Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:47
Beste Tweakers,

Binnenkort hoop ik mijn wo-bachelor software science op TU/e af te kunnen ronden. Ik zit echter te twijfelen wat ik daarna precies ga doen. Deze twijfel komt grotendeels doordat ik niet weet wat ik nou precies wil worden en wat voor master ik überhaupt zou willen doen. Ook heb ik laatste tijd wat vacatures bekeken naar functies die mogelijk zijn met mijn bachelor opleiding. Wat ik opgemerkt heb is dat bijna alle vacatures meer nadruk leggen op werkervaring dan op hebben van een master diploma, zelfs hbo volstaat in meeste gevallen.

Graag zou ik uw ervaringen en meningen willen horen hoe het in de praktijk gaat. Mij lijkt het slimmer om eerst te proeven naar verschillende functies en daarna eventueel in te verdiepen, echter bestaat het risico dat je daarna de draad niet meer oppakt (kwa studeren).

Ilija

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-07 06:57

Mach

[END]Avengers

Hoewel de waarde van een master soms wordt overschat, en praktijkervaring inderdaad erg belangrijk is, adviseer ik toch om -als het enigszins mogelijk is- een altijd een master te halen. Een master biedt vaak (niet altijd) meer toegang en ontwikkelingsmogelijkheden.

Ik heb zelf destijds (long time ago) een HEAO opleiding afgerond en ben daarna gaan werken. Na een paar jaar merkte ik dat ik qua ontwikkelingen vast leek te lopen, dus toen ben ik, naast mijn werk, nog een master gaan doen. Dat was inderdaad best pittig, maar ik was begin 30 en had toen nog geen kinderen. Uiteindelijk heb ik er veel profijt van gehad. Ik weet zeker dat ik zonder mijn bul niet in mijn huidige functie (jurist) was gekomen. Al realiseer ik dat in het rechten vakgebied, meer waarde aan een waarde wordt gehecht aan een master dan in andere vakgebieden. Dus misschien niet heel representatief.

DUGG

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:13
Het verschil tussen 0 en 1 jaar werkervaring is misschien groot, het verschil tussen 1 en 2 jaar al kleiner en tussen (bijvoorbeeld) 7 en 8 jaar is er al bijna geen verschil meer. En (gemis) aan werkervaring is makkelijk goed te maken/praten door je talenten en sterke punten te benadrukken.

Het verschil tussen wel of geen master is altijd even groot en is heel moeilijk goed te maken.

Ik zou het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Je gaat een beetje tussen wal en schip vallen als je op HBO functies gaat solliciteren.

Master functies kom je niet voor in aanmerking, want je hebt geen master. HBO functies leg je het af tegen echte HBO'ers. Die hebben toch een andere manier van denken aangeleerd EN ze hebben 1 jaar stage ervaring die jij niet hebt. Daarnaast zul je zien dat je met een master sneller/makkelijker door zult groeien dan met een HBO opleiding, zowel in functie als in salaris.

Nu doe je een IT gerichte opleiding, in dat wereldje is het niet zo zwart wit als dat ik nu beschrijf aangezien er een groot tekort is aan personeel.

Probeer anders eens vacatures te vinden voor functies die je wellicht over 5-10 jaar zou willen doen. En kijk dan wat daar de eisen voor zijn aan opleidingsniveau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik heb zelf in 2013 geprobeerd om met een Bachelor aan de slag te komen. Dit werd verdomd moeilijk, of het waren functies die ik echt niet leuk vond. Bij de baan die ik wilde werd me verteld dat er alleen HBO bachelors of WO masters worden aangenomen. Dus ik heb een Master gedaan, die ingericht op de baan die ik wilde en werk vervolgens al ruim een jaar hier met plezier. Tegenwoordig worden er wel WO Bachelors aangenomen, ik zat in een tussenperiode helaas.

Sowieso zou ik altijd als je de kennen en kunnen hebt een master doen. Voor welke richting, bezoek open dagen en dergelijke.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MS-DOOS
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-05-2024
Je zou kunnen overwegen een part-time master te doen in combinatie met full-time of part-time relevant werk (afhankelijk van hoeveel je vrije tijd en/of tijd met je partner/gezin je waard is).

