Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• mcerasmus
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 01-02 09:47
Mijn vraag
Ik heb een pc geassembleerd waar een kabylake processor (Intel Core i3-7350K Boxed) inzit, maar kwam erachter dat het moederbord een BIOS-update nodig had. Ik heb toen de processor even gewisseld met een I5-6600K, zodat hij aankon en ik de bios kan updaten.
Bij het updaten van de BIOS van mijn Gigabyte GA-B150-HD3P, stuitte ik op de error:

16-bits toepassing mb_bios_ga_b150-h3dp_f24a\Efiflash.exe' kan niet worden gestart of uitgevoerd vanwege incompatibiliteit met 64 bitversies van Windows. Neem contact op met de softwareleverancier om te vragen of een met de 64 bitversie van Windows compatibele versie beschikbaar is

Hoe verhelp ik die of welke andere manieren zijn er nog om mijn BIOS te updaten? :?

Relevante software en hardware die ik gebruikt heb om de biosupdate te doen
Gigabyte GA-B150-HD3P (huidige bios versie: F3)
Intel Core i5-6600k Boxed
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16R
Windows 10 64 bit

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al geprobeerd oudere versies van het moederbord te downloaden die ook kabylake processors ondersteunen (vanaf F20). Daarbij ook weer dezelfde error.
Ook heb ik geprobeerd versies voor andere continenten te downloaden, met hetzelfde resultaat.
Ik heb al geprobeerd een biosupdate op een andere PC te downloaden, maar daar stuitte ik op dezelfde error. 8)7

Wie o wie kan mij helpen?! _/-\o_

(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻

Beste antwoord (via mcerasmus op 16-10-2017 16:35)

• Frostbite
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 03-03 22:52

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Een BIOSupdate kun je ook beter niet doen vanuit Windows. Daarbij probeer je een DOS programma te starten in een 64 bits omgeving. Daar gaat inderdaad niet (meer) werken.

Pak gewoon een usb stick en formateer die met de HP format tool. Pak van internet een W98 bootdisk en zet deze bestanden op je stick. Als je systeem opgestart is start je dat flash programma.

Of pak een usb stick en download het programma Yumi en formateer je stick (bootable) voeg dan de balder.img (FreeDOS) image toe. Kopieer de bestanden van je bios update en start vanaf de Freedos omgeving de bios update op.

Ik zie op de site van Gigabyte (klik) onder Utilities dat je het ook via een Windows tool kunt doen. Installeer dan eerst het APP center en voeg/installeer dan de BIOS modules en/of Gigabyte Firmware Update Utility. Ik heb hier verder geen ervaring mee maar wil het wel aangeven.

Voor een mooie instructie zie: https://www.gigabytenordic.com/update-bios-gigabyte-brix/
Waar in de instructie staat dat je de firmware bestanden van de Brix moet hebben zet jij de bestanden neer van je GA-B150-HD3P moederbord. De rest is vrijwel hetzelfde.

Succes

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S10

Alle reacties

• Malantur
  • Registratie: juni 2007
  • Nu online

Malantur

BBG'er
Zo te zien flash je vanuit Windows?
Je kan beter flashen vanuit de BIOS :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Een BIOSupdate kun je ook beter niet doen vanuit Windows. Daarbij probeer je een DOS programma te starten in een 64 bits omgeving. Daar gaat inderdaad niet (meer) werken.

Pak gewoon een usb stick en formateer die met de HP format tool. Pak van internet een W98 bootdisk en zet deze bestanden op je stick. Als je systeem opgestart is start je dat flash programma.

Of pak een usb stick en download het programma Yumi en formateer je stick (bootable) voeg dan de balder.img (FreeDOS) image toe. Kopieer de bestanden van je bios update en start vanaf de Freedos omgeving de bios update op.

Ik zie op de site van Gigabyte (klik) onder Utilities dat je het ook via een Windows tool kunt doen. Installeer dan eerst het APP center en voeg/installeer dan de BIOS modules en/of Gigabyte Firmware Update Utility. Ik heb hier verder geen ervaring mee maar wil het wel aangeven.

Voor een mooie instructie zie: https://www.gigabytenordic.com/update-bios-gigabyte-brix/
Waar in de instructie staat dat je de firmware bestanden van de Brix moet hebben zet jij de bestanden neer van je GA-B150-HD3P moederbord. De rest is vrijwel hetzelfde.

Succes

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S10

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

@mcerasmus Is het inmiddels nu wel gelukt?

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S10

• mcerasmus
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 01-02 09:47
@frostbite
Ja! Was eerst even zoeken maar aan de hand van de website die je had gestuurd is het gelukt, dankjewel!

(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True