Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, even voorstellen. Ik ben op dit moment 26 en afgestudeerd hbo informaticus. Echter vanaf het derde leerjaar kwam ik erachter dat een informaticabaan niets voor mij was. Maar omdat ik nog maar 1 jaar moest, heb ik de opleiding toch afgemaakt. Daarna ben ik direct in een informatica baan gerold, waar ik nu al bijna een jaar zit. Iedere dag met tegenzin naar het werk ga en letterlijk de minuten af tel tot het tijd is om te gaan. Op vrijdag zie ik al tegen maandag op. Dit had ik ook al tijdens m'n stage in het derde jaar, dus aan de werkgever ligt het niet.

Het valt me enorm tegen om 40 uur per week tussen 4 muren onder een TL buis achter een beeldscherm door te brengen met een verlepte kantoorplant aan m'n zijde. En nauwelijks menselijk contact of beweging te hebben. Ik merk dat dingen zoals verkoopcijfers, deadlines en nieuwe programmeertechnieken me niets interesseren. En dat het zoveelste if-else-statement me de strot uit komt. Laat staan de uitgekauwde kantoorhumor.

Het liefst zou ik iets totaal anders gaan doen, maar wat? Ik hoef geen avonturen a-la mariniers, maar een leuker verhaal dan 'mijn computermuis hing vandaag maar liefst 3,75 seconden vast' is wel gewenst.

Echter heb ik het idee (logisch ook) dat er met hbo informatica, weinig niet-informatica, laat staan niet-kantoorbanen te krijgen zijn. Ideaal zou zijn max 50% kantoortijd en min 50% 'mensen'-tijd.

Het enige fijne aan m'n baan is dat we alle feestdagen gesloten zijn en ieder weekend vrij is. Banen die sowieso afvallen zijn: horeca, verzorging en commerciële verkoopfuncties. Wat mij wel leuk lijkt zijn helaas vaak vrijwilligersbanen: asielzoekers Nederlands leren, kinderen met een achterstand computerles geven, et cetera.

Ik vroeg me af of er meer mensen uit de IT vertrokken zijn en wat jullie nu doen?

[ Voor 1% gewijzigd door .oisyn op 20-10-2017 14:26 . Reden: Moest dit nou echt in een quote? ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-09 14:30

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 09:21:
Wat mij wel leuk lijkt zijn helaas vaak vrijwilligersbanen: asielzoekers Nederlands leren, kinderen met een achterstand computerles geven, et cetera.
Is leraar dan niet iets?

https://www.wordleraarinh...n/vanuit-een-andere-baan/

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-09 15:02
Wat vind je van de rol als Product Owner? Dan ga je regelmatig langs klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daar zat ik ook al aan te denken, maar ik twijfel dan tussen de 1 jarige opleiding tot tweede graads (geen havo bovenbouw bevoegdheid) docent of de 3 jarige opleiding tot eerste graads. (wel havo bovenbouw bevoegdheid).

Enerzijds spreekt me de 1 jarige opleiding het meest aan: lekker snel aan de slag. Maar anderzijds is informatica (heb ik het gevoel) een vak dat juist op havo bovenbouw een eindexamenvak is en je dus een eerste graads nodig hebt.

Maar daarnaast vraag ik me af: wordt ik ondertussen niet te oud? Ik zou dan 28-29 zijn tijdens het afstuderen. En dan nog geen ervaring hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 09:32:
[...]

Daar zat ik ook al aan te denken, maar ik twijfel dan tussen de 1 jarige opleiding tot tweede graads (geen havo bovenbouw bevoegdheid) docent of de 3 jarige opleiding tot eerste graads. (wel havo bovenbouw bevoegdheid).

Enerzijds spreekt me de 1 jarige opleiding het meest aan: lekker snel aan de slag. Maar anderzijds is informatica (heb ik het gevoel) een vak dat juist op havo bovenbouw een eindexamenvak is en je dus een eerste graads nodig hebt.

Maar daarnaast vraag ik me af: wordt ik ondertussen niet te oud? Ik zou dan 28-29 zijn tijdens het afstuderen. En dan nog geen ervaring hebben.
Te oud ben je nooit. Al ben je 50 voordat je afstudeert. Het verschil tussen 15 en 20 is vele malen groter dan tussen 25 en 30. Ik behoorde ook tot de oudsten van de klas toen ik op de HBO zat, maar heb daar eigenlijk nooit iets van gemerkt (na m'n HAVO ben ik een jaar naar Amerika geweest als Exchange Student, daarna m'n VWO in 1 jaar gedaan, en toen nog 2 jaar universiteit voordat ik naar de HBO ben gegaan).

Ik zou juist nu de switch maken en dan gelijk goed doen. Ga eens kijken naar wat voor banen er zijn, welke je leuk lijken en wat je ervoor nodig hebt. Want nog 50 jaar werk doen wat je in het eerste jaar al niet eens leuk vindt, lijkt me vreselijk!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 21:39
Wellicht eerst dat jaar doen en daarna parttime de 1e graads erbij halen. Ken mensen die dat ook zo gedaan hebben waarvan er net een zijn eerste graads heeft afgerond op zijn 35e.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 15:13

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Misschien iets in de detachering / consultancy? Er zijn zat grote partijen. Zelf zit ik nu 3 dagen bij de éne klant, en 2 dagen bij een andere. Ook plan ik nog kleinere werkzaamheden van andere projecten tussendoor.
Ik zit dus niet zo vaak achter hetzelfde bureau, met dezelfde mensen en dezelfde opdracht.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je bent 26 en baseert je hele leven op een fulltime ervaring en een stage. Dat is op echt helemaal niks. Trust me: assumption is the mother of all fuckups. Ik had een leuke stage, een vervelend afstuderen eerste keer en een top afstuderen 2e keer. Eerste baan was beetje suf, tweede beter, derde stuk beter, vierde nog beter maar daarna weer niet, en nu aan het rondkijken naar de vijfde (in 15 jaar).

Het stikt in NL van de bedrijven en als jij een sociaal dier bent wordt je idd een beetje appelig van naar een beeldscherm staren. Je bent jong genoeg om de consultancy in te stappen. Dan moet je wel met klanten zitten, gesprekken voeren, etc. Softskills dus. Maar je bent met 1 jaar werkervaring nog jong zat om die overstap te maken en dat te leren. Grote consultancyfirma's doen dat allemaal intern, krijg je er zo bij.

Detachering zou ik niet doen, dat is toch meer "handjes" en dan loop je alsnog het risico.

Wat ik je zou willen adviseren: kijk eens in de hoek van de ERP. Zit je op het snijvlak van business en IT en wordt veel gevraagd en goed betaald. Een toko als Accenture trekt je zo binnen. Desnoods in een traineefunctie. Ga je meer de business kant in, op de processen (als je dat zelf wilt). Kan allemaal, want de ERP is heel breed :)
En als het niks is kun je altijd nog switchen. De ICT is zoveel meer dan suf programmeren. Ik heb nu 15 jaar werkervaring en mijn laatste if then else is minimaal 5 jaar geleden. En ik heb van die 15 jaar 13 jaar in de ERP gezeten, toen meer infra en big data ennu wellicht weer ERP.

Bedenk gewoon wat je zelf echt zou willen / verwachten in een baan, klop daarmee aan bij de grote detacheerders. Moet jij kijken hoe snel je weer lekker in je vel zit :)
Mooie is dat er nu heel veel gevraagd wordt. Dus vraag je serieus af: wat zou ik graag willen doen, wat lijkt me leuk", en kijk dan naar iets wat daar op aan sluit

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Het liefst zou ik iets totaal anders gaan doen, maar wat?
Ik mis wat je kan en wilt. Wat brengt jouw aanwezigheid op voor een werkgever, wat voeg je toe?

Ben je creatief, gestructureerd, leidinggevende kwaliteiten, spreek je je talen, goed met collega`s, kan je met je handen werken etc. Ben je in principe resultaatgericht of werk je om te leven?

Verder ben je idd wat Eagle zegt, nog jong en hebt nog beperkte ervaring dus om daar nu de hele IT voor achter te laten.. Ik zou eerst eens kijken bij een andere werkgever.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 10:31

P_Tingen

omdat het KAN

Wat @The Eagle zegt kan ik me bij aansluiten. Toevallig ben ik wel een if-then-else cruncher, maar ik kan me levendig voorstellen dat het een hel is als het niet je ding is. Toch is het eigenlijk zonde om na een complete opleiding een volledig andere kant op te gaan. Ik zou proberen iets te zoeken wat wel IT-gerelateerd is, om de simpele reden dat je dat nogal wat aan omscholing scheelt.

