Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Custom aluminium case laten snijden en buigen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sdebes
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 14-01 10:28
Hoi tweakers,

Sinds een tijdje heb ik het idee in m'n hoofd om mijn volgende pc van een zelf ontworpen behuizing te voorzien. Ik heb al best wat ervaring met waterkoeling en het aanpassen van bestaande cases hiervoor, maar nu wil ik een keer iets wat helemaal aan mijn wensen voldoet. :)

In het beginsel gaat het om een case met een boven- en een ondercompartiment, het liefst gemaakt van 2mm of 3mm dik geborsteld aluminium. De buitenkant komt neer op een flinke kubus van 400 x 450 x 500 mm (diepte x breedte x hoogte), met afgeronde hoeken. In Sketchup heb ik daar het volgende ontwerp bij gemaakt voor het eerste onderdeel:

Dit is dus een enorme U-constructie uit één stuk. De rondingen onderin hebben een straal van 20mm, wat de totale plaat afmetingen geeft van ongeveer 400 x 1383 mm. Deze zal eerst laser- of watergesneden moeten worden, en vervolgens gebogen.

Nu heb ik al diverse bedrijven benaderd met de vraag of zij dit voor mij kunnen maken. Tot nu toe heb ik reacties van bedrijven die niet werken voor particulieren, geen capaciteit hebben, of hier meer dan 500 euro voor rekenen. De meeste geven echter helemaal geen reactie (zowel bij mailen als invullen van het contactformulier op de website). :(

Mijn vraag aan jullie is dan ook: weten jullie een bedrijf of persoon die dit kan maken? Is er hier wellicht iemand die dit kan, of heeft laten doen? Of kan iemand zeggen wat dit redelijkerwijs zou mogen kosten, qua materiaal en arbeid?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen. Alle reacties en aanvullende vragen zijn natuurlijk van harte welkom! Ook als je alleen wilt melden dat je 't leuk vindt, of desnoods dat het een heel stom idee is. ;)

sdebes wijzigde deze reactie 16-10-2017 22:20 (2%)
Reden: thumbnail en verduidelijking

Beste antwoord (via sdebes op 13-01-2018 15:32)

• justmike
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 01:10
http://metaalbewerkinghoekschewaard.nl/

die zit in je regio en doet stukwerk

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• justmike
http://metaalbewerkinghoekschewaard.nl/

die zit in je regio en doet stukwerk

• sdebes
quote:
Thanks, die had ik nog niet gehad! Ook niet gevonden via Google, overigens. Ik ga ze een mailtje sturen. :)

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 09:47

Catch22

De ene is je moeder

quote:
sdebes schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 22:28:
[...]

Thanks, die had ik nog niet gehad! Ook niet gevonden via Google, overigens. Ik ga ze een mailtje sturen. :)
Zulke bedrijven zijn vaak wat minder bedreven met email, ik zou even langsgaan of bellen

En de ander is je zus
Steam: maxx0r
R5 1600 - RX480 - LG 34UC79G

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 00:15

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Misschien een idee om dit als een project bij wat leerlingen van een technische school neer te leggen?

Bij mij om de hoek zit dit: http://www.hadesassenheim.nl/

Meest simpele is de onderdelen watersnijden, zoek gewoon een bedrijf die dat kan.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• itcouldbeanyone
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 00:10
Ben wel benieuwd wat het gekost heeft,
Laat je het ons weten ?

Stratis : SbjhPeaHC2ufttT1T6DP3nDE2cDF4KtbUL

• sdebes
quote:
Catch22 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 22:53:
[...]

Zulke bedrijven zijn vaak wat minder bedreven met email, ik zou even langsgaan of bellen
Dat is wel een idee, ik heb inderdaad wel gezien dat ze erg lastig communiceren via de mail (als ze al reageren). Thanks!
quote:
memphis schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 00:26:
Misschien een idee om dit als een project bij wat leerlingen van een technische school neer te leggen?

