Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vorige week dinsdag een Moto e4 plus gekocht bij de Mediamarkt. Na een dag kwam ik er achter dat de vingerafdruk-sensor niet werkt als hij aan de oplader ligt ( hij ligt bij mij altijd aan de pc en kan hem dan dus niet unlocken) en na vier dagen begon het touchscreen een eigen leven te leiden. Verder werkt de internettether-functie niet en dit is voor mij belangrijk omdat ik op deze manier internet gebruik op mijn pc. Dit blijken na wat onderzoek veel voorkomende problemen te zijn bij dit toestel. Dus ik wilde hem niet laten repareren maar mijn geld terug krijgen (repareren kan denk ik ook niet want bijna alle toestellen van dit type hebben deze problemen). Ik probeerde hem vandaag (na 7 dagen) terug te brengen maar dit kon blijkbaar niet omdat ik hem al gebruikt had. Ze vonden een mini krasje op het scherm waar je bijna een vergrootglas voor nodig hebt om het te zien. Ook kon ik geen tegoedbon krijgen of hem omruilen.

Ik dacht dat je een telefoon kon kopen hem uitproberen en als hij kapot is je binnen 14 dagen je geld terug kan krijgen. Zit ik er helemaal naast of moeten ze mij gewoon mijn geld terug geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:18
De 14 dagen WKOA is bedoelt voor aankopen op afstand. In de winkel is deze regel niet van toepassing. Laten repareren en verkopen zal dan de enige oplossing zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door loki504 op 16-10-2017 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Begrijp ik het goed dat als ik het toestel bijvoorbeeld bij een internetshop had gekocht ik in deze situatie wel mijn geld terug zou kunnen krijgen of een tegoedbon zou kunnen krijgen? Ik kocht hem juist bij de mediamarkt omdat me dat veiliger leek in dit soort situaties:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 19:59:
Begrijp ik het goed dat als ik het toestel bijvoorbeeld bij een internetshop had gekocht ik in deze situatie wel mijn geld terug zou kunnen krijgen of een tegoedbon zou kunnen krijgen? Ik kocht hem juist bij de mediamarkt omdat me dat veiliger leek in dit soort situaties:(
Ook bij internetaankopen mag je het produkt alleen uitproberen zoals je in de winkel zou doen. Niet meer en niet minder. En ook dan heb je bij schade, hoe klein ook, een probleem als je het artikel terug stuurt.

In jouw geval kun je een reparatie aanvraag doen, want je moet de MM in de gelegenheid stellen om je probleem op te lossen. En na de reparatie kun je proberen het toestel 2e hands te verkopen.

Edit van Loki:
hoo even een kleine nuance. Ze mogen de WKOA niet weigen. Wel mogen ze de "schade" in mindering brengen van een totaal bedrag. Maar helemaal weigeren mogen ze niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Medione1210 op 17-10-2017 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:52
Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 19:44:
Dus ik wilde hem niet laten repareren maar mijn geld terug krijgen (repareren kan denk ik ook niet want bijna alle toestellen van dit type hebben deze problemen).
Je hebt recht op een normaal werkende telefoon. Je moet mediamarkt in eerste instantie de kans geven om het gebrek te herstellen (ofwel door de telefoon te repareren, ofwel door een andere telefoon te leveren die wel goed werkt). Als het gebrek door reparatie of herstel niet opgelost kan worden, kun je de koop ontbinden en je geld terugkrijgen - maar ze moeten wel eerst de kans krijgen het op te lossen.

[ Voor 4% gewijzigd door Tom-Z op 16-10-2017 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt voor de duidelijke uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Laatst online: 21:18
Medione1210 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 20:12:
[...]

Ook bij internetaankopen mag je het produkt alleen uitproberen zoals je in de winkel zou doen. Niet meer en niet minder. En ook dan heb je bij schade, hoe klein ook, een probleem als je het artikel terug stuurt.

In jouw geval kun je een reparatie aanvraag doen, want je moet de MM in de gelegenheid stellen om je probleem op te lossen. En na de reparatie kun je proberen het toestel 2e hands te verkopen.
hoo even een kleine nuance. Ze mogen de WKOA niet weigen. Wel mogen ze de "schade" in mindering brengen van een totaal bedrag. Maar helemaal weigeren mogen ze niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

loki504 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:22:
[...]

Nog een kleinere nuance: alleen schade die gevolg is van verder gaan dan uitproberen, en die schade moet bewezen worden.

Deze situatie specifiek; MediaMarkt levert een eigen niet goed geld terug in de fysieke winkel, maar gezien die niet wettelijk verplicht is mogen ze dat inrichten zoals ze willen, zolang de voorwaarden daarvoor ook duidelijk zijn.

Uiteraard heb je wel gewoon recht op een werkend product; ze zullen hem dus wel aan moeten nemen voor reparatie.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2017 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Laatst online: 07-01-2024
Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 19:59:
De WKOA geldt voor alle overeenkomsten gesloten buiten de verkoopruimte (met een kleine uitzondering daargelaten). Dat zou dus ook gelden als je de aankoop per internet hebt gedaan, maar vervolgens in de winkel hebt opgehaald en zelfs in de winkel hebt betaald - niet te verwarren met reserveren.

Overigens zou ik leunen op vervang volgens Artikel 7:21 BW lid 1 sub b:
1 Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a. aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
Mocht Media Markt vervang weigeren of blijken dat Media Markt niet in staat is een toestel te leveren zonder de beschreven kuren, kun je ontbinden volgens Artikel 7:22 lid 1 sub a:
1 Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan heeft bij een consumentenkoop de koper voorts de bevoegdheid om:
a. de overeenkomst te ontbinden, tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt;
b. de prijs te verminderen in evenredigheid met de mate van afwijking van het overeengekomene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

Enige nadeel is in dat geval dat je een ander toestel meekrijgt en je dus weer een tijd gaat lopen klooien, terwijl dit mogelijk op voorhand al te voorspellen valt: ergo veel onnodige overlast. En ik denk dat dit laatste net het punt is van TS.

Dan zijn er 2 opties:
MM overtuigen dat in het algemeen dit slecht werkt op deze toestellen en je dus beiden dit traject kunt besparen.
Of accepteren dat je helaas aan dit traject vast zit.
Ik dacht dat je een telefoon kon kopen hem uitproberen en als hij kapot is je binnen 14 dagen je geld terug kan krijgen. Zit ik er helemaal naast of moeten ze mij gewoon mijn geld terug geven?
En hoe kom je hier dan bij? Je haalt hierbij al minimaal 2 dingen door elkaar.
Bij online aankopen heb je 2 weken de tijd iets te proberen en kan je zonder opgaaf van reden de koop ontbinden. En als iets stuk is kan je het sowieso retourneren, maar heb je niet altijd de optie direct je geld terug te krijgen.
Pagina: 1