Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De Amerikaanse Supreme Court heeft besloten op verzoek van zowel techbedrijven alswel de Amerikaanse overheid om de zaak Microsoft vs de overheid van de Verenigde Staten te behandelen.

Deze zaak draait erom dat de FBI Microsoft wou dwingen data die puur op een van de servers van Microsoft staat in Ierland en betrekking zou hebben op een drugszaak vrij te geven. Microsoft weigerde deze data te overhandigen en spande een zaak tegen de FBI aan, vanwege het feit dat de FBI de geeigende weg (collega's in Ierland vragen de zaak te bekijken en een bevelschrift vanuit de Ierse rechters te krijgen om de relevante informatie vrij te geven) compleet negeerde, waardoor een precedent zou kunnen ontstaan als Microsoft toegaf dat Microsoft door andere landen zou kunnen worden gedwongen informatie van servers in bv de VS vrij te geven.

Microsoft verloor het eerste proces, maar ging vervolgens in hoger beroep bij de US Court of Appeals, waar het de zaak won. Aangezien er 'dissenting' rechters waren die het niet met het oordeel eens waren in hoger beroep, en Microsoft zelf complete duidelijkheid wou hebben samen met andere techbedrijven in de VS en de overheid van de VS zelf het er ook niet bij wou laten zitten, is vervolgens dus de Supreme Court gevraagd om een oordeel, en de Supreme Court heeft dus besloten om de zaak in behandeling te nemen. Nota - hier is geen beroep verder tegen mogelijk.

Uiteindelijk zijn er (naast alsnog een 'geen oordeel') twee mogelijkheden: Microsoft wint de zaak samen met andere techbedrijven tegen de overheid van de VS. De overheid van de VS en haar instanties mag niet meer proberen bedrijven dwingen in feite dan informatie die puur buiten de VS opgeslagen is af te geven ivm het oordeel van de Supreme Court tenzij de Supreme Court op eigen iniatief later alsnog een vergelijkbare zaak in behandeling neemt en anders oordeelt.

Tweede mogelijkheid, en deze zal het internationale recht in chaos storten gedeeltelijk, is dat de Supreme Court Microsoft dwingt de informatie in Ierland af te staan met een oordeel van een Amerikaanse rechter. Dit zou betekenen, dat de internationale regel dat elkaars rechtsgebieden gerespecteerd worden (alhoewel die vooral door lagere Amerikaanse rechters al regelmatig deukjes heeft opgelopen), flinke gaten op loopt tot zelfs compleet de prullenbak in kan - dit hangt er helemaal van af hoe andere landen hier op gaan reageren.

Indien het tweede plaatsvindt, kan het Privacy Shield verdrag gelijk de prullenbak in in feite aangezien de afspraak mbt respect voor data van Europese bedrijven en burgers en integriteit, zodanig geschonden wordt dat de basis van het verdrag niks meer waard is.

Wat zijn jullie gedachtes hierover - zal het iets zijn wat voor Nederland en Europa met een sisser afloopt, of is dit iets wat meer in het nieuws zou moeten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ack. Verkeerde subforum. Kan een moderator of Orion het aub naar de juiste plek verplaatsen? :/

*oeps*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Leuk dat het Supreme Court zich erover wil buigen maar wat er ook uit gaat komen ik denk dat 'men' toch wel gaat krijgen wat 'men' wil.
In addition, Congress is considering legislation that would fill in some blanks left by the Stored Communications Act of 1986, which did not address communications held overseas.
Als 'ze' het deze keer niet krijgen zorgen 'ze' er in ieder geval voor dat 'ze' het de volgende keer wel krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hippocampus schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 18:17:
Leuk dat het Supreme Court zich erover wil buigen maar wat er ook uit gaat komen ik denk dat 'men' toch wel gaat krijgen wat 'men' wil.

[...]

Als 'ze' het deze keer niet krijgen zorgen 'ze' er in ieder geval voor dat 'ze' het de volgende keer wel krijgen.
Als ik het me goed herinner kan de Supreme Court ook (gedeelten van) wetten nietig maken in de VS, hoewel dat vrij zelden gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:42
Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 17:52:
Ack. Verkeerde subforum. Kan een moderator of Orion het aub naar de juiste plek verplaatsen? :/

*oeps*
Ik gok dat je AWM bedoelt en dit kan gewoon via het handje linksboven de pagina met een topicreport. Graag zien we wel de topicstart aangevuld met een discussiepunt, dit is nu een droog nieuwsbericht.