In consultancy zijn meerdere mogelijkheden. Zo zijn er bij het bedrijf waar ik werk Track & Trace consultants die alle fabrieken van ons in de wereld afgaan en daar de processen bekijken en inrichten. Elk land is anders qua regelgeving en qua machines dus overal is het maatwerk. Dit werk is vooral veel contact met mensen ter plekke en in mindere mate zelf dingen inrichten en configureren. Iets als dit zou jij prima kunnen doen met jouw achtergrond lijkt me.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-09 06:42

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Nog een hele andere richting: bij een verzekeraar / verzekeringsmakelaar solliciteren naar een functie bij de Cyber verzekeringen. Veel klantcontact en met jouw achtergrond zal je een streepje voor hebben. Verdere training is on the job en/of door de werkgever betaald. Daarnaast liggen de salarissen in die sector simpelweg goed, evenals secundaire voorwaarden.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 24-09 16:00

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

The Eagle schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:09:

Het stikt in NL van de bedrijven en als jij een sociaal dier bent wordt je idd een beetje appelig van naar een beeldscherm staren. Je bent jong genoeg om de consultancy in te stappen.
Dan moet TS ook nu wel zo ongelukkig zijn omdat hij heel erg gericht is op sociaal contact;
en dat nu zou ontbreken, hij geen andere mensen in zn omgeving heeft; en in jouw optie van de consultancy dat opeens heel anders is (wat ik ook wel een beetje betwijfel)

Uit het verhaal in de OP haal ik echter dat hij nu op een kantoor werkt (en voorheen stage liep) maar gewoon helemaal geen zin en interesse in contact met zn collega's heeft.
En hun verhalen kennelijk vervelend vind

In dat geval ligt er ook gewoon al een hindernis in het eigen karakter, als iemand zich zelf niet erg sociaal wil opstellen in een an sich wel zo functionerende kantoor-omgeving.

Ik vraag me sterk af of het zo simpel is om te denken dat als je in een andere werkomgeving bent opeens het contact met collega's 'leuker' en 'interessanter' zou worden.

[ Voor 17% gewijzigd door RM-rf op 17-10-2017 11:08 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:51
The Eagle schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:09:
Je bent 26 en baseert je hele leven op een fulltime ervaring en een stage. Dat is op echt helemaal niks. Trust me: assumption is the mother of all fuckups. Ik had een leuke stage, een vervelend afstuderen eerste keer en een top afstuderen 2e keer. Eerste baan was beetje suf, tweede beter, derde stuk beter, vierde nog beter maar daarna weer niet, en nu aan het rondkijken naar de vijfde (in 15 jaar).

Het stikt in NL van de bedrijven en als jij een sociaal dier bent wordt je idd een beetje appelig van naar een beeldscherm staren. Je bent jong genoeg om de consultancy in te stappen. Dan moet je wel met klanten zitten, gesprekken voeren, etc. Softskills dus. Maar je bent met 1 jaar werkervaring nog jong zat om die overstap te maken en dat te leren. Grote consultancyfirma's doen dat allemaal intern, krijg je er zo bij.

Detachering zou ik niet doen, dat is toch meer "handjes" en dan loop je alsnog het risico.

Wat ik je zou willen adviseren: kijk eens in de hoek van de ERP. Zit je op het snijvlak van business en IT en wordt veel gevraagd en goed betaald. Een toko als Accenture trekt je zo binnen. Desnoods in een traineefunctie. Ga je meer de business kant in, op de processen (als je dat zelf wilt). Kan allemaal, want de ERP is heel breed :)
En als het niks is kun je altijd nog switchen. De ICT is zoveel meer dan suf programmeren. Ik heb nu 15 jaar werkervaring en mijn laatste if then else is minimaal 5 jaar geleden. En ik heb van die 15 jaar 13 jaar in de ERP gezeten, toen meer infra en big data ennu wellicht weer ERP.

Bedenk gewoon wat je zelf echt zou willen / verwachten in een baan, klop daarmee aan bij de grote detacheerders. Moet jij kijken hoe snel je weer lekker in je vel zit :)
Mooie is dat er nu heel veel gevraagd wordt. Dus vraag je serieus af: wat zou ik graag willen doen, wat lijkt me leuk", en kijk dan naar iets wat daar op aan sluit
Ik vind dit advies niet echt te rijmen met wat de TS meld waar hij wel interesse in heeft,
Wat mij wel leuk lijkt zijn helaas vaak vrijwilligersbanen: asielzoekers Nederlands leren, kinderen met een achterstand computerles geven, et cetera.
dat zijn allemaal erg maatschappelijke interesses.

Ik geloof niet dat soft skills en maatschappelijke interesses zo zijn in te ruilen.

Volgens mij is de vraag veel meer voor de TS met welke mensen wil hij omgaan, waar houdt zijn omgeving zich mee bezig. Volgens mij moet hij bij zich zelf beginnen en niet bij de baan, want als iemand die asielzoekers NL wil leren naar Accenture gaat om daar ziel en zaligheid te vinden lijkt het me dat je toch vrij bedrogen uit gaat komen en dat je je volgende kantoor-tl ervaring krijgt. Hoe fijn de secundaire voorwaarden, de primaire, de carriere kansen ook zijn, volgens mij moet je je zelf ook af vragen wat 'begeistert' je, wat doet je hart sneller kloppen.

|>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarCreative
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-06 14:47
Ik heb exact hetzelfde gehad als wat jij nu beschrijft. Verschrikkelijk. Maar ik zie dat je graag maatschappelijk bezig bent, is werken bij bijvoorbeeld de nationale politie niet iets voor jou? Altijd cutting edge bezig zijn en ver vooroplopen op je vakgenoten, flexiebele werkgever en voor de maatschappij bezig zijn in plaats van voor het salaris van je werkgever. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

simon schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:55:
[...]

Ik vind dit advies niet echt te rijmen met wat de TS meld waar hij wel interesse in heeft,

[...]

dat zijn allemaal erg maatschappelijke interesses.

Ik geloof niet dat soft skills en maatschappelijke interesses zo zijn in te ruilen.

Volgens mij is de vraag veel meer voor de TS met welke mensen wil hij omgaan, waar houdt zijn omgeving zich mee bezig. Volgens mij moet hij bij zich zelf beginnen en niet bij de baan, want als iemand die asielzoekers NL wil leren naar Accenture gaat om daar ziel en zaligheid te vinden lijkt het me dat je toch vrij bedrogen uit gaat komen en dat je je volgende kantoor-tl ervaring krijgt. Hoe fijn de secundaire voorwaarden, de primaire, de carriere kansen ook zijn, volgens mij moet je je zelf ook af vragen wat 'begeistert' je, wat doet je hart sneller kloppen.
Daar had ik even overheen gelezen. Maar ook in de IT kun je prima terecht als je mensen graag helpt :)
Hou er ook rekening mee dat het gevoel iets anders te willen, sterker echt die maatschappelijke kant in gaat op het moment dat je niet lekker in je vel zit op je werk. Ik wil iets anders, en dan steeds verder een andere richting uit. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, beetje lastig uit te drukken. Hoe meer je in 1 hoekje zit, hoe sterker het verlangen is naar het andere uiterste. Maar uiteindelijk zoek je toch een balans. DUs das even iets om rekening mee te houden :)

SOwieso, genoeg werkgevers (zeker de grote jongens) die vrije tijd geven om als medewerker sociaal betrokken te kunnen zijn. Social Corporate Responsibility heet dat. Kun je vrij danwel budget voor krijgen.

Last: sociaal- cq vrijwilligerswerk is mooi om te doen, maar laten we eerlijk zijn: het betaalt natuurlijk voor geen meter, en je wilt wel brood op de plank. Ik zeg niet dat TS die switch niet moet maken, maar ik denk dat ie zich wel moet beseffen dat ie een paar ervaringen heeft die vervelend zijn en nu alles over een kam lijkt te scheren. Onterecht imho :)

Ga een sociale app maken, solliciteer bij milieudefensie, greenpeace of iets anders en je bent ook maatschappelijk bezig. WIl je dat? Of is het het sociale / interactieve aspect wat je zoekt?
Kortom: eerst bepalen voor jezelf wat je ECHT wilt en wat bij je past, en dan verder :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-09 20:16

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik weet niet welke richting je precies gestudeerd hebt, maar wellicht is werk bij een development/design studio iets voor je? Daar heb je constant met andere klanten te maken, moet je ook zelf de dialoog aan en ben je veel creatiever bezig dan in een gemiddelde bedrijfsomgeving. De afwisseling is vaak heel groot doordat je niet vast zit aan 1 specifiek soort opdracht.

