Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ICT-monitoringstool uptime en downtime

Pagina: 1
Acties:

• brianb
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-03-2023
Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar een netwerk monitoring tool, welke mijn uptime (en downtime) kan calculeren, op basis van ingestelde sensoren. Nu weet ik dat er een hele hoop tools bestaan, zoals SolarWinds, SpiceWorks network monitor en ook PRTG. Deze 3 heb ik getest en PRTG bevalt tot nu toe het meeste (qua stabiliteit, want de andere crashen regelmatig), maar wat ik nodig heb krijg ik hier niet uit.

Wat ik graag zou willen meten is hoeveel % van de tijd is een server down geweest. En dan bedoel ik niet dat de server er helemaal uitgelegen heeft, maar dat ik ook aparte sensoren instel zoals het regelmatig controleren van een SQL server (service), HDD ruimte, ping, etc. Dit kan in principe in PRTG, maar ik krijg hier geen mooi rapport uit. Hij laat dan alle sensoren los zien. Heb ook al een topic hier voor bij PRTG geopend, maar krijg geen zinvol antwoord aangezien ik nog in de trial variant zit en absoluut nog niet de volledige versie ga kopen zolang ik er niet zeker van ben of ik dit precies kan meten.

Kort door de bocht: over mijn constante monitoring moet ik een rapport kunnen draaien welke dan laat zien hoeveel % van de tijd iets down is geweest en uiteindelijk bijvoorbeeld over een jaar een percentage krijg te zien van uptime 99,902% bijvoorbeeld.

Deze cijfers zijn namelijk voor een bepaald iemand bedoeld om eind van het jaar mijn KPI te bepalen :)

Thnx en hoop dat dit een beetje duidelijk is :) Zijn hier vast meer mensen die dit in de business hebben draaien! :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

PRTG (gecensureerd want live data):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DUtZ75zfYbGQDUm82eMOk4wf/full.jpg

Maar dat er ergens niet 100% staat, wil niet zeggen dat de server down is geweest. Je KPI, zoals je weet, bereken je over SLA-afspraken, maintenance-windows, exceptions (major incidents) etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Je zou eens naar Nagios kunnen kijken.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:30

TommieW

Numa numa.

Als ik me niet vergis, kan Zabbix out-of-the-box: https://www.zabbix.com/do...ns/monitoring/it_services

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

RvV

Ik heb deze "Hostmonitor" ook wel eens gebruikt voor uptime, disk usage, cpu, services, tcp poorten etc.. Best een aardige prijs maar voelt een beetje aan alsof het uit de vorige eeuw komt.

https://www.ks-soft.net/hostmon.eng/index.htm

Y'24

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Heb je al eens gekeken naar Zabbix?
https://zabbix.com/

Die kan precies dat en nog *heel* veel meer.

Wij gebruiken het nu een paar jaar en ik moet zeggen dat ik nog weinig echte nadelen heb kunnen ontdekken. Hooguit dat de leercurve wat steil kan zijn en het niet multi-master kan draaien. (Dus je moet je HA op infra laag doen, HA op de applicatie laag kan niet.)

Wel is het heel mooi schaalbaar. (In tegenstelling tot (*@Y$%(@$ Cacti.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Spro
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-11 03:52
Mag ik de 3e zijn die Zabbix zegt? :)

En dan specifiek voor wat jij zoekt IT services (of gewoon Services zoals het in Zabbix 3.4 heet)
https://www.zabbix.com/documentation/3.4/manual/it_services

Gratis, open source, flexibel, krachtig en schaalbaar als een gek.
Enige opmerking erbij: Laat je niet ontmoedigen door de ietwat stijle leercurve. In het begin kan het best verwarrend zijn!

• j_v_malsen
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-11 13:54
Wij gebruiken momenteel Check_MK. Dit kan wat jij wilt en nog veel meer.

http://mathias-kettner.com/checkmk_monitoring_system.html

For rent

• brianb
Dit zijn nog eens mooie antwoorden en ook positieve! Thanks voor deze input, ik ga hier mee aan de slag en zal zeker naar Zabbix kijken!

Kleine vraag nog: gebruiken de meeste van jullie een Zabbix VM template, of zijn er ook die een setup hebben gedraaid op een Server 2012/2016 machine? Ik krijg op dit moment de ovf template niet deployed vanwege foute settings... vandaar dat ik nu neig naar een gewone setup op een Windows machine.