Bij mij om de hoek zit dit: http://www.hadesassenheim.nl/

Meest simpele is de onderdelen watersnijden, zoek gewoon een bedrijf die dat kan.
Als ik geen bedrijf kan vinden, is een school inderdaad ook nog een optie, goeie! Maar een bedrijf was inderdaad waarnaar ik op zoek was ;) Thanks!
quote:
itcouldbeanyone schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:13:
Ben wel benieuwd wat het gekost heeft,
Laat je het ons weten ?
Zal ik doen! Ben zelf ook wel benieuwd wat het gaat kosten. Ik denk dat ik ook nog wel een buildlog ga maken, dus wellicht zie je het resultaat ook nog. ;)

Thanks voor de reacties allemaal! :)

sdebes wijzigde deze reactie 18-10-2017 09:39 (0%)
Reden: Smileys zonder neus

• Ploink
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16-01 14:50
http://www.schaeffer-ag.de/en/
Heeft een frontpanel designer applicatie die meteen de kostprijs voor je uitrekent.
Ik heb het zelf een paar keer gebruikt voor eenvoudig alu plaatwerk.
Of ze het ook kunnen buigen weet ik niet.

• sdebes
quote:
Ploink schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:39:
http://www.schaeffer-ag.de/en/
Heeft een frontpanel designer applicatie die meteen de kostprijs voor je uitrekent.
Ik heb het zelf een paar keer gebruikt voor eenvoudig alu plaatwerk.
Of ze het ook kunnen buigen weet ik niet.
Jammer dat die designer maar tot 1000mm gaat, maar geeft wel een aardige indicatie van wat 't zou gaan kosten. Ga ze zeker een mailtje sturen! Op de site staat dat ze ook kunnen buigen, dus helemaal goed! :) Thanks!

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dat buigen is in het ergste geval nog thuis te doen. Al is dat wel 1 van de basisbewerkingen die een metaalbewerkingsbedrijf kan doen.
Als je geanodiseerde plaat hebt zou ik inderdaad wel een ruime radius nemen of pas na het buigen borstelen en anodiseren. Anders loop je risico op fijne barstjes op de vouwlijn.

• sdebes
Zelf buigen zie ik niet zo zitten, maar eventueel laat ik bij één bedrijf de plaat maken, en 'm bij een ander bedrijf buigen. Maar is dat risico er met een binnenradius van 20mm? En is anodiseren nodig als het gewoon aluminiumkleur mag blijven? Of is dat ook voor bescherming, zeg maar?

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 07:15
Aluminium beschermt in principe zich zelf met een dun oxide laagje die normaliter erg mooi is, in tegenstelling tot normaal ijzer.. roest daarvan is los/grove structuur.
Anodiseren is eigenlijk wat extra oxidelaagje laten vormen mbv: zie Wikipedia: Anodiseren

Je kunt het ook schilderen, wel een goede primer gebruiken. Dan bv een metallic basecoat erop zilver kleurig en aflakken met een clearcoat....
Die primer is wel belangrijk voor een goede hechting, aluminum is soms wel een lastig substraat voor hechting.

Vraag eens rond bij een garage in de buurt.. als ze een keer een auto spuiten of ze even jouw kast mee spuiten....
De clearcoat is meestal een 2K polyol/poly isocyanaat systeem en als die netjes uitgehard wordt heb jij er geen omkijken meer na....heeeeeel veel beter dan de el cheopo coatings die op de meeste kastjes zitten die we hebben....
En... iets wat velen niet hebben...

Wil je iets heel speciaals... vraag eens rond of iemand aan een thermochrome lak kan komen om een dito coating te spuiten... Als die klaar is dan geeft een plek op de kast een kleur die bij die temperatuur hoort... Hele bijzonder coatings zijn dat... vast niet goedkoop maar je hebr dan wel iets bijzonders...
Weet niet of het al een keer voorbij is gekomen (heb er niet op gezocht).

Edit:
https://www.want.nl/therm...ndert-je-wagen-van-kleur/
http://empirex.nl/photos/Products/Thermochrome%20paint.html
echte Tweaker???
https://www.hackerstore.nl/Artikel/1003

route99 wijzigde deze reactie 18-10-2017 23:32 (34%)

• justmike
De meeste metaal bedrijven die plaat bewerken kunnen zowel snijden als plooien, dat hoef je niet door verschillenden bedrijven te laten doen.

Ik kan je wel al vertellen het gemakkelijker en goedkoper gaat zijn om de radiussen te laten segment plooien( ronding creëren door opeenvolgende hoeken te plooien) in plaats van rond te buigen.