Ik heb zelf deeltijd gestudeerd (bachelor weliswaar) en met relevant werk is dat zelfs op full-time basis prima te behappen zolang Cum Laude geen vereiste voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
Bedankt voor jullie mening. Wat de keus extra moeilijk maakt is dat ik eigenlijk weg wil uit de programmeer wereld en meer de de communicatie (in de vorm van IT consultant?) richting op wilt. Maar vrijwel alle consultancy functies eisen nou eenmaal veel werkervaring. Wat er nog bij komt kijken is dat meeste masters 2 jarig zijn, wat financieel en mentaal niet prettig is, want ik ben immers al 24.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als consultant is het misschien wel nog een stuk belangrijker dat je een master hebt dan als developer. Bij ieder nieuw project wordt je CV 'verkocht' en dat gaat beter met N jaar ervaring + master, dan N+2 jaar + bachelor. Ongeacht welke N. Een consultant met 0 jaar ervaring is stoelwarmer of notulist, en bij 5 jaar maakt het verschil tussen 5 en 7 minder uit dan de inhoud van die ervaring.
RusFighter schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:22:
Wat er nog bij komt kijken is dat meeste masters 2 jarig zijn, wat financieel en mentaal niet prettig is, want ik ben immers al 24.
Je bedoelt pas 24? Je hebt nog 45 jaar werk te gaan voor je met pensioen mag en wil ;)

Ga voor de master. Serieus.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-07 11:18
RusFighter schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 09:47:
Beste Tweakers,

Binnenkort hoop ik mijn wo-bachelor software science op TU/e af te kunnen ronden. Ik zit echter te twijfelen wat ik daarna precies ga doen. Deze twijfel komt grotendeels doordat ik niet weet wat ik nou precies wil worden en wat voor master ik überhaupt zou willen doen. Ook heb ik laatste tijd wat vacatures bekeken naar functies die mogelijk zijn met mijn bachelor opleiding. Wat ik opgemerkt heb is dat bijna alle vacatures meer nadruk leggen op werkervaring dan op hebben van een master diploma, zelfs hbo volstaat in meeste gevallen.

Graag zou ik uw ervaringen en meningen willen horen hoe het in de praktijk gaat. Mij lijkt het slimmer om eerst te proeven naar verschillende functies en daarna eventueel in te verdiepen, echter bestaat het risico dat je daarna de draad niet meer oppakt (kwa studeren).

Ilija
Wat is het probleem met 2 jaartjes werken, en daarna eventueel een master?

Praktijk nu geeft weinig om een master. Als ik jou was zou ik me niet verder in de schulden steken + er komt veel meer online content beschikbaar + nu geen specifieke motivatie.

Al adviseer ik je wel om dan te solliciteren en te kijken of je echt wordt aangenomen, anders alsnog doorstuderen

Ps. En voor alle lulkoppen die zeggen "ga een Master doen", denk eens aan wat jouw politieke partij en de samenleving stimuleert (vooral niet gaan studeren).

[ Voor 14% gewijzigd door Harm_H op 17-10-2017 12:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Sowieso de master doen. Nu zit je ook nog in de 'flow' van het studeren. Als je gewerkt hebt en nog eens terug wilt gaan, kan dat tegenvallen. Je gaat ook gewoon nog een heleboel dingen leren. Vergeet niet dat zoiets enorm waardevol is.

Je leeftijd is niks mis mee.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 316512 op 17-10-2017 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-07 18:28
Of doe een 1-jarige master die raakvlakken heeft voor een IT consultant...Informatiemanagement in tilburg bijvoorbeeld. Schijnt niet moeilijk te zijn en is voor een IT consultant genoeg om binnen te komen en verder te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
Bedankt voor jullie mening. Wat de keus extra moeilijk maakt is dat ik eigenlijk weg wil uit de programmeer wereld en meer de de communicatie (in de vorm van IT consultant?) richting op wilt. Maar vrijwel alle consultancy functies eisen nou eenmaal veel werkervaring. Wat er nog bij komt kijken is dat meeste masters 2 jarig zijn, wat financieel en mentaal niet prettig is, want ik ben immers al 24.
Als ik je zo volg dan is het belangrijkst dat je een master gaat vinden die je heel erg tof lijkt. Want nu haal je er smoesjes bij om die niet doen (bijvoorbeeld leeftijd) die kant noch wal raken. Dus, ga onderzoek doen naar masters. Nu je trouwens ook benadrukt dat je meer de consulting kant op wil, lijkt het me duidelijk dat je veel aan een master gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karbonkel777
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-06 18:31
Mijn ervaring (financiële sector) is dat opleiding eigenlijk alleen belangrijk is voor je eerste baan. Daarna wordt veel meer gekeken naar wat je op de werkvloer in je oude functies hebt gepresteerd en hoe je het sollicitatiegesprek voert. Ik heb WO'ers gezien die blijven hangen in hun startersfunctie en MBO'ers die binnen een paar jaar manager zijn omdat ze 'het ' gewoon hebben.

Dat gezegd hebbende: Het is wel belangrijk dat je eerste baan in de richting zit van waar je uiteindelijk terecht wilt komen. De ene sector hecht wel veel waarde aan een Master (juridisch) terwijl in de ICT dit veel minder van belang is. Ik zou bij een werkgever waar je graag aan de slag wilt gewoon informeren waar hun voorkeur ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Als je consultant wilt worden is een master, zoals gezegd, aan te raden. Er zijn overigens genoeg consultancy bureaus die onder starters op de arbeidsmarkt vissen. Dus er zijn echt wel mogelijkheden als je goed zoekt.

Dat het niet meteen de functie is die je ambieert is wel logisch dan toch? Daar zul je naartoe moeten groeien.

Ik heb zelf 7.5 jaar gestudeerd (eerst HBO en daarna via een schakeljaar een twee jarige master). Lang traject, maar uiteindelijk boeit dat echt weinig. Ik was 27 toen ik klaar was, werken kan ik nog lang genoeg doen. En ja een studieschuld heb ik ook. Dit is wel een nadeel natuurlijk, maar hierom moet je het echt niet laten. Mijn jaarsalaris is nu 1.5-2 keer hoger dan mijn totale schuld, dus daar maak ik me niet heel druk om.
Harm_H schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:42:
[...]

Ps. En voor alle lulkoppen die zeggen "ga een Master doen", denk eens aan wat jouw politieke partij en de samenleving stimuleert (vooral niet gaan studeren).
Ehmm, nee! Ze wilden de kosten anders verdelen. Het geld gaat nu naar het onderwijs ipv de student. Hier kan je het wel of niet mee eens zijn, maar wat jij denkt klopt gewoon niet.

Ongeacht van wat de politiek eventueel zou willen, kan je met het oog op de volgende automatisering revolutie beter hoog opgeleid, of juist laag opgeleid zijn. De meeste HBO (of sommige MBO-4) baantjes zullen verdwijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

F_J_K schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:35:
Als consultant is het misschien wel nog een stuk belangrijker dat je een master hebt dan als developer. Bij ieder nieuw project wordt je CV 'verkocht' en dat gaat beter met N jaar ervaring + master, dan N+2 jaar + bachelor. Ongeacht welke N. Een consultant met 0 jaar ervaring is stoelwarmer of notulist, en bij 5 jaar maakt het verschil tussen 5 en 7 minder uit dan de inhoud van die ervaring.

[...]

Je bedoelt pas 24? Je hebt nog 45 jaar werk te gaan voor je met pensioen mag en wil ;)

Ga voor de master. Serieus.
Wijze woorden. Wmb niet alleen in de consultancy. +1 gegeven dus.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:20
Volgens mij zijn er best wat masters die aansluiten bij wat je in de toekomst wilt. De UU heeft een master Communicatie en Organisatie en verschillende uni's bieden een master Communicatie en Informatiewetenschappen aan. Daar zitten best wat componenten in die aansluiten bij jouw ambitie.

En op je 24e nog aan een master beginnen is echt geen schande hoor, integendeel: geniet vooral van het studeren. Als je daarna als IT consultant aan de slag wilt zijn er genoeg bureau's die een traineeship of juniorfunctie bieden. Ik ben zelf net twee jaar aan het werk en heb het idee dat er genoeg werk ligt op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lars.h4
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-03 00:32
Hoi RusFighter,

Ik stond begin 2016 voor een soortgelijke keuze als waar jij nu voor staat. Ik had op dat moment een HBO-opleiding Technische Informatica afgerond, waarna ik ben gaan werken. Na anderhalf jaar werken begon ik te merken dat ik misschien toch wel meer in mijn mars had qua opleidings-niveau, en ben ik gaan kijken naar een WO master.

Mijn opdracht toen hield op de week voordat ik in kon stromen in een master. Zo'n mooie samenloop van omstandigheden zou waarschijnlijk nooit meer gebeuren. Ik heb er dus voor gekozen om aan de master te beginnen. De samenloop van omstandigheden was natuurlijk leuk, maar dat was niet mijn reden om met de master te starten. Mijn beredenering was dat als ik ooit in mijn leven nog een master zou willen doen, nu het beste moment was. Dan heb je er namelijk het langst nog profijt van. Ik ben 26 en zal volgend jaar pas mijn master afronden, dus ik zou me om jouw leeftijd absoluut geen zorgen maken.

Ik zou je dus aanraden om, als je weet dat je ooit een master wil gaan doen, dat zo vroeg mogelijk te doen. Het is namelijk wel best een stap terug als je vanuit het arbeidsleven terug het studentenleven in gaat. Je inkomen gaat er op achteruit en grote kans dat je in een andere fase van je leven zit dan je medestudenten (ik merk dit na 1,5 jaar werken al enigzins).

Verder denk ik dat een master-diploma een van de beste dingen is die je op je CV kan zetten. Zoals anderen in dit topic al gezegd hebben is een master-diploma meer waard dan 2 jaar werkervaring, zeker zodra je iets van 5 jaar ervaring hebt (wat het overgrote deel van je werkend leven zal zijn).