[ Voor 13% gewijzigd door Señor Sjon op 16-10-2017 19:55 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik had het vandaag hierover, met de opkomende sleepnet wet, gaat dit bij voorbaat al geen mogelijk worden? Afaik gaat het over 'optie tot internationaal delen van criminele zaken', nu zal Ierland natuurlijk geen Nederland zijn, maar deze zaak gaat over de wet in z'n algemeen, dus straks ook in de mogelijk van data van een Nederlandse MS server.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Met de sleepnet wet is alleen het verschil dat behalve via de Nederlandse politie/rechters, er een alternatieve mogelijkheid via de AIVD zou zijn. Maar gezien je wat er intern op een MS datacenter is opgeslagen niet zomaar aftapt, weet ik niet of dat helpt. En vervolgens moeten ze ook nog de AIVD mee krijgen dat het inderdaad noodzakelijk is, en die moeten de controle mechanismes meekrijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door Sissors op 16-10-2017 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Hippocampus schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 18:17:

[...]

Een hoop 'men' en 'ze'. De Supreme Court in de VS geniet behoorlijk wat status. In de hele geschiedenis van de VS is het maar vijf keer voorgekomen dat er een wet aangenomen is door het congres specifiek om een uitspraak van dit gerechtshof ongedaan te maken. In de 20e eeuw is dit maar een keer voorgekomen (Oregon v Mitchell werd ongedaan gemaakt door het 26e amendement).

Een uitspraak is behoorlijk definitief bij de Supreme Court. Naar dit gerechtshof stappen is daarom altijd een lastige beslissing, als het oordeel niet in je voordeel uitpakt zit je er permanent aan vast. Dit zal een van de redenen zijn waarom de regering Trump hun inreisverboden nooit wil laten voorkomen. Het kan dan permanent over zijn.
Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 18:30:
Als ik het me goed herinner kan de Supreme Court ook (gedeelten van) wetten nietig maken in de VS, hoewel dat vrij zelden gebeurd.
Dat kunnen ze, maar ze kunnen ook interpretaties geven van wetten. Dat kan de uitvoering of toepassing van een wet ook flink beïnvloeden. In de 20e eeuw zijn beiden regelmatig voorgekomen waarbij een beslissing van de Supreme Court grote invloed had. In de 20e eeuw heeft de Supreme Court veel beslissingen genomen op het gebied van 'Civil Rights' waarmee veel discriminerende wetten ongeldig zijn verklaard. Ook op andere terreinen zijn zo grote beslissingen gemaakt, zoals bijvoorbeeld de zaak Roe v. Wade welke nu grotendeels abortus rechten bepaald in de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

CMD-Snake schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 19:33:

Een hoop 'men' en 'ze'. De Supreme Court in de VS geniet behoorlijk wat status. In de hele geschiedenis van de VS is het maar vijf keer voorgekomen dat er een wet aangenomen is door het congres specifiek om een uitspraak van dit gerechtshof ongedaan te maken. In de 20e eeuw is dit maar een keer voorgekomen (Oregon v Mitchell werd ongedaan gemaakt door het 26e amendement).
Ik zeg ook niet dat er iets ongedaan gaat worden. Ik bedoel dat als er behoefte is bij overheids instanties om zaken juridisch in hun voordeel te laten uitpakken dat dat een redelijke kans van slagen heeft (vergeleken met een persoon of bedrijf) Dus als ze in deze zaak geen genoegdoening krijgen zijn de ogen in ieder geval gericht op een mogelijke wetswijziging. (of andere vorm van 'loophole')
Een uitspraak is behoorlijk definitief bij de Supreme Court. Naar dit gerechtshof stappen is daarom altijd een lastige beslissing, als het oordeel niet in je voordeel uitpakt zit je er permanent aan vast. Dit zal een van de redenen zijn waarom de regering Trump hun inreisverboden nooit wil laten voorkomen. Het kan dan permanent over zijn.
Het gerechtshof mag zich ook onthouden van een uitspraak als ik me niet vergis, dus er nog van alles mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Hippocampus schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 19:46:

Het gerechtshof mag zich ook onthouden van een uitspraak als ik me niet vergis, dus er nog van alles mogelijk.
Dan weigeren ze om de zaak te horen. Dat is niet gebeurt, want dan was de uitspraak van de lagere rechtbank definitief geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

CMD-Snake schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:06:
Dan weigeren ze om de zaak te horen. Dat is niet gebeurt, want dan was de uitspraak van de lagere rechtbank definitief geworden.
Je hebt gelijk. Ze zijn die stap ondertussen voorbij. Neemt niet weg dat het een behoorlijk politiek steekspel is dat nu tot op het hoogste niveau is beland. En ik ben van mening dat als Microsoft gelijk krijgt en hun informatie die op servers in het buitenland niet hoeft te overleggen er maatregelen genomen gaan worden zodat het in de toekomst anders gaat. Misschien komt er een volgende keer een ander labeltje aan te hangen, bv terrorist in plaats van drugsdealer. Of mogen bepaalde gegevens niet meer in het buitenland gestald worden, er zal vast wel iemand iets bedenken gok ik.
Pagina: 1