Welke (HT) versterker voor audio physic sparks

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-04 16:11
Ik heb jullie hulp nodig want ik kom er niet uit ;-)

Een aantal maanden geleden kon ik een mooi setje Audio Physics Spark (3's volgens mij) op de kop tikken.. reden voor deze vloerstaanders was de goede reviews die ik kon vinden en WAF...
Bedoeling is dat deze straks in onze nieuwe woning gebruikt gaan worden in de HT opstelling.

Naast de Sparks heb ik aan speakers staan :
- Canton Karat 755.2 Center
- Tangent EVO4 rear
- MJ Acoustics Pro 50 MkII subwoofer

Wordt momenteel afgespeeld via een Onkyo TX-SR600e…

In onze nieuwe woning willen wij gebruik gaan maken van een beamer en geen tv meer ophangen, dit betekend dat het geluid altijd via de versterker moet. Tijd voor een nieuwe versterker die wel HDMI aan kan en ook de Sparks beter kan aansturen…
De sparks zijn 4 ohm speakers, mijn huidige versterker kan dit absoluut niet aan en schiet soms in protect mode..

Wensen/eisen voor nieuwe versterker :
- Minimaal 5.1
- 4 ohm aankunnen
- Tussen de 50-100watt (@4ohm)
- Minimaal 3 HDMI in en liefst 2 uit (mochten we toch naar een normale tv willen gaan)
- Spotify / Cast / DLNA
- Aansturing gaat eigenlijk alleen via SPDIF/HDMI geen blueray/cd speler..

Prijsrange ~1300 euro..

Ik kwam bij deze uit :

Onkyo TX-SR1100 (1399)
pricewatch: Onkyo TX-RZ1100 Zwart
Heeft alles in huis was ik zoek alleen speelt hij standaard op 6 ohm.
Geeft wel ‘Dynamisch vermogen stereo: 2x320W (3 Ohm), 2x270W (4 Ohm), 2x160W (8 Ohm)’ wat dat ook mag betekenen..

Marantz SR6012 (1399)
pricewatch: Marantz SR6012 Zwart
Hetzelfde als de Onkyo, levert alles maar op 6 ohm.
Volgens de website is hij wel ‘compatible’ maar dit vind ik niet terug in de specs..
“De SR6012 is voorzien van aparte uitvoerapparaten met hoog vermogen voor superieur geluid bij het afspelen van muziek en films, met op alle negen kanalen hetzelfde vermogen voor een precies geluid. Met een vermogen van 185 watt per kanaal heeft hij een aandrijfvermogen met lage impedantie voor een uitstekende luidsprekerbediening, en is daarnaast compatibel met 4 ohm luidsprekers.”

Ik kan geen 4 ohm receiver vinden in mijn prijsrange.. hierop ben ik verder gaan zoeken wat de rest gebruikt voor aanstuuring van de sparks. Hier viel het mij op dat eigenlijk wat ik kon vinden gebruik maakt van een aparte eindversterker..

Dan kwam ik uit bij dit lijstje met eindversterkers :

Primare I32/CD32
Musical Fidelity 1000
Naim NAP250
Krell KAV-300i

Maar ook Rotel, Arcam, Densen, Creek en Bryston

Dat zijn best stevige jongens….

Dat zette mij aan het denken, is het niet handiger om een wat goedkopere receiver te nemen met een aparte eindversterker..
Ik kwam bij deze uit :

Marantz NR1608 (714)
pricewatch: Marantz NR1608 Zwart

Samen met de :

Marantz PM7005 (649)
pricewatch: Marantz PM7005 Zwart

Maarja, als we dan toch aan het kijken zijn naar een eindversterker van bijna 700 euro.. misschien handiger om op marktplaats te kijken naar een gebruikte..
Bijvoorbeeld deze Primare I20 (https://link.marktplaats.nl/m1214359933) zal rond de 600 van eigenaar wisselen..
Of deze krell kav-300i (https://link.marktplaats.nl/m1209114554) van 750 euro..

Maar is de Marantz NR1608 dat wel de juiste keuzen om een high end eindversterker aan te sturen….
Kan ik dan niet beter voor een Onkyo TX-RZ810 of Marantz SR5011 gaan met gescheiden pre-outs?

Keuzestress…

Beste antwoord (via ArjanC op 16-10-2017 10:08)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:08

