Welke NAS ?

Pagina: 1
Acties:

• Tiboluk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-12-2025
Ik zoek een NAS DIY of kant en klaar
Wat wil je ermee bereiken? Het doel is plex server te draaien, afspelen zal via himedia Q10 pro gebeuren en op pc's. Teamspeak server erop installeren is leuk.Voor de rest gewoon een fileserver

Wat is je budget?
Max rond de 1000€ zonder harde schijven

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren van merk. De software moet wel gebruiksvriendelijk zijn De grote van de kast maakt op zicht niet uit. Wel belangrijk dat hij vrij stil is. Voor de rest wou ik dat de NAS in een soort low energy mode gaat tenzij ik hem gebruik? Wake on lan misschien gebruiken hiervoor?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Wil op zen minst 8 harde schijven kunnen aansluiten en liefst nog uitbruidbaar na die 8. Welke raid vorm is nog open maar waarschijnlijk raid 6. Moet vooral 4K kunnen kijken maar dacht dat die himedia Q10 pro gekoppeld aan de tv hier geen transcoding voor zal nodig hebben. Een DIY klinkt beter omdat ik hier makkelijker kan upgraden. Stroomverbruik mag natuurlijk niet extreem zijn maar is geen bepalende factor

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

pricewatch: Synology DiskStation DS1817+ (8GB) ?

Het enige waar ik over val; de beperkte eisen in de startpost. Je hebt een budget en daar is eigenlijk alles wel mee gezegd.

Als je maximaal 96TB intern kwijt kan en dit met nog eens 120TB extern kan uitbreiden; dan heb je vrij grove hoeveelheden data die je wil opslaan. Maar dan is het misschien ook adviseerbaar om eens na te denken of/hoe je die data in een backup gaat zetten.

Verder is het niet helemaal duidelijk wat voor netwerk je hebt liggen; op Gbit Cat5/Cat6 kan je je NAS op 128MB/s benaderen. Dat is 2 tot 3x zo snel als de grote ISP's aan bandbreedte leveren (KPN levert tot 500Mbit) terwijl er natuurlijk enige uitzonderingen zijn waar je Gbit tot aan het huis kan krijgen. Welke eisen heb je aan doorvoer etc?

/edit: je himedia Q10 pro zal maximaal een paar honderd Mbit verstoken (wired) maar je definieert niet welk bronmateriaal je wil afspelen. Als je gaat transcoden, zal in bijna alle gevallen de bitrate van de bron worden verlaagd naar de ontvanger. Zelfs een officiele UHD bluray, komt niet boven de 120Mbit uit.

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 17-10-2017 08:07 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Tiboluk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-12-2025
MAX3400 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 08:05:
pricewatch: Synology DiskStation DS1817+ (8GB) ?
[video]
Het enige waar ik over val; de beperkte eisen in de startpost. Je hebt een budget en daar is eigenlijk alles wel mee gezegd.

Als je maximaal 96TB intern kwijt kan en dit met nog eens 120TB extern kan uitbreiden; dan heb je vrij grove hoeveelheden data die je wil opslaan. Maar dan is het misschien ook adviseerbaar om eens na te denken of/hoe je die data in een backup gaat zetten.

Verder is het niet helemaal duidelijk wat voor netwerk je hebt liggen; op Gbit Cat5/Cat6 kan je je NAS op 128MB/s benaderen. Dat is 2 tot 3x zo snel als de grote ISP's aan bandbreedte leveren (KPN levert tot 500Mbit) terwijl er natuurlijk enige uitzonderingen zijn waar je Gbit tot aan het huis kan krijgen. Welke eisen heb je aan doorvoer etc?

/edit: je himedia Q10 pro zal maximaal een paar honderd Mbit verstoken (wired) maar je definieert niet welk bronmateriaal je wil afspelen. Als je gaat transcoden, zal in bijna alle gevallen de bitrate van de bron worden verlaagd naar de ontvanger. Zelfs een officiele UHD bluray, komt niet boven de 120Mbit uit.
Hey thanks voor je feedback al ik zal even nog wat dingen verduidelijken.

Het is de bedoeling om 4K films x264 en x265 te kijken. 4K netflix.

Thuisnetwerk is CAT 6A. Voor de rest is isp Telenet (belgie) binnenkort 400mbit

Ik dacht at door die himedia Q10 pro te gebruiken ik bijna geen transcoding zal nodig hebben? Of zit ik hier mis?

Waarom geen DIY NAS? zou die kwa uitbreidmogelijkheden niet beter zijn? Want bij die Synology moet ik dan weer een uitbreiding unit kopen van 400-500 ?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tiboluk schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 08:28:
[...]

Het is de bedoeling om 4K films x264 en x265 te kijken. 4K netflix.
En? Daar heb je maximaal 50Mbit voor nodig; hogere rips (aanname) kan ik niet vinden in de release-notes.
Ik dacht at door die himedia Q10 pro te gebruiken ik bijna geen transcoding zal nodig hebben? Of zit ik hier mis?
Geen idee; heb niet altijd zin om elk minimaal vinkje van een genoemd device op te zoeken. Maar ik kan me voorstellen dat bepaalde codecs niet (meer) ondersteund zijn/worden de komende jaren op de HiMedia en dan zal je wel moeten transcoden?
Waarom geen DIY NAS? zou die kwa uitbreidmogelijkheden niet beter zijn? Want bij die Synology moet ik dan weer een uitbreiding unit kopen van 400-500 ?
Dat kan. Maar dan moet je wel een nette kast uitzoeken want de optie die ik eerder schetste komt neer op 18x 12TB disks. Ik ken niet veel ATX-kasten die zonder morren 18 disks willen/kunnen huisvesten. Nog afgezien van het feit dat je ook moet investeren in een nette RAID-controller (dedicated) met BBU om dan tenminste 18 disks aan te kunnen sturen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof