Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vragen over €900 PC-build (gaming, multimedia)

Pagina: 1
Acties:

• est-1913
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02-03-2021
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Heel divers. Veel multitasken. Multimedia, gamen, programmeren, data verwerking

Wat mag het systeem gaan kosten?
€800-€1000, liefst rond de €900, maar wil best wat meer betalen als het de prijs/kwaliteitverhouding verbeterd.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
2 monitoren (BENQ GW2270), en alle invoerapparaten.
Misschien Samsung 840 EVO 120GB SSD, maar denk dat ik een grotere, snellere SSD wil. HDD weet ik nog niet of ik meeneem dus laat ik verder buiten beschouwing.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
GPU, processor, moederbord, voeding, ram, ssd. Eventueel CPU-koeling.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil heeft voorkeur.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Bang-for-buck is wel belangrijk. Help mij met jullie kennis de beste keuzes maken. Antwoord op mijn aanvullend vragen zou ook top zijn. Probeer aub kort toe te lichten waarom, hoe en wat. :)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 200,95€ 200,95
1MSI B350 PC Mate€ 85,95€ 85,95
1Gigabyte GTX 1060 WINDFORCE OC 3G€ 225,11€ 225,11
1Fractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 144,90€ 144,90
1Corsair CX450M€ 49,95€ 49,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 141,95€ 141,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 918,71

Vooral over de videokaart en voeding ben ik niet zeker. Geldt ook voor het moederbord, daar is zoveel keuze in. CPU en RAM lijken een no-brainer, Case maakt mij niet zoveel uit. Staat niet echt in het zicht. https://tweakers.net/pric...ctal-design-define-s.html ziet er goed en praktisch uit.

Nog wat extra vragen:

* Is het verstandig om nu een low/mid-end GPU te halen en later up te graden?
* Welke GPU heeft nu de beste prijs/kwaliteitverhouden: 1050TI, 1060 3GB, 1060 6GB?
* Is de SSD in mijn build aanzienlijk sneller dan de Samsung 840 EVO 120GB SSD die ik nu heb?
* Zijn die €15 Windows 10 licenties aan te raden? Voor die prijs moet het wel illegaal zijn toch? Krijg je dan geen problemen met updates?

Bij voorbaat dank!!!

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:55
Mooi lijstje, goed gebalanceerd systeem voor jouw budget.

Q: Is het verstandig om nu een low/mid-end GPU te halen en later up te graden?

A: Dat is afhankelijk van wat jij liever hebt. Op dit moment zijn de GPU prijzen niet erg gunstig, maar als je nú wilt gamen dan heb je weinig keus. Het ziet er voorlopig niet naar uit dat de GPU prijzen sterk gaan dalen, maar naar verloop van tijd zal dit weer wat zakken (bijvoorbeeld bij een nieuwe videokaart generatie van Nvidia)

Q: Welke GPU heeft nu de beste prijs/kwaliteitverhouding: 1050TI, 1060 3GB, 1060 6GB?

A: Imo heeft de GTX 1060 3GB op dit moment de beste prijs/kwaliteit verhouding, rekening houdend met de situatie (relatief hoge prijzen voor alle GPU's). De 6GB versie begint bij 300 euro, die extra 70-80 euro is het niet waard vind ik. De GTX 1050Ti is ook niet echt goedkoop, en komt qua prijs dichtbij de 1060 3GB. De 1060 is een stuk sneller dan de 1050Ti. Daarom zou mijn keuze vallen op de 1060 3GB :).

Q: Is de SSD in mijn build aanzienlijk sneller dan de Samsung 840 EVO 120GB SSD die ik nu heb?

A: Kort antwoord: neen. In de praktijk ga je het verschil nauwelijks merken. Enkel in taken waarbij je de SSD voor langere tijd onder load gebruikt zou je het kunnen merken, maar dan nog is het verwaarloosbaar. Grootste verschil is natuurlijk de opslagcapaciteit, en dan is 525GB een stuk meer future-proof.

Q: Zijn die €15 Windows 10 licenties aan te raden? Voor die prijs moet het wel illegaal zijn toch? Krijg je dan geen problemen met updates?

A: De discussie of dit legale licenties zijn ga ik niet voeren, maar mijn ervaring is dat als Windows eenmaal geactiveerd is, dat je dan geen problemen krijgt met updates die niet werken o.i.d. Wat wel kan is dat je licentie wordt geblokkeerd door Microsoft, dan ben je dus weer terug bij af (niet geactiveerde licentie). Ik zou me daar geen zorgen over maken.

• est-1913
Koen179 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 00:03:
Mooi lijstje, goed gebalanceerd systeem voor jouw budget.

Q: Is het verstandig om nu een low/mid-end GPU te halen en later up te graden?

A: Dat is afhankelijk van wat jij liever hebt. Op dit moment zijn de GPU prijzen niet erg gunstig, maar als je nú wilt gamen dan heb je weinig keus. Het ziet er voorlopig niet naar uit dat de GPU prijzen sterk gaan dalen, maar naar verloop van tijd zal dit weer wat zakken (bijvoorbeeld bij een nieuwe videokaart generatie van Nvidia)

Q: Welke GPU heeft nu de beste prijs/kwaliteitverhouding: 1050TI, 1060 3GB, 1060 6GB?

