correct. Maar VLAN 4 en 6 moeten naar een router welke in staat is om een PPPoE verbinding op VLAN 6 te starten. VLAN 4 kan dan of direct doorgestuurd worden naar de TV ontvanger (bridged iptv, switches er tussen moeten dan VLANs ondersteunen) of gebruikt worden om vanuit de router een verbinding op te zetten (routed iptv). Achter de router kan je dan switches / access points zetten.

Bij routed iptv heb je de mogelijkheid om Netflix etc te gebruiken op de tv ontvanger, bij bridged niet.

Is het sowieso wel handig om zoiets op te zetten bij mensen die minder technisch zijn? Je zou gewoon de ExperiaBox neer kunnen zetten, de 10 is op zich prima voor basis gebruik. Desnoods zet je wi-fi uit en een aantal access points neer.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:44
Je kunt alles gewoon op 1 en hetzelfde netwerk zetten. Je hoeft geen gescheiden netwerk meer te hebben voor de Interactive tv kastjes en de rest van het netwerk, zolang je maar switches gebruikt die goed met IGMP snooping om gaan. Laatst ook nog bij vrienden gedaan, alle apparatuur gewoon via KPN besteld en aangelegd. Heb gebruikt gemaakt van de KPN accesspoints (2x) en een IGMP geschikte switch. Alles bedraad aangesloten en alles gaat over 1 netwerk waarbij de interactieve tv kastjes ook daarvan deel uitmaken. Je kunt op deze manier gewoon je eerste situatieschets volledig toepassen, waarbij de "router" gewoon een accesspoint is.

Zelf thuis heb ik overigens mijn router ingezet ipv de Experiabox omdat ik telefonie toch niet gebruik. De router is een ASUS RT - AC66U waar Merlin op draait met nog wat scripts om dnsmasq te draaien.

Zie: Robocfg configuratie voor KPN IPTV op ASUS RT-AC66U

[ Voor 59% gewijzigd door adjego op 19-10-2017 11:13 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• TheNameIsBart
  • Niet online
adjego schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 11:01:
Je kunt alles gewoon op 1 en hetzelfde netwerk zetten. Je hoeft geen gescheiden netwerk meer te hebben voor de Interactive tv kastjes en de rest van het netwerk, zolang je maar switches gebruikt die goed met IGMP snooping om gaan. Laatst ook nog bij vrienden gedaan, alle apparatuur gewoon via KPN besteld en aangelegd. Heb gebruikt gemaakt van de KPN accesspoints (2x) en een IGMP geschikte switch. Alles bedraad aangesloten en alles gaat over 1 netwerk waarbij de interactieve tv kastjes ook daarvan deel uitmaken. Je kunt op deze manier gewoon je eerste situatieschets volledig toepassen, waarbij de "router" gewoon een accesspoint is.

Zelf thuis heb ik overigens mijn router ingezet ipv de Experiabox omdat ik telefonie toch niet gebruik. De router is een ASUS RT - AC66U waar Merlin op draait met nog wat scripts om dnsmasq te draaien.

Zie: Robocfg configuratie voor KPN IPTV op ASUS RT-AC66U
Dat zou helemaal makkelijk zijn! Zoals je wellicht ziet ben ik totaal niet bekend met VLANs en wil ik deze graag vermijden wanneer mogelijk. ;)

Ik dacht in eerste instantie dat het niet zou werken zonder VLANs aangezien ik dat in de vorige woning van mijn zus ook niet voor elkaar kreeg. Toen werd internet en TV geleverd door Telfort (met dezelfde infrastructuur als KPN) en werkte iTV maar deels. iTV viel soms weg en interactieve diensten en Netflix werkten niet via de ontvanger. Kan jij bevestigen dat deze bij jouw vrienden wel werken? Alvast bedankt!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:44
Dat kan ik zeker bevestigen. De TV-Kastjes maken gewoon deel uit van het gewone netwerk, en kunnen dus ook verbinding maken met het internet. "Meer TV" is beschikbaar op alle tv kastjes (4 stuks).

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• Ero-Sensei
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-11 14:44
Ik denk even hardop; verbeter me als ik het verkeerd heb:

De Experiabox regelt automatisch de VLAN's voor IPTV.
Om het makkelijk te maken qua onderhoud, aangezien het bij mensen is die er zelf niets aan zullen doen, zou je wellicht de twee IPTV kabels vanuit de Experiabox rechtstreeks kunnen laten komen en voor de rest de Mikrotik laten DHCP-en?

Het enige nadeel is dan nog dat je volgens mij bij de V10 geen DHCP uit kan zetten.
Dat moet op te lossen zijn door de V10 de IPTV-ontvangers een dedicadet IP te geven buiten de DHCP range denk ik. Die kastjes praten verder toch met andere onderdelen uit het netwerk.

Nogmaals, ik ben totaal geen netwerk expert, vandaar dat ik in de simpele oplossingen denk. Correct me if I'm wrong (or stupid).

• TheNameIsBart
  • Niet online
adjego schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 11:36:
Dat kan ik zeker bevestigen. De TV-Kastjes maken gewoon deel uit van het gewone netwerk, en kunnen dus ook verbinding maken met het internet. "Meer TV" is beschikbaar op alle tv kastjes (4 stuks).
Dank voor de bevestiging, ik kan aan de slag. :)
Ero-Sensei schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 11:38:
Ik denk even hardop; verbeter me als ik het verkeerd heb:

De Experiabox regelt automatisch de VLAN's voor IPTV.
Om het makkelijk te maken qua onderhoud, aangezien het bij mensen is die er zelf niets aan zullen doen, zou je wellicht de twee IPTV kabels vanuit de Experiabox rechtstreeks kunnen laten komen en voor de rest de Mikrotik laten DHCP-en?

Het enige nadeel is dan nog dat je volgens mij bij de V10 geen DHCP uit kan zetten.
Dat moet op te lossen zijn door de V10 de IPTV-ontvangers een dedicadet IP te geven buiten de DHCP range denk ik. Die kastjes praten verder toch met andere onderdelen uit het netwerk.

Nogmaals, ik ben totaal geen netwerk expert, vandaar dat ik in de simpele oplossingen denk. Correct me if I'm wrong (or stupid).
Dank voor het meedenken. Jouw oplossing vereist echter meerdere kabels naar de bovenverdieping (iTV vanaf de Experiabox en een andere kabel voor het access point) en dat is bijna onmogelijk. Ik heb besloten dat ik het zo simpel mogelijk wil houden met zo min mogelijk switches, routers en instellingen die ik niet begrijp :+ .

Onderstaand schema is de uiteindelijke indeling geworden:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/34942up.jpg
Een paar opmerkingen:
  • De tweede IP-Camera moet nog worden gekozen. Dit gaat waarschijnlijk pas een aantal weken na intrek gebeuren. Uiteraard leg ik de kabel alvast aan.
  • De babyfoon is uit het overzicht verdwenen. Deze gaat niet verbonden worden via het netwerk.
  • Ik ga mij oriënteren op ethernet kabels middels dit topic.
  • De tweede switch is de TP-Link TL-SG1005P geworden aangezien deze ondersteuning bied voor POE. Dit scheelt een onhandige kabel naar het access point.
Allen bedankt voor jullie input! _/-\o_
Pagina: 1