Zelf ben ik binnen het bedrijf waar ik werk bijvoorbeeld geswitcht van web naar mobile development, en ik had nooit gelukkiger kunnen zijn. Je krijgt daar namelijk ook met allerlei verschillende aspecten te maken.

Daarnaast geef ik af en toe een uurtje les als gastdocent via http://futurenl.org/codeuur/, dan sta je dus 1 uurtje programmeerles te geven op een basisschool, hartstikke leuk om af en toe te doen. :)

Stuur me eventueel een PB als je wilt weten waar ik werk als voorbeeld, dan hoef ik hier geen reclame te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door --MeAngry-- op 17-10-2017 12:06 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
The Eagle schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:02:
[...]

Daar had ik even overheen gelezen. Maar ook in de IT kun je prima terecht als je mensen graag helpt :)
Hou er ook rekening mee dat het gevoel iets anders te willen, sterker echt die maatschappelijke kant in gaat op het moment dat je niet lekker in je vel zit op je werk. Ik wil iets anders, en dan steeds verder een andere richting uit. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, beetje lastig uit te drukken. Hoe meer je in 1 hoekje zit, hoe sterker het verlangen is naar het andere uiterste. Maar uiteindelijk zoek je toch een balans. DUs das even iets om rekening mee te houden :)

SOwieso, genoeg werkgevers (zeker de grote jongens) die vrije tijd geven om als medewerker sociaal betrokken te kunnen zijn. Social Corporate Responsibility heet dat. Kun je vrij danwel budget voor krijgen.

Last: sociaal- cq vrijwilligerswerk is mooi om te doen, maar laten we eerlijk zijn: het betaalt natuurlijk voor geen meter, en je wilt wel brood op de plank. Ik zeg niet dat TS die switch niet moet maken, maar ik denk dat ie zich wel moet beseffen dat ie een paar ervaringen heeft die vervelend zijn en nu alles over een kam lijkt te scheren. Onterecht imho :)

Ga een sociale app maken, solliciteer bij milieudefensie, greenpeace of iets anders en je bent ook maatschappelijk bezig. WIl je dat? Of is het het sociale / interactieve aspect wat je zoekt?
Kortom: eerst bepalen voor jezelf wat je ECHT wilt en wat bij je past, en dan verder :)
het betaalt natuurlijk voor geen meter, en je wilt wel brood op de plank.
vind dit stuk wel erg rechtlijnig. Ook je verklaring over iemands maatschappelijke drang om te helpen enkel ontstaat als het niet goed is is natuurlijk wel.. eh.. apart? Er zijn mensen die de behoefte hebben om dat te doen, ook als ze helemaal tip top lekker gaan hé.

Er is een sterke behoefte aan mannen in de zorg, het is geen gigantische vetpot, maar er komt brood op de plank en je draagt bij aan een samenleving.

De IT is verre van zaligmakend, de wereld redden is dat ook, maar Social corporate responsibility maakt het nog niet dat je opeens je meedraait in de maatschappij.

Ik denk dat je moet kijken naar wat je zelf wil, niet nu nadenken aan Sogetis, Accentures en hun social corporate responsibility. Je moet kijken naar hoe je er bij wil zitten, wat je handen en je hoofd doen, en met welke mensen je praat. Welke taal zij spreken. Hebben zij het over social corporate responsibility of meebouwen aan een samenleving.

Meedraaien in de samenleving is niet vrijwilligerswerk doen, het is nadenken over je positie en van daaruit werken. Er zijn talloze beroepen, van politieagent tot wijkverpleegkundige tot maatschappelijk werker waarbij je mee draait in de samenleving en geld verdient.

[ Voor 4% gewijzigd door simon op 17-10-2017 12:15 ]

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 23:07
Maatschappelijk werk niets voor je? Betaalt wel veel slechter, meer uren minder geld.

[ Voor 41% gewijzigd door ErikRo op 17-10-2017 13:25 ]

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 11:56
Zie onderstaand mijn verhaal.

[...]
Lesgeven in het MBO? Iets richting ICT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis2212
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-12-2024
Dit klinkt een beetje alsof het bedrijf waar je werkt niet echt heel relaxed is. Wat ik wel grappig vind is dat je na je 3e jaar weet dat je IT niks vind en vervolgens wel een IT baan gaat nemen....

Wil niet altijd zeggen dat als je een opleiding volgt dat je er ook in moet gaan werken en niks anders kan toch?

ik ben hier zelf een voorbeeld van. Ik heb HBO animal management gestuurd....ja je leest het goed. Ik werk nu na gedetacheerd te zijn bij een IT bedrijf (op eigen initiatief) al 7 jaar in de IT nu als Technisch applicatie beheerder/Oracle ontwikkelaar (binnekort). Dit omdat het wel mijn passie is.

Belangrijk voor jou om eerst er achter te komen wat je het liefst doet als hobby en daar je werk van te maken of iets wat in de buurt komt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
com2,1ghz schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 09:29:
Wat vind je van de rol als Product Owner? Dan ga je regelmatig langs klanten.
Onze PO's zitten toch echt het grootste deel van de tijd gewoon achter hun computer (of in een meeting) onder een TL buis. En we hebben nieteens een verlepte kamerplant.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zirconium
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-08 12:38
Ik heb een vergelijkbaar verhaal al moet ik zeggen dat de ICT mij niet volledig verkeerd bevalt maar dat ik daar wel graag een eigen invullen aan wil geven, om niet altijd maar met ICT kantoorbaan bezig te zijn heb ik 5 jaar geleden besloten een webshop op te zetten in elektronica componenten, ( was altijd mijn passie) waarbij ik naast de webshop ongeveer 10 tot 14 keer per jaar naar een beurs ga met mijn stand en daar ter plekke verkoop en dus veel klanten contact heb.

Dat vind ik leuk en plezierig, ik vond in een kantoor zitten en deadlines halen echter geen biet aan, maar ik vond de technische kant dus het onderhoud aan PC's wel uitdagend. Daarom heb ik naast mijn dagelijkse bezigheid in de webshop wereld, de technische kant van ict dus het onderhoud als hobby aangenomen. In mijn vrije tijd repareer ik dus pc's en laptops en dat vind ik wel leuk. De webshop zou je kunnen zien als een kantoor iets maar gelukkig is dat slechts een klein onderdeel van het geheel.

Ik ben eigenlijk dagelijks in het magazijn bezig met het gereed maken van pakjes, onderdelen testen, het op maat maken van oplossingen voor klanten die daar om vragen. Het voor de klant bezig zijn vind ik leuk, er wordt regelmatig gevraagd of ik een reeks bestelde onderdelen wil samen stellen tot een functioneel geheel dus komt mijn technische kennis vaak aan bod.

Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat ik 2 grote hobby's heb die ik nu dagelijks uit mag voeren. Maar een voltooid kantoorbaan is niet iets wat ik weer zou overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:02:
[...]
En we hebben nieteens een verlepte kamerplant.
Dit dacht ik dus ook. "Welke plant?" :+

Ik ben al blij dat ik een raam heb en dat ik naar buiten kan kijken oOo

Hoe dan ook, er zijn ook een hoop banen waarbij je de schakel tussen de business en de IT bent. Dat lijkt me voor een sociaal iemand die niet de hele dag achter de PC wil zitten - maar toch HBO Informatica heeft - een prima plek om te zijn.

Daarnaast is niet elke programmeursbaan hetzelfde. Het verschilt erg per situatie hoe jouw dag er uitziet.

Als je bijvoorbeeld iets programmeert in samenwerking met mensen uit de praktijk, dan heb je al een heel andere dynamiek (jij bent de enige programmeur, dus gesprekken gaan ook over hele andere dingen dan). Ook ben je dan veel meer met user requirements bezig.