Om plaat rond te kunnen buigen moet de plaatwerker zijn scherpe stempels op de plooibank vervangen door ronde stempels in de juiste maat( als ze die al in huis hebben ). Voor een klein klusje zoals jouw case is dat een dure en tijdrovende operatie.

justmike wijzigde deze reactie 19-10-2017 00:03 (6%)

• route99
Het buigen:
https://www.pinterest.com/explore/metal-bending-tools/
Zoek daar eens op verder of je dat zelf zou kunnen? (willen...?)
Nog meer inspiratie... of... transpiratie.. ;) https://www.google.nl/sea...m+panel+around+a+rod+tool

Mss dat je nog wel iemand vindt voor de gaten?

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 09:35
Je zult hiervoor de kleine metaalbedrijfjes moeten benaderen. Zoals ploeg metaal.
Zoek in google maps in jouw regio op metaalbewerking.

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 16-01 19:07
Kan je mij eens een pb sturen met een step file erbij? Dan kan ik eens kijken voor je wat het kost via mijn werk.

Macbook Pro 15" i7 512Gb Nvidia 750M | iPad Air 2 128Gb | iPhone X 256Gb | Apple Watch Series 3 | ESXI 6.5 Server |

• sdebes
quote:
route99 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 23:26:
Aluminium beschermt in principe zich zelf met een dun oxide laagje die normaliter erg mooi is, in tegenstelling tot normaal ijzer..
...
https://www.hackerstore.nl/Artikel/1003
Haha, dat is wel gaaf! Maar ik wil voor een iets neutralere uitstraling gaan, dus ik houd het gewoon bij de natuurlijke aluminium-look. Overigens zijn de panelen die de meeste bedrijven gebruiken al geanodiseerd voor zover ik begrijp, dus daar heb ik ook geen zorg meer over. Maar thanks voor de ideeën!
quote:
justmike schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 23:48:
De meeste metaal bedrijven die plaat bewerken kunnen zowel snijden als plooien, dat hoef je niet door verschillenden bedrijven te laten doen.
...
Voor een klein klusje zoals jouw case is dat een dure en tijdrovende operatie.
Segmentplooien was ik al eerder tegengekomen ja, maar ik twijfel of dat echt mooi wordt. Dan heb je al gauw 15 segmenten nodig om 't een beetje vloeiend uit te laten zien van dichtbij. Maar ik heb ondertussen al één bedrijf in de buurt waar het buigen relatief voordelig is. Maar thanks! :)
quote:
route99 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 04:36:
Het buigen:
...
Mss dat je nog wel iemand vindt voor de gaten?
Zelf buigen wordt waarschijnlijk geen succes. Bovendien is het meest basale gereedschap hiervoor al duurder dan laten doen, en ik denk niet dat ik 't vaker ga gebruiken. ;)
quote:
jeroen3 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 06:40:
Je zult hiervoor de kleine metaalbedrijfjes moeten benaderen. Zoals ploeg metaal.
Zoek in google maps in jouw regio op metaalbewerking.
Klopt, ik heb er ondertussen ook al aardig wat aangeschreven. Meestal loopt 't stuk op het buigen of de prijs. Maar ook niet alle bedrijven in de regio heb ik gevonden op die manier, sommige hebben totaal geen SEO :P
quote:
SHIFTER [NL] schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 08:26:
Kan je mij eens een pb sturen met een step file erbij? Dan kan ik eens kijken voor je wat het kost via mijn werk.
Ik heb al even zitten worstelen met Sketchup en diverse plugins, maar voorlopig is het me nog niet gelukt om een step file eruit te toveren. Dat is sowieso 2D, toch? Dus dan moet ik eerst het platgeslagen ontwerp af hebben? Ik zal van de week nog een poging wagen. In ieder geval bedankt voor het aanbod!

Ondertussen heb ik antwoord van Schaeffer en Metaalbewerking Hoeksche Waard. Schaeffer kon helaas niet in de gewenste afmetingen voorzien, en ook het buigen was niet mogelijk. Jammer, want ze maken wel mooi spul! Metaalbewerking Hoeksche Waard heb ik een hele nette offerte van ontvangen: 285 euro excl. BTW inclusief buigen, op basis van het voorlopige ontwerp en een dikte van 3mm. Daar heb ik nog wat aanvullende vragen over gesteld, en ik moet het ontwerp dus nog definitief maken, maar ik heb er wel vertrouwen in! :)

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 09:35
Je kunt wellicht Fusion 360 van Autodesk gebruiken voor je step file. Dit ks gratis voor thuis.

