Storage oplossing voor archief

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• The Chaser
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-11-2024
Mijn vraag
Ik heb een 32TB NAS RAID5 voor data opslag.
En deze begint aardig vol te geraken.
Nu heb ik bepaalde verzamelingen data die ik er op heb staan die ik eigenlijk niet gebruik, zelf niet 6maandelijks.

Oftewel koop met een hoop geld een extra NAS met 4x8TB en begin ik de data te splitsen.

Oftewel koop ik externe hdd's (goedkoper zelf dan interne 8TB disks) en sla ik daar de data op en bewaar Ik deze op een veilige plaats tot er grote data bijkomt of als ik deze nodig heb.

Nu is de vraag in hoeverre dat een externe harde schijf betrouwbaar blijft als deze op een droge plaats blijft.

Zijn er studies gedaan naar betrouwbaarheid van externe hdd's? (van interne heb ik er al voldoende zien passeren).

Alle reacties

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:40
Een externe HDD is niets anders dan een interne HDD met een (meestal) SATA-USB-adapter in een meer of minder stevige behuizing.

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-12-2025
Ik herinner mij, in een les computer-architectuur (of iets dergelijks) ooit eens een chart gezien te hebben met een overzicht van alle mogelijke storage media, en hun levensduur. Helaas kan ik dezelfde chart niet terugvinden op Google, maar gelijkaardige overzichten zijn wel te vinden:

https://www.storagecraft.com/blog/data-storage-lifespan/

Komt er op neer dan een HDD niet bepaald geschikt is om data voor lange tijd op te slaan, als je de schijf in de kast laat liggen.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

HenkDePoema schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 23:35:
Een externe HDD is niets anders dan een interne HDD met een (meestal) SATA-USB-adapter in een meer of minder stevige behuizing.
Dit. Of je koopt interne hd van merk X met een losse behuizing en klaar.
Dit zou dan alleen geen backup noemen maar een archief. Hiervan jij een backup maken en die offline en offsite bewaren, dan heb je een backup.

Hoi!

• The Chaser
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-11-2024
Is een archief als externe hdd betrouwbaar voor drie jaar?

Gelet op het amper gebruik van de hdd. (wat zowel mss goed als slecht is).

Er zijn hdd's met 3/5jaar garantie van wd.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

The Chaser schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 00:38:

Ik verwacht dat het niet zo'n punt is. Mits je een backup hebt van het archief, dan spreid je het risico ook nog eens.

Hoi!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:28
Waarom backup/archiveer je niet 8TB van de huidige NAS op 2 offline schijven van verschillende merken/series?
Dan maak je ruimte vrij op je huidige NAS.
Probleem opgelost.

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:40
The Chaser schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 00:38:

Het is lastig om hier iets in z'n algemeenheid over te zeggen. Ik ken iemand die al 10 jaar probleemloos dezelfde externe HDD gebruikt voor back-ups (ik heb wel inmiddels aangeraden om alvast te beginnen met back-ups op een nieuwe schijf). Maar sommige schijven begeven het al binnen een jaar. En dan is garantie leuk, maar als dat de enige kopie van de data is, krijg je die niet via de garantie terug.

Wil je het goedkoop houden, dan zou ik inderdaad 4x8TB HDD's halen (of hoeveel data je nu maar van de NAS wil halen) en de back-up uit te voeren met zoiets. De schijven kun je los, of verpakt in een kluis o.i.d opslaan.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:12
Let we wel even op dat het geen backup is als het maar op 1 plek staat. Als je het alleen op een externe hdd hebt staan is het nog niet veilig.

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:15
.Maarten schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 17:59:
Let we wel even op dat het geen backup is als het maar op 1 plek staat. Als je het alleen op een externe hdd hebt staan is het nog niet veilig.
Afhankelijk van de soort gearchiveerde data zal een backup niet enorm belangrijk zijn. Mocht het echt om gegevens gaan met bewaarplicht o.i.d. ben je natuurlijk verplicht te zorgen voor een backup anders kun je nog wel eens een probleem hebben als de data kwijt raakt..
Pagina: 1