Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferdysantoo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-04-2024
Hallo iedereen,

Mijn werkgever geeft mij een dertiende maand en een winstdeling. Ik betaal daar 56% inkomstenbelasting over. 56%? Ja, 56%%. Check maar:

https://www.sra.nl/Nieuws...C38794D8196E10D8E92A4FAE5

Wat voor impact heeft het nieuwe belastingregime met twee schijven op de inkomstenbelasting van het variabele inkomen? Wordt dit verlaagd van 56% naar 49,5%?

Gr.

F

[ Voor 3% gewijzigd door ferdysantoo op 16-10-2017 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je link werkt niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

ferdysantoo schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 09:20:
Wordt dit verlaagd van 56 52% naar 49,5%?
Ja.

Edit: je betaalt nu 52% inkomstenbelasting, en je levert 3,6% arbeidskorting in tot €122k. Marginaal tarief dus 55,6%.
De 52% gaat naar 49,5%, maar wat er met de hoogte en afbouw van de heffingskortingen gaat gebeuren is nog niet bekendgemaakt. Het is daardoor onmogelijk om in te schatten of je er in je eigen situatie op voor- of achteruit gaat.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2017 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferdysantoo
Nu inmiddels wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferdysantoo
Aankondiging van de afbouw van de heffingskorting is reeds gedaan. Kon nergens een verdere uitwerking vinden. Voor ons redelijk belangrijk. Mijn vrouw werkt namelijk ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-08 10:15
De link werkt nog steeds niet.

Maar zover ik weet:

Je betaalt gewoon het belastingtarief waar het hoogste van jouw salaris binnen valt. Echter initieel wordt deze altijd tegen 52% (huidig) belast, wat je dan met de belastingaangifte weer terug kan vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ferdysantoo
De afbouw van de heffingskortingen kan in de tarieventabel worden ingebouwd. Op die manier kunt u eenvoudiger vaststellen hoe hoog de belastingdruk op een bepaald inkomen werkelijk is. In de volgende tabel (voor personen die de AOW-leeftijd nog niet hebben bereikt) is de afbouw van de arbeidskorting en de algemene heffingskorting verwerkt.
Schijf Belastbaar inkomen Belasting
1 t/m 19.922 36,55%
2 van 19.923 t/m 34.015 45,222%
3 van 34.016 t/m 66.417 49,222%
4 van 66.418* t/m 66.421 44,400%
5 van 66.422 t/m 111.590 56,00%
6 vanaf 111.591**
52,00%
*vanaf dit inkomen geen recht meer op algemene heffingskorting
**vanaf dit inkomen geen recht meer op arbeidskorting

Maar zoals kpg terecht al stelt: verdere uitwerking van de afbouw van de heffingskorting volgt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Volgens mij ging de afbouw naar 6%, maar ze proberen de precieze invulling nogal in nevels te verhullen (ga er dus maar vanuit dat dit slecht voor je uitpakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferdysantoo
ehoutgast schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 09:47:
Volgens mij ging de afbouw naar 6%, maar ze proberen de precieze invulling nogal in nevels te verhullen (ga er dus maar vanuit dat dit slecht voor je uitpakt).
Heb je ergens een bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Het regeerakkoord:
M119. Arbeidskorting verhogen en sneller afbouwen
Het opbouwpercentage van het 2 e opbouwtraject wordt verhoogd waardoor de arbeidskorting na het 2 e
opbouwtraject ca. € 180 hoger is. Dit wordt binnen de arbeidskorting gecompenseerd door deze sneller
af te bouwen, het afbouwpercentage wordt 6%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Heffingskortingen

De algemene heffingskorting, het fiscaal voordeel voor alle belastingplichtigen, blijft inkomensafhankelijk. Hoe meer iemand verdient, hoe kleiner het voordeel. De heffingskorting wordt verhoogd en komt 350 euro hoger uit in 20121.