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 06:26

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
justmike schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 23:48:

Ik kan je wel al vertellen het gemakkelijker en goedkoper gaat zijn om de radiussen te laten segment plooien( ronding creëren door opeenvolgende hoeken te plooien) in plaats van rond te buigen.
[afbeelding]

Om plaat rond te kunnen buigen moet de plaatwerker zijn scherpe stempels op de plooibank vervangen door ronde stempels in de juiste maat( als ze die al in huis hebben ). Voor een klein klusje zoals jouw case is dat een dure en tijdrovende operatie.
ik werk voor een plaatbedrijf, en grote radius is inderdaad beter in stappen te zetten. zelfs de standaard radius kan voor een afdruk in je plaatmateriaal zorgen, en dat is lelijk.

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 16-01 19:07
Een step file is een 3d file.

Onze zetter heeft nu een radius mes R16, dus als je met een iets kleinere radius kan leven kan het in een keer gezet worden. Ziet er erg goed uit moet ik zeggen :)

Macbook Pro 15" i7 512Gb Nvidia 750M | iPad Air 2 128Gb | iPhone X 256Gb | Apple Watch Series 3 | ESXI 6.5 Server |

• Daan00
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16-01 19:57
Ik heb een jaar geleden ook eens contact gezocht met wat plaat-bewerkingsbedrijven. Van de 15 hebben er 8 nooit op een mail (met uitgebreide tekening) gereageerd. Het beste is toch langs gaan bij een metaalbedrijf in de buurt. Als ze het zelf niet kunnen hebben ze adresjes die dat wel kunnen regelen.

• sdebes
Ondertussen heb ik de basis al een tijdje in huis, maar was helemaal vergeten hier een foto'tje neer te zetten :F dus hierbij alsnog!

Het resultaat is best netjes geworden. De afwerking is netjes, en er zijn slechts minimaal startpunten van het snijden zichtbaar.

Helaas bleek het uiteindelijk wel segmentgebogen:

Maar het valt in het echt minder op dan ik verwacht had, ook al zijn het maar een paar segmenten.

Ondertussen is er al flink geknutseld aan het geheel:

Ik heb ondertussen ook al een bovenkant, midplate en psu cover laten maken, en die zien er ook prima uit!

Hopelijk komen de achterkant en de pompstand volgende week binnen, dan kan ik verder. :)

Om de ontwerpen in het juiste formaat te krijgen, exporteer ik nu overigens eerst vanuit Sketchup naar DXF, om vervolgens via https://cloudconvert.com/dxf-to-dwg er een DWG-bestand van te maken.
quote:
jeroen3 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 22:53:
Je kunt wellicht Fusion 360 van Autodesk gebruiken voor je step file. Dit ks gratis voor thuis.
Bedankt voor de tip, maar die is toch wel een stuk minder intuïtief dan Sketchup ;)
quote:
mrc4nl schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 23:02:
[...]

ik werk voor een plaatbedrijf, en grote radius is inderdaad beter in stappen te zetten. zelfs de standaard radius kan voor een afdruk in je plaatmateriaal zorgen, en dat is lelijk.
Ik heb nu ook wel een afdruk in de buitenkant van de plaat, maar ik ga later wel eens kijken of ik dat weg kan poetsen / polijsten. Op zich valt het me niet tegen hoe het eruit ziet met segmenten. :)
quote:
Daan00 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 23:48:
Ik heb een jaar geleden ook eens contact gezocht met wat plaat-bewerkingsbedrijven. Van de 15 hebben er 8 nooit op een mail (met uitgebreide tekening) gereageerd. Het beste is toch langs gaan bij een metaalbedrijf in de buurt. Als ze het zelf niet kunnen hebben ze adresjes die dat wel kunnen regelen.
Precies mijn ervaring. Blijkbaar ben je als kleine afnemer niet interessant. Maar ik heb nu gelukkig een adresje gevonden waar ik terecht kan. 8)

• route99
Mooi.
Wrs mag je blij zijn voor wrs de prijs waar je ervoor betaald hebt...
Er zitten dus 4 kniks in elke "hoek".
Tja om een buis omzetten zou "continue"geweest zijn maar wellicht minder voorspelbaar/meer werk tav het kloppen van de hoogte na de omzetting?
Pagina: 1

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2018 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*