Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ pc
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-07 19:14
Een vriend van mij heeft 2 jaar geleden een pc laten bouwen met watercooling erin. Na 1 jaar heeft de cooling gelekt, vermoedelijk zat een koppeling ergens niet goed en is zijn hele pc gecrasht. Nadat de pc een jaar bij hem op zolder heeft gestaan heeft hij de pc aan mij gedoneerd. Moederbord, processor en geheugen heb ik allemaal kunnen redden en weer werkend gekregen. Op de grafische kaart een gtx 980 ti zat een watercooler. De watercooler heb ik nog maar heb helemaal geen verstand van watercooling en durf dat na zijn verhaal ook niet meer aan.

Ik heb de 980 ti geprobeerd te testen zonder cooler erop en kreeg ook beeld alleen dat valt elke keer na 20 seconden uit. Ik denk dat het eraan ligt dat er geen cooler op gemonteerd is.

Het gaat om een gtx980 ti referentie model.

Nu wil ik het liefst de kaart testen met een luchtcooler die is alleen (nog) niet in mijn bezit. Maar... zal dit verschil gaan maken? Of is de kaart al helemaal overleden. Ik kan eigenlijk nergens op internet wat terugvinden over het testen van deze kaart zonder cooler. Wel lees ik dat bij veel van deze kaarten in idle de fans niet draaien en zodoende dacht ik hem te testen zonder cooler. Weet niet of er nog een beveiliging op de kaart zit die ziet dat er geen cooler op aangesloten zit.

Is er iemand die hier meer over kan zeggen? Is het de moeite waard om nog te testen met een cooler erop of is het al einde oefening?

Is er iemand die toevallig nog zo'n ding op de plank heeft liggen en er niets mee doet. Stuur me gerust een berichtje. Ik heb ook al een advertentie in vraag en aanbod geplaatst mochten mensen geinterreseerd zijn in foto's.

mvg Erik Jan

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
kijk maar eens naar hoe snel de temperatuur van je CPU verandert als je 'm onder load zet. Van Idle 35 graden, naar bijvoorbeeld 67 graden in luttele seconden. En dat is dan met koelblok er op.

In andere woorden, een GPU/CPU whatever kan idle koel blijven zonder draaiende fans omdat het koelblok de warmte opneemt en afvoert. Op het moment dat je zonder koelblok de boel aanzet kan het ding geen warmte kwijt met een crash als gevolg...Als je m echt kapot wilt hebben moet je dit zeker een paar keer proberen.

Mijn idee is dat je toch echt een koelblok nodig hebt om te kunnen testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:28
Voor je verder gaat spelen, niet de kaart meer aanzetten zonder een cooler erop!
Dit soort chips moeten fatsoenlijk warmte afgeven via een koelblok met ventilator. Zonder koeler je kaart gebruiken is riskant en kan je chip beschadigen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:32

rdejongjr

Gnome

Nooit maar dan ook nooit een bare die chip "proberen" zonder koeler er op.
Zonder metalen schildje op de chip wordt het ding binnen enkele tellen 100+ graden. Je mag bij zijn dat hij niet gesprongen is van de plotselinge temperatuurstijging.

Waterkoeling reviseren of op zoek naar een luchtkoeler voordat je verder gaat.

Heb je anders ook nog foto's van de waterschade?

[ Voor 7% gewijzigd door rdejongjr op 16-10-2017 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ pc
Ah oke dat wist ik niet.. :S
Zou ik hem dan wel kunnen testen als ik de watercooling erop monteer maar niet aansluit?

Ik denk overigens dat er niet veel mis is met de watercooling maar heb daar echt nog nooit meer
gewerkt. Vind fans toch altijd wel lekker vertrouwd.

[ Voor 39% gewijzigd door EJ pc op 16-10-2017 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:32

rdejongjr

Gnome

Dat heeft zat massa om enkele minuten idle te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ pc
rdejongjr schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 10:25:
Dat heeft zat massa om enkele minuten idle te draaien.
Dus als ik dat probeer zou ik hem wel een paar minuten moeten kunnen laten draaien en zou het beeld behouden moeten blijven, of niet als hij stuk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:28
EJ pc schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 10:24:
Ah oke dat wist ik niet.. :S
Zou ik hem dan wel kunnen testen als ik de watercooling erop monteer maar niet aansluit?
Bij voorkeur niet, dit is onvoldoende zonder stromend water om de hitte af te voeren. Het kan voor even, maar dit is een risico. Je zag dat de kaart al beeld gaf, dat is een indicatie dat deze waarschijnlijk (nog) niet stuk is.

Eerst een koeler (met koelpasta ertussen) erop monteren voor je verder gaat testen.

[ Voor 4% gewijzigd door sjekneck op 16-10-2017 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ pc
Ah oke dan zal ik toch nog even moeten zoeken naar een cooler of proberen om de
huidige watercooling set erop te monteren.. (is volgens mij wel een beest van een cooler)

Als ik echter naar de cooler kijk en de stekkertjes die daaraan zitten is er geeneen bij die op
de fan aansluiting van de kaart past.. kan dat kloppen? Moet hij dan op het moederbord aangesloten worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-07 11:36

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
EJ pc schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 10:30:
Ah oke dan zal ik toch nog even moeten zoeken naar een cooler of proberen om de
huidige watercooling set erop te monteren.. (is volgens mij wel een beest van een cooler)

Als ik echter naar de cooler kijk en de stekkertjes die daaraan zitten is er geeneen bij die op
de fan aansluiting van de kaart past.. kan dat kloppen? Moet hij dan op het moederbord aangesloten worden?
yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:59

Nemesizz

Untouchable

offtopic:
Al was het idee achter die test, te kijken wat er gebeurt als de ophanging van je CPU koeler het begaf en de koeler van de CPU afviel. Wat stom klinkt, maar toch af en toe wel gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ pc
Bedankt voor de reacties! Ik heb de oude watercooler erop gezet en heb de kaart nogmaals getest. Alle fans gaan draaien en het lampje van de pomp gaat branden. Hoe weet ik of de pomp ook daadwerkelijk gaat draaien? Ik heb de pomp gecombineerd met de fan op de kaart in 1 fan poort van het moederbord gestopt en de twee fans op de radiator gecombineerd in een andere fan poort aangesloten.

