Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

BIOS tijd opstarten veel te groot.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cliootje
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-07 12:23
Beste tweakers,

Sinds een tijdje erger ik me aan mn systeem, vanwege de lange opstarttijd. Je zou zeggen, gooi wat uit de auto start, cleanup klaar, maar dit ligt anders.

Mn systeem Acer M3985, I7 met 14 GB RAM, SSD doet er ongeveer 1 minuut over om op te starten.
Als ik de PC aanzet, dan gaat het lampje van de HDD&SDD aan, en lijkt ie vanalles te doen.
De PC is op dat moment nog geen OS aan het laden; het laden van windows duurt zo'n 40 seconden volgens de opstartbeheer,
maar dan heb ik al 51 seconden naar het scherm getuurd, alvorens ik een wachtwoord mag intoetsen.
Het irriteert me mateloos.

Het BIOS heeft een UEFI BIOS. Fastboot staat aan.

Ik heb er een aantal screenshots bijgedaan.

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/PGSX2

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

14GB RAM? Nou ben ik erg moeilijk met tellen maar is dat geen onmogelijke combinatie in DDR-opstelling? Tenzij je single DIMMs in verschillende groottes hebt geplaatst.

Maar, we hebben het over een PC van goed 5 jaar oud. Het is me even niet bekend welk OS erop staat maar het zo zomaar kunnen dat die 40 seconden klopt. Of heb je gisteren de laastste versie van Windows 10 helemaal correct geinstalleerd met alle bijbehorende & werkende drivers?

Zitten er nog bepaalde USB-devices aan de PC; heb je die al eens losgemaakt alvorens te booten?

Maar, sinds een tijdje... Dat is hoe lang al? Of sinds wanneer? Kan je je nog herinneren of er toen bepaalde updates zijn geinstalleerd van je OS, je drivers of dat je hardwarematig aanpassingen hebt gemaakt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

Dus?

Uit eigen ervaring: Kijk eens naar de SMART van je HD. Bij mij zorgde slechte sectoren voor steeds langere opstart tijden. Ja, ook de POST duurde langer.

[ Voor 2% gewijzigd door m-vw op 16-10-2017 14:45 . Reden: typo ]

• Cliootje
In de oorspronkelijke 'doos' zat er 6GB (4 + 2) op. Heb er 8 (4 + 4) bijgedaan. Vond het jammer om die oude memory chips 'weg te gooien'.

De PC is idd 5 jaar oud. In den beginnen stond er Windows 8 op, op een HDD. In de loop van de jaren is er een SSD bijgekomen. Toen liep alles lekker snel.
Het OS staat er nu zo'n 2 jaar op (Windows 10).

Maar ik geloof niet dat het aan het OS ligt, aangezien het zo lang duurt alvorens Windows geladen wordt. Dit is een ander scherm dan het opstart BIOS scherm.
Dat langzame gedoe is er al een tijdje, misschien wel langer dan 1 jaar. Misschien dat het samenhangt met een BIOS upgrade....ik hoop echter op een BIOS instelling die helemaal verkeerd staat.

USB devices heb ik eraf gehaald: geen verschil

• Cliootje
m-vw schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 14:41:
Uit eigen ervaring: Kijk eens naar de SMART van je HD. Bij mij zorgde slechte sectoren voor steeds langere opstart tijden. Ja, ook de POST duurde langer.
De SMART van mijn SSD (opstartschijf): alle categorieën zijn OK...gelukkig

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kun je het boot logo uitzetten? Zo kun je zien wat er gebeurt/waar hij op blijft hangen.
Ik gok toch dat dat geheugen niet goed gaat.

• Cliootje
Logo uitgezet. Zit nu lang te turen naar American Megatrands, en dan na een tijdje komt heel even een boot samenvatting op het scherm. Snel foto van gemaakt. Staat niets in dat duidt op een error.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Misschien beetje vaag maar heb je ook geprobeerd zonder fastboot te booten ?

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Cliootje
Ik heb net 'for arguments sake' die ene 2GB RAM bank eruit gehaald.

Het systeem start weer lekker snel op :-) Binnen 20 seconden is Windows er al.

Waarom heb ik zolang gewacht met hier aan te kloppen voor hulp.

Iedereen bedankt !!!!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Nice ! ja de verkeerde combo ram kan ook voor gezeik zorgen maar mooi dat je het opgelost heb. :)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Pagina: 1