Kabel trekken in huurhuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Wij hebben in ons huurhuis een coax en een PTT verdeeldoos met telefoonaansluiting in de woonkamer. Op de slaapkamer zit ook een telefoonaansluiting die uitkomt op de verdeeldoos in de woonkamer.
In de meterkast zit een glasvezelkastje. Binnenkort krijgen wij internet en TV via glasvezel. Dat modem komt dus in de meterkast te staan.

Ik wil nu graag netwerkkabel trekken naar de woonkamer en bovenverdieping via de leiding die nu voor de telefoon wordt gebruikt.

Kan ik de bestaande kabel gebruiken om twee netwerkkabels door de buis te trekken of kan ik beter een trekveer gebruiken? Zo ja, zou dan een metalen of kunstof trekveer het meest geschikt zijn?

Zou ik beter stugge kabel kunnen gebruikken of juist wat flexibelere kabel?
De eerste wordt vaak voor montage gebruikt en de laatste voor tussen apperatuur en wandcontactdozen.

Ik weet nog niet of ik utp-wandcontactdozen ga plaatsen, want het is een huurhuis. Dit heeft mij al lange tijd weerhouden om überhaupt kabels te trekken, omdat ik niet weet hoe lastig het is en of ik de oude telefoonkabel weer terug moet plaatsen als we verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:48
Altijd een trekveer gebruiken (die haal je er doorheen door hem aan de oude kabel te binden, daarna met de trekveer de nieuwe kabels).

Bij dit soort avonturen met meerdere kabels per buis altijd flexibele kabels gebruiken.

De oude telefoonkabel hoeft niet terug. Je kunt altijd de aders van de UTP kabel daarvoor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-05 10:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Geen idee hoe lang die telefoonkabel er al zit, maar kans is met veel bochten dat je die kabel kapot trekt, zeker als je 2 netwerkkabels door die buis wil trekken (is dat de 1.2 of 1,8cm buis?), zou ik sowieso trekveer gebruiken.

Voor zulke aanpassingen kan je het ook gewoon aan de verhuurder vragen, wij mogen redelijk vrij stopcontacten en netwerkpunten aanpassen, zolang het maar geen complete verbouwing is.

En mocht je toch telefooncontactpunten terug moeten zetten, je kan gewoon je netwerkkabel gebruiken om daar weer een telefoonlijn van maken

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:19
Rukapul schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 12:13:
Altijd een metalen trekveer gebruiken (die haal je er doorheen door hem aan de oude kabel te binden, daarna met de trekveer de nieuwe kabels).

Bij dit soort avonturen met meerdere kabels per buis altijd flexibele kabels gebruiken.

De oude telefoonkabel hoeft niet terug. Je kunt altijd de aders van de UTP kabel daarvoor gebruiken.
Voor vaste installatie nooit flexibele kabels gebruiken! ;)
Gebruik door de muren heen zoveel mogelijk solid core kabels en werk die netjes af met keystone's of muurdoosjes.
Uitleg: Grote kans dat je met het trekken v/d kabels de flex core kabels kapot trekt intern, deze zijn wel goed bestand tegen vele bewegingen maar absoluut niet tegen het eraan trekken d.m.v. een trekveer o.i.d.

@HyperH Je hebt het over een doorlus in je PTT doos in de woonkamer naar je slaapkamer, wat is je exacte bedoeling?
2 kabels vanuit de meterkast waarvan 1 in de woonkamer uitkomt en de ander doorgaat naar de slaapkamer?
Of 2 kabels vanuit meterkast naar de woonkamer en 2 kabels vanuit meterkast naar de slaapkamer?
Bovenstaande vraag is natuurlijk wel afhankelijk van wat je hebt liggen aan buisjes door de muur.
Als de buis vanuit de slaapkamer alleen maar op de PTT verdeeldoos in de woonkamer uitkomt moet je denk ik optie 1 gebruiken (ervan uitgaande dat er geen 1" buisje ligt tussen woonkamer en meterkast).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:48
Annuk schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 12:29:
[...]

Voor vaste installatie nooit flexibele kabels gebruiken! ;)
Gebruik door de muren heen zoveel mogelijk solid core kabels en werk die netjes af met keystone's of muurdoosjes.
Uitleg: Grote kans dat je met het trekken v/d kabels de flex core kabels kapot trekt intern, deze zijn wel goed bestand tegen vele bewegingen maar absoluut niet tegen het eraan trekken d.m.v. een trekveer o.i.d.
Natuurlijk kun je in een ideale wereld stugge kabels proberen, maar dan heb je een redelijke kans dat het gewoon niet lukt om twee kabels tegelijk door een buis te krijgen.

Bij flexibele kabels gebruik je de zwakte ervan juist om het aan te kunnen leggen waar dat eigenlijk niet bedoeld is. En werkt het toevallig een keer niet dan trek je een nieuwe kabel tot het wel werkt (kost per m vrijwel niets). Al mijn flexibele cat 5e kabels (behalve 1 inferieure CCA kabel) halen moeiteloos en storingsloos gbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:19
Rukapul schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 12:34:
[...]