De kaart deed het nu voor een paar minuten.. Toen ik pubg opstartte ging dat ook nog goed en kwam in het menu. (Temps waren toen rond 45 graden) toen ik echter een game probeerde te laden viel de kaart uit en kreeg ik zwart scherm.

Ik vroeg me af of ik nog ergens thermal pads op moet plakken.. er zitten nu nergens thermal pads op. En wie weet hoe dik ik die thermal pads dan moet nemen en waar ik die voor een nette prijs kan halen? Ik vermoed dat daar namelijk het probleem nog zit maar dit is allemaal behoorlijk nieuw voor me.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Ben je nou nog steeds aan het testen zonder fatsoenlijke koeling?
En een spel gestart zonder de waterkoeling aan maar alleen het blok erop?
De gpu heeft een warmte beveiliging maar lekker vind hij het niet.
Je mag van geluk spreken als je hem nu niet gesloopt hebt door dit soort dingen op deze manier te testen.
Als eerste nu fatsoenlijke koeling erop en werkend voordat je er überhaupt nog aan gaat denken om hen weer aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Het is niet alleen de GPU core die gekoeld moet worden, ook dingen zoals VRM's, als daar (ook) geen heatsink opzit oververhit ie alsnog binnen enkele seconden ookal heb je 'iets' van een koeling op de GPU zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ pc
Ik heb de watercooling wel gewoon aangesloten hoor dus test niet zonder cooling. Ik begrijp dat ik op alle vram blokjes dus een heatsink blokje moet plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:17
En heb je er ook koelpasta tussen gedaan?
En maken de geheugenchips / vrm's ed ook contact met de koeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

EJ pc schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 17:37:
Ik heb de watercooling wel gewoon aangesloten hoor dus test niet zonder cooling. Ik begrijp dat ik op alle vram blokjes dus een heatsink blokje moet plakken?
VRM's zijn Voltage Regulating Modules, niet het VRAM (videogeheugen) ;)

VRAM werkt vaak ook nog wel zonder koeling, VRM's daarentegen...niet zo best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ pc
Oké deze 'leek' weet er jammer genoeg nog niet heel veel van af. Ik heb op de chip waar dus ook het koelblok op gemonteerd wordt uiteraard wat koelpasta gedaan. Rondom de chip zitten 12 zwarte vierkantjes... dit zijn dat de VRM's? En verderop op het bord zitten nog 6 wat hogere blokjes (staalkleur) dit zijn de VRAM? Op beide zit momenteel niets gemonteerd.

Onderstaande koeler heb ik gemonteerd:
http://www.idcooling.com/.../65/name/FROSTFLOW%20240G

Met de uitzondering dat ik niet van die mooie lampjes op mijn pomp heb.
Ik zie alleen in de gebruiksaanwijzing dat ik wat onderdelen mis...
- De plaat (kruis) welke aan de onderzijde gemonteerd wordt (nu zonder gemonteerd)
- De RAM heatsinks waarvan ik er dan waarschijnlijk 12 nodig zal hebben..

Ik vrees dan dat ik helaas deze mooie cooler niet zal kunnen gebruiken en terug zal moeten naar een stock cooler. Nu kan ik die wel vinden voor 3 tientjes ofzo alleen hebben ze dan de schroefjes en de thermal pads er niet meer bij. Iemand enig idee hoe/waar ik die schroefjes kan vinden of kan ik hier andere schroefjes voor gebruiken? en weet iemand waar ik goede thermal pads kan halen? (geen idee welke dikte ik nodig heb) voor een nette prijs.

Zoals jullie misschien wel merken heb ik nooit eerder aan een grafische kaart geknutseld, wel eens wat pc's verbouwd en dergelijke maar dit is echt nieuw voor me. Excuses als ik soms wat 'dom' klink.
Heb nu een gtx 970 in mijn pc hangen die in recent gekocht heb via marktplaats maar vind het erg zonde om niets met deze 'dure' gtx 980 ti te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Even m'n paintskills gebruiken (foto van internet):

(klik voor grotere afbeelding)

980tipcb

[ Voor 7% gewijzigd door Nemesizz op 23-10-2017 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ pc
Dan snap ik het toch niet helemaal want je zegt daarvoor dat VRAM wel zonder koeling werkt..
terwijl dat juist degene zijn waar vanuit ID Cooling, Ram Heatsinks op geplakt worden..
De VRM's daarintegen daar wordt niets op geplakt en die moeten het doen met de fan die er een aardig
stukje boven hangt. Vandaar ook dat ik dacht dat de benaming precies andersom was..

Plaatje verduidelijkt wel een boel meer. (kon ik helaas niet plaatsen vandaar mijn omschrijving)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

VRM's moet wel degelijk een koeler op (heatsink) want die dingen worden aanzienlijk warmer dan VRAM.

Vaak word VRAM wel gekoeld, maar is niet noodzakelijk (wel iets bevorderlijker voor de levensduur en prestaties).

