Dell E5440 ziet externe beeldschermen niet meer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:48

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Op het werk heeft een van mijn users een heel vreemd probleem waar ik niet uit kom. Misschien tijd om eens in de kennisdatabank van Tweakers te duiken. :)

Machine: Dell Latitude E5440
Situatie: in dockingstation met twee externe monitoren beide aangesloten via DVI.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0719/4645/products/Dell_e5540_1024x1024.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.astringo.co.uk/wp-content/uploads/2015/03/Dell-E-Port-II.jpg

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41X8mbCOBnL._SY355_.jpg

Het probleem: het POST-scherm en het Windows splash screen zie je wel op de externe monitoren. Maar zodra het loginscherm van Windows tevoorschijn zou moeten komen, gaan beide schermen op zwart en in power save mode (no signal). Als de laptop opengeklapt wordt staat daar het loginscherm en kan je inloggen. De machine ziet de externe schermen niet en er is geen enkele manier om ze aan te sturen. Uiteraard heeft het gewoon jaren lang wel gewerkt - nu opeens niet meer.

Geprobeerd:

- Docking station vervangen. Ook met een ander docking station van het zelfde model het zelfde probleem.

- BIOS update en video driver update (via Dell update). Nog steeds het zelfde probleem.

- Driver deinstalleren en Windows zelf drivers laten zoeken. Met de drivers die vanaf Windows Update komen, nog steeds het zelfde probleem.

Het gekke is dat wanneer je de drivers verwijdert en opnieuw opstart, beide schermen zonder videodrivers in basic VGA mode wel aangestuurd worden. Maar zodra er een videodriver wordt geïnstalleerd (van Dell, van Intel of van Microsoft) dan doet de machine weer alsof er geen externe schermen zijn aangesloten.

De andere poorten van het docking station (USB, netwerk) doen het wel.

Een extern scherm via VGA direct op de laptop aangesloten werkt wel.

Mijn klomp is gebroken... Heeft er iemand houtlijm? :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Hier op 't werk precies dezelfde setups, video driver update in Device Manager werkt altijd feilloos bij dit soort situaties. Ik denk dat de dock connector van de laptop toch ergens beschadigd is ofzo. Wat je nog kan proberen is Windows herinstalleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
@Haribo112 Thanks!

Het wordt nog gekker. De gebruiker had dus de laptop uit het docking station en één monitor via vga direct op de laptop. Ik plug om de vga-poort van het docking station te testen die vga-stekker in het docking station, plop de laptop in het dock... En beide monitoren komen tot leven.

Dus met één monitor op VGA en één op DVI werkt het wel. Met twee op DVI ziet hij beide niet.

Het blijft een conundrum, maar de user is blij want haar monitoren doen het weer. :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
Heb je ook DisplayPort kabels? Dan zou je daar ook nog mee kunnen testen. Als ik 't ontwerp van dat dock eens bestudeer, dan lijkt het mij dat die DVI & DisplayPort aansluitingen samen op een controller lopen. De VGA zal via een aparte controller worden aangestuurd. Het kan dus zijn dat er iets mis is met de digitale controller van de laptop en deze nog maar bandbreedte heeft voor 1 poort. Erg bijzonder verhaal in ieder geval, mooi dat het is opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Haribo112 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:37:
Heb je ook DisplayPort kabels? Dan zou je daar ook nog mee kunnen testen. Als ik 't ontwerp van dat dock eens bestudeer, dan lijkt het mij dat die DVI & DisplayPort aansluitingen samen op een controller lopen. De VGA zal via een aparte controller worden aangestuurd. Het kan dus zijn dat er iets mis is met de digitale controller van de laptop en deze nog maar bandbreedte heeft voor 1 poort. Erg bijzonder verhaal in ieder geval, mooi dat het is opgelost!
Verder zoeken is niet echt de moeite waard. Deze laptop wordt toch over een paar maanden vervangen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
Tja, inderdaad. Plus tijd die je er in steekt is duurder dan een nieuwe laptop ..
Pagina: 1