Sorry voor het lange slordige verhaal, in het kort: Ik zou zeggen ga ervoor! Hoe eerder je je master doet, hoe meer je er van kan profiteren. En succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
Mythio schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:03:
Of doe een 1-jarige master die raakvlakken heeft voor een IT consultant...Informatiemanagement in tilburg bijvoorbeeld. Schijnt niet moeilijk te zijn en is voor een IT consultant genoeg om binnen te komen en verder te leren.
Deze ben ik nog niet tegen gekomen, bedankt voor de suggestie. De plan was eerst om master econometrie in Tilburg te doen maar toen besefte ik waarom ik geswitched ben van technische natuurkunde naar software sciences (te veel wiskunde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MA®K
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-07 14:11
In mijn ervaring: een master is leuk en ook niks mis mee, maar werkervaring brengt je (zeker in het begin van je carrière) een stuk verder.

Niet bedoeld om HBO/WO mensen voor de schenen te schoppen, maar zie er steeds meer bij komen die wel een papiertje hebben maar geen inhoudelijke knowhow. Weten hoe het bedrijfsleven werkt, het klappen van de zweep kennen en je neus al een paar keer gestoten hebben, dergelijke zaken leer je in de praktijk en niet uit een boek. Dergelijke kwaliteiten zijn m.i. een stuk waardevoller dan een papiertje gebaseerd op statische boeken en lessen.

Wat betreft carrière planning: als je goed bent in wat je doet kun je net zo makkelijk de ladder opwandelen dan met een HBO/WO is mijn ervaring.

Nogmaals, geen rant of flame. Ik weet dat de tendens hier op GoT vaak is "HBO/WO rules", maar ik zou ook iets verder kijken dan alleen dat.

[ Voor 9% gewijzigd door MA®K op 17-10-2017 16:41 ]

Life to is short, not too

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:20
MA®K schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 16:40:
In mijn ervaring: een master is leuk en ook niks mis mee, maar werkervaring brengt je (zeker in het begin van je carrière) een stuk verder.

Niet bedoeld om HBO/WO mensen voor de schenen te schoppen, maar zie er steeds meer bij komen die wel een papiertje hebben maar geen inhoudelijke knowhow. Weten hoe het bedrijfsleven werkt, het klappen van de zweep kennen en je neus al een paar keer gestoten hebben, dergelijke zaken leer je in de praktijk en niet uit een boek. Dergelijke kwaliteiten zijn m.i. een stuk waardevoller dan een papiertje gebaseerd op statische boeken en lessen.

Wat betreft carrière planning: als je goed bent in wat je doet kun je net zo makkelijk de ladder opwandelen dan met een HBO/WO is mijn ervaring.

Nogmaals, geen rant of flame. Ik weet dat de tendens hier op GoT vaak is "HBO/WO rules", maar ik zou ook iets verder kijken dan alleen dat.
Maar het is toch niet zo dat als TS nu gaat werken dat hij dan ineens wel de klappen van de zweep etc. kent en inhoudelijke knowhow heeft? Of hij nou een master gaat doen of niet, als je begint met werken begin je met nul werkervaring. Je 'behaalt' het alleen eerder als je geen master gaat doen.

Het belangrijkste is denk ik dat de master bijdraagt aan wie je wil worden als persoon en/of in je carrière. Als je het wel ziet zitten om richting de consultancy te gaan en organisaties te adviseren kan een master met bestuurskundige en communicatiekundige componenten je heel goed helpen, zowel op de korte als lange termijn. Dit zit waarschijnlijk ook verwerkt in een master informatiemanagement, die hierboven genoemd werd. De Erasmus universiteit heeft ook een goede master informatiemanagement.