Dat er geen heatsinks voor de VRM's worden meegeleverd vind ik verwonderlijk, die dingen worden ongekoeld binnen enkele seconden een graadje of 100ºC + (op videokaarten zijn ze vaak van degelijke kwaliteit, en dan mogen ze iets van 125 of 150ºC worden, maar vaak grijpt een beveiliging van te voren wel in). Alleen een ventilator die erop blaast is in de meeste gevallen niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ pc
Ah oke bedankt voor je duidelijke uitleg. De VRM's zijn niet alleen de 6 metaalkleurige blokjes toch?
Maar ook al die kleintjes erom heen? Ik vrees dat ik dan de watercooling niet compleet ga krijgen.

Maar even een andere luchtcooler vinden blijkt helaas ook nog niet mee te vallen. Er zijn wel een aantal mensen die er één thuis hebben liggen maar ze hebben dan allemaal de bijhorende schroefset en thermal pads niet meer in bezit.

Heb jij nog tips/ideeën hoe ik dit opgelost krijg? (en het liefst een beetje goedkoop omdat ik nog steeds niet weet of de kaart 100 procent goed is) Een andere watercooling kopen vind ik wel wat extreem en dan blijf ik volgens mij het probleem houden dat de VRM's niet afgedekt zijn tenzij je naar een full cover waterblock gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-06 04:10
https://www.arctic.ac/eu_en/accelero-xtreme-iv.html
https://www.arctic.ac/eu_en/accelero-twin-turbo-ii.html
The Accelero Twin Turbo II comes with 31 RAM and VR heatsinks to keep your RAM and VR at optimal temperatures. The thermal adhesive facilitates heat dissipation of RAMs and VRs and offers a strong and lasting bond.
zoiets?

Bij de meeste gpu kits krijg je vrm heatspreaders bij.

[ Voor 90% gewijzigd door legendareN op 23-10-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:27
Als je alleen wilt weten of de videokaart goed werkt, kan je er dan niet een gigantische (staan)ventilator lenen en deze in tegen de computerkast zetten om te kijken of die videokaart blijft draaien uberhaupt? :) Durf niet te zeggen of het op die manier kan, maar ik denk ik gooi het balletje op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
EJ pc schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:15:
Ah oke bedankt voor je duidelijke uitleg. De VRM's zijn niet alleen de 6 metaalkleurige blokjes toch?
Maar ook al die kleintjes erom heen? Ik vrees dat ik dan de watercooling niet compleet ga krijgen.

Maar even een andere luchtcooler vinden blijkt helaas ook nog niet mee te vallen. Er zijn wel een aantal mensen die er één thuis hebben liggen maar ze hebben dan allemaal de bijhorende schroefset en thermal pads niet meer in bezit.

Heb jij nog tips/ideeën hoe ik dit opgelost krijg? (en het liefst een beetje goedkoop omdat ik nog steeds niet weet of de kaart 100 procent goed is) Een andere watercooling kopen vind ik wel wat extreem en dan blijf ik volgens mij het probleem houden dat de VRM's niet afgedekt zijn tenzij je naar een full cover waterblock gaat.
niet de kaart nogmaals gebruiken zonder dat er een goede koeler op zit...
heb je het geluk dat je een pc hebt laten herleven doordat de waterkoeling die lekte waarschijnlijk netjes gevuld was met gedestilleerde vloeistof en dan doe jij je best om de gpu alsnog te slopen. :F

Dik mazzel heb je dat de kaart na dit gepruts nog werkt.
gooi anders even 350e weg doordat je een paar tientjes wil besparen. |:(

dit moet wel lukken.
pricewatch: Arctic Twin Turbo III

Nukezone FTW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
iamzero456 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:41:
Als je alleen wilt weten of de videokaart goed werkt, kan je er dan niet een gigantische (staan)ventilator lenen en deze in tegen de computerkast zetten om te kijken of die videokaart blijft draaien uberhaupt? :) Durf niet te zeggen of het op die manier kan, maar ik denk ik gooi het balletje op.
NEE!
met waterblok erop idle kan nog wel, maar dat is al gedaan en geeft beeld. onze waarschijnlijk jonge "tweaker" heeft zelfs al even pubg geprobeerd en voor de zoveelste maal de kaart in de hitte beveiliging gegooid.

zal maar uit dit topic wegblijven, lijkt erop dat ik allergisch ben voor dit soort amateurisme. nog 1 tip, eerst vragen en dan doen lijkt me wel verstandig.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ pc
Powrskin schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:50:
[...]

NEE!
met waterblok erop idle kan nog wel, maar dat is al gedaan en geeft beeld. onze waarschijnlijk jonge "tweaker" heeft zelfs al even pubg geprobeerd en voor de zoveelste maal de kaart in de hitte beveiliging gegooid.

zal maar uit dit topic wegblijven, lijkt erop dat ik allergisch ben voor dit soort amateurisme. nog 1 tip, eerst vragen en dan doen lijkt me wel verstandig.
Ben met 31 jaar niet een erg jonge tweaker volgens mij en zeker niet zo jong als jij het waarschijnlijk bedoelt ;)

Sorry als ik wat dom overkom heb er gewoon de ballen verstand van en dacht de watercooler met alle onderdelen die in mijn bezit waren er weer op te zetten aangezien de watercooler niet kapot zou zijn. Ik dacht dat alles compleet was en dit zou moeten werken. Ik ga even kijken naar de arctic coolers (volgens mij een nette prijs voor nieuw alleen even kijken of het compleet is) dan kan ik voor 5 tientjes klaar zijn volgens mij. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