Klopt het trouwens dat je voor Zabbix overal een agent moet installeren? Dat wil ik liever niet. Kan hij niet zoals PRTG met ping en sql checks etc dit remote doen? Heb nog wat moeite met alles bij elkaar te harken wat ik nodig heb om te installeren aangezien die ovf deploy niet goed gaat.

[ Voor 77% gewijzigd door brianb op 18-10-2017 12:36 ]

• Spro
Agents zijn handig, maar zeker niet verplicht.
SNMP. Ipmi. Odbc. Ping checks, service checks, etc etc. Allemaal zonder agent mogelijk.

Ik gebruik zelf nooit de appliance van Zabbix, maar installeer het bij elke klant los op de distro en DB van zijn keuze.

In principe als je de docs volgt( installation from packages) , is het een kant en klaar proces. Kom je er toch niet uit, laat dan even weten waar het linksaf gaat, dan help ik je om het in de lucht te krijgen ;)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Prometheus + Grafana

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:44
Ik vind LibreNMS heel fijn om te gebruiken: https://www.librenms.org/

Verwijderd

Als het vooral een Microsoft omgeving is zou ik kijken naar SCOM. Weet niet hoe groot je omgeving is, maar daar zitten standaard rapporten in die dergelijke functionaliteit bieden.

• unezra

unezra

brianb schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:52:
Kleine vraag nog: gebruiken de meeste van jullie een Zabbix VM template, of zijn er ook die een setup hebben gedraaid op een Server 2012/2016 machine? Ik krijg op dit moment de ovf template niet deployed vanwege foute settings... vandaar dat ik nu neig naar een gewone setup op een Windows machine.
Ik zou Zabbix draaien op een Linux smaak naar keuze. (Wel even kijken welke ondersteund worden door Zabbix.) Het kan op een Windows Server maar da's een lelijke kludge. Net zoals een appliance. Het werkt, maar het is sub-optimaal.

Als je omgeving ook maar een beetje omvang heeft, eigenlijk altijd, zou ik gaan naar een master/proxy setup. Dat is iets ingewikkelder om op te zetten maar levert je heel veel flexibiliteit op plus dat je master beter te tunen is als master. (En je proxies als proxy.)
Klopt het trouwens dat je voor Zabbix overal een agent moet installeren? Dat wil ik liever niet. Kan hij niet zoals PRTG met ping en sql checks etc dit remote doen? Heb nog wat moeite met alles bij elkaar te harken wat ik nodig heb om te installeren aangezien die ovf deploy niet goed gaat.
Zabbix agent is *ontzettend* handig. Op alles waar 'ie op kan zou ik 'm zeker installeren. Het is alleen niet verplicht. Je kunt met zo'n beetje ieder protocol monitoren dat er maar bestaat. (Tot en met zelfgeschreven shellscripts aan toe.)

Wij draaien op alle servers waar een agent op kan een agent. Op alles waar het niet kan (servers waarop het niet kan/mag, netwerk apparaten, etc) doen we SNMP. Andere smaken gebruiken we (nog) niet.

• Spro
unezra schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 22:01:
[...]

Ik zou Zabbix draaien op een Linux smaak naar keuze. (Wel even kijken welke ondersteund worden door Zabbix.) Het kan op een Windows Server maar da's een lelijke kludge. Net zoals een appliance. Het werkt, maar het is sub-optimaal.
Heb je ergens een linkje naar de guide om de Zabbix Server op Windows te installeren? Het is namelijk absoluut geen supported platform.
Zabbix Agent op Windows is supported, en werkt goed.

Overigens deel ik je mening mbt appliance. Dit is een Ubuntu bak met mariadb en Apache. Werkt, niets mis mee. Maar gemaakt om mee te spelen, niet voor productie.

En laten we eerlijk wezen, het installeren van Zabbix is bijna sneller gedaan dan het deployen van die VM ;)

• unezra

unezra

Spro schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 07:11:
[...]
Heb je ergens een linkje naar de guide om de Zabbix Server op Windows te installeren? Het is namelijk absoluut geen supported platform.
Hmm. Nu je het zegt. Ik heb het zelf nooit geprobeert maar ik meende dat iemand ooit tegen me heeft gezegd het gedaan te hebben. Technisch moet het wel kunnen, met Ubuntu op Windows. Maar da's wel een van de lelijkste oplossingen die er zijn. :)

Dus nee, inderdaad, da's een NOGO zone.