FeaR

In GoT we trust

Niet letten op de weerstand die op wordt gegeven bij receivers en versterkers. Een receiver is niet x Ohm en een speaker ook niet. Een speaker fluctueert over de het gehele bereik in weerstand. Dit kan van tientallen Ohm in het hoog tot enkel in het laag zijn. De receiver levert wat er wordt gevraagd. Dat de speakers nominaal 4 Ohm zijn zegt ook niets. Je moet weten wat de speaker over het gehele bereik doet. Er zijn bijvoorbeeld speakers van nominaal 8 Ohm die dippen tot richting de 2 Ohm die dan moeilijker aan zijn te sturen. Dus terug, een receiver levert niet alleen op x Ohm. Sowieso moet je niet op de getallen letten. De vermogens worden zo gemeten dat het getalletje lekker hoog uit uit zodat de consument daar op af gaat. "150 Watt” staat nu eenmaal leuker dan "50 Watt". Onkyo geeft bijvoorbeeld heel mooi 200 Watt op, maar dat is gemeten op één kanaal, op 6 Ohm, bij een pieptoon van 1000 Hz en bij 1% THD. Als je meer realistisch gaat meten dan wil je onder de 0,1% THD zitten, meten over minimaal twee kanalen en bij een bereik van 20 tot 20.000 Hz. Alleen valt het getalletje dan minder hoog uit. En dan is het ook nog opgegeven vermogen en gemeten vermogen. In de praktijk zal een receiver ook de waardes niet halen die men opgeeft als er eerlijk wordt gemeten. Maar is dat erg? Nee. Met normaal gebruik heb je aan een paar Watt genoeg. Zeker met speakers als de Sparks. Met een gevoeligheid van 89 dB zijn die Sparks namelijk ook geen lastige speakers om aan te sturen. De noodzaak van een eindversterker zie ik dan eigenlijk ook niet in. Er zijn overigens wel merken/series die claimen/adverteren dat een bepaalde serie compatibel is met speakers van 4 Ohm, maar dat is ook marketing. Wederom door het lage benodigde vermogen in de huiskamer trekt een receiver die geen 4 Ohm aan zou kunnen dat heus nog wel.

Als de huidige receiver in protect schiet dan vraag ik me vooral af op welke volumes er gespeeld wordt, dan wel of er geen kortsluiting wordt gemaakt, dan wel of de receiver niet te warm wordt (Onkyo eigen...) en daarom uitschakelt.

Je linkt telkens naar stereoversterkers niet naar eindversterkers, dit is wat anders dan een eindversterker. Als je een stereoversterker neemt dan heb je twee volumeregelingen achter elkaar, één op de surround receiver en de stereoversterker. Er zijn stereoversterkers met HT ingang waarmee je de stereoversterker als eindversterker in kan zetten maar dan gebruik je de helft van het apparaat niet, beetje zonde. Of je moet HT en stereo helemaal willen scheiden door twee losse sets te maken.

Het idee van een goedkope surround receiver met losse eindversterker is leuk, maar houd er rekening mee dat vermogen dus het issue niet zal zijn en de reden om een duurdere receiver te kopen hem vooral zit in de opties. Een goedkopere receiver kopen kan ook nadelig werken. Zo heb ik een hoger model Denon genomen omdat ik Audyssey XT32 wilde wat niet op de lagere modellen zit. Achter de Denon hangen trouwens twee eindversterkers die op een aparte stroomgroep hangen om de speakers van extra sap te voorzien. Echter durf ik de weddenschap niet aan of ik blind de speakers met of zonder eindversterker er uit kan halen. Leuk 300 Watt per kanaal, maar je gebruikt het gewoon niet.

Dit topic valt onder Aankoopadvies, dus verhuizing van AUD > CEA.

[ Voor 21% gewijzigd door FeaR op 16-10-2017 01:33 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:33
Als ik het zo lees, dan is de nr1608 prima geschikt. Sr5011 ook denk ik. Een losse eindtrap kun je zeker 2e hands nog voor veel minder vinden dan de monsters die jij aandraagt. Wel mooi spul trouwens.
Eerst eens spelen met de 1608 solo en dan op het gemak een mooie eindtrap uitzoeken lijkt me ideaal.

[ Voor 3% gewijzigd door blissard op 16-10-2017 00:16 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:08

FeaR

In GoT we trust

Niet letten op de weerstand die op wordt gegeven bij receivers en versterkers. Een receiver is niet x Ohm en een speaker ook niet. Een speaker fluctueert over de het gehele bereik in weerstand. Dit kan van tientallen Ohm in het hoog tot enkel in het laag zijn. De receiver levert wat er wordt gevraagd. Dat de speakers nominaal 4 Ohm zijn zegt ook niets. Je moet weten wat de speaker over het gehele bereik doet. Er zijn bijvoorbeeld speakers van nominaal 8 Ohm die dippen tot richting de 2 Ohm die dan moeilijker aan zijn te sturen. Dus terug, een receiver levert niet alleen op x Ohm. Sowieso moet je niet op de getallen letten. De vermogens worden zo gemeten dat het getalletje lekker hoog uit uit zodat de consument daar op af gaat. "150 Watt” staat nu eenmaal leuker dan "50 Watt". Onkyo geeft bijvoorbeeld heel mooi 200 Watt op, maar dat is gemeten op één kanaal, op 6 Ohm, bij een pieptoon van 1000 Hz en bij 1% THD. Als je meer realistisch gaat meten dan wil je onder de 0,1% THD zitten, meten over minimaal twee kanalen en bij een bereik van 20 tot 20.000 Hz. Alleen valt het getalletje dan minder hoog uit. En dan is het ook nog opgegeven vermogen en gemeten vermogen. In de praktijk zal een receiver ook de waardes niet halen die men opgeeft als er eerlijk wordt gemeten. Maar is dat erg? Nee. Met normaal gebruik heb je aan een paar Watt genoeg. Zeker met speakers als de Sparks. Met een gevoeligheid van 89 dB zijn die Sparks namelijk ook geen lastige speakers om aan te sturen. De noodzaak van een eindversterker zie ik dan eigenlijk ook niet in. Er zijn overigens wel merken/series die claimen/adverteren dat een bepaalde serie compatibel is met speakers van 4 Ohm, maar dat is ook marketing. Wederom door het lage benodigde vermogen in de huiskamer trekt een receiver die geen 4 Ohm aan zou kunnen dat heus nog wel.