Natuurlijk kun je in een ideale wereld stugge kabels proberen, maar dan heb je een redelijke kans dat het gewoon niet lukt om twee kabels tegelijk door een buis te krijgen.

Bij flexibele kabels gebruik je de zwakte ervan juist om het aan te kunnen leggen waar dat eigenlijk niet bedoeld is. En werkt het toevallig een keer niet dan trek je een nieuwe kabel tot het wel werkt (kost per m vrijwel niets). Al mijn flexibele cat 5e kabels (behalve 1 inferieure CCA kabel) halen moeiteloos en storingsloos gbit.
Het kan zeker goed gaan, maar dat is geen garantie, al te vaak meegemaakt dat men flex core kabel had getrokken door de muren om ff aan beide kanten makkelijk een connector erop te zetten. Het werkte enigszins maar had vage storingen, bleek de kabel intern wel breukje(s) te hebben, kabel ff vervangen + netjes afgewerkt en daarna 0 problemen meer.
(Ja kabel doorgemeten met een Fluke die ik ff had geleend).
Maar als de TS bv deze Cat5e kabel zou halen, is lekker dun, kan je gewoon Gbit mee halen, kan je netjes af monteren en is niet duur.
Komen dan nog wel 1 of 2 muurdoosjes e.d. bij (en evt. 1(opbouw)muurdoosje voor in de meterkast) maar dan is ie klaar en heeft de TS goed spul, en op een nette manier aangesloten.

edit:
Voorbeeld bestellijstje:
Cat 5e Solid core
2x muurdoosje enkel (moet nog wel afdek materiaal bij van bijpassend merk/serie)
1x muurdoosje dubbel (voor in de meterkast) (moet je nog even kijken voor opbouwdoosje/rand oid)

TS kan evt. ook de niet afgeschermde versie's halen, die zijn ietsje goedkoper :)

[ Voor 17% gewijzigd door Annuk op 16-10-2017 12:48 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
SinergyX schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 12:15:
Geen idee hoe lang die telefoonkabel er al zit, maar kans is met veel bochten dat je die kabel kapot trekt, zeker als je 2 netwerkkabels door die buis wil trekken (is dat de 1.2 of 1,8cm buis?), zou ik sowieso trekveer gebruiken.
Het is volgens mij 1.2cm flexibele geribbelde buis. Het eerste stuk althans, wat er in de vloer zit kan ik niet zien.
Annuk schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 12:29:
@HyperH Je hebt het over een doorlus in je PTT doos in de woonkamer naar je slaapkamer, wat is je exacte bedoeling?
Helemaal zeker weten doe ik het niet, want de vorige bewoners hebben de afdekplaten verwijderd. Er zit nu dus alleen een lege verdeeldoos in de woonkamer. Ik vermoed echter dat het om zo'n PTT doos gaat:
Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/static-sr.s3.werkspot.nl/8595c5d2-b338-4c14-966b-7142f91fef07.jpg

Als het zou kunnen wil ik graag twee kabels trekken waarvan één in de woonkamer uitkomt en de andere doorloopt naar de slaapkamer inderdaad.
[/quote]
Annuk schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 12:42:
Maar als de TS bv deze Cat5e kabel zou halen, is lekker dun, kan je gewoon Gbit mee halen, kan je netjes af monteren en is niet duur.
Komen dan nog wel 1 of 2 muurdoosjes e.d. bij (en evt. 1(opbouw)muurdoosje voor in de meterkast) maar dan is ie klaar en heeft de TS goed spul, en op een nette manier aangesloten.

edit:
Voorbeeld bestellijstje:
Cat 5e Solid core
2x muurdoosje enkel (moet nog wel afdek materiaal bij van bijpassend merk/serie)
1x muurdoosje dubbel (voor in de meterkast) (moet je nog even kijken voor opbouwdoosje/rand oid)

TS kan evt. ook de niet afgeschermde versie's halen, die zijn ietsje goedkoper :)
Dank je wel voor deze suggestie. Misschien zijn die muurdoosjes toch wel interessant in mijn geval. Ik weet alleen niet of het gaat passen in die PTT doos? Dat zijn afwijkende maten denk ik?
De kabel die je adviseert, is dat de stugge kabel? (hoe kan ik dat zien want het staat niet in de omschrijving)
Moet ik behalve een krimptang ook die SLA tools gebruiken bij die inbouwdoosjes / afdekplaatjes?

[ Voor 12% gewijzigd door HyperH op 16-10-2017 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:17
Heb je wel een leiding van de meterkast naar de woonkamer dan?

Het zou goed kunnen dat in de woonkamer het IS/RA punt zit en dat vanaf daar een leiding naar de slaapkamer boven loopt. Daar heb je natuurlijk niets aan om een kabel van het glasvezelmodem naar de woonkamer te trekken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:51
Over het aanleggen van bekabeling in huurhuizen: check bij je verhuurder of je deze "schade" moet herstellen bij vertrek.. Zoja, muurvuller erin en misschien een likje verf..