EJ pc schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:15:
Maar ook al die kleintjes erom heen?
Het zijn vooral de 'zwarte blokjes' (mosfets) die loeiheet worden. De 'grijze blokjes' niet (zit normaal ook geen heatsink op). Google anders even op een GTX 980Ti reference PCB, sommige afbeeldingen laten nog wel zien waar de heatsinks contact maken (zit eigenlijk een grote plaat die zowel VRAM als VRM's covered, daar kun je dus zien dat de 'grijze blokjes' daar niet onderzitten maar de mosfets wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ pc
Oke heren voordat ik overhaast de verkeerde cooler koop...

pricewatch: Arctic Twin Turbo II

De twin turbo II heeft een erg nette prijs en vind dat ook geen probleem om uit te geven voor een nieuwe cooler. Maar is het niet zo dat die cooler nog geen contact maakt met de VRM's? Ik kan uit de foto's niet erg veel opmaken en kan via google ook niet iemand vinden die deze cooler of de twin turbo III toepast op een 980 ti.

Ben ik klaar als ik deze cooler koop of heb ik dan nog meer nodig? heatsinks, of thermal pads etc.
En is er veel verschil in de turbo II of III versie? Zal deze cooler gelijk zijn of liefst nog beter zijn dat de nvidia reference cooler?

Ik vraag deze keer maar even door voor ik weer uitgemaakt wordt voor 'erg jonge tweaker' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

EJ pc schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 12:56:
Oke heren voordat ik overhaast de verkeerde cooler koop...

pricewatch: Arctic Twin Turbo II

De twin turbo II heeft een erg nette prijs en vind dat ook geen probleem om uit te geven voor een nieuwe cooler. Maar is het niet zo dat die cooler nog geen contact maakt met de VRM's? Ik kan uit de foto's niet erg veel opmaken en kan via google ook niet iemand vinden die deze cooler of de twin turbo III toepast op een 980 ti.

Ben ik klaar als ik deze cooler koop of heb ik dan nog meer nodig? heatsinks, of thermal pads etc.
En is er veel verschil in de turbo II of III versie? Zal deze cooler gelijk zijn of liefst nog beter zijn dat de nvidia reference cooler?

Ik vraag deze keer maar even door voor ik weer uitgemaakt wordt voor 'erg jonge tweaker' ;)
De Twin Turbo II heeft wel heatsinks voor VRAM en VRM's, echter, staat de 980Ti niet in de compatible lijst (wel de nieuwere gtx 10x0 serie, ook de gewone 980, maar de 980Ti niet, terwijl bij andere modellen er expliciet 'Ti' achter staat).

De Twin Turbo III staat de 980Ti wél in de lijst, maar zie ik in de package contents niet dat er heatsinks voor VRAM en VRM's bijzitten....(wel een boel thermal pads, maar gezien de vorm/formaat van de koeler vraag ik me af of die wel contact maken met de heatsink).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ pc
Nemesizz schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 13:16:
[...]

De Twin Turbo II heeft wel heatsinks voor VRAM en VRM's, echter, staat de 980Ti niet in de compatible lijst (wel de nieuwere gtx 10x0 serie, ook de gewone 980, maar de 980Ti niet, terwijl bij andere modellen er expliciet 'Ti' achter staat).

De Twin Turbo III staat de 980Ti wél in de lijst, maar zie ik in de package contents niet dat er heatsinks voor VRAM en VRM's bijzitten....(wel een boel thermal pads, maar gezien de vorm/formaat van de koeler vraag ik me af of die wel contact maken met de heatsink).
Dat is precies wat ik ook dacht.. het lijkt of de koeler dan veel te hoog zit voor de thermal pads..
Toch staat er inderdaad bij dat de turbo III compatible is met de 980 ti

Maar hoe dat nou zit? geen idee kan helaas ook (nog) geen voorbeeld vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

EJ pc schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 13:21:
[...]

Dat is precies wat ik ook dacht.. het lijkt of de koeler dan veel te hoog zit voor de thermal pads..
Toch staat er inderdaad bij dat de turbo III compatible is met de 980 ti

Maar hoe dat nou zit? geen idee kan helaas ook (nog) geen voorbeeld vinden.
Voorbeelden vinden is inderdaad lastig, install video's zijn allemaal andere kaarten (vooral oudere), laten vaak niet goed zien hoe het nou zit.

Als ik de product pagina van Arctic mag geloven, moet de heatsink op de achterkant (van de Twin Turbo III) zorgen voor koeling van het VRAM en VRM's... het zal wel werken, maar ideaal lijkt me anders eerlijk gezegd (hitte moet nu via de achterkant van het PCB naar een heatsink, ik zou liever heatsinks op de mosfets zelf hebben). Elk geval beter dan helemaal geen koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ pc
Nemesizz schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 13:36:
[...]

Voorbeelden vinden is inderdaad lastig, install video's zijn allemaal andere kaarten (vooral oudere), laten vaak niet goed zien hoe het nou zit.