(Dom van me, meestal check ik dat wel even voordat ik het roep maar ik ben er nu vanuit gegaan dat omdat iemand het een keer geroepen heeft, het in test ook wel zou kunnen werken. Ik heb vaker zulke gruwelijkheden gehoord die nog best aardig werken. Mij zul je het iig niet zien doen. Net zoals Apache op Windows, het werkt maar gatverdamme, doe dan IIS of zet Apache op Linux/FreeBSD/etc.)
Zabbix Agent op Windows is supported, en werkt goed.
Yep. Het fijne is dat zodra je dat een paar keer hebt gedaan en de boel goed hebt beschreven, het 5 minuten werk is. Kwestie van een goede basis config file bouwen die voor alle servers (of groep servers / netwerk) gelijk is. Agent neerplempen, als service installeren met die config file en gaan.
Overigens deel ik je mening mbt appliance. Dit is een Ubuntu bak met mariadb en Apache. Werkt, niets mis mee. Maar gemaakt om mee te spelen, niet voor productie.

En laten we eerlijk wezen, het installeren van Zabbix is bijna sneller gedaan dan het deployen van die VM ;)
Klopt.
Basis installatie van Zabbix is appeltje. Zelfs in master/proxy setup. Het echte werk zit in de configuratie en finetuning van Zabbix. Daar kun je makkelijk weken en maanden mee bezig zijn. De basis werkt vrij snel maar uiteindelijk wil je méér en dan word het een lange maar leuke en uitdagende klus. :)

Wat dat betreft valt het ook wel mee met die leercurve. Hij is een beetje bumpy vooral.
Basis installatie is vrij simpel, dan moet je er een beetje mee leren werken, de weg vinden. Installeer je eens en agent op een Linux/Windows/whatever doos en hebt basisgegevens over CPU, memory, disks, etc. Dat is vrij eenvoudig. Daarna ga je tunen, custom dingen d'r in duwen, etc. Da's weer lastig.

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:38
Hieronder een link naar een handleiding om Zabbix op een Debian/Ubuntu server te installeren.

https://www.unixmen.com/h...on-debian8-and-ubuntu-16/

Als je de stappen doorloopt heb je binnen 10 minuten een werkende server.

• Spro
Blommie01 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 07:26:
Hieronder een link naar een handleiding om Zabbix op een Debian/Ubuntu server te installeren.

https://www.unixmen.com/h...on-debian8-and-ubuntu-16/

Als je de stappen doorloopt heb je binnen 10 minuten een werkende server.
Hou aub de guide van Zabbix zelf aan...

In de guide:

-PHP parameter always_populate_raw_post_data = -1 aanpassen. Why?
-mysql db pass ‘zabbix’ houden?
- in de server config hoef je maar 1 parameter aan te passen ( DBPassword ) de rest staat op de defaults al correct.
- frontend config parameter ‘name’ wordt leeg gehouden terwijlje die wel wil invullen.
- username/password voor frontend staan fout in de guide :)

https://www.zabbix.com/documentation/3.0/manual/installation

• brianb
Even een trapje.. Na menig contact met Spro (waarvoor dank!) staat de Zabbix server en ik heb op alle clients de agent geïnstalleerd. De Zabbix portal geeft aan dat alle clients mooi verbonden zijn, en zo ver ingericht zoals ik wil (qua monitoring, warnings etc). Echter waar ik nu tegenaan loop, en dat is iets waar ik alles behalve tegen aan wil lopen, is dat ik constant warnings krijg dat machines niet up zouden zijn (onzin, want niks is uitgevallen). En blijft elke minuut doorgaan, terwijl ik de interval op 10 min heb staan, en ik deze machines gewoon vanuit de Zabbix server kan pingen:

Probleem begonnen om 11:41:00 op 2017.11.09 Probleem omschrijving: Zabbix agent on sqllive02 is unreachable for 5 minutes
Host: sqllive02
Prioriteit: High
Origineel probleem ID: 17882

En dit gaat door voor elke server. Agent is ook ZBX groen in de portal. Is gewoon bereikbaar. En na 2 minuten ofzo komt er ook weer direct een ''opgelost'' mailtje.

Alles werkt echt top, en vooral hoe de SLA getoond wordt etc, geweldig.. _/-\o_ maar ik kan uiteraard niet live gaan zolang ik gespamd blijf worden met onterechte meldingen.
Op Zabbix forums heb ik gezien/en gehoord dat dit te maken kan hebben met een ''hangende'' queue aan mails en warnings, maar deze queue is gewoon leeg.