Ik zit hier ook in een huurhuis en heb (voor allerlei doeleinden) bijna 1,6 km kabel door mijn huis lopen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

shure-fan schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 21:24:
Over het aanleggen van bekabeling in huurhuizen: check bij je verhuurder of je deze "schade" moet herstellen bij vertrek.. Zoja, muurvuller erin en misschien een likje verf..
En als hij per se weer telefoonaansluiting wil ipv Ethernet: gewoon dezelfde UTP gebruiken en twee aders daarvan in een RJ11 steken - je hoeft dus niets nieuws te trekken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Xander schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 19:14:
Heb je wel een leiding van de meterkast naar de woonkamer dan?

Het zou goed kunnen dat in de woonkamer het IS/RA punt zit en dat vanaf daar een leiding naar de slaapkamer boven loopt. Daar heb je natuurlijk niets aan om een kabel van het glasvezelmodem naar de woonkamer te trekken.
Dit weet ik niet 100% zeker en je maakt mij aan het twijfelen nu. Het is een huis gebouwd in de jaren 70 vermoedelijk. Ik heb in de meterkast echter wel een vierkant 'ptt-kastje' gevonden die gevoed wordt door een kabel die een blauwe buitenmantel heeft (onder de vloer en het eerste stukje in de meterkast) met rood / wit strepen, zoals in het voorbeeld van onderstaande foto's.

Afbeeldingslocatie: http://www.robkalmeijer.nl/techniek/telecom/huisinstallaties_analoog/grondkabel.jpg

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/e9d3b296b8b0c1f7cf1327b363e8f8f50fca672b/?url=http%3A%2F%2Fwww.robkalmeijer.nl%2Ftechniek%2Ftelecom%2Fhuisinstallaties_analoog%2Ftelephone_cable.jpg

Op internet heb ik geen foto kunnen vinden van dit vierkante ptt-kastje, maar er gaat dus een kabel in vanuit die blauw-rood-witte buitenmantel en er komt dan een vier-aderige kabel uit wat volgens mij wel telefoonkabel moet zijn. Deze kabel verdwijnt in een stukje flexibele ribbelbuis.
Het kan bijna niet anders dan dat dit de kabel is die in de ptt-verdeeldoos in de woonkamer uit komt. Daar ben ik althans min of meer van uit gegaan, maar ik zou het moeten testen om zeker te weten.

Het vierkante ptt-kastje lijkt hier nog het meest op:
Afbeeldingslocatie: http://bohei.nl/image/cache/data/8700/8755.00-Lasdoos-500x500.gif

Afbeeldingslocatie: https://www.infratel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/9/2987634_1.gif

Alleen ziet de mijne er iets ouder uit en met duidelijk een 'ptt' opdruk.

Verwarrend wat in de woonkamer zit dus een wandcontactdoos met 'varkenssnuit' vermoedelijk.
Afbeeldingslocatie: https://www.xs4all.nl/upload/ca1b422b-81d4-4cc0-9b1d-9cf6ef26947c_image3116621559482056657.gif

Wie voed nu wat. Is de varkenssnuit de ISRA of dat vierkante ptt-doosje in de meterkast? Of was het vroeger de varkenssnuit en is dit later naar de meterkast verplaatst. 8)7

[ Voor 56% gewijzigd door HyperH op 17-10-2017 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:51
De isra is het kastje waar de dikke kabel op binnenkomt, voor het gemak hebben ze vroeger een stuk kabel gedaan tot aan je telefoonstoocontact, zodat je deze in de woonkamer kon plaatsen.

Ik heb in mijn huis die hele contactdoos verwijdert, en bij de isra een kort kabeltje met een rj11 geplaatst die rechtstreeks mijn modem ingaat (hooguit 20cm)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:12

Wildfire

Joy to the world!

Belden Cat. 5E is wat wij KPN-monteurs ook gebruiken. :)

Om specifiek te zijn, de niet-afgeschermde variant. Heb al tig huizen kabels getrokken hiermee en werkte altijd pico bello - idem bij collega's. Dan heb je het letterlijk over duizenden installaties met dit type kabel dus dat zegt wel wat. :)

Die rood/blauwe kabel is de invoerkabel en vanaf het 'doosje' wat erop zit (je feitelijke ISRA) zal er een kabel lopen naar het aansluitpunt in je woonkamer. Voor telefonie prima, voor DSL minder.

[ Voor 41% gewijzigd door Wildfire op 17-10-2017 01:22 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je zo aan het twijfelen bent en de situatie niet helder is vraag dan een prof voor advies en even de kabels te piepen etc. Dan weet je waar je aan begin. Hij zal een uurtje bezig zijn en kost 50 euri maar liever nu dan later spijt. Kijk ook eerst of de kabels los zijn, DWZ ze bewegen als je eraan trekt. je zal de eerste niet zijn die een volgesmeerde leiding heeft.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
als je bereid bent af te zien van 1GB snelheid, kun je van een cat5 kabel 2 paren voor de ene en 2 paren voor de andere aansluiting gebruiken. is niet netjes, maar werkt wel, heb het zo ca 15 jaar in mijn vorige woning gedaan ....
Pagina: 1