Als ik de product pagina van Arctic mag geloven, moet de heatsink op de achterkant (van de Twin Turbo III) zorgen voor koeling van het VRAM en VRM's... het zal wel werken, maar ideaal lijkt me anders eerlijk gezegd (hitte moet nu via de achterkant van het PCB naar een heatsink, ik zou liever heatsinks op de mosfets zelf hebben). Elk geval beter dan helemaal geen koeling.
Ik zat net te kijken naar een install manual en daar leek het er inderdaad op dat de thermal pads aan de onderzijde/achterzijde van de kaart geplakt werden. En dan zit er een koelelement onder en boven de kaart, lijkt me op zich niet verkeerd maar heb er geen ervaring mee.

https://www.manualslib.co...bo-Iii.html?page=4#manual

Wil gewoon zeker weten dat als ik deze cooler koop en de videokaart nog leeft dat ik klaar ben met mijn videokaart avonturen :P want volgens sommigen in dit forum is dat tot nu toe geen succes ;)

Nog anderen die toevallig ervaring hebben met deze coolers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

EJ pc schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 13:40:
[...]

Wil gewoon zeker weten dat als ik deze cooler koop en de videokaart nog leeft dat ik klaar ben met mijn videokaart avonturen :P want volgens sommigen in dit forum is dat tot nu toe geen succes ;)
Sommige reageren misschien wat fel ('t is ook niet de minste kaart waar je mee aan het experimenteren bent, een GTX 980Ti is nog vrij prijzig en kan nog zeker goed meekomen in moderne games), maar in je eerste poging de kaart te testen zonder koeler was nou ook niet echt verstandig. Die enorme koelblokken op moderne high-end videokaarten zitten er immers niet voor de sier op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ pc
Nemesizz schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 13:58:
[...]

Sommige reageren misschien wat fel ('t is ook niet de minste kaart waar je mee aan het experimenteren bent, een GTX 980Ti is nog vrij prijzig en kan nog zeker goed meekomen in moderne games), maar in je eerste poging de kaart te testen zonder koeler was nou ook niet echt verstandig. Die enorme koelblokken op moderne high-end videokaarten zitten er immers niet voor de sier op ;)
Haha dat snap ik helemaal hoor en wil deze kaart ook graag redden en in mijn systeem plaatsen ipv mijn huidige gtx970. In de eerste instantie las ik dat de fans niet draaien onder idle dus ik ging ervan uit dat er dan niet gekoeld werd.. niet wetende dat de warmte dan naar de heatsinks wordt geleid. De tweede test die ik deed met de watercooler dacht ik dat ik alles te pakken had niet wetende dat de VRM's nog heatsinks nodig hadden aangezien er al een fan op stond. Kortom weer een boel geleerd en te makkelijk conclusies getrokken. Bedankt voor je geduld _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:06
Als je nog betaalbare thermal pads zoekt, ik heb er onlangs hier gekocht:
https://m.benl.ebay.be/sc...onal&_pgn=1&isRefine=true
Ik heb er 1mm en 3mm besteld.
Probeer wel 5 of 6W/mK te kopen, dat is zowat betaalbaar maar kwaliteit.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-06 04:10
ff mailtje sturen naar arctic?

Service Hotline
+49 531 60945294
Support via Email
eng@support.arctic.ac

https://www.arctic.ac/eu_en/contacts/

[ Voor 15% gewijzigd door legendareN op 23-10-2017 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ pc
legendareN schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 20:24:
ff mailtje sturen naar arctic?

Service Hotline
+49 531 60945294
Support via Email
eng@support.arctic.ac

https://www.arctic.ac/eu_en/contacts/
Had ik gisteren al gedaan idd.. kreeg het volgende terug:

Thank you for your enquiry.

Accelero Twin Turbo II/III is barely support the GTX 980 Ti, if you will overclock your card, we suggest you to choose Accelero Xtreme III/IV instead.

If you choose Accelero Twin Turbo III / Accelero Xtreme IV, please make sure:
image (plaatje van de breedte/afmetingen van de kaart)

Should you have further enquiries please feel free to contact us again.

Have a nice day.

Best regards,
Justin H.

Your ARCTIC Team,
ARCTIC Customer Support

Ik denk dat ik dan toch maar voor de iets duurdere Xtreme moet gaan.. alleen dan onstaat weer de vraag:
Kan ik betere de Xtreme 3 of 4 halen. Op internet zijn er erg wisselende verhalen over.. de één komt met heatsinks en de ander niet. (maar zijn het genoeg heatsinks?) Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-07 18:46

Mojo

The Power Within

Ik heb een EVGA GTX 980Ti op watercooling. Hiervan heb ik het originele koelblok over. Die mag je wel lenen van me, maar die ligt ergens in een verhuisdoos. Dat is als het goed is een Nvidia Reference design en zou moeten passen. Heb er alleen geen schroefjes bij, maar is inclusief thermal pads.

Ik wil hem wel terug, maar daar kan je mee testen. Je zal wel alsnog een andere cooler moeten kopen.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ pc
Mojo schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 10:34:
Ik heb een EVGA GTX 980Ti op watercooling. Hiervan heb ik het originele koelblok over. Die mag je wel lenen van me, maar die ligt ergens in een verhuisdoos. Dat is als het goed is een Nvidia Reference design en zou moeten passen. Heb er alleen geen schroefjes bij, maar is inclusief thermal pads.

Ik wil hem wel terug, maar daar kan je mee testen. Je zal wel alsnog een andere cooler moeten kopen.
Hey Mojo,

Hartelijk bedankt voor je aanbod. De schroefset is echter nog erg moeilijk om aan te komen. Kan over het algemeen alleen via de fabrikant. Wat ik ook al geprobeerd heb zie mail hieronder:

Hello,

If you are able to obtain thermal pads of 1 to 1.5mm thickness they should be sufficient to replace the originals. When reassembling the card, you will be able to visually see when the card comes together and whether the replacement pads are making full contact.
For replacement screws, you would have difficulty finding replacements. We may be able to send you a full set of screws for that card. In order to do this, we would need you to register that card to an EVGA account. Please register that card by going to eu.EVGA.com > Service > Product Registration. Once registered, please reply back confirming your shipping address and we would be able to reach out to the EU warehouse about shipping replacement screws.