Wie heeft het verlossende antwoord? Ik ben ten einde raad :'(

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:41

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit kan komen als de Agent niet reageert of het antwoord niet tijdig verwerkt kan worden. Ga eens kijken in de logs op de Zabbix server of je wel genoeg pollers hebt hiervoor.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• brianb
Logs laten niks zinnigs zien, maar toen ik je bericht las schoot me iets anders te binnen. Ik heb de ''agent.ping'' via de Template App Zabbix Agent uitgeschakeld, en een nieuwe template gemaakt met daarin alleen een simple icmpping, deze gekoppeld aan de Windows, Citrix etc. templates, en dit schijnt te werken :) Kreeg meteen een melding van een onbereikbare VM (klopt, hier was de Agent nog niet op geïnstalleerd)
Tot nu toe ben ik erg blij :)

Bron: http://www.fucking-it.com...x-basic-icmp-monitor-ping

• simple.
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-11 10:55
Ik ben op zoek naar een tool om mijn groeiende systeem te monitoren en up-to-date te houden.
We zijn de laatste jaren gegroeid naar 3 vestigingen (verbonden met vpn en binnen 1 domein) en rond de 150 gebruikers.
Ik kom Zabbix meerdere keren tegen als een goeie (gratis) tool, maar zie alleen Linux en debian.
we hebben zelf alleen Windows 2012R2 servers en Windows 10 werkstations.

Het zou fijn zijn als ik de agents via een GPO kan pushen naar de werkstations en de console op een windows server kan installeren.
heeft iemand hier ervaring mee?
en is er een mogelijkheid hier patch management mee te doen? (adobe updaten ect) zo nee, kunnen jullie iets aanraden?

• unezra

unezra

@simple. Zabbix. Daar zijn gewoon Windows agents voor. :)
(Wij gebruiken het om alle systemen te monitoren en gebruiken Linux en Windows dwars door elkaar.)

Oh, trouwens, je wil de *server* wel op Linux draaien. (Server en proxies.) Dus minimaal 1 maar eigenlijk 2 of 3 Linux machines.

[ Voor 29% gewijzigd door unezra op 16-11-2017 20:12 ]

• Spro
simple. schreef op donderdag 16 november 2017 @ 10:41:
Ik ben op zoek naar een tool om mijn groeiende systeem te monitoren en up-to-date te houden.
We zijn de laatste jaren gegroeid naar 3 vestigingen (verbonden met vpn en binnen 1 domein) en rond de 150 gebruikers.
Ik kom Zabbix meerdere keren tegen als een goeie (gratis) tool, maar zie alleen Linux en debian.
we hebben zelf alleen Windows 2012R2 servers en Windows 10 werkstations.

Het zou fijn zijn als ik de agents via een GPO kan pushen naar de werkstations en de console op een windows server kan installeren.
heeft iemand hier ervaring mee?
en is er een mogelijkheid hier patch management mee te doen? (adobe updaten ect) zo nee, kunnen jullie iets aanraden?
Zabbix is niet de enige tool die gratis is, en goed. :*)
De agent (zowel linux als Windows) is te pushen, alleen heb ik daar geen ervaring mee; van origine ben ik een linux fan. Vervolgens praten de agents gewoon terug naar de server, en komt data in de server terecht.

Als de agent eenmaal draait en met de Server communiceert, of je er eigenlijk niets meer mee te configureren, dit gaat allemaal vanuit het Zabbix server frontend.

De server moet wel op Linux draaien, en werkt niet op windows, desalniettemin moet de setup niet zo moeilijk zijn ;)
unezra schreef op donderdag 16 november 2017 @ 20:11:
@simple. Zabbix. Daar zijn gewoon Windows agents voor. :)
(Wij gebruiken het om alle systemen te monitoren en gebruiken Linux en Windows dwars door elkaar.)

Oh, trouwens, je wil de *server* wel op Linux draaien. (Server en proxies.) Dus minimaal 1 maar eigenlijk 2 of 3 Linux machines.
Je moet de Zabbix Server wel op Linux draaien. Zabbix biedt geen support voor de server op Windows.
Tenzij je een Linux VM op je Windows bak wil draaien 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Spro op 16-11-2017 22:43 ]

• unezra

unezra

Spro schreef op donderdag 16 november 2017 @ 22:40:
[...]
True. :)
De agent (zowel linux als Windows) is te pushen, alleen heb ik daar geen ervaring mee; van origine ben ik een linux fan. Vervolgens praten de agents gewoon terug naar de server, en komt data in de server terecht.