[ Voor 25% gewijzigd door Lethalis op 17-10-2017 14:39 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom zelf ook uit de IT en ik had het redelijk naar mijn zin. Toch ben ik overgestapt naar een totaal andere sector en het heeft mij nog gelukkiger gemaakt op mijn werk als ik al was.

Laatst sprak ik iemand die was fervent gamer en is toen begonnen met helpen op beurzen en nu werkt die bij een E-sports bedrijf waar hij heel erg op zijn plek is.

Zorg dat je NIET 40 uur werkt. Maar ga naar 32 uur en ga leuke dingen naast je werk, wellicht een opleiding of wat dan ook.

Allerbelangrijkste: volg je hart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 09:26
Wat voor werkervaring heb je? Ooit bijbaantjes met iets meer betrokkenheid gehad?

Ben je analytisch? Bij dat woord denk je al vaak aan numbers crunchen, maar ik zit ook niet op een kantoorbaan te wachten. Ik kijk naar processen in een productiehal, doe eventueel metingen, werk mee om het te ondervinden, analyseer dit en breng verbetering aan en coach de medewerkers daarin.

Maar goed, dat is dus semi kantoor, semi praktijk. Ik heb als bijbaantje een kantoorbaan gehad (in de faction), en nee, dat was niks voor mij. Betekent niet dat ze helemaal geen leuke functie kunnen hebben, maar in ieder geval toen niet.

Kijk eens verder, wat zijn je sterktes en zwaktes, je competenties? Als je je zelf begrijpt, en dit vertaalt naar een waarde toevoegende eigenschap, kan je bij elk bedrijf aan de slag als hbo-er. Mits je echt achter je verhaal staat, anders klinkt het als een slap verkoop verhaaltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodspot
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-08-2021
@Verwijderd Ooit overwogen om een Master-opleiding te starten? Dit is mijn inziens dé manier om uit het huidige werkgebied te stappen. Het meest unieke verhaal dat ik heb meegemaakt is dat iemand met een technische bachelordiploma (civiele techniek) overgestapt is naar de master Bos- & natuurbeheer. Hiervoor dien je echter wel een pre-master te doen die (na overleg met de opleiding) samen kan worden gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Als ik het topic zo even door lees, vraag ik me af of je beeld van "de ICT" wel breed genoeg is. Je scheert een vakgebied dat extreem breed is en belachelijk veel facetten kent, over één heel smal kammetje.

Blijbaar heb je een informaticatistudie gedaan en ben je daarna als programmeur aan de slag gegaan. Nog even los van dat je huidige sleur ook kan liggen aan dat je omgeving domweg niet inspirerend is (ik hoor juist over programmeursbanen veel goede dingen, mensen die elkaar inspireren, echt toffe nieuwe dingen maken, lol hebben met elkaar, etc), kan het ook zijn dat je domweg de verkeerde baan in de ICT hebt gekozen.

Het is zonde om je complete studie aan de wilgen te hangen. Wellicht doe je er beter aan om je wat breder te oriënteren binnen het ICT landschap, wat onderzoek te doen, te zien wat er allemaal nog meer is. Wellicht eens gaan praten bij wat bedrijven en (waar dit topic een prima start van kan zijn, maar er zijn meer soortgelijke topics voorbij gekomen hier op Tweakers) vragen bij mensen uit andere ICT disciplines wat ze drijft.

Persoonlijk werk ik nu ruiim 20 jaar in de ICT en ik vind het steeds leuker worden. Ik heb heel diverse banen gehad en het heeft lang geduurt voordat ik wist wat ik echt leuk vond (al heeft *altijd* "de menselijke kant van de ICT" wel als een rode draad door mijn carriëre gelopen) en zelfs dat is aan verandering onderhevig.

Nog even los van dat het altijd onzeker is of wat je vandaag doet, morgen nog wel werk in te vinden is kunnen je interesses in de loop der jaren verschuiven. Het is helemaal niet erg en zelfs vrij gebruikelijk om gedurende je carriëre in meerdere disciplines werkzaam te zijn.

Kortom: Ga op onderzoek uit, verbreed je horizon. (Maar stop met "de ICT is k*t" want daarvoor heb je denk in nog veel te weinig van "de ICT" gezien.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09 11:11
Ik zit zelf al 14 jaar in de IT (programmeur), zonder afgemaakte studie.
Maar geloof mij, mijn werk is alles behalve eentonig en "onder een TL balk zitten met een verlepte kantoorplant langs je".

Ik plan zelf mijn eigen tijd in, ga buiten de deur werken wanneer ik wil en heb genoeg leuke dingen te doen buiten programmeren om.
Natuurlijk, programmeren is mijn basis, en als je dat echt niet leuk vindt, had je (om het maar direct te zeggen), gewoon iets anders moeten gaan doen i.p.v. je studie af te maken... Erg slechte keus vind ik zelf.

Is er iets wat je WEL leuk vindt? Omscholen kan altijd nog (zeker als je nog maar 26 bent) en een andere baan kan natuurlijk ook altijd (half programmeren, half iets anders kan bij veel werkgevers ook).

Als er iets is wat ik geleerd heb, is dat ik liever voor 2000 euro bruto in de maand iets doe waar ik gek op ben, dan voor 5000 euro bruto iets doe met tegenzin. Uiteindelijk kan je overal goed in verdienen, en als je ergens enthousiast over bent, wordt je er automatisch beter in en groei je automatisch.
Als je iets ruk vindt, ga je ook niet groeien en blijf je 45 jaar met tegenzin naar je werk gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEiPiE
  • Laatst online: 20-09 11:03

LEiPiE

... (ing. van weinig woorden)

Een HBO-diploma biedt je vele kansen, ook buiten het vakgebied van het diploma. Er wordt vaker een 'HBO-denkniveau' gevraagd dan een specifiek diploma. Dus in principe kun je alle kanten op :)
De tip om er een specialisme/master naast te ontwikkelen is altijd goed: er is veel vraag naar ITers die tussen twee werelden in kunnen hangen (bruggenbouwers om maar eens een kotswoord te gebruiken ;)).

Daarnaast: IT in een softwarehuis of IT binnen een bedrijf dat iets anders doet zijn werelden van verschil.
Als je in een producerend bedrijf met een kleine IT-afdeling bezig zou gaan kun je een boel skills toepassen als IT daar inderdaad de spin in het web is. Bij een vorige werkgever zaten we op dat punt: IT was bezig met alle facetten van het bedrijf: websites, ecommerce, klantenservice, finance, marketing, machine-aansturing, logistiek en desktop- en serversysadmin. En omdat het een klein team was, moet je ook wel van veel aspecten kennis opdoen. Tuurlijk, saaie dagen heb je overal wel eens :)

Maar ik (her)ken de twijfel. Als je dan buiten bijvoorbeeld de hoveniers bezig ziet in het zonnetje.

Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnMercable
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01:47
[...] Maar daarnaast vraag ik me af: wordt ik ondertussen niet te oud? Ik zou dan 28-29 zijn tijdens het afstuderen. En dan nog geen ervaring hebben.
En bedankt haha. Ik begin volgend jaar op mijn 26e met geneeskunde en na mijn specialisaties zal ik eind 30 begin 40 zijn.

Mijn probleem was het feit dat ik nooit wist wat ik wou en omdat ik bang was om stil te zitten ging ik ook maar naar school. 2 opleidingen gedaan waar ik eigenlijk niks aan vond en nu ook niks doe. Toen ben ik gewoon gaan werken, allerlei verschillende baantjes (uitzendbureau enzo) om te kijken wat ik wel en niet leuk vond. En zo uiteindelijk bij Geneeskunde uitgekomen.

Dus bedenk vooraf vooral heel goed wat je wilt gaan doen. En ga niet iets anders doen omdat je jouw huidige situatie niet leuk vind maar ga iets anders doen omdat je iets vind dat je wel/echt leuk vind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
OverSoft schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 23:23:
Als er iets is wat ik geleerd heb, is dat ik liever voor 2000 euro bruto in de maand iets doe waar ik gek op ben, dan voor 5000 euro bruto iets doe met tegenzin.
Dan doe ik liever voor 3500 euro bruto iets dat wel okee is ;)
LEiPiE schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 23:31:
Maar ik (her)ken de twijfel. Als je dan buiten bijvoorbeeld de hoveniers bezig ziet in het zonnetje.
Verschrikkelijk werk lijkt me dat. Het lukt mij niet eens om mijn eigen tuin te onderhouden.