Regards,
EVGA

Heb alleen geen EVGA kaart dus kan ze niet bij hen aanvragen. Daarnaast schijnt het dat heatpads ook vervangen moeten worden nadat je ze een tijd laat liggen maar daar weet ik niet veel van.

Verder ben ik nog aan het kijken voor het kopen van een arctic koeler. Voor de geïnteresseerden hieronder het antwoord van arctic na mijn vraag of ik voor de Xtreme III of IV moest gaan:

If you will overclock your card, we suggest Accelero Xtreme III which using small heatsinks (enough heatsinks provided) for RAM and VRAM cooling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-07 18:46

Mojo

The Power Within

Schroefjes zijn volgens mij gewoon normale M2 schroeven...

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ pc
Beste heren bij deze een update:

Ik heb toch maar de gok genomen en heb een Arctic Accelero Xtreme III aangeschaft en heb deze op de kaart gemonteerd. Helaas lijkt de kaart toch overleden... :(

Nadat ik de kaart in de pc deed kreeg ik geen beeld en schakelde de pc zelf over op de gpu van het moederbord. De fans van de videokaart (xtreme III) begonnen wel te draaien verder doet hij volgens mij niet veel. Het moederbord ziet de kaart niet, wat hij voorheen wel kortstondig gedaan heeft. Ik heb de bios nog geupdate maar ook dat mocht niet baten dus ben bang dat het einde oefening is. Of iemand moet nog een briljante ingeving hebben... (mijn huidige gtx970 wordt probleemloos herkent)

Met het monteren van de cooler kan ik volgens mij ook niet heel veel verkeerd doen.. heb heatsinks geplakt op VRM en VRAM en daarna de cooler op de chip gemonteerd. Kaart ziet er verder nog helemaal tip top uit. (niets lijkt verbrand of doorgebrand op het oog)

Iemand nog een briljant idee? Ik hoef niet te horen wat ik allemaal fout heb gedaan dat heb ik al wel gehoord.. bedankt!

mvg Erik Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Wel de isolatiematerialen gebruikt op de juiste plekken?
Op sommige plekken moet je isolatie materiaal aanbrengen zodat dingen zoals de backplate geen kortsluiting maken met de printplaat. Ook bij de VRM's (mosfet heatsinks) moet aan een kant isolatiemateriaal aangebracht worden zodat de heatsinks geen kortsluiting maken met de componenten ernaast.
Op de backplate zit aan een kant ook een beschermfolie, die er toch niet afgehaald? (de kant die tegen de printplaat aankomt moet beschermfolie opzitten, ook weer om kortsluiting te voorkomen).

Zelfde geld voor de 'spacers' (afstandsbusjes), daar moet ook van die kleine stukjes tussen (washers noemen ze het in de handleiding...kan zo op deze maandag morgen niet op de Nederlandse term komen... :o ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ pc
Nemesizz schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 10:44:
Wel de isolatiematerialen gebruikt op de juiste plekken?
Op sommige plekken moet je isolatie materiaal aanbrengen zodat dingen zoals de backplate geen kortsluiting maken met de printplaat. Ook bij de VRM's (mosfet heatsinks) moet aan een kant isolatiemateriaal aangebracht worden zodat de heatsinks geen kortsluiting maken met de componenten ernaast.
Op de backplate zit aan een kant ook een beschermfolie, die er toch niet afgehaald? (de kant die tegen de printplaat aankomt moet beschermfolie opzitten, ook weer om kortsluiting te voorkomen).

Zelfde geld voor de 'spacers' (afstandsbusjes), daar moet ook van die kleine stukjes tussen (washers noemen ze het in de handleiding...kan zo op deze maandag morgen niet op de Nederlandse term komen... :o ).
Hey Nemesizz bedankt voor je reactie!

De handleiding van de cooler liet nog al te wensen over maar denk dat ik het wel gemonteerd heb zoals bedoeld wordt. Tussen de backplate en printplaat zit een stuk schuim (vierkant geplakt op printplaat). Op de backplate zit geen beschermfolie. Dan zitten tussen de backplate en printplaat nog spacers en washers. Aan de bovenzijde zitten ook spacers tussen het koelblok en de printplaat (washers weet ik niet zeker hier, volgens mij wel)

Ik heb de heatsinks over de VRM's geplakt (het is geen probleem om 1 heatsink over meerdere VRM's te plakken toch?) Het isolatiemateriaal tpv de VRM's heb ik in eerst instantie wel erop gehad maar heb ik later weer verwijderd (na de 1e test) omdat ik niet weet of ik dat op de juiste positie had geplakt. (snap ook niet helemaal waar het toe dient want waarom zouden ze ineens kortsluiting met elkaar kunnen maken en hoezo zou de thermal pad dat voorkomen?)

lastig dat ik geen foto's kan plaatsen.. zou meer verduidelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Even weer paintskills proberen (bewerkte afbeelding van Arctic handleiding):
gtx980ti isolatie
Op de backplate zit geen beschermfolie
Als het goed is moet aan een zijde toch een soort beschermlaagje zitten. Maar goed, met de spacers en washers zou die geen contact mogen/kunnen maken met de printplaat volgens mij.
het is geen probleem om 1 heatsink over meerdere VRM's te plakken toch?)
Nee is geen probleem, zo lang ze maar niet in contact komen met andere componenten (of de pinnen daarvan, de chokes bijvoorbeeld zitten er heel dicht op, daarom geeft de handleiding aan om isolatiemateriaal rechts van de mostfets - rode gedeelte in de afbeelding - te doen, zodat de heatsinks iets verder die kant op kunnen).
Chokes zitten links van de mosfets ( mosfets zijn blauw gemarkeerd in de afbeelding), daar moet je geen heatsinks opzetten en opletten dat de heatsinks geen contact maken met de pinnen daarvan.