Er komt een derde opbouwpercentage voor de arbeidskorting en het maximum wordt 365 euro hoger. De afbouw boven een bepaald arbeidsinkomen gaat wel omhoog van 3,6 procent naar 6 procent.

De overdraagbaarheid van de arbeidskorting wordt geleidelijk afgebouwd.

De overdraagbaarheid van de inkomensafhankelijke combinatiekorting wordt geleidelijk afgebouwd. De combinatiekorting heeft geen minimum meer, maar het opbouwpercentage gaat van 6,159 procent naar 11,45 procent.

Verhoging fiscaal voordeel voor gepensioneerden (ouderenkorting) met 160 euro. De ouderenkorting krijgt een geleidelijke inkomensafhankelijke afbouw van 15 procent.
http://www.elsevierweekbl...utte-3-op-een-rij-547349/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 13:05

Nutral

gamer/hardware freak

Je betaald geen 56%, want je extra betaald krijg je terug, Omdat dit het einde van het jaar is, krijg je begin het jaar erna het meteen terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Nutral schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 09:54:
Je betaald geen 56%, want je extra betaald krijg je terug, Omdat dit het einde van het jaar is, krijg je begin het jaar erna het meteen terug.
volgens mij is dit dus niet het geval.
Doordat je "extra" inkomen hebt, valt je heffingskorting lager uit dan waar vooraf rekening gehouden werd bij je loonstrook. Zonder de toeslag zou je daarom dus aan het eind van het jaar juist moeten bijbetalen.
Dit word nu dus al reeds verrekend met de toeslag om eind van het jaar in balans uit te komen.

Dit is het gevolg sinds de heffingskortingen inkomensafhankelijk geworden zijn.

Dit is in ieder geval hoe ik de uitleg begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
M a r c o schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 09:56:
[...]

Doordat je "extra" inkomen hebt, valt je heffingskorting lager uit dan waar vooraf rekening gehouden werd bij je loonstrook. Zonder de toeslag zou je daarom dus aan het eind van het jaar juist moeten bijbetalen.
Dit word nu dus al reeds verrekend met de toeslag om eind van het jaar in balans uit te komen.

De ondoorzichtigheid is dus precies de reden waarom ze het zo doen, ipv een extra schijf van 56% t/m 111k ofzo toevoegen (wat hetzelfde effect oplevert). Heel treurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferdysantoo
Een tekentool zou handig zijn rekeninghoudend met het totaalplaatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 19:17
@ TS: je hebt hier hele mooi tools voor van RAET.
Als je weet wat je per jaar verdiend (zonder vakantiegeld en de genoemde bonussen) kan je daar je bijzonder jaartarief op berekenen.

Je vakantiegeld, 13e maand en winstdeling worden belast volgens het hogere tarief (wat in 2017 op ~ 45,8 % ligt voor inkomens tot 66k). Voor 2018 verwacht ik ~ 43,22 % voor inkomens tot 65 a 66k op vakantiegeld, 13e maand, enz.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferdysantoo
D_Jeff schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 10:11:
@ TS: je hebt hier hele mooi tools voor van RAET.
Als je weet wat je per jaar verdiend (zonder vakantiegeld en de genoemde bonussen) kan je daar je bijzonder jaartarief op berekenen.

Je vakantiegeld, 13e maand en winstdeling worden belast volgens het hogere tarief (wat in 2017 op ~ 45,8 % ligt voor inkomens tot 66k). Voor 2018 verwacht ik ~ 43,22 % voor inkomens tot 65 a 66k op vakantiegeld, 13e maand, enz.
Zonder variabele beloning zit ik op 68k en mijn vrouw heeft geen inkomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
D_Jeff schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 10:11:
Ze worden voor-belast door je werkgever op een hoger tarief. Aan het einde van het jaar (bij je belastingaangifte) wordt al je inkomen bij elkaar opgeteld en aan de hand daarvan word je inkomensbelasting berekend. Dan maakt het niet meer uit waarom je het geld hebt gekregen, inkomen = inkomen. Na deze correcte berekening krijg je eventueel te veel (voor)betaalde inkomensbelasting terug.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 19:17
@ferdysantoo Ik wil je dan alsnog adviseren om de rekentools van RAET te gebruiken.
Iets zeg mij wel dat je met 68k in een "vervelende spagaat" zit, omdat je niet meer tot "Jan Modaal" wordt gerekend.