Als de huidige receiver in protect schiet dan vraag ik me vooral af op welke volumes er gespeeld wordt, dan wel of er geen kortsluiting wordt gemaakt, dan wel of de receiver niet te warm wordt (Onkyo eigen...) en daarom uitschakelt.

Je linkt telkens naar stereoversterkers niet naar eindversterkers, dit is wat anders dan een eindversterker. Als je een stereoversterker neemt dan heb je twee volumeregelingen achter elkaar, één op de surround receiver en de stereoversterker. Er zijn stereoversterkers met HT ingang waarmee je de stereoversterker als eindversterker in kan zetten maar dan gebruik je de helft van het apparaat niet, beetje zonde. Of je moet HT en stereo helemaal willen scheiden door twee losse sets te maken.

Het idee van een goedkope surround receiver met losse eindversterker is leuk, maar houd er rekening mee dat vermogen dus het issue niet zal zijn en de reden om een duurdere receiver te kopen hem vooral zit in de opties. Een goedkopere receiver kopen kan ook nadelig werken. Zo heb ik een hoger model Denon genomen omdat ik Audyssey XT32 wilde wat niet op de lagere modellen zit. Achter de Denon hangen trouwens twee eindversterkers die op een aparte stroomgroep hangen om de speakers van extra sap te voorzien. Echter durf ik de weddenschap niet aan of ik blind de speakers met of zonder eindversterker er uit kan halen. Leuk 300 Watt per kanaal, maar je gebruikt het gewoon niet.

Dit topic valt onder Aankoopadvies, dus verhuizing van AUD > CEA.

[ Voor 21% gewijzigd door FeaR op 16-10-2017 01:33 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolBee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-04 18:01

ToolBee

Audiofiel met soldeerbout

Wat FeaR zegt. :) plus...
De meeste eindtrappen in receivers zijn "gewoon" modules, en geen discrete versterkers met echte torren en caps! Ik ben zelf enorm fan van alles waar Rotel op staat! Zelfs 2e hands zeer aan te bevelen. Hun surround versterkers hebben gewoon op alle kanalen een hoogwaardige eigen versterker. Vaak ook met een hoge dempingsfactor wat weer extra controle over je speakers geeft. Desnoods koop je er laten nog wat(T) eindversterking bij! :P

Vooral als zoals FeaR zegt de lage tonen bij lagere impedantie aan die eintrappen gaan "zuigen" kan er zelfs (bijna) kortsluiting ontstaan omdat de weerstand tè laag wordt. (Dan heb je DC ipv AC en dan werkt de versterker als kacheltje) Daar hebben Rotel's veel minder last van.

Voor de prijs van een nieuwe Onkyo/Marantz/Denon (blingmeuk...) heb je gebruikt, vaak ook met respect, iets wat duidelijk fijner speelt!

Gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:41

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wees je er wel van bewust dat je bij het kopen van de duurdere merken misschien een apparaat koopt dat uit degelijkere onderdelen bestaat, maar dat je ook gewoon voor het merk betaalt en je vaak op opties inlevert. Vergelijk gekende merken als Pioneer, Denon, Sony, Onkyo of Marantz bijv. eens met een NAD, Anthem, Arcam of Integra. Je betaalt een flink bedrag meer, maar mist ineens standaardzaken als Dolby True HD, Spotify of 4k. Een duurder merk is lang niet altijd beter.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-04 16:11
Bedankt voor alle opmerkingen en uitleg over ohm's :D
@Fear De Onkyo schiet in protect mode waarschijnlijk door hitte, of omdat er een paar cm stof in ligt ;-)

Ik hou het bij mijn orginele plan en ga voor een Receiver zonder extra eindversterker (of losse stereo versterker) zie net dat de Onkyo TX-SR1100 bijna 50 cm diep is en dus niet gaat passen in de kast :D
wordt of een stapje lager de Onkyo TX-SR820 of de Marantz SR6012...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:09

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Je kunt imo ook beter een reciever kiezen met wat meer vermogen dan losse eindversterkers gebruiken?.
In de 2e hands markt vind je ook veel leuk spul aangeboden worden. Je moet wel weten wat je koop, ik heb zo een 3 maand oude pricewatch: Arcam AVR850 op de kop getikt voor een leuk bedrag :).

(je wilt nu wel een receiver welke 4k (HDMI 2.0a, incl HDR dus) en dolby atmos ondersteund)

[ Voor 11% gewijzigd door Tortelli op 16-10-2017 12:30 ]

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Pagina: 1