Allereerst wil ik even zeggen dat ik niet erg veel van VLANs begrijp, ik ken de basis.
Ik maak gebruik van Caiway voor internet en televisie in huis.
In de meterkast komt de glasvezelaansluiting binnen en is daar gekoppeld aan het glasvezelmodem van Caiway.
Het glasvezelmodem gebruikt poort 1 voor internet en poort 2 voor IPTV.
In de meterkast heb ik een Asus RT-AC68U router hangen met DD-WRT firmware.
Ik had bij de televisie nog een Linksys router die ik als switch gebruikte, ook geflasht met DD-WRT.
D.m.v. VLAN tagging had ik het IPTV signaal en het gewone netwerk over 1 netwerkkabel vanuit de Asus router in de meterkast naar de Linksys router bij de TV.
Dit werkte prima, op deze Linksys router waren de Entone ontvanger, een Apple TV, een PS4 en een Philips Hue Bridge gekoppeld en ze werkten allemaal.
Ik wil af van de Linksys router bij de TV en heb er daarom voor gekozen om 2 managed switches van TP-Link aan te schaffen, 1 voor in de meterkast en 1 bij de tv.
Hieronder een schematische weergave van hoe ik het wil hebben i.c.m. de TP-Link switches.

VLAN1 gewone netwerk
VLAN101 IPTV
De TP-Links heb ik op de volgende wijze geconfigureerd:
Switch in de meterkast (TL-SG108E):
Poort 7 is gekoppeld aan poort 2 op het modem (IPTV poort)
Poort 8 is de netwerkkabel die naar de andere switch gaat

Switch bij de TV (TL-SG105E):
Poort 5 is de netwerkkabel die uit de meterkast komt
Poort 4 gaat naar de Entone ontvanger

Deze configuratie zou volgens mij moeten werken voor de Entone ontvanger, maar dat werkt niet.
Om mijn configuratie te testen heb ik mijn Asus router aangesloten op poort 7 (VLAN 101) en mijn laptop op poort 4 van de andere switch (ook op VLAN 101).
Dit werkte naar verwachting, ik kreeg vanuit de DHCP op de router een ip adres en kon gewoon internetten.
Ik hoopte in eerste instantie dat ik zonder een aparte VLAN de entone ontvanger kon gebruiken omdat deze switched IGMP Snooping ondersteunen, maar dat deed hem ook niet helaas.
Kan iemand mij hiermee helpen, ik kom er echt niet meer uit.
Ik maak gebruik van Caiway voor internet en televisie in huis.
In de meterkast komt de glasvezelaansluiting binnen en is daar gekoppeld aan het glasvezelmodem van Caiway.
Het glasvezelmodem gebruikt poort 1 voor internet en poort 2 voor IPTV.
In de meterkast heb ik een Asus RT-AC68U router hangen met DD-WRT firmware.
Ik had bij de televisie nog een Linksys router die ik als switch gebruikte, ook geflasht met DD-WRT.
D.m.v. VLAN tagging had ik het IPTV signaal en het gewone netwerk over 1 netwerkkabel vanuit de Asus router in de meterkast naar de Linksys router bij de TV.
Dit werkte prima, op deze Linksys router waren de Entone ontvanger, een Apple TV, een PS4 en een Philips Hue Bridge gekoppeld en ze werkten allemaal.
Ik wil af van de Linksys router bij de TV en heb er daarom voor gekozen om 2 managed switches van TP-Link aan te schaffen, 1 voor in de meterkast en 1 bij de tv.
Hieronder een schematische weergave van hoe ik het wil hebben i.c.m. de TP-Link switches.

VLAN1 gewone netwerk
VLAN101 IPTV
De TP-Links heb ik op de volgende wijze geconfigureerd:
Switch in de meterkast (TL-SG108E):
Poort 7 is gekoppeld aan poort 2 op het modem (IPTV poort)
Poort 8 is de netwerkkabel die naar de andere switch gaat

Switch bij de TV (TL-SG105E):
Poort 5 is de netwerkkabel die uit de meterkast komt
Poort 4 gaat naar de Entone ontvanger

Deze configuratie zou volgens mij moeten werken voor de Entone ontvanger, maar dat werkt niet.
Om mijn configuratie te testen heb ik mijn Asus router aangesloten op poort 7 (VLAN 101) en mijn laptop op poort 4 van de andere switch (ook op VLAN 101).
Dit werkte naar verwachting, ik kreeg vanuit de DHCP op de router een ip adres en kon gewoon internetten.
Ik hoopte in eerste instantie dat ik zonder een aparte VLAN de entone ontvanger kon gebruiken omdat deze switched IGMP Snooping ondersteunen, maar dat deed hem ook niet helaas.
Kan iemand mij hiermee helpen, ik kom er echt niet meer uit.