[ Voor 5% gewijzigd door Wouterkaas op 17-10-2017 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-07 13:21
MA®K schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 16:40:
Dergelijke kwaliteiten zijn m.i. een stuk waardevoller dan een papiertje gebaseerd op statische boeken en lessen.
Leuk natuurlijk en eigenlijk zou je ook gewoon gelijk moeten hebben, maar ik heb al een paar maal gezien dat promoties intern puur werden afgeketst op het niet hebben van een papiertje. Vooral binnen de grote multinationals. Wil jij opklimmen tot loongroep U, dan volstaat werkervaring, wil je naar X, dan kom je daar met een HBO papiertje of aantoonbaar werkniveau. Wil je echter naar Y, dan dien je een master te hebben. Ook al heb je ook aantoonbaar werkniveau. Je komt er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-07 15:46
Harm_H schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:42:
Wat is het probleem met 2 jaartjes werken, en daarna eventueel een master?
Dat je met 99+% kans die master dan nooit meer gaat doen.
Praktijk nu geeft weinig om een master.
Dat hangt er waarschijnlijk nogal van af waar je kijkt en wat voor functie. Zeker een bachelor-zonder-master van een Nederlandse universiteit komt nog steeds gewoon over als "waarom ben je halverwege gestopt met je studie?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MA®K
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-07 14:11
Pizza_Boom schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 00:00:
[...]
Leuk natuurlijk en eigenlijk zou je ook gewoon gelijk moeten hebben, maar ik heb al een paar maal gezien dat promoties intern puur werden afgeketst op het niet hebben van een papiertje. Vooral binnen de grote multinationals. Wil jij opklimmen tot loongroep U, dan volstaat werkervaring, wil je naar X, dan kom je daar met een HBO papiertje of aantoonbaar werkniveau. Wil je echter naar Y, dan dien je een master te hebben. Ook al heb je ook aantoonbaar werkniveau. Je komt er niet.
Dan verschillen onze ervaringen :) Ik snap wat je bedoeld hoor, maar het hangt nogal van het bedrijf af hoe men er mee omgaat. Ja er zijn bedrijven waar het papiertje verschil maakt voor promotie, maar er zijn er ook zat waar voornamelijk naar de kwaliteiten van medewerkers wordt gekeken, ook grote multinationals is mijn eigen ervaring. Ik werk zelf bij het laatste type bedrijf, overal is dat uiteraard anders.

Uit mn eigen ervaring: bij het aannemen/selecteren van collega's in mijn projecten kijkt zowel mijn werkgever als ikzelf meer naar de skilset (kennis, kunde en type persoon) dan het papiertje.

Ik ben het wel eens dat een papiertje soms deuren opent, maar naar mate van meer werkervaring, hoe relevant is dan een opleiding van +10 jaar geleden nog?

@Wouterkaas Klopt, ook de ervaring moet je opbouwen. TS zal moeten kiezen (zwart-wit gezegd): ga ik nu ervaring opdoen en alvast pegels verdienen, of eerst een studie afronden en dan pas pegels verdienen.

Life to is short, not too

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het gaat hier niet over aannemen van een devver-collega, maar het gunnen van een project aan of vragen van advies door een extern consultant.

Ook 10+ jaar laten is het dan nog relevant of er BSc, MSc, drs., mr., ir., dr., prof.dr., whatevr. staat. Althans in mijn ervaring (zowel aan de vraag- als de aanbodkant).

Skills, persoonstype, etc. heb je met of zonder papiertje. Vraag is die persoonlijkheid met of zonder papiertje beter af is. Ik stel met. Sterker nog: tenminste mijn onderbuik zal zal het doorzettingsvermogen van een universitaire Bsc lager inschatten (en iemand die niet direct VWO -> uni deed maar via tussenstappen hoger, maar ook dat is persoonlijk). En de eerste selectie is op papier.

Voor iedere situatie is een N=1 voorbeeld te vinden, het gaat er om of het in het algemeen zo werkt - en van daaruit of het op lange termijn beter is voor de TS. IMHO.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
[b]Wilke schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 08:14:
Dat je met 99+% kans die master dan nooit meer gaat doen.

Dat hangt er waarschijnlijk nogal van af waar je kijkt en wat voor functie. Zeker een bachelor-zonder-master van een Nederlandse universiteit komt nog steeds gewoon over als "waarom ben je halverwege gestopt met je studie?"
Wat een BS in de tijd van internet zelfstudie, 'leven lang leren' en hoge opgelegde studieschulden!

Stop met onbedoeld hypocriet zijn door oude waarheden te verkondigen - een opleiding is nauwelijks meer onderscheidend. Des te meer studieschuld, des te moeilijker een onbetaalbaar huis, des te meer slaaf van de samenleving.

Ik sta nog steeds keihard achter mijn advies: Zolang hij als universitaire bachelor niet gemotiveerd is voor een specifieke Master dan moet hij dat niet doen! Als hij twee jaar wil werken waarom niet, en als hij niet wordt aangenomen of bevalt niet dan is hij ook meer gemotiveerd om alsnog een Master te doen.

Miljonairs over de zin en onzin van diploma's:
https://youtu.be/lyMs2NjPmFo

Ps. Als samenleving zouden we beter moeten nadenken hoe we onze talenten en technische universiteiten beter kunnen begeleiden naar fundamenteel onderzoek en baanbrekende uitvindingen zonder afhankelijk te zijn van bedrijfsinvesteringen!

[ Voor 25% gewijzigd door Harm_H op 18-10-2017 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Harm_H schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 22:27:
[...]

Wat een BS in de tijd van internet zelfstudie, 'leven lang leren' en hoge opgelegde studieschulden!

