Synology DS418Play Raid Configuratie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• oko2708
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-12-2025
Beste Tweakers, momenteel heb ik thuis een een DS115J staan met een 2TB schijf er in die ik als mediaserver gebruik. Nou is dat ding niet geweldig snel en het begint krap te worden qua opslag. Dus ik ben van plan om waarschijnlijk de nieuwe DS418Play aan te gaan schaffen.

Graag wil ik wat aan gegevenssbescherming gaan doen en wil daarom een goede raid opstelling kiezen voor de NAS.

Ik vind de harde schijven best prijzig en had daarom het volgende in gedachte:
Ik koop nu de 418Play met 2x 4TB WD RED. Die zet ik in RAID1.

Mocht ik later meer opslag nodig hebben, dan voeg ik een 8TB schijf toe en zet ik de 4TB schijven in RAID0 en vervolgens de 8TB schijf samen met de combineerde 4TB schijven in RAID1.

Eventueel kan er vervolgens nog een keer 8TB worden toegevoegd. En kunnen de 4TB schijven in RAID 0 samen met de twee 8TB schijven RAID5 vormen.

Dit lijkt mij een mooi plan maar is dit een beetje realistisch? Volgens mij zou dit allemaal moeten kunnen zonder tijdens het uitbreiden extra opslag nodig te hebben voor een tijdelijke kopie.

Klopt dit of zijn er dingen die ik over het hoofd gezien heb waardoor dit niet zou kunnen?

Beste antwoord (via oko2708 op 16-10-2017 17:33)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als het je daadwerkelijk om gegevensbescherming te doen is kan je wellicht beter ook eens kijken naar een geschikte backup oplossing (tenzij je dat natuurlijk allemaal al netjes op orde hebt).

Een dergelijke RAID opstelling zoals jij die voor ogen hebt heeft alleen als voordeel dat bij het uitvallen van één fysieke disk, je data nog beschikbaar is, terwijl je die disk vervangt. Wat dus vooral wat zegt over de beschikbaarheid van je data.

Tegen elke vorm van dataverlies die niet bestaat uit het fysiek uitvallen van één disk, helpt RAID niks. En is het vooral (in mijn ogen) zonde van het geld dat je uitgeeft aan redundante opslag. Geld dat je ook kan steken in een degelijke backup oplossing, die (mits goed ingericht) tegen veel meer gevaren beschermt (per ongeluk verwijderen/overschrijven, ransomware, fysieke schade aan disk, fysieke schade aan hele NAS, gestolen NAS...).

In andere woorden: een backup oplossing wil je sowieso. Daarbovenop kan RAID interessant zijn als je kost wat kost direct (of in elk geval veel sneller dan een backup restore) je data beschikbaar wilt hebben na een disk crash.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Alle reacties

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zo werkt het niet, zoek eens naar SHR.

• oko2708
Ik heb al wat research gedaan, maar is het lijkt mij toch dat standaard RAID zijn voordelen heeft tegenover SHR, want anders zou die optie niet geboden worden. Of zie ik dat nu helemaal verkeerd?

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Andersom, bij SHR kun je schijven van verschillende grootte mixen, bij standaard RAID niet.
https://www.synology.com/en-us/support/RAID_calculator?hdds=4 TB|4 TB|8 TB|8 TB

[ Voor 21% gewijzigd door wagenveld op 16-10-2017 16:49 ]

• oko2708
Okee dan lijkt het met inderdaad toch het beste om voor SHR te gaan want, dan kan ik probleemloos schijven toevoegen.

Wat ik alleen niet snap is waarom de mogelijkheid om voor klassieke RAID te kiezen bestaat als SHR in principe in elk opzicht beter is? Misschien voor hele veilig RAID configuraties, maar de grootste Synology NAS heeft volgens mij 6 8 slots, dus dat lijkt me ook niet heel praktisch.

Acties:
  • Beste antwoord

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als het je daadwerkelijk om gegevensbescherming te doen is kan je wellicht beter ook eens kijken naar een geschikte backup oplossing (tenzij je dat natuurlijk allemaal al netjes op orde hebt).

Een dergelijke RAID opstelling zoals jij die voor ogen hebt heeft alleen als voordeel dat bij het uitvallen van één fysieke disk, je data nog beschikbaar is, terwijl je die disk vervangt. Wat dus vooral wat zegt over de beschikbaarheid van je data.

Tegen elke vorm van dataverlies die niet bestaat uit het fysiek uitvallen van één disk, helpt RAID niks. En is het vooral (in mijn ogen) zonde van het geld dat je uitgeeft aan redundante opslag. Geld dat je ook kan steken in een degelijke backup oplossing, die (mits goed ingericht) tegen veel meer gevaren beschermt (per ongeluk verwijderen/overschrijven, ransomware, fysieke schade aan disk, fysieke schade aan hele NAS, gestolen NAS...).

In andere woorden: een backup oplossing wil je sowieso. Daarbovenop kan RAID interessant zijn als je kost wat kost direct (of in elk geval veel sneller dan een backup restore) je data beschikbaar wilt hebben na een disk crash.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:01

angerfist-yentl

vake bei te bange!

oko2708 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 16:46:
Ik heb al wat research gedaan, maar is het lijkt mij toch dat standaard RAID zijn voordelen heeft tegenover SHR, want anders zou die optie niet geboden worden. Of zie ik dat nu helemaal verkeerd?
SHR bij één schrijf is gewoon een basic volume
SHR bij twee schrijven is RAID 1
SHR bij 3 of meer schrijven is een soort raid 5 +
(met meer mogelijkheden voor verschillende grote schrijven zodat je minder verliezen hebt in te gebruiken ruimte)

https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator bekijk maar eens bij de RAID Rekenmachine hoeveel ruimte je beschikbaar hebt bij ongelijke schrijf grote bijvoorbeeld 2x 4 TB en 2x 6TB je hebt dan bij SHR 14 TB beschikbaar en met raid 5 12 TB

Vake bei te bange

• oko2708
Bedankt voor de opheldering, dat verklaart wel het een en ander. In mijn situatie zal ik dan inderdaad niet veel hebben aan standaard RAID.

Backup is er nog niet, maar komt er gedeeltelijk. Ik wil namelijk niet al mijn media back-uppen (wat voor 99% uit films en series bestaat). Qua bestanden wordt alles gesynchroniseerd met de Cloud en kan de oude NAS mooi gaan dienen als backup (en ja ik weet dat die eigenlijk off-site moet zijn, maar eerst eens kijken of ik daar een mooi plekje voor kan vinden.)
Pagina: 1