A: Imo heeft de GTX 1060 3GB op dit moment de beste prijs/kwaliteit verhouding, rekening houdend met de situatie (relatief hoge prijzen voor alle GPU's). De 6GB versie begint bij 300 euro, die extra 70-80 euro is het niet waard vind ik. De GTX 1050Ti is ook niet echt goedkoop, en komt qua prijs dichtbij de 1060 3GB. De 1060 is een stuk sneller dan de 1050Ti. Daarom zou mijn keuze vallen op de 1060 3GB :).

Q: Is de SSD in mijn build aanzienlijk sneller dan de Samsung 840 EVO 120GB SSD die ik nu heb?

A: Kort antwoord: neen. In de praktijk ga je het verschil nauwelijks merken. Enkel in taken waarbij je de SSD voor langere tijd onder load gebruikt zou je het kunnen merken, maar dan nog is het verwaarloosbaar. Grootste verschil is natuurlijk de opslagcapaciteit, en dan is 525GB een stuk meer future-proof.

Q: Zijn die €15 Windows 10 licenties aan te raden? Voor die prijs moet het wel illegaal zijn toch? Krijg je dan geen problemen met updates?

A: De discussie of dit legale licenties zijn ga ik niet voeren, maar mijn ervaring is dat als Windows eenmaal geactiveerd is, dat je dan geen problemen krijgt met updates die niet werken o.i.d. Wat wel kan is dat je licentie wordt geblokkeerd door Microsoft, dan ben je dus weer terug bij af (niet geactiveerde licentie). Ik zou me daar geen zorgen over maken.
Bedankt voor je antwoord Koen! Ik denk dat ik toch voor de 1060 3GB ga nu dan. Als de prijzen wat gunstiger zijn kan ik eventueel nog upgraden. is een CPU fan (https://tweakers.net/pric...mugen-5-pcgh-edition.html) of extra case fan (https://tweakers.net/pric...tua-nf-a14-pwm-140mm.html) aan te raden of overbodig (ik ga niet overklokken).

• Koen179
De stock koeler van de Ryzen 5 1600 is best goed, als je er niet mee gaat overklokken dan voldoet die zeker.

Mocht je toch liever een wat grotere (en stillere) koeler willen, dan is de Scythe Mugen 5 zeker een aanrader. Eigenlijk dikke overkill (aangezien je niet gaat overklokken), maar die zal je niet horen en de CPU zal ten alle tijde lekker koel zijn.

De Fractal Design Define S is al voorzien van 2 goede, stille 140mm case fans, dus het lijkt me niet nodig om er nog een Noctua fan bij te kopen. Het is uiteraard geen slechte keuze, maar als het niet nodig is ;).

• est-1913
Koen179 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:44:
De stock koeler van de Ryzen 5 1600 is best goed, als je er niet mee gaat overklokken dan voldoet die zeker.

Mocht je toch liever een wat grotere (en stillere) koeler willen, dan is de Scythe Mugen 5 zeker een aanrader. Eigenlijk dikke overkill (aangezien je niet gaat overklokken), maar die zal je niet horen en de CPU zal ten alle tijde lekker koel zijn.

De Fractal Design Define S is al voorzien van 2 goede, stille 140mm case fans, dus het lijkt me niet nodig om er nog een Noctua fan bij te kopen. Het is uiteraard geen slechte keuze, maar als het niet nodig is ;).
Wederom bedankt voor je reactie!
Dan wacht ik even af met het kopen van extra fans.
Nu ben ik aan het kijken op Newegg, lijkt veel voordeliger om te importeren. Vooral op de GPU kan ik zo besparen. Wat vind jij van dit lijstje? Vooral de RAM (in vergelijking met Corsair Vengeance LPX) en de vele 1060 6GB videokaarten op Newegg vind ik moeilijk in te schatten. MSI Radeon RX 570, misschien?

• Koen179
Newegg lijkt op het eerste gezicht een stuk goedkoper als in NL, maaar er zitten wat addertjes onder het gras :P. Zie dit topic: Newegg invoerrechten?

Je zou kunnen uitrekenen of je voordeliger uit bent als je het daar koopt, maar er zijn ook nog dingen zoals garantie, wet aankoop op afstand, DOA regeling die je in de gaten moet houden (wijken af van de regels in Nederland). Meestal is het het niet waard om het via bijvoorbeeld Newegg te bestellen, om bovenstaande redenen.

• est-1913
Koen179 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:16:
Newegg lijkt op het eerste gezicht een stuk goedkoper als in NL, maaar er zitten wat addertjes onder het gras :P. Zie dit topic: Newegg invoerrechten?

Je zou kunnen uitrekenen of je voordeliger uit bent als je het daar koopt, maar er zijn ook nog dingen zoals garantie, wet aankoop op afstand, DOA regeling die je in de gaten moet houden (wijken af van de regels in Nederland). Meestal is het het niet waard om het via bijvoorbeeld Newegg te bestellen, om bovenstaande redenen.
Ik had al rekening gehouden met de bijkomende invoerrechten. Maar als daar nog BTW bijkomt is het inderdaad niet lonend. Helaas. Welke 6GB 1060 heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding in Nederland, denk jij?EVGA? Gigabyte?

• Koen179
MSI heeft een budget (niet echt gericht op uiterlijk) GTX 1060 6GB die goed leverbaar is, én goede reviews heeft :) pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 6GT OC

Verder zal je even moeten kijken hoe de reviews van andere merken zijn, maar de videochip blijft hetzelfde, dus veel verschil zal je niet zien (vooral in koel performance en geluid van de fans). De duurdere modellen zijn vaak hoger geclockt en hebben beter overclock potentie.
Pagina: 1