Stop met onbedoeld hypocriet zijn door oude waarheden te verkondigen - een opleiding is nauwelijks meer onderscheidend. Des te meer studieschuld, des te moeilijker een onbetaalbaar huis, des te meer slaaf van de samenleving.
Want? Onderbouw aub eens in plaats van loze kretologie te plaatsen. Studieschuld? Lachertje, als ik zie wat ik nu aan schuld heb en daar 40+ jaar van de rendementen van mijn studie mag profiteren. Dat is veel minder dan 1000E per jaar.
Los van dat ik nog een mooie tijd gehad heb, en een prima netwerk heb.
Ik sta nog steeds keihard achter mijn advies: Zolang hij als universitaire bachelor niet gemotiveerd is voor een specifieke Master dan moet hij dat niet doen!
Kun je die zin aub lopend maken?
Als hij twee jaar wil werken waarom niet, en als hij niet wordt aangenomen of bevalt niet dan is hij ook meer gemotiveerd om alsnog een Master te doen.
Wat mij betreft is er ook zoiets als intrinsieke motivatie en de drang om dingen goed te doen en af te maken. Een bachelor is een opmaat naar een master, meer niet.
Miljonairs over de zin en onzin van diploma's:
https://youtu.be/lyMs2NjPmFo
Even lullig, maar hoe groot is de kans dat de gemiddelde lezer van dit topic miljonair wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
Boudewijn schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 01:14:
Want? Onderbouw aub eens in plaats van loze kretologie te plaatsen. Studieschuld? Lachertje, als ik zie wat ik nu aan schuld heb en daar 40+ jaar van de rendementen van mijn studie mag profiteren. Dat is veel minder dan 1000E per jaar.
Dankzij het leenstelsel moet je toch uitgaan van een extra 4000 euro voor een nominale 2-jarige technische MSc opleiding + 500×24 = 16.000€ studieschuld bovenop de al bestaande. Resultaat: Een totale studieschuld van €40.000 minimaal. Alvast succes gewenst om daarmee een hypotheek te krijgen voor een 3 ton rijtjeshuis.

Alternatief: Alleen een bachelor, thuiswonen en daarna meteen gaan werken is in ieder geval financieel verstandig. Persoonlijke ontwikkeling is luxe. Dit stimuleren wij nu als samenleving - dat is jammer - desalniettemin is het aan ieder om slim spelen met de kaarten die je hebt.

Offtopic: Ik had liever een samenleving gezien waar men een gezamenlijk 2030 fossielvrij nastreeft, tezamen met meer compassie en minder haantjes. Zoals een bedrijf in Duitsland die tijdens de crisis alle mensen aanhield door iedereen minder dagen te laten werken, met trainingen in de vrije dag, en bovenal zonder reorganisatie. Loyaliteit en saamhorigheid die nu, 5 jaar later, zwaar beloond wordt.
Wat mij betreft is er ook zoiets als intrinsieke motivatie en de drang om dingen goed te doen en af te maken. Een bachelor is een opmaat naar een master, meer niet.
Hier ben ik het ook mee eens - in de meeste gevallen is het verstandiger om een Master te doen bij een uni opleiding. Aan de andere kant lijkt TS te kijken naar werk, heeft hij geen behoefte aan een specialisatie en lijkt hij ongemotiveerd om een Master te starten. Er is niets mis mee om dan eerst even te gaan werken, of in elk geval te proberen om alvast relevante werkervaring op te bouwen!

Dat miljonairs veel studies redelijk nutteloos vinden zit wel een kern van waarheid in. Ligt natuurlijk net aan welke studie, waar en eigen passie. Hun advies is niet voor iedereen weggelegd.

Mijn nieuwe vermoedens - a 2017:
  • Een opleiding is nauwelijks meer onderscheidend
  • Als samenleving stimuleren wij technische uni's nu te weinig; geldstromen worden afgebroken
  • De huidige lichting krijgt veel studieschuld, onbetaalbare huizen en klimaatverandering cadeau
Ik vind bovenstaande punten echt een verpaupering van de maatschappij en zeer egoïstisch van de regering. Studenten blijven nu al bewezen meer thuiswonen. Zou het helemaal terecht vinden als de nieuwe lichting veel salaris gaan eisen of gaan migreren. In elk geval heb ik met ze te doen - en vind ik dit zorgelijke ontwikkelingen waarop actie ondernomen moet worden.

[ Voor 34% gewijzigd door Harm_H op 19-10-2017 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

[...]