En om de 1 of andere reden reageer ik altijd weer allergisch op iets. Of het nou een mug is die toeslaat, of bepaalde planten. Ik zit altijd onder de rode bulten als ik gesnoeid heb (zonder echt te weten waar het van is).

Nee, dan zit ik toch liever achter mijn PC :+

[ Voor 52% gewijzigd door Lethalis op 18-10-2017 08:54 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:15
Zo zwart/wit is de ICT wereld ook niet. Er zijn voldoende functies bij bedrijven waar je niet alleen achter je pc zit, maar ook gesprekken aan gaat met andere partijen. Misschien interessant voor je om meer naar de bedrijfskundige ICT kant binnen bedrijven te kijken.

Verder kan je jezelf altijd afvragen "wat wil ik?" en "wat kan ik?" en dan op basis hiervan te solliciteren op functies die je leuk lijken. Dit kan natuurlijk altijd tegenvallen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hydra
Ik snap niet waarom een aantal mensen proberen te OP te overtuigen dat het "heus niet zo slecht is". Voel je je aangevallen ofzo? Als hij een kantoorbaan niks vindt, laat 'em. Ik vind het zelf ook enorm leuk werk; hij niet. Prima. Je kunt wel gaan zeggen dat de ICT heel breed is maar uiteindelijk zit je over 't algemeen wel gewoon op een kantoor. Ik kan me prima voorstellen dat je liever dolfijnen gaat knuffelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zeer zeker, maar zoals al aangedragen: de ene kantoorbaan is de andere niet, en TS lijkt aannames te doen over de hele IT gebaseerd op een stage en een jaartje werkervaring. Ik snap dat dat tegen kan vallen maar ik weet ook dat de IT heel breed is en er dus veel meer is dan TS kent of weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09 11:11
Lethalis schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 08:51:
[...]

Dan doe ik liever voor 3500 euro bruto iets dat wel okee is ;)
Om een indicatie te geven: toen ik begon verdiende ik praktisch niets, ik woonde nog bij mijn moeder en verdiende minder dan 1000 euro per maand (ik ben voor mezelf begonnen op mijn 19e).

Ik heb altijd de insteek gehad dat ik liever iets deed wat ik leuk vond, dan wat veel geld verdiende.

Maar omdat ik het leuk vond, ben ik er in gaan excelleren, en daarmee is ook mijn salaris gegroeid. Ik verdien nu erg goed (zeker voor mijn leeftijd) en dat heb ik puur te danken aan het volgen van wat ik leuk vind, niet wat mensen zeiden dat veel geld op ging leveren.

Wel zeg ik nog altijd: de dag dat ik met tegenzin naar mijn werk ga, is de dag dat ik stop.
Gelukkig vind ik het nog steeds leuk (natuurlijk is over de jaren heen wel mijn werk veranderd met mijn wensen, en dat maakt dat ik het nog steeds leuk vind).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 11:23

Metalfreak

Hoije woh!

The Eagle schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:02:
[...]

Grote jongens gaan niet samen met wat de TS hier beschrijft:
Ik merk dat dingen zoals verkoopcijfers, deadlines en nieuwe programmeertechnieken me niets interesseren
Als het ergens draait om verkoopcijfers en deadlines, dan zijn het wel de grote jongens. Dat hele neppe "maatschappelijke betrokkenheid" dat ze allemaal pretenderen te bewerkstelligen is er ook alleen maar om hun imago voor de buitenwereld wat op te vijzelen.

Ik snap TS helemaal, ik ben inmiddels zo'n 13 jaar werkzaam in de IT en heb het er helemaal mee gehad. Onlangs geswitcht naar een nieuwe baan en op papier leek het allemaal leuk en aardig, maar in de praktijk is het gewoon ronduit kut. Ik ben ook helemaal klaar met die rat race van de bedrijfswereld. Gisteren zat ik in een training met mensen die zichzelf allemaal veel belangrijker vonden dan ze daadwerkelijk waren en besefte ik me wederom dat ik me daar gewoon niet thuis voel. In the end, wat dragen die verkoopcijfers en KPI's nu eigenlijk bij aan deze wereld?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikRo
Metalfreak schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:35:
[...]
Grote jongens gaan niet samen met wat de TS hier beschrijft:
[...]
Als het ergens draait om verkoopcijfers en deadlines, dan zijn het wel de grote jongens. Dat hele neppe "maatschappelijke betrokkenheid" dat ze allemaal pretenderen te bewerkstelligen is er ook alleen maar om hun imago voor de buitenwereld wat op te vijzelen.

Ik snap TS helemaal, ik ben inmiddels zo'n 13 jaar werkzaam in de IT en heb het er helemaal mee gehad. Onlangs geswitcht naar een nieuwe baan en op papier leek het allemaal leuk en aardig, maar in de praktijk is het gewoon ronduit kut. Ik ben ook helemaal klaar met die rat race van de bedrijfswereld. Gisteren zat ik in een training met mensen die zichzelf allemaal veel belangrijker vonden dan ze daadwerkelijk waren en besefte ik me wederom dat ik me daar gewoon niet thuis voel. In the end, wat dragen die verkoopcijfers en KPI's nu eigenlijk bij aan deze wereld?
Herkenbaar hoe groter de bedrijven verder waar ik in kwam hoe bureaucratischer ze werden. En bureaucratisch staat gelijk aan werkplezier weghalen.
Maar als ik zie hoe ze zich pretenderen naar buiten toe hip, leve de lol, veel kansen, alles mag alles kan.
Wordt ook steeds normaler om werk mee naar huis te nemen en s avonds en weekend door te werken. Vooral de jonge garde heeft er minder moeite mee, logisch ook anders word je niet aangenomen ;)

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hydra schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 09:10:
Ik snap niet waarom een aantal mensen proberen te OP te overtuigen dat het "heus niet zo slecht is". Voel je je aangevallen ofzo? Als hij een kantoorbaan niks vindt, laat 'em. Ik vind het zelf ook enorm leuk werk; hij niet. Prima. Je kunt wel gaan zeggen dat de ICT heel breed is maar uiteindelijk zit je over 't algemeen wel gewoon op een kantoor. Ik kan me prima voorstellen dat je liever dolfijnen gaat knuffelen.
Welnee.

Ik heb ooit een keer bij een bedrijf gesolliciteerd waar ik met enige regelmaat uitgezonden zou worden naar oorloorlogsgebieden (op de compound) om daar het internet voor de manschappen in de lucht te houden.

Dat is een burgerfunctie en je zit een eindje van de frontlinie, maar evengoed dus wel in een gebied dat niet heel gezellig is.

Ik heb de baan uiteindelijk niet genomen, het avontuur trok maar vond het toch iets te eng. Bij het zien van de foto's van binnen de compound staande pantservoertuigen met kogelgaten d'r in wist ik dat ik dit niet moest doen.

TS doet, zoals @The Eagle zegt, aannames over de hele ICT op basis van een opleiding en een jaartje werkervaring. Da's zo'n beetje hetzelfde als dat ik nu de aanname doe dat alle pennen groen zijn, enkel omdat ik hier voor me een groene pen heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Men staat momenteel om docenten te springen, dus die kans lijkt me klein. Met 28-29 jaar ben je dan voor een leraar ook zeker nog erg jong!
Lethalis schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 08:51:
Verschrikkelijk werk lijkt me dat. Het lukt mij niet eens om mijn eigen tuin te onderhouden.
Verschil is natuurlijk wel, dat een hovenier ook daarvoor geleerd heeft en het dagelijks in zijn werk doet. Vandaar dat hij er betaald voor krijgt bij anderen en jij thuis in de eigen tuin het waarschijnlijk / wellicht als hobby doet.
LEiPiE schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 23:31:
Een HBO-diploma biedt je vele kansen, ook buiten het vakgebied van het diploma. Er wordt vaker een 'HBO-denkniveau' gevraagd dan een specifiek diploma. Dus in principe kun je alle kanten op :)
Niet heel vervelend bedoeld, maar ook met HBO werk-/denkniveau vraagt men eigenlijk stiekem tussen de letters door (afhankelijk van het bedrijf) gewoon een afgeronde HBO-opleiding in negen van de tien gevallen. Waar een 'HBO werk-/denkniveau' natuurlijk niet per se een behaalde HBO opleiding hoeft te betekenen.

