Dualboot win10 ubuntu - win10 gone?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xGROOVER
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:38
Beste Tweakers,

Ik heb een laptop met daarop normaal win10, nu heb ik daar voor school Ubuntu opgezet (dualboot).
Na wat tijd in Ubuntu te hebben gezeten, was het weer nodig om windows te bezoeken. Maar toen kwam ik erachter dat win10 niet meer in het bootmenu te voorschijn komt.
Wat wel in bootmenu omhoog komt is:

*Ubuntu
Windows Boot Manager (on /dev/sda2)
Windows Boot Manager (on /dev/sda2)
Ubuntu 16.04.3 LTS (16.4) (on/dev/sdb8)
Advanced options for Ubuntu 16.04.3 LTS (16.04) (on /dev/sdb8)
System setup

De Windows Boot Managers geven geen resultaat, wel kan ik in de Grub van Ubuntu komen maar daar weet ik verder ook geen raad. Ik heb google een tijdje bezocht maar nog niet met een oplossing kunnen komen. Hopelijk iemand die me kan helpen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Probeer eens vanaf een live USB te starten met je huidige versie van Unbuntu (16.04.3) en daarna het volgende te doen in een terminal. Hiermee installeer je boot-repair.

code:
1
2
3
4
sudo add-apt-repository ppa:yannubuntu/boot-repair
sudo sed 's/trusty/saucy/g' -i /etc/apt/sources.list.d/yannubuntu-boot-repair-trusty.list
sudo apt-get update
sudo apt-get install -y boot-repair && (boot-repair &)

Bron

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Wat voor laptop is dit, en kun je laten zien wat je hebt geprobeerd?
Weet je zeker dat je de Windows partitie(s) niet hebt overschreven tijdens de Ubuntu installatie?

Heb je een bepaalde handleiding gevolgd, zo ja, welke?

Bovenstaande punten zou iets meer duidelijkheid geven ;)

Anjunabeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:55

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Nu ben ik geen Linux expert, maar een snelle zoekopdracht leert dat sda en sdb meestal twee aparte fysieke schijven zijn. Heb jij twee drives in je laptop, of probeer je vanaf USB te starten?

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Windows bootmanager al geprobeerd? Of in elk geval daar op gezocht? Daar kom je ongetwijfeld verder mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xGROOVER
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:38
Alle bedankt voor de reactie's, ik heb nog niet kunnen proberen maar ik dacht plaats vast even een berichtje (geen stank voor dank dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 20:47
Er komt geloof ik vandaag een update uit voor Windows 10 waarmee je Ubuntu gewoon in Windows kan installeren (zie review op frontpage). Misschien is dat makkelijker voor in de toekomst.

Voor de rest kun je als je googled op fixmbr ervoor zorgen dat je weer naar Windows boot, je zult alleen opnieuw je GRUB moeten installeren / configureren. Of via boot-repair (geloof ik) in Linux de boel zien te fixxen.

Met een beetje Googlen kom je er wel, want dit komt nog best wel redelijk vaak voor en er zijn diverse manieren om het op te lossen.

[ Voor 64% gewijzigd door RedHat op 17-10-2017 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cracking cloud
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:22
RedHat schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 16:08:
Er komt geloof ik vandaag een update uit voor Windows 10 waarmee je Ubuntu gewoon in Windows kan installeren (zie review op frontpage).
Dat is alleen de terminal. (zit er nu al in als beta)
Pagina: 1