Exact!
Ik had een WO bachelor (of eigenlijk: getuigschrift dat ik het tweede jaar van de doctoraalfase had voltooid - ik stam nog uit de pre-BaMa-tijd) en had sinds ik was gestopt met studeren twee jaar werkervaring op het hoofdkantoor van een telecombedrijf toen ik eens verder wilde kijken. Ik kon op mbo-niveau en met dito salaris bij een grote detacheerder aan de slag. Lijnmanager zei tijdens mijn tweede sollicitatiegesprek nog wel dat er een kans bestond dat ik versneld door zou kunnen groeien. Nou, poe hee!

Dat was voor mij de directe aanleiding om alsnog een master te doen. Op mijn 28e. Van geleend geld. Gewoon van de bank, want IBG (Duo) kon niet meer. Weer terug naar mijn parttime studentenbaantje op donderdagavond, zaterdag en zondag. Naast een 40-urige wetenschappelijke stage.

Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Na mijn studie kon ik direct op WO-niveau aan de slag, en telde zelfs mijn twee jaar werkervaring tussendoor en zelfs het feit dat ik al 29 was mee voor het startsalaris. Binnen tien jaar had ik de lening bij de bank terugbetaald.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Canaria schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 22:34:
[...]
Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Na mijn studie kon ik direct op WO-niveau
Ware woorden @Canaria :).

Dat gezegd hebbende, van bij papa en mama wonen word je ook echt niet beter. In de groep academici waar ik de coördinator van was, pik je zo de thuisblijvers eruit.

Vaak verwend, minder gewend met sociale feedback om te gaan als dingen niet naar hun zin of idealen gaan.
En soms ronduit onaangepast. Ik heb niet met die kerels geknikkerd, dus dat zijn puur mijn zakelijke observaties. Het zijn wel lieve jongens hoor :>.

Dit zijn hardcore informatici, dus wellicht wat duidelijke types. In een studentenhuis worden dat soort ruwe kantjes ervanaf geslepen.

Ook hebben ze soms geen idee van wat het leven kost ('4 ons gehakt is toch een eenpersoonsmaaltijd?'). Het is een stukje opvoeding.

[ Voor 25% gewijzigd door Boudewijn op 20-10-2017 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tja daar kan ik me dan weer echt niet in herkennen, ik kan niet zeggen dat ik een significant verschil merkte tussen degene die thuis of uit huis woonde. En al helemaal niet dat ik nu van mijn collega's zou durven te zeggen of ze thuis hebben gewoon of niet tijdens hun studie afhankelijk van hun gedrag.

Sterker nog, wat je beschrijft komt bij mij eerder in de buurt van een corpsbal, dus normaal dus wel op kamers woont. En niet weten hoeveel gehakt je nodig hebt voor een maaltijd? Lekker relevant, kom je vanzelf wel achter als je wel gaat koken.

[ Voor 13% gewijzigd door Sissors op 20-10-2017 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 11:53:
[...]

Ware woorden @Canaria :).

Dat gezegd hebbende, van bij papa en mama wonen word je ook echt niet beter. In de groep academici waar ik de coördinator van was, pik je zo de thuisblijvers eruit.

Vaak verwend, minder gewend met sociale feedback om te gaan als dingen niet naar hun zin of idealen gaan.
En soms ronduit onaangepast. Ik heb niet met die kerels geknikkerd, dus dat zijn puur mijn zakelijke observaties. Het zijn wel lieve jongens hoor :>.

Dit zijn hardcore informatici, dus wellicht wat duidelijke types. In een studentenhuis worden dat soort ruwe kantjes ervanaf geslepen.

Ook hebben ze soms geen idee van wat het leven kost ('4 ons gehakt is toch een eenpersoonsmaaltijd?'). Het is een stukje opvoeding.
Dit is wel een behoorlijke generalisatie. Je hebt het gewoon over verwende snotneuzen, die kunnen net zo goed uit huis wonen waarbij de ouders nog steeds alles verzorgen. Zelf heb ik tot mijn 27e thuis gewoond, omdat ik qua sociale huur hier niks kon krijgen en te weinig verdiende voor vrije sector(inmiddels heb ik een koophuis). Daar betaalde ik gewoon kostgeld, deed flink wat in het huishouden mee, loste alle IT vraagstukken op en kookte ik regelmatig. En met mij zijn er ook genoeg mensen die het zo doen. Die groep die jij noemt is een vrij kleine luidruchtige minderheid.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 890159

SmurfLink schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 11:04:
Bij de baan die ik wilde werd me verteld dat er alleen HBO bachelors of WO masters worden aangenomen.
Nogal wiedes, een WO batchelor wordt gezien als iemand die z'n studie niet afgemaakt heeft terwijl een HBO batchelor dat wel heeft. Dat ze de titels gelijk getrokken hebben is leuk voor de administratie maar zegt verder niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:40
Sissors schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:06:
Tja daar kan ik me dan weer echt niet in herkennen, ik kan niet zeggen dat ik een significant verschil merkte tussen degene die thuis of uit huis woonde. En al helemaal niet dat ik nu van mijn collega's zou durven te zeggen of ze thuis hebben gewoon of niet tijdens hun studie afhankelijk van hun gedrag.