[ Voor 61% gewijzigd door CH4OS op 20-10-2017 15:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

ErikRo schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 15:11:
[...]

Herkenbaar hoe groter de bedrijven verder waar ik in kwam hoe bureaucratischer ze werden. En bureaucratisch staat gelijk aan werkplezier weghalen.
Maar als ik zie hoe ze zich pretenderen naar buiten toe hip, leve de lol, veel kansen, alles mag alles kan.
Wordt ook steeds normaler om werk mee naar huis te nemen en s avonds en weekend door te werken. Vooral de jonge garde heeft er minder moeite mee, logisch ook anders word je niet aangenomen ;)
Dit ja, en als je dáárbuiten nog wat "leuks" wilt doen, dan houden ze je misschien niet tegen, maar daar moet je nog maar de energie, tijd en zin voor hebben...

Ik houd een strikte scheiding aan tussen werk en privé, anders zou ik helemaal gek worden.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikRo
Metalfreak schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 15:46:
[...]
Ik houd een strikte scheiding aan tussen werk en privé, anders zou ik helemaal gek worden.
Ook herkenbaar zodra ik deur uit ben, werk telefoon uit en laptop ging echt niet mee naar huis hoe vervelend ze dat ook vonden.
Al kreeg ik een keer de vraag staat je mobiel echt uit na zes uur? Ja echt? "Ik wil toch echt dat je mobiel 24 uur per dag hebt staan ik wil mijn mensen dag en nacht kunnen bereiken"
Ja gezegd als gewenst antwoord en nee gedaan ;) tja soms hoor je die dingen niet als je buiten loopt, vervelend.
Ik vind als je na werktijd nog steeds met je werk bezig bent dan rust je niet uit. Dat heeft natuurlijk wel gezorgd dat je dan minder in het team past. maar mijn ervaring is dat je kan je 80 uur per week een slag in de rondte draaien en 40 uur betaald worden maar als ze je niet meer nodig hebben lig je er toch echt zo uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Metalfreak schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 15:46:
[...]

Dit ja, en als je dáárbuiten nog wat "leuks" wilt doen, dan houden ze je misschien niet tegen, maar daar moet je nog maar de energie, tijd en zin voor hebben...

Dat. Ik zou niet bij zo'n bedrijf willen werken.
Verplicht gezellig doen met je collega's is voor mij echt een nachtmerrie.

Ik heb me hier al uitgeschreven van de Personeels Vereniging omdat ik het gewoon niet leuk vind / me er niet comfortabel bij voel buiten kantoortijden ook nog met mijn collega's om te gaan.

Een heel enkele keer maak ik een uitzondering, met sommige collega's heb ik buiten werktijd ook contact. Maar da's ontzettend selectief en puur omdat het toevallig erg klikt. Niet omdat het collectief zo hoort.

Na werktijd gaat mijn telefoon uit (tenzij ik standby heb of iets anders) en privé ben ik alleen in geval van grote nood te bereiken door een extreem selectief groepje mensen. (Grote nood is niet: Grote verstoring. Maar echt als bijvoorbeeld een collega plots is overleden ofzo.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-09 06:37
bombadil schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:16:
[...]

Ik mis wat je kan en wilt. Wat brengt jouw aanwezigheid op voor een werkgever, wat voeg je toe?

Ben je creatief, gestructureerd, leidinggevende kwaliteiten, spreek je je talen, goed met collega`s, kan je met je handen werken etc. Ben je in principe resultaatgericht of werk je om te leven?
Dit had de laatste comment in dit draadje moeten zijn. We weten helemaal niets van TS. Ik ben zelf met een carrière switch bezig en zeg de IT ook vaarwel. Helemaal mee gehad en wordt er niet vrolijk van, behalve het salaris dan. Ik kan wel advies geven maar dat heeft op dit punt weinig nut. Nou eentje dan, zoek iets wat het dichtst bij je hobby's ligt, waar je vrolijk van wordt en wat je zelfs voor een minimumloon nog leuk zou vinden om te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door cbr600f4i op 22-10-2017 09:50 ]

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02:55

3DDude

I void warranty's

Hallo, even voorstellen. Ik ben op dit moment 26 en afgestudeerd hbo informaticus. Echter vanaf het derde leerjaar kwam ik erachter dat een informaticabaan niets voor mij was. Maar omdat ik nog maar 1 jaar moest, heb ik de opleiding toch afgemaakt.
Niets persoonlijk, maar wtf ? Wat heb je in hemelsnaam de eerste 2 jaar gedaan dan ? De meeste studenten haken namelijk in het 1e jaar wel af. Met een reden nee dat is niets voor mij want X of Y.

Waarom was het de eerste 2 jaar geen probleem? en het 3e jaar wel? Wat is er veranderd dan?

Ik vind het wel positief dat je al een jaar werkt, (en het dus in ieder geval probeert) maar ik zou op zijn minst proberen te switchen naar een andere (kleinere) werkgever met leuke projecten / klanten interactie ?

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Sowieso valt het me op dat TS sinds dinsdag niet meer heeft gereageerd. Persoonlijk vind ik dat altijd wat jammer. Een stevig topic openen waar mensen behoorlijk wat tijd en energie in stoppen om een goed antwoord te typen, waarna de discussie vooral tussen de reageerders in het topic gaat en TS het topic verder laat voor wat het is. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

unezra schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:38:
[...]
Na werktijd gaat mijn telefoon uit (tenzij ik standby heb of iets anders) en privé ben ik alleen in geval van grote nood te bereiken door een extreem selectief groepje mensen. (Grote nood is niet: Grote verstoring. Maar echt als bijvoorbeeld een collega plots is overleden ofzo.)
Mijn telefoon gaat niet uit, maar ik ben ook heel goed om hem te negeren :p Ik heb expres ook geen smartphone, ik lees mijn email wel tijdens kantooruren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:21

Sebazzz

3dp

ErikRo schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:16:
[...]

Ook herkenbaar zodra ik deur uit ben, werk telefoon uit en laptop ging echt niet mee naar huis hoe vervelend ze dat ook vonden.
Al kreeg ik een keer de vraag staat je mobiel echt uit na zes uur? Ja echt? "Ik wil toch echt dat je mobiel 24 uur per dag hebt staan ik wil mijn mensen dag en nacht kunnen bereiken"
Als ze dat willen moeten ze dat ook contractueel vastleggen en vervolgens ernaar betalen. Werken is geven en nemen, en niet alleen maar nemen vanuit werknemer of (zoals in dit geval) werkgever.
Dat heeft natuurlijk wel gezorgd dat je dan minder in het team past. maar mijn ervaring is dat je kan je 80 uur per week een slag in de rondte draaien en 40 uur betaald worden maar als ze je niet meer nodig hebben lig je er toch echt zo uit.
Precies, pure loyaliteit en jezelf uit de naad werken heeft geen nut. De loyaliteit van een werkgever is nooit zo wederzijds. Daarnaast is het ook niet eerlijk als "80 uur in de week werken" in een beoordeling of waardering wordt meegenomen.

Mensen hebben ook nog een leven. Zeker als je een gezin heb kan je het niet veroorloven om elke dag ná werktijd ook nog eens vóór werk achter de computer te kruipen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wailing_Banshee schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 07:50:
[...]

Mijn telefoon gaat niet uit, maar ik ben ook heel goed om hem te negeren :p Ik heb expres ook geen smartphone, ik lees mijn email wel tijdens kantooruren.
Ok. Technisch gaat mijn werktelefoon ook niet uit. :) (Tenzij het vakantie is, dan gaat 'ie wel uit.) In fact, hij ligt met geluid aan ergens in een hoekje maar dat negeer ik compleet.

Ik heb overigens 2 telefoons. 2 smartphones ook. 1 privé en 1 zakelijk. Zakelijk wil ik niet zonder smartphone. Daarop draait een client voor onze monitoring en email. (Nog wel wat meer maar dat zijn de 2 belangrijkste dingen.)

Op die manier kan ik werk en privé redelijk makkelijk scheiden. Heb ik standby of moet ik in het weekend wat doen, neem ik mijn zakelijke GSM mee. (In een enkel geval geef ik, just to be sure, mijn privé nummer ook aan een leverancier maar da's puur voor het geval ik mijn werktelefoon mis, de batterij leeg gaat, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
unezra schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 18:19:
Sowieso valt het me op dat TS sinds dinsdag niet meer heeft gereageerd. Persoonlijk vind ik dat altijd wat jammer.
Gezien de reacties van alle "het valt heus wel mee" mensen en het gebrek aan nuttige informatie hier snap ik dat best. Helemaal als daarnaast nog eens off-topic gekeuveld wordt over het al dan niet uitzetten van je telefoon.

