Aankoop NAS

Pagina: 1
Acties:

• crazymm
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-11-2025
Beste leden,

Ik wil binnenkort een NAS aanschaffen, alleen twijfel ik tussen een aantal:

Het moet voldoen aan het volgende:
- Camera station voor ongeveer 3 camera's. Welke camera's het worden (word een andere topic)
- Media server (thuis en buiten (3G)
- VPN server
- Torrent download station (zelden)

Liefst ook met:
- Virtualisatie: 3 x Windows 10 machines

Liefst een vlotte machine en zuinig mogelijk.

Budget 200 euro of minder.

Interessant:
Qnap TS251 (1GB) : Deze kan ik aanvullen met 2 latjes van 2 x 4gb die ik nog heb ik liggen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Virtualisatie: 3 x Windows 10 machines
Dit ga je niet redden. Tenminste, als je al kan virtualiseren op de NAS zelf, dan zit je aan 3x 2GB minimale RAM. Wil je daarnaast dan ook nog je torrents downloaden, media server spelen (transcoding??) en ook Camera Statio gebruiken, dan houdt het snel op.

Of wil je virtualiseren over iSCSI? Dan is het wel te adviseren om een NAS te pakken met 2 NIC's; dan kan je je normale traffic (camera / internet / media) over NIC1 gooien en je iSCSI over NIC2. Je zal dan wel iets meer info moeten geven over je huidige netwerk etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• crazymm
Ik wil niet gaan transcoderen.

Dat isci laad de vm hdd op de nas. Hoe kan ik dit beheren. Dan word waarschijnlijk mijn ram van mijn hyoervisor tool gebruikt. Stel ik wil mijn beheer computer uitzetten, dan gaat die computer ook dicht toch?

Dus dat word een aparte vm server toch?

Enkel een modem thuis en een mediaspeler.

• MAX3400

MAX3400

Oke, hoe ga je dan een 1080p film (bijvoorbeeld) buiten kijken op 3G?
Dat isci laad de vm hdd op de nas. Hoe kan ik dit beheren. Dan word waarschijnlijk mijn ram van mijn hyoervisor tool gebruikt. Stel ik wil mijn beheer computer uitzetten, dan gaat die computer ook dicht toch?

Dus dat word een aparte vm server toch?
Nou ja, dat is dus mijn vraag. Als je je NAS wil inzetten als hypervisor voor meerdere Windows 10 VM's, denk ik dat je met 8GB RAM in je NAS niet gaat rondkomen. Ook de CPU van een NAS tot 200 Euro zal te wensen overlaten; kans zit erin dat je niet eens Windows 10 kan virtualiseren of dat het heel traag is.

Maar als je via iSCSI gaat virtualiseren, dan zal je een hypervisor moeten hebben draaien op een andere machine en gebruik je daarvan RAM & CPU en die moet aanblijven inderdaad. Ik weet niet wat jouw "beheer computer" is, maar over het algemeen moet je beheer tooling en hypervisor los van elkaar draaien.

• crazymm
Oke dan laat ik even vm machine even links liggen. Hiervoor mag ik niet in deze topic over praten.

Transcoderen op de nas, voorkomt dat dat je weinig 3G data verbruikt? Het hoeft niet perse 1080P, mag ook 720p.

• MAX3400

MAX3400

crazymm schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:29:
Transcoderen op de nas, voorkomt dat dat je weinig 3G data verbruikt? Het hoeft niet perse 1080P, mag ook 720p.
Ja/nee/misschien. Ik weet niet wat de bitrate is van jouw 720p-materiaal.

Als je beetje rondkijkt, kan 720p ergens tussen de 1500 en 8000Kbps liggen. Ten eerste moet jouw upload (van huis naar buiten) daaraan voldoen en daarna verbruik je het inderdaad als 3G-data. Transcoderen zorgt ervoor dat de bitrate lager kan worden waardoor je upload lager mag zijn en je daardoor minder 3G-data verbruikt.

Volgens mij kan je met Plex (maar dat is uit mijn hoofd) aangeven welk target-profile je hebt dus als jouw smartphone maar 1280x720 pixels heeft, zie jij op dat schermpje het verschil tussen 800Kbps of 8000Kbps amper dus zou je kunnen transcoden naar 1000Kbps, dan heb je dus een upload nodig van 8Mbit (thuis) en verbruik je per uur op 3G maar 450MB data.

Maar dit zijn allemaal theoretische waarden; neem aan dat je e.e.a. toch zelf ook al had bedacht/doorgerekend?

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 17-10-2017 11:35 ]

• crazymm
Video's zou leuk zijn, bedankt voor je uitleg. Dit is meer een luxe, bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik had dit niet echt berekend nog. Ik heb mijn documenten meer nodig.

Welke NAS zou geschikt zijn..

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-12-2025

Arfman

Drome!

Voor 200 euro? De DS115J. Traag ding maar je kunt er documenten op opslaan.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• crazymm
Dus ook voor:
- Camera station voor ongeveer 3 camera's. Welke camera's het worden (word een andere topic)
- VPN server

• Arfman

Arfman

Drome!

crazymm schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 15:47:
Dus ook voor:
- VPN server
Nee, daar is hij te traag voor. Maar je budget is 200 euro dus tja ...

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• crazymm
Wat is wel aangeraden als het onder de 250 blijft?