Sterker nog, wat je beschrijft komt bij mij eerder in de buurt van een corpsbal, dus normaal dus wel op kamers woont. En niet weten hoeveel gehakt je nodig hebt voor een maaltijd? Lekker relevant, kom je vanzelf wel achter als je wel gaat koken.
Ik heb het verschil ook nooit echt als zodanig ervaren. Je zou bijvoorbeeld ook kunnen stellen dat mensen die nog thuis (en een beetje in de buurt) woonden weer wat verantwoordelijker leefden omdat elke dag tot diep in de nacht feesten meestal niet echt een optie is als je nog bij je ouders woont. :P
Zelf ben ik na een aantal jaar op kamers gewoond te hebben helaas weer terug verhuisd om mantelzorg te kunnen verlenen. Er even makkelijk vanuit gaan dat mensen die bij 'ouders' wonen altijd maar een makkelijke thuissituatie hebben met twee gelukkige ouders waar het eten braaf klaar staat als je thuiskomt en alles verder voor je geregeld wordt is ook wat voorbarig, zeker vandaag de dag.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

No offense, dit topic is een nondicussie.

Vóór het invoeren van de bachelor/master structuur had je géén titel na 3 jaar uni. Voor de jaren 80 had ja na 3 jaar uni de kandidaats-bul maar in de praktijk kom en kwam je ook niemand tegen die die titel voort, simpelweg omdat het eigenlijk geen 'complete studie' betreft.

Sinds het invoeren van dat hele bachelor/master-gebeuren (:r) ontstaat steeds meer van dit soort verwarring omdat je dus na 4 jaar HBO bachelor wordt genoemd en na 3 jaar uni ook, maar let wel:

HBO Bachelor != WO Bachelor

Wees verstandig; klap een jaar (of 2) tegen die master aan, ga de titel drs. voeren en ga lekker werken.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:40
Harrie_ schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:06:
Wees verstandig; klap een jaar (of 2) tegen die master aan, ga de titel drs. voeren en ga lekker werken.
Ik zou geen drs. titel gaan voeren als Ir. ;)
Maar het zou in mijn ogen inderdaad ook zonde te zijn om niet even die één of twee jaar nog mee te pakken. Het biedt je een stuk meer kansen en het is altijd veel makkelijker om dat te doen als je toch nog in je studentenritme zit, dan wanneer je alweer een aantal jaar aan het werk bent.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Mugwump schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:12:
[...]

Ik zou geen drs. titel gaan voeren als Ir. ;)
Maar het zou in mijn ogen inderdaad ook zonde te zijn om niet even die één of twee jaar nog mee te pakken. Het biedt je een stuk meer kansen en het is altijd veel makkelijker om dat te doen als je toch nog in je studentenritme zit, dan wanneer je alweer een aantal jaar aan het werk bent.
Nee klopt sorry dan idd. voor Ir. gaan :)

Heb net trouwens nog even terug zitten lezen, mijn relaas is een heel eind in de lijn van wat
@SmurfLink, @Wilke, @Anoniem: 890159 en @Canaria zeggen.

Ik wordt ook gewoon zo moet van het feit dat dit soort vragen/discussies ontstaan en dat komt met name door de verwarrende bachelor-terminologie. Bovenin in dit topic zag ik ook nog een reactie van iemand die aangaf een aantal jaar terug voor 'een soortgelijk dilemma te staan' om vervolgens te beginnen over een afgeronde HBO-Bachelor. Dat is dus niet hetzelfde, en zou ik niet eens een 'soortgelijk dilemma' noemen.

Een HBO-Bachelor is een volledig diploma. Dilemma: wil ik een hoger diploma?
Een WO-Bachelor is een 'half diploma'. Dilemma: wil ik een studie/opleiding afronden?

Die hele WO-Bachelor hebben ze ook alleen maar geïntroduceerd om ons onderwijsstelsel in te passen in die hele B/M-methodiek.

[ Voor 23% gewijzigd door Harrie_ op 20-10-2017 16:26 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Anderzijds ken ik ook een aantal studenten die wel die master zijn gaan doen, maar er naar 3, 4 of 5 jaar nog niet klaar mee zijn. Dan kun je wel heel leuk inderdaad die master er achteraan 'klappen', maar als de motivatie er niet is gaat dat ook gewoon niet lukken. Wellicht dat TS door dit topic meer motivatie kan opbrengen, maar als hij gewoon niet zeker van z'n zaak is ben ik het met @Harm_H eens: Harm_H in "Master vs Werkervaring".

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Pagina: 1