[ Voor 13% gewijzigd door Hydra op 23-10-2017 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

unezra schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:38:
[...]

Dat. Ik zou niet bij zo'n bedrijf willen werken.
Verplicht gezellig doen met je collega's is voor mij echt een nachtmerrie.

Ik heb me hier al uitgeschreven van de Personeels Vereniging omdat ik het gewoon niet leuk vind / me er niet comfortabel bij voel buiten kantoortijden ook nog met mijn collega's om te gaan.

Een heel enkele keer maak ik een uitzondering, met sommige collega's heb ik buiten werktijd ook contact. Maar da's ontzettend selectief en puur omdat het toevallig erg klikt. Niet omdat het collectief zo hoort.

Ik zie wel de toegevoegde waarde van een personeelsvereniging hoor, maar wel met mate natuurlijk. Een vriend van me heeft zo ongeveer 1x in de 2 weken een activiteit van de personeelsvereniging, dat zou voor mij echt veel en veel teveel zijn. Maar de avondjes in de kroeg bij mijn vorige werk waren toch wel erg gezellig :) Maar het moet niet iets structureels gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hydra schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 08:13:
[...]

Gezien de reacties van alle "het valt heus wel mee" mensen en het gebrek aan nuttige informatie hier snap ik dat best. Helemaal als daarnaast nog eens off-topic gekeuveld wordt over het al dan niet uitzetten van je telefoon.
Oorzaak <---> gevolg.

Ik denk dat de topicdrift komt *omdat* TS niet meer reageert maar mensen de discussie wel interessant vinden. Niet andersom. :)

Daarbij, het is een discussietopic. Ik zie niet in waarom we niet mogen aangeven dat we denken dat TS de ICT niet goed genoeg kent om een goed oordeel te vellen. Dat is niet "het valt wel mee", wat ik lees is juist dat mensen denken dat er binnen de ICT genoeg mogelijkheden voor TS zijn maar dat TS die mogelijkheden door onervarenheid en onbekendheid niet ziet.

Ik kan bijvoorbeeld best de naam van dat burgerbedrijf dat ICT voor manschappen regelt opzoeken. How about that for an adventure. (Ok, die uitzendingen zouden niet wekelijks gebeuren maar zeker meerdere keren per jaar. Zit je met je kont in de woestijn internet te fixen op een container, terwijl kilometers verderop de bermbommen ontploffen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
unezra schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:00:
[...]

Oorzaak <---> gevolg.

Ik denk dat de topicdrift komt *omdat* TS niet meer reageert maar mensen de discussie wel interessant vinden. Niet andersom. :)

Daarbij, het is een discussietopic. Ik zie niet in waarom we niet mogen aangeven dat we denken dat TS de ICT niet goed genoeg kent om een goed oordeel te vellen. Dat is niet "het valt wel mee", wat ik lees is juist dat mensen denken dat er binnen de ICT genoeg mogelijkheden voor TS zijn maar dat TS die mogelijkheden door onervarenheid en onbekendheid niet ziet.

Ik kan bijvoorbeeld best de naam van dat burgerbedrijf dat ICT voor manschappen regelt opzoeken. How about that for an adventure. (Ok, die uitzendingen zouden niet wekelijks gebeuren maar zeker meerdere keren per jaar. Zit je met je kont in de woestijn internet te fixen op een container, terwijl kilometers verderop de bermbommen ontploffen.)
Misschien moet je toch eens buiten je eigen denk kader stappen, dat is beetje wat ik nu al 2 pagina's in dit topic zie. Elke keer de opmerking, maar als je het zo insteekt, of deze uitdaging in de IT zoekt. Misschien gewoon niet?

Ik ben zelf lead developer, en merk dat het voor mij niet gezond en prettig is om dat full time te zijn. Ik mis creatieve uitdagingen en iets met mijn handen doen. Ik herken de behoefte wel, en dan kan je alles naar je hand proberen te zetten, perfecte werksfeer, spanning in whateveristan, happiwashende sociale corporate responsibility uurtjes met oudjes, veel planten en perfect licht, maar dat verandert niets aan intrensieke motivatie.

Sommige mensen halen die motivatie uit IT-er zijn, sommigen niet. Maar zeggen dat je de motivatie uit de IT kan halen mits mits mits, zonder de uit te zoeken wat de daadwerkelijke motivatie is, lijkt mij beetje krappe horizon gedachte.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Ja. Het ligt nooit aan jou. Da's wel duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Van de TS:
Het valt me enorm tegen om 40 uur per week tussen 4 muren onder een TL buis achter een beeldscherm door te brengen met een verlepte kantoorplant aan m'n zijde. En nauwelijks menselijk contact of beweging te hebben. Ik merk dat dingen zoals verkoopcijfers, deadlines en nieuwe programmeertechnieken me niets interesseren. En dat het zoveelste if-else-statement me de strot uit komt. Laat staan de uitgekauwde kantoorhumor.
Van die dingen is veruit het merendeel niet IT specifiek, en ook niet noodzakelijk als je IT'er bent. Elke IT functie waar je redelijk gedeelte van moet coden zal je natuurlijk wel if-else-statements tegenkomen. Maar hoewel de IT misschien inderdaad wel gewoon het verkeerde pad voor TS is en hij beter iets anders kan zoeken, zou ik wel eerst redelijk zeker ervan willen zijn als TS dat de IT daadwerkelijk het probleem is, en niet zijn huidige functie.
Dus dan vind ik het niet vreemd als mensen dat hier aankaarten.

Waarom @Hydra dan de vraag of IT het probleem is of iets anders altijd als persoonlijke aanval zie begrijp ik weer niet helemaal. En ook niet of ik zijn posts nou als sarcastisch moet zien (gezien het dolfijnen knuffelen) of niet.

Daarnaast is de TS gewoon enorm vaag natuurlijk, vooral als er verder geen enkele input van de TS komt. Mensen zullen IT hebben verlaten en naar letterlijk elke functie zijn overgestapt. Van politieagent tot sales manager.

[ Voor 13% gewijzigd door Sissors op 23-10-2017 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

simon schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:21:
[...]
Misschien moet je toch eens buiten je eigen denk kader stappen, dat is beetje wat ik nu al 2 pagina's in dit topic zie. Elke keer de opmerking, maar als je het zo insteekt, of deze uitdaging in de IT zoekt. Misschien gewoon niet?
Natuurlijk denk ik binnen mijn eigen kader, maar mijn kader is ruimer dan je denkt. :)

Het kan zeker zijn dat een carrière buiten de ICT beter is voor TS dan een carrière binnen de ICT alleen is het denk ik goed dat er eerst goed word gekeken of er niet een passende, gelukkig makende carrière binnen de ICT mogelijk is.

Waarom? Omdat TS daar voor heeft geleerd en de kansen op een zinvolle, leuke en prettig betaalde baan aanzienlijk groter zijn dan als 'ie het buiten de ICT gaat zoeken. ICT is een te specifieke studie. Met geschiedenis zou ik zeggen "ja, daar kun je alles mee" en juist zulke studies zie je snel op posities die niets met de studie te maken heeft. ICT veel minder.
Ik ben zelf lead developer, en merk dat het voor mij niet gezond en prettig is om dat full time te zijn. Ik mis creatieve uitdagingen en iets met mijn handen doen. Ik herken de behoefte wel, en dan kan je alles naar je hand proberen te zetten, perfecte werksfeer, spanning in whateveristan, happiwashende sociale corporate responsibility uurtjes met oudjes, veel planten en perfect licht, maar dat verandert niets aan intrensieke motivatie.
Ik snap wat je zegt, maar juist binnen de ICT zijn er heel veel mogelijkheden. TS zou bijvoorbeeld presales kunnen doen. Heb je wel het adviserende en sociale, zit je weinig achter je beeldscherm, maar heb je ook nog wat aan je ICT studie. Of hij gaat ICT bedrijven in de industrie, complexe installaties op rare uithoeken in de wereld monteren. Computersystemen in windmolens of op schepen onderhouden.

Daarbij kun je vaak je dagbesteding aanvullen met privé tijdsbestedingen.