Verwijderd

Uhm.... take your pick: categorie: Netwerkopslag

Kom op zeg, is dit een potje 'u vraagt wij draaien?'

• Arfman

Arfman

Drome!

Tsjah .. misschien de pricewatch: Synology DiskStation DS216play

Hou er rekening mee dat je standaard slechts 2 camera's op een Synology kunt laten werken. Wil je er 3 dan heb je een extra licentie nodig: https://www.synology.com/nl-nl/products/Device_License_Pack

Ik denk niet dat je voor jouw budget krijgt wat je wilt, helemaal niet als je voor die 250 euro ook nog HDD's moet aanschaffen.

• crazymm
De hdd zijn apart, dit is budget is puur voor de nas.

Camera licentie is aparte kosten klopt.

Dus voor mijn eisen is
Synology DiskStation DS216j niet voldoende?

• MAX3400

MAX3400

Zoals @robb_nl ook aangeeft en verwant aan mijn eerdere posts; wat heb je zelf al bedacht?

Want elk antwoord van ons resulteert in minder eisen/wensen van jou alsmede nieuwe vragen. Het lijkt me toch sterk dat de antwoorden op deze vragen gewoon in bestaande topics op GoT staan en/of op de sites van Synology, Qnap en Thecus.

Ondanks dat het lijkt dat ik iets van NASjes weet, ben ik wel het spoor een beetje bijster aan het worden wat nu must-have, nice-to-have & extra aan een NAS zou moeten zijn.

• crazymm
Tijd geleden was ik me heel erg aan het verheugen op een Synology DS918+
Maar de prijs is nog zonder schijven..

Nu heb ik veel dingen nog thuis, alleen heb ik een moederbord nodig en disken:
ASRock J4205-ITX

Voor het gemak zou ik later wel een andere klein mogelijk kast willen hebben, waar de disk makkelijk te installeren en vervangen zijn. Tussen al die kasten op pricewatch, zie ik niet 1 die echt aan mijn eisen voldoet. Budget 60 euo

Vragen tussen twee schijven en 4 schijven:
Zit er tussen Raid 1 en Raid 10 performance verschil voor de verwerking van taken op het NAS?
Zit er tussen Raid 1 en Raid 10 performance in de GUI van de NAS?
Zit er tussen Raid 1 en Raid 10 performance tussen de NAS en andere apparaten binnen het huis?

Eisen OS:
- Licht mogelijk
- OS op USB
- RAID opties
- VPN
- Server om media door te sturen naar me media player. (zonder encoding)
- Bestanden buiten benaderbaar, zoals dropbox?
- 3 IP camera beheer systeem
- Ik heb geen vaste IP, NO-IP een optie misschien?

Ik dacht aan OpenMediaVault.

De OS wil ik graag op een USB willen zetten, maar deze moet voldoen aan de eis:
If you use a Flash Drive, select one with static wear leveling[6], without it the drive will have a very short lifetime. It is also recommended to activate the Flash memory Plugin: (see Plug-ins) The entire disk is used as system disk. This disk can not be used to store user data.

Ik heb een Toshiba U301 32 GB voldoet deze aan de eis?
Zo niet is er een lijst met USB met deze techniek?

Is er een NO-IP client gemakkelijk in te stellen op OMV?

Waar kan ik goede handleidingen vinden om dit allemaal in stellen?

[ Voor 8% gewijzigd door crazymm op 12-01-2018 15:21 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:48
Na teleurstellende ervaringen met een QNAP 412 draai ik al een poosje Openmediavault (OMV) op een zelfbouw NAS in een Fractal Design Node 304 behuizing. Niet heel eenvoudig schijven wisselen, maar in een thuissituatie ook niet zo belangrijk.
Een echte ITX NAS behuizing ben ik in NL niet tegengekomen. Later vond ik nog wel deze website: http://www.mini-itx.com/store/

Alles wat je wilt weten of vragen over OMV is te vinden op het forum https://forum.openmediavault.org

Na de basisinstallatie van OMV kan je heel eenvoudig de Flash plug-in installeren. Die zorgt er voor dat het schrijven naar de flash zo veel mogelijk wordt beperkt.
Zelf heb ik een kleine SSD M.2 voor het OS. Daar moet het moederbord natuurlijk wel geschikt voor zijn.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• crazymm
JukeboxBill schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:18:
Na teleurstellende ervaringen met een QNAP 412 draai ik al een poosje Openmediavault (OMV) op een zelfbouw NAS in een Fractal Design Node 304 behuizing. Niet heel eenvoudig schijven wisselen, maar in een thuissituatie ook niet zo belangrijk.
Een echte ITX NAS behuizing ben ik in NL niet tegengekomen. Later vond ik nog wel deze website: http://www.mini-itx.com/store/

Alles wat je wilt weten of vragen over OMV is te vinden op het forum https://forum.openmediavault.org

Na de basisinstallatie van OMV kan je heel eenvoudig de Flash plug-in installeren. Die zorgt er voor dat het schrijven naar de flash zo veel mogelijk wordt beperkt.
Zelf heb ik een kleine SSD M.2 voor het OS. Daar moet het moederbord natuurlijk wel geschikt voor zijn.
Bedankt voor de tip en zekerheid om toch voor zelfbouw te gaan!

• crazymm
Wie heeft nog meer antwoorden op mijn overige vragen?
Pagina: 1