Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik zoek een?
Ik ben me aan het oriënteren op een upgrade van mijn huidige audio/homecinema setup. Op dit moment heb ik een oude HKTS-7 speakerset + Harman Kardon AVR van begin van de eeuw voor audio/video in de woonkamer en een squeezebox setup met een squeezebox radio in de keuken en squeezelite player icm Q Accoustics 2010i speakers in de eetkamer. Dit werkt OK, maar zeker het hele squeezebox ecosysteem is gedateerd. Daarnaast neemt de HKTS subwoofer veel ruimte in, en is tegelijkertijd bedraad dus kan niet verplaatst worden. Daarnaast is de versterker een best bakbeest, zowel qua ruimte als stroomverbruik.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
In de praktijk merk ik dat we voornamelijk 2 dingen doen op dit moment waar deze oplossing in voorkomt: Muziek luisteren, dit is nu een gedoe omdat je niet makkelijk Spotify connect kunt gebruiken, maar via halfslachtige Squeezebox plugins moet werken. Series en films kijken via Chromecast (binnenkort Chromecast Ultra), die streamt van Netflix of Plex Mediaserver. Geluid loopt daarvoor nu via de TV.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik overweeg op dit moment 2 oplossingen, allereerst Sonos, het is even een investering maar bij verschillende mensen om mij heen gezien dat het gewoon goed werkt en ook op lange termijn supported is. Ik zou dan om te beginnen een Play 1 of 3 in de keuken, eetkamer en playbar in woonkamer nemen. Sub is iets dat ik leuk zou vinden als keer een extra maar waar ik de prijs toch wel erg fors vind.

Alternatief is bestaande speakers in eetkamer blijven gebruiken icm Chromecast audio, idem voor keuken icm Chromecast audio en dan investeren in een goede soundbar voor woonkamer. Hierbij is voornaamste dat hij onder de 46" TV past (max 105cm breed), en dat hij de manco's van de Sonos Playbar ondervangt, dus goede support voor DTS, DD Plus, draadloze subwoofer etc.

Wat is je budget?
Budget is flexibel, ik kan het prima aan mezelf verantwoorden om Sonos Playbar + Play:3's en Play:1 / one te nemen. Tegelijkertijd moet dat wel echt wat toevoegen tov goedkopere oplossingen met een goede soundbar + wat Chromecast audio's, waarbij ik liefst max 800 tot 1000 zou uittrekken voor de Soundbar, wetende dat apps etc die erbij horen abandonware zijn binnen nu en een jaar (tov Sonos)

Verdere vragen
Ik ga er in bovenstaande even vanuit dat:
- Chromecast Audio Sync gewoon goed werkt, ik heb veel op internet gezocht en mensen lijken tevreden, maar toch goed om te checken?
- Evt Soundbar moet makkelijk te bedienen zijn, bij voorkeur een app/API om te koppelen aan home automation, maar uiteraard ook HDMI-CEC.
- Uiteindelijke keuze is dat ik iets wil waar ik weer een paar jaar mee door kan, voornaamste reden om niet voor Sonos te kiezen is toch de beperkte support van audio formaten door de bar, en de hoge prijs van de Sub.

Dus... wie heeft adviezen voor goede soundbars tot 1000,- of kan mijn gedachte veranderen om toch voor Sonos te gaan vanwege betere future proofing en mogelijk toch betere werking tov Chromecast audio?