Mijn werk is ook niet altijd, dag in dag uit, leuk. Er zitten gaten in. Dus zoek ik in mijn vrije tijd bezigheden die dat een beetje compenseren. Hoe leuk je werk ook is, er zullen altijd momenten zijn dat het even niet leuk is en activiteiten waar je je minder toe aangetrokken voelt.
Sommige mensen halen die motivatie uit IT-er zijn, sommigen niet. Maar zeggen dat je de motivatie uit de IT kan halen mits mits mits, zonder de uit te zoeken wat de daadwerkelijke motivatie is, lijkt mij beetje krappe horizon gedachte.
Ik denk dat vooral de horizon van TS op dit moment een beetje krap is. Met een beperkt beeld van de ICT lijkt het een krap vakgebied terwijl het een van de meest diverse is die ik me kan bedenken. (TS is tenslotte geen klompenmaker geworden.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
unezra schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:39:
[...]

Natuurlijk denk ik binnen mijn eigen kader, maar mijn kader is ruimer dan je denkt. :)

Het kan zeker zijn dat een carrière buiten de ICT beter is voor TS dan een carrière binnen de ICT alleen is het denk ik goed dat er eerst goed word gekeken of er niet een passende, gelukkig makende carrière binnen de ICT mogelijk is.

Waarom? Omdat TS daar voor heeft geleerd en de kansen op een zinvolle, leuke en prettig betaalde baan aanzienlijk groter zijn dan als 'ie het buiten de ICT gaat zoeken. ICT is een te specifieke studie. Met geschiedenis zou ik zeggen "ja, daar kun je alles mee" en juist zulke studies zie je snel op posities die niets met de studie te maken heeft. ICT veel minder.

[...]

Ik snap wat je zegt, maar juist binnen de ICT zijn er heel veel mogelijkheden. TS zou bijvoorbeeld presales kunnen doen. Heb je wel het adviserende en sociale, zit je weinig achter je beeldscherm, maar heb je ook nog wat aan je ICT studie. Of hij gaat ICT bedrijven in de industrie, complexe installaties op rare uithoeken in de wereld monteren. Computersystemen in windmolens of op schepen onderhouden.

Daarbij kun je vaak je dagbesteding aanvullen met privé tijdsbestedingen.

Mijn werk is ook niet altijd, dag in dag uit, leuk. Er zitten gaten in. Dus zoek ik in mijn vrije tijd bezigheden die dat een beetje compenseren. Hoe leuk je werk ook is, er zullen altijd momenten zijn dat het even niet leuk is en activiteiten waar je je minder toe aangetrokken voelt.

[...]

Ik denk dat vooral de horizon van TS op dit moment een beetje krap is. Met een beperkt beeld van de ICT lijkt het een krap vakgebied terwijl het een van de meest diverse is die ik me kan bedenken. (TS is tenslotte geen klompenmaker geworden.)
Ik snap het niet, ik zeg, ik vind dat je een krap denk kader hebt omdat je enkel bekijkt vanuit wat er vanuit de ICT kan. Vervolgens zeg je nee dat is ruimer dan je denkt, en dan counter je mijn argumenten door te zeggen wat er allemaal wel in de IT kan. Dan is dat denkkader toch niet ruimer?

Kijk, er is vast veel wat in de IT net zo irritant is als in de accountancy, ambtenarij etc.. Er zijn allemaal dingen niet uniek aan de IT, maar keer op keer herhalen dat het in de IT wel kan omdat je het zelf vind is toch gewoon kortzichtig? Omdat hij voor IT-er heeft gestudeerd wil dat nog niet zeggen dat hij dat moet worden? Mark Rutte heeft toch ook geschiedenis gestudeerd?

De kwaliteit van je studie is niet je kennis, maar je denkvermogen. En door enkel die kwaliteit van je kennis te benadrukken ga je het nooit hebben over wat iemand nu echt wil. Als je het gevoel hebt, hmm, het wringt, ga je niet roepen, NEE BLIJF BIJ JE LEEST. Je gaat je af vragen wat er wringt, waarom. De eindconclusie kan nog steeds blijven dat je in de IT werkt, maar je hebt in ieder geval het primaire probleem onderzocht, niet die secundaire dingen.
Waarom? Omdat TS daar voor heeft geleerd en de kansen op een zinvolle, leuke en prettig betaalde baan aanzienlijk groter zijn dan als 'ie het buiten de ICT gaat zoeken.
De wereld is weinig maakbaar als je zo redeneert, een stuk maakbaarder als je er jezelf niet zo op vast pint.

[ Voor 4% gewijzigd door simon op 23-10-2017 11:47 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

simon schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:45:
[...]
Ik snap het niet, ik zeg, ik vind dat je een krap denk kader hebt omdat je enkel bekijkt vanuit wat er vanuit de ICT kan. Vervolgens zeg je nee dat is ruimer dan je denkt, en dan counter je mijn argumenten door te zeggen wat er allemaal wel in de IT kan. Dan is dat denkkader toch niet ruimer?
Jawel. :-)

Ik belicht hier nu wat er allemaal mogelijk is binnen de ICT en ik denk dat het goed is dat TS eerst binnen de ICT naar de mogelijkheden gaat kijken. Dat wil niet zeggen dat mijn denkraam zich beperkt tot de ICT.

Subtiel maar belangrijk detail.

Ik heb zelf meerdere malen op het punt gestaan de ICT uit te willen en een aantal malen had een topic als dit, door mij gestart kunnen worden. Alleen denk ik dat het binnen dit topic pas interessant en relevant is verder te kijken, als TS eerst wat meer over zichzelf verteld. Nu is het alleen "dit en dat aspect staat me niet aan, dus ik wil weg uit de ICT" zonder meer te vertellen over het hoe en waarom, maar vooral ook, zonder meer over zichzelf te vertellen.

Zonder een completer beeld van TS is er *niets* te zeggen over wat voor TS het beste is. (Ok, dat lijkt inderdaad te botsen met "bekijk eerst de ICT eens beter".)
Kijk, er is vast veel wat in de IT net zo irritant is als in de accountancy, ambtenarij etc.. Er zijn allemaal dingen niet uniek aan de IT, maar keer op keer herhalen dat het in de IT wel kan omdat je het zelf vind is toch gewoon kortzichtig? Omdat hij voor IT-er heeft gestudeerd wil dat nog niet zeggen dat hij dat moet worden? Mark Rutte heeft toch ook geschiedenis gestudeerd?
Geschiedenis is precies het verkeerde voorbeeld. :)
Het is namelijk een van die algemene studies waar je zo'n beetje alle kanten mee op kunt en waarbij de skillset weinig specifiek is tenzij je na je master verder gaat studeren en gaat specialiseren.
De kwaliteit van je studie is niet je kennis, maar je denkvermogen. En door enkel die kwaliteit van je kennis te benadrukken ga je het nooit hebben over wat iemand nu echt wil. Als je het gevoel hebt, hmm, het wringt, ga je niet roepen, NEE BLIJF BIJ JE LEEST. Je gaat je af vragen wat er wringt, waarom. De eindconclusie kan nog steeds blijven dat je in de IT werkt, maar je hebt in ieder geval het primaire probleem onderzocht, niet die secundaire dingen.
Ik denk dat met het beperkte beeld dat TS van de ICT heeft, het goed is als TS eerst dat beeld opnieuw bekijkt. Waarom zou je je laten omscholen als er misschien in het verlengde van je studie prima mogelijkheden zijn? Zonde van je studie, zonde van het geld en grote kans dat je dan na 2 jaar weer denkt "meh, dit is toch niet wat ik er van had verwacht:"

Dus ja, ik zou (tenzij er meer verteld word en er zinvol aannemelijk kan worden gemaakt dat binnen de ICT echt geen passende baan te vinden is) om diverse redenen adviseren eerst verder te kijken wat er binnen het verlengde van TS' studie past en pas daarna, als daar geen goede "fit" te vinden is, verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

unezra schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:39:
[...]

Daarom zou een leraren opleiding erg geschikt zijn voor TS. Hij geeft zelf al aan dat hij graag kennis wil delen. En een leraren opleiding (vooral voor VO) is echt zo'n studie je je na een gewone opleiding kunt doen. Waarbij alles wat je eerder geleerd hebt, niet echt weg hoeft te gooien, maar er juist profijt van hebt.

Pagina: 1