Vernieuwing van huidige componenten of overklokken.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RidgeRazor
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-12-2025
Nu de koude wintermaanden er weer aankomen wil ik graag een upgrade van mijn PC. Ik twijfel er nog over hoe ik deze wil ga vormgeven. De opties waar ik namelijk tussen twijfel is een totale vernieuwing van al mijn hardware, CPU, GPU, Mobo, RAM etc, of overklokken van mijn huidige setup met eventueel daarnaast een nieuwe GPU.

Excuus als dit topic in de onjuiste categorie geplaatst is. Ik zit net een beetje tussen wal en schip met deze inhoud.

Mijn setup is op het moment als volgt:

Intel i5 4670k
MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G
Gigabyte Z87X-OC
2 x 4GB Corsair Vengeance DDR3
Corsair CX600
Windows 7, 64-bit (uiteindelijke overstap naar 10 na dit besluit)

Mijn doel is om eind dit jaar een Oculus Rift te kopen en vloeiend te laten lopen. Een GTX 970 zou goed genoeg moeten zijn voor VR, maar ik wil uiteindelijk ook op 1440p gamen (het scherm komt in 2018), dus wil eventueel een stap maken naar een GTX 1080.

Mijn vraag is dus of het beter is om een totale vernieuwing van hardware te doen, of is het zonde van mijn hardware en kan ik beter gaan overklokken (Mobo en CPU zijn er tenslotte voor gemaakt.....)?
Met als subvraag of ik dan wel beter mijn GPU kan upgraden of dus zelfs die ook kan overklokken.

Extra toelichting:
Ik ben nieuw met overklokken, vandaar dat ik niet duidelijk voor ogen heb of het rendement opweegt tegen nieuw spul, maar ben er wel bereid in te duiken. Het is dus zeker een optie waar ik de tijd voor wil nemen. Logischerwijs is nieuw spul duurder dan overklokken. Ik weet dan ook nog niet hoe snel ik alles zou kopen, mocht ik voor een totale upgrade gaan. Het gaat er voor mij dus nu puur om of het 't nog waard is om over te klokken of dat ik beter de portemonnee kan trekken.

Bedankt alvast!

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een 1050 zou voldoende moeten zijn om op 1440p te kunnen gamen; een 1080 is daar, denk ik, overkill voor.

Afhankelijk van het type games, zou je i5 nog mee moeten kunnen maar dan adviseer ik wel om in ieder geval je RAM uit te breiden naar 16GB of meer (er zijn nu al games die suboptimaal werken en 10GB RAM of meer gebruiken terwijl de ontwikkelaar 8GB in de specs had staan).

De volgende stap is dan om je CPU te upgraden, indien je dat nodig gaat vinden.

Kijk nog wel even kritisch naar je voeding; afhankelijk van leeftijd, is het zomaar mogelijk dat deze niet meer optimaal werkt en zometeen net niet genoeg prik levert voor nieuwe componenten.

Wil je niet stap voor stap upgraden; dan is een setje van een i5-8xxx CPU, 16GB DDR4, bijbehorend (basis) moederbord en 1050 wel een aardige set. Kost wel even een bak meer maar dan kan je in ieder geval een jaartje of 3 a 4 vooruit, op zijn minst.

[ Voor 22% gewijzigd door MAX3400 op 17-10-2017 12:49 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:19
Uit financieel oogpunt is het niet echt rendabel om een hele nieuwe setup aan te schaffen. De i5 4670K is nog prima, al denk ik dat een GTX 970 voor 1440p gaming net wat te kort schiet. Een GTX 1070 is de sweet spot voor 1440p gaming (wel redelijk prijzig en lastig te vinden as we speak).

Ik ga mee met het advies van @MAX3400, upgraden naar 16GB RAM is een goede upgrade.

Qua overklokken van je i5 4670K, op YouTube is een schat aan informatie te vinden, ik zou daar eens wat opzoeken. Zoektermen: "i5 4670K overclocking" en "Gigabyte Z87X-OC i5 4670K overclock". Succes :)

• RidgeRazor
MAX3400 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:48:
Een 1050 zou voldoende moeten zijn om op 1440p te kunnen gamen; een 1080 is daar, denk ik, overkill voor.
Een 1050 zie ik niet als een verstandige investering, als ik van een 970 kom. Ik wil wel een beetje future proof zijn, natuurlijk.

Verder heb je qua RAM helemaal gelijk. Ik zit al een tijdje tegen 8GB extra aan te hikken, omdat ik dus tegen deze keuze aanloop en twijfel of het DDR3 of 4 moet worden.
Koen179 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:51:
Uit financieel oogpunt is het niet echt rendabel om een hele nieuwe setup aan te schaffen. De i5 4670K is nog prima, al denk ik dat een GTX 970 voor 1440p gaming net wat te kort schiet. Een GTX 1070 is de sweet spot voor 1440p gaming (wel redelijk prijzig en lastig te vinden as we speak).
Jep, dacht ik ook.. Als ik de geruchten mag geloven en er komt een 1070ti ben ik erg benieuwd hoe goed die past in mijn plaatje.
Koen179 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:51:
Qua overklokken van je i5 4670K, op YouTube is een schat aan informatie te vinden, ik zou daar eens wat opzoeken. Zoektermen: "i5 4670K overclocking" en "Gigabyte Z87X-OC i5 4670K overclock". Succes :)
Ik heb een hoop info kunnen vinden idd, plus een uitvoerige guide voor Z87 Mobo's met een Haswell CPU op een overclock website.

Bedankt voor jullie input!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-02 17:58

Thomg

Aww yiss

RidgeRazor schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:02:
[...]
Verder heb je qua RAM helemaal gelijk. Ik zit al een tijdje tegen 8GB extra aan te hikken, omdat ik dus tegen deze keuze aanloop en twijfel of het DDR3 of 4 moet worden.
Waarom koop je dan niet 2e hands wat RAM?
Voor 8GB ben je ~35 euro kwijt, veel minder waard dan dat gaat het (absoluut gezien) niet echt worden.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

ik zou inderdaad geheugen erbij prikken en dan gaan overklokken; het is immers "gratis" performance, je kunt in ieder geval de upgrade langer uistellen

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• RidgeRazor
Thomg schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:47:
[...]

Waarom koop je dan niet 2e hands wat RAM?
Voor 8GB ben je ~35 euro kwijt, veel minder waard dan dat gaat het (absoluut gezien) niet echt worden.
Zeker waar.. Zie hier op V&A al het een en ander staan. Thx voor de tip!
NLBUURMAN schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 16:40:
ik zou inderdaad geheugen erbij prikken en dan gaan overklokken; het is immers "gratis" performance, je kunt in ieder geval de upgrade langer uistellen
Ook zeker waar.. Twijfel zat 'm vooral in het rendement van geïnvesteerde tijd in overklokken en daadwerkelijk resultaat.
Pagina: 1