De schroeven van de heatsink (die op de GPU zelf zit) ook om en om aangedraaid? Dus niet 1 schroef helemaal aandraaien, maar eerst 1 een stukje, dan nog een (schuin tegenover...kruislings is het juiste woord volgens mij) enz enz en zo geleidelijk aan de koeler goed vast draaien (ook niet té strak, kun je de core beschadigen).

Goed, 't is ook lastig om het precies uit te leggen in een stukje tekst met wat paint bewerkte afbeeldingen, maar hopelijk is het iets duidelijker zo.

Omdat de kaart tijdens het 'martelen' ( :+ ) nog wel deed, zou ik toch iets van kortsluiting verdenken. Maar het is ook niet onmogelijk dat de kaart toch iets te veel te verduren heeft gehad en toch kapot is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ pc
Nemesizz schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 14:08:
Even weer paintskills proberen (bewerkte afbeelding van Arctic handleiding):
[afbeelding]

[...]

Als het goed is moet aan een zijde toch een soort beschermlaagje zitten. Maar goed, met de spacers en washers zou die geen contact mogen/kunnen maken met de printplaat volgens mij.

[...]

Nee is geen probleem, zo lang ze maar niet in contact komen met andere componenten (of de pinnen daarvan, de chokes bijvoorbeeld zitten er heel dicht op, daarom geeft de handleiding aan om isolatiemateriaal rechts van de mostfets - rode gedeelte in de afbeelding - te doen, zodat de heatsinks iets verder die kant op kunnen).
Chokes zitten links van de mosfets ( mosfets zijn blauw gemarkeerd in de afbeelding), daar moet je geen heatsinks opzetten en opletten dat de heatsinks geen contact maken met de pinnen daarvan.

De schroeven van de heatsink (die op de GPU zelf zit) ook om en om aangedraaid? Dus niet 1 schroef helemaal aandraaien, maar eerst 1 een stukje, dan nog een (schuin tegenover...kruislings is het juiste woord volgens mij) enz enz en zo geleidelijk aan de koeler goed vast draaien (ook niet té strak, kun je de core beschadigen).

Goed, 't is ook lastig om het precies uit te leggen in een stukje tekst met wat paint bewerkte afbeeldingen, maar hopelijk is het iets duidelijker zo.

Omdat de kaart tijdens het 'martelen' ( :+ ) nog wel deed, zou ik toch iets van kortsluiting verdenken. Maar het is ook niet onmogelijk dat de kaart toch iets te veel te verduren heeft gehad en toch kapot is gegaan.
Oke, dus als ik het goed begrijp mogen de heatsinks de chokes niet raken? rechts van de mosfets zit heel dicht tegen de mosfets een kleine 'verbinding' moet daar ook isolatie tape overheen? zit namelijk bijna tegen de mosfets aan. En dan 2 of 3 mm verder zitten de andere verbindingen wat jij met rood gemarkeerd hebt.
Zolang de heatsinks geen andere onderdelen raken kan er in principe toch geen kortsluiting ontstaan?

Ik heb de cooler idd kruislings aangedraaid. Door de juiste vulbusjes te gebruiken kan ik hem volgens mij gewoon helemaal aandraaien hoefde er ook niet veel kracht voor te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

dus als ik het goed begrijp mogen de heatsinks de chokes niet raken?
In elk geval niet de contactpunten, bovenkant zelf boeit niet zoveel. Is een beetje afhankelijk van het type chokes dat gebruikt word, sommige hebben de contactpunten zo zitten dat ze uberhaubt niet te raken zijn, en anderen (de vaak gebruikte op reference bordjes) zitten soms nog kleine contactpunten aan, en die mag je dus niet raken met de heatsinks.
rechts van de mosfets zit heel dicht tegen de mosfets een kleine 'verbinding' moet daar ook isolatie tape overheen? zit namelijk bijna tegen de mosfets aan
Het komt er op neer, dat de heatsinks alleen de bovenkant van de mosfets mogen raken, en geen andere dingen (contactpinnen van andere componenten).

Als je de kaart op z'n zij houdt, onder de koeler door kijkt, kun je wel zien of er iets geraakt word of niet.

Verder kan ik het ook niet beter uitleggen, ben ook afhankelijk puur van foto's wat ik op google vind :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ pc
Nou ben nog even aan het proberen geslagen..

Heb de koeler er nog eens af gehaald en heb ervoor gezorgd dat op de contactpunten thermal pads zitten
en dat de heatsinks alleen op de VRM's zitten. (contact maken)
Helaas als ik de kaart in de pc doe doet hij niet veel behalve de fans laten draaien.

Lijkt me ergens toch sterk dat hij bij de vorige test overleden is... volgens de gebruiksaanwijzing van ID cooling heb ik niet veel verkeerd gedaan.. Waterkoeling erop en de luchtcooler koelt de VRM's... (zaten dan wel geen heatsinks op maar volgens hun handleiding ook niet) Bij die test viel de kaart uit na 5 min..

Geen idee waar ik het nu nog moet zoeken... kaart maar verkopen aan een liefhebber/technicus?
Of zijn er nog andere dingen die ik makkelijk zelf kan bekijken repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:23
EJ pc schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 11:49:
Nou ben nog even aan het proberen geslagen..