Als de agent eenmaal draait en met de Server communiceert, of je er eigenlijk niets meer mee te configureren, dit gaat allemaal vanuit het Zabbix server frontend.
Er zijn wel wat parameters in de config file die je als je serieus dingen gaat wijzigen in je monitoring wilt aanpassen. Met name op gebied van lokale programma's of scripts die taken moeten uitvoeren. Je kunt dat niet pushen vanuit Zabbix naar de agent toe. (Scripts die lokaal moeten draaien en hun output aan de Zabbix server of proxy moeten geven moeten echt op dat systeem staan en dat kan niet via Zabbix.)
De server moet wel op Linux draaien, en werkt niet op windows, desalniettemin moet de setup niet zo moeilijk zijn ;)
Voor iemand die _geen_ kennis en ervaring heeft met Linux is dat per definitie lastig, maar als je een beetje de weg wet op Linux is het wel te doen. Het lastige van Zabbix zit 'm in het configureren van de server en van de monitoring. Dat is altijd lastig. Monitoring is gewoon geen eenvoudige materie. De complexiteit zit 'm alleen minder in het onderliggende OS van je server. :)
[...]
Je moet de Zabbix Server wel op Linux draaien. Zabbix biedt geen support voor de server op Windows.
Tenzij je een Linux VM op je Windows bak wil draaien 8)7
*brrrrrrrrrr*^*brrrrrr*

Hoe dan ook, als je Zabbix goed wilt doen: Bouw meteen een master/proxy setup. Het is wat ellendig dat Zabbix niet multi-master is (dus je master is je SPOF) maar meteen als master/proxy opbouwen is nu even wat meer werk maar levert als het groeit zinvolle voordelen op.

Kortom: Eigenlijk altijd meteen master/proxy opzetten en enkel in uitzonderlijke situaties met enkel een master aan de slag.

Verwijderd

Wij gebruiken Grafana samen met Influxdb en wat powershell scripts. Werkt perfect en draait prima op Windows Server 2012 R2.

https://grafana.com/grafana

http://flemmingriis.com/d...db-with-windows-backeend/

https://hodgkins.io/windo...with-influxdb-and-grafana

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2017 10:47 ]

• simple.
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-11 10:55
Spro schreef op donderdag 16 november 2017 @ 22:40:
[...]
Na jullie reacties ben ik overtuigd dat ik niet aan zabbix moet beginnen, een Linux VM oid maakt mijn systeem gecompliceerder en dat wil ik niet.
het systeem moet overdraagbaar blijven aan eventuele opvolgers, dus simpel en transparant.

Welke windows based alternatieven raden jullie aan?
Ik zal kijken naar grafana, wat zijn andere aanraders?

• unezra

unezra

@simple. Hmmm. Zabbix is extreem veel kennis over beschikbaar. Het is voor zover ik weet een van de meest gebruikte (Open Source) systemen die er is. Juist qua overdraagbaarheid zit je goed en je kunt natuurlijk altijd een Linux support partij inschakelen als jij of je opvolger er niet uit komen.

Daarbij, een beetje sysadmin red zich ook wel op een Linux machine. :)

• Spro
simple. schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:45:
[...]

Na jullie reacties ben ik overtuigd dat ik niet aan zabbix moet beginnen, een Linux VM oid maakt mijn systeem gecompliceerder en dat wil ik niet.
het systeem moet overdraagbaar blijven aan eventuele opvolgers, dus simpel en transparant.

Welke windows based alternatieven raden jullie aan?
Ik zal kijken naar grafana, wat zijn andere aanraders?
Als je me dan toch dwingt: PRTG. Niet gratis (uit m'n hoofd eerste 100 sensors gratis, daarna mag je je portemonnee trekken), maar zeker wel goed. Andere alternatieven op Windows durf ik je zo niet te zeggen, en zeker geen gratis tools.

Ik ben van mening dat een Zabbix VM je omgeving niet gecompliceerder maakt, maar als je er absoluut geen ervaring mee heb, kan ik me voorstellen dat je het niet wil leren op de machine waar je monitoring draait :+
(al heeft Zabbix een kant en klare appliance(vm) die het gewoon gaat doen zonder dat je echt linux kennis hoeft te hebben)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mijn ervaring met Zabbix is dat het zich echt heel erg makkelijk laat installeren op CentOS 7 echt niets complex aan. Echt leuke software.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Willem1981
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11 21:29
Je zou kunnen kijken naar pulseway.
Gebruik ik zelf ook en werkt best goed

Verwijderd

simple. schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:45:
[...]

Dat was voor ons ook de belangrijkste reden om voor Grafana te kiezen. Zabbix is een prima product maar niet voor een Windows OS only toko.
Pagina: 1