Ander leesvoer is een topic op GoT genaamd: Het (on-)bestaan van het middeninkomen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1735517

@LordSinclair Het verhaal van de loonstrook is inderdaad een andere, (ik ben het met je eensch).
De percentages die ik noem, zijn de effectieve gemiddelde.

[ Voor 18% gewijzigd door D_Jeff op 16-10-2017 10:22 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ferdysantoo
Met een kleine op komst wilde ik weten waar ik aan toe zou zijn. Mag ik iedereen bedanken voor jullie reacties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
ehoutgast schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 10:01:
De ondoorzichtigheid is dus precies de reden waarom ze het zo doen, ipv een extra schijf van 56% t/m 111k ofzo toevoegen (wat hetzelfde effect oplevert). Heel treurig.
Zoals altijd zegt de politiek dat het goedkoper wordt, bij de vorige belasting"verlaging" ging dat net zo: schijven omlaag, maar netto gaan zeer veel mensen meer betalen, tenzij je in de salariscategorie van politici valt, die zijn - heel gek - altijd het beste af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Tweedekamerleden vallen ook gewoon in die 56% schijf hoor.

Als ze echter die schijf gewoon hadden verhoogd, dan was het voor iedereen duidelijk geweest dat er een lager belastingtarief boven de 110k komt, wat nooit geaccepteerd zou zijn. En je doet het op deze manier, en ineens is het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutral
  • Laatst online: 22-09 13:05

Nutral

gamer/hardware freak

M a r c o schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 09:56:
[...]

Aan het einde van het jaar word al je inkomen op 1 hoop gegooid en de belasting berekend. Hierna word dit vergeleken wat je hebt afgedragen in de loop van het jaar en krijg je het verschil terug als je meer hebt betaald.

Dus er word een bijzonder tarief aangeslagen, maar uiteindelijk betaal je de normale belasting over, hetzelfde als wanneer je bijvoorbeeld dat loon regulier zou hebben gekregen.

Wat dit betekend is het volgende: Bonussen , 13e maand of andere zaken, kunnen hoger aangeslagen worden, maar als je gaat kijken naar de belasting die je erover betaald, is dat hetzelfde als wanneer je dit bedrag elke maand zou hebben gekregen.

Er is een effect van de heffingskorting die lager word, maar dit effect word ook weer teniet gedaan door eventuele aftrekposten zoals hypotheek rente aftrek. Uiteindelijk is het gewoon hetzelfde als een hoger loon hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:16
Sissors schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 10:34:
Tweedekamerleden vallen ook gewoon in die 56% schijf hoor.

Als ze echter die schijf gewoon hadden verhoogd, dan was het voor iedereen duidelijk geweest dat er een lager belastingtarief boven de 110k komt, wat nooit geaccepteerd zou zijn. En je doet het op deze manier, en ineens is het prima.
In 2001 vond een bruteringsoperatie plaats: in verband met de invoering van het nieuwe belastingstelsel dienen sindsdien kamerleden belasting te betalen over de vergoedingen die dus niet langer onbelaste zijn. De vergoedingen werden overigens dusdanig verhoogd, dat de netto-vergoeding nagenoeg gelijk bleef. Zie voor de bruteringsoperatie:

Bijlage 27.827, Handelingen Tweede Kamer, 2000-2001.

bron https://www.politiekcompe...n_het_kamer_lid_maatschap

Ze zijn toch een beetje meer xD

[ Voor 6% gewijzigd door T-Forever op 16-10-2017 19:03 ]

Pagina: 1