Heb de koeler er nog eens af gehaald en heb ervoor gezorgd dat op de contactpunten thermal pads zitten
en dat de heatsinks alleen op de VRM's zitten. (contact maken)
Helaas als ik de kaart in de pc doe doet hij niet veel behalve de fans laten draaien.

Lijkt me ergens toch sterk dat hij bij de vorige test overleden is... volgens de gebruiksaanwijzing van ID cooling heb ik niet veel verkeerd gedaan.. Waterkoeling erop en de luchtcooler koelt de VRM's... (zaten dan wel geen heatsinks op maar volgens hun handleiding ook niet) Bij die test viel de kaart uit na 5 min..

Geen idee waar ik het nu nog moet zoeken... kaart maar verkopen aan een liefhebber/technicus?
Of zijn er nog andere dingen die ik makkelijk zelf kan bekijken repareren?
Als je heatsinks kortsluiting hebben veroorzaakt is er een redelijke kans dat je kaart nu wel kapot is. Dikwijls zie/ruik je dit wel maar soms ook helemaal niet.
Je kan ze nog proberen te verkopen maar verwacht niet meer dan een paar euro want veel kan je er niet meer mee doen.

Controleer nog een laatste keer dat je zeker nergens kortsluiting hebt. Wie weet heb je iets over het hoofd gezien? Waarom ben je niet naar iemand met meer kennis van zaken gegaan? Desnoods een random pc winkel had je aardig kunnen helpen.

[ Voor 11% gewijzigd door FragileM64 op 31-10-2017 12:08 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ pc
FragileM64 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:03:
[...]

Als je heatsinks kortsluiting hebben veroorzaakt is er een redelijke kans dat je kaart nu wel kapot is. Dikwijls zie/ruik je dit wel maar soms ook helemaal niet.
Je kan ze nog proberen te verkopen maar verwacht niet meer dan een paar euro want veel kan je er niet meer mee doen.

Controleer nog een laatste keer dat je zeker nergens kortsluiting hebt. Wie weet heb je iets over het hoofd gezien? Waarom ben je niet naar iemand met meer kennis van zaken gegaan? Desnoods een random pc winkel had je aardig kunnen helpen.
Ik ga er niet vanuit dat de heatsinks kortsluiting hebben gemaakt heb in eerst instantie de heatsinks er al erg zorgvuldig opgeplakt.. Heb ook niets geroken of gezien.. kaart oogt ook nog steeds puntgaaf.

In eerste instantie was ik ervan uit gegaan dat de hele pc kapot was aangezien de jongen van wie ik hem kreeg hem al eens terug gebracht had naar degene die de pc voor hem gebouwd had. Die heeft overigens niet veel meer gedaan dan de voeding en waterkoeling eruit trekken.. (is gebeurd in China waar hij in die tijd woonde)

Dus het uitgangspunt was de pc is kapot en alles wat ik kan redden is mooi meegenomen vermoedelijk waren cpu en ram nog te redden. Uiteindelijk heb ik met wat geduld en een potje alcohol alles schoon gekregen en bleek dat cpu ram en moederbord nog werkten. De GPU heb ik kortstondig getest zonder koeler en gaf beeld voor een paar seconden voordat hij uitviel waarna ik de pc ook uitgezet heb na een paar seconden. Dus wilde uiteindelijk gewoon proberen of ik hem toch nog aan de praat kon krijgen zonder er al te veel geld in te stoppen. Dat is tot nu toe helaas nog niet gelukt..

Maar dan begrijp je misschien wat beter waarom ik er niet te veel geld in wilde stoppen aangezien ik geen idee had of de gpu überhaupt nog te redden viel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:23
EJ pc schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:55:
[...]

Maar dan begrijp je misschien wat beter waarom ik er niet te veel geld in wilde stoppen aangezien ik geen idee had of de gpu überhaupt nog te redden viel.
ja ergens wel logisch dat je dan er niet te veel geld/moeite in wou steken. Het risico voor geld uit te geven voor niets is dan aanwezig.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amuseic
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-05 14:28
Hoi!

Momenteel ben ik degene die met deze kaart aan de gang is gegaan. Na al het getest waar niks uit bleek maar eens dieper geinspecteerd in de kaart en een chipje ontdekt waar oxidatie niet echt ten goede van de kaart is gekomen. Er zit een klein chipje op, hier heb ik een redelijk accurate foto van weten te maken, namelijk deze: https://puu.sh/yigSk/dd615220d5.jpeg

hiervan zijn 2 pootjes helemaal verdwenen en er zat aardig wat oxidatie omheen. Iemand enig idee waar deze chip voor dient en of deze nog ergens te vinden is?

De 980 TI chip zelf wordt nog rustig warm, vram wordt lichtelijk warm, niets wordt erg heet. Het moederbord detecteerd de kaart totaal niet, de fans werken echter wel, ook als je een fan aan sluit op de gpu zelf. Ik verwacht toch dat het uiteindelijk deze ene chip is (deze zit ook op de locatie van waar het water gelekt heeft). Ook verklaart dat waarom de gpu er naar enkele minuten mee heeft op gehouden, want spanning versterkt het oxidatie proces enorm.

Iemand enig idee of deze chip gewoon rechtstreeks omzeild kan worden? (kabeltje er overheen leggen ofzo van R naar L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amuseic
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-05 14:28
Om ook maar even mijn paint skills te showen, dit is de locatie van de chip: (plaatje van google)

https://puu.sh/yih3K/6b1e7f4910.jpg
Pagina: 1