Nieuwe voeding

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Onlangs heb ik een mITX build gemaakt. De case is een Kolink Satellite, met hierin een 7700K en een GTX770 (wordt nog ooit geüpgraded). Nu valt het me op dat mijn huidige voeding (een Cooler Master GM G650M) best aardig wat geluid maakt. Vooral de fan-kant van de voeding (welke nu naar voren mikt) maakt een wat krekelachtig geluid. Deze is nu erg goed te horen. Ik wil me dus oriënteren op een stillere. Misschien ook een kleinere, want groter dan dit moet die echt niet zijn.

Ik zoek een?
Stille voeding. Ik mik op zo'n 550W. Ja, mijn huidige setup kan vast op minder, maar ik wil enige speling hebben, mocht ik nog ooit kijken naar overclocks, een krachtigere videokaart, dat soort grappen. Meer dan 550W zal ik niet gebruiken, daarmee kan je al een leuke overclock doen met een aardige overvolt en een 1080ti.

Wat is je budget?
Bij voorkeur onder de 100 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Een goede

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Maximum afmetingen zijn die van de G650M. Die is zo'n 86mm hoog, 150mm breed, en 140mm diep. Kleiner is niet verkeerd, en in een kast als deze is wat modulairs ook niet verkeerd. Maar het belangrijkst is dat ik hem zo min mogelijk hoor.

Ik heb al een selectie gemaakt van voedingen die mogelijk zijn. Het zijn vast niet de enige opties. Ik neig zelf naar de be quiet! SFX L Power 600W.

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! SFX L Power 600W€ 106,-€ 106,-
1be quiet! System Power 8 600W€ 59,50€ 59,50
1Cooler Master V Series V550€ 87,50€ 87,50
1Corsair CX650M€ 74,75€ 74,75
1Corsair SF600€ 109,95€ 109,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 437,70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 10:21

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold is ook nog een optie, de RM550X is net wat te lang begrijp ik

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
NLBUURMAN schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 08:33:
pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold is ook nog een optie, de RM550X is net wat te lang begrijp ik
Die Seasonic is inderdaad ook een optie. Hij is wat aan de grote kant, maar hij is niet groter dan wat ik nu heb. Het feit dat hij volledig modulair is maakt hem misschien zelfs iets makkelijker, momenteel heb ik een semi-modulaire, wat betekent dat er een behoorlijk flinke bundel kabels uitkomt die moeilijk de buigen is. Ik zie trouwens dat de aansluiting van de kabel precies omgedraaid zit ten opzichte van mijn huidige voeding. Dat komt mij ook wel goed uit, gezien de voeding een beetje diep in de kast zit, met een verlengkabel die naar de achterkant loopt. Die zit haaks in de voeding en valt nu over mijn aan/uit schakelaar.

De vraag is, hoe stil is die? Stiller dan de andere voedingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-09 16:32
Seasonic Focus Plus 550 Gold is lekker stil, ben er erg blij mee!

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderrr
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06-09 20:51
Misschien de be quiet power 10 600w. 80+ Silver, zwarte kabels. Ook de rm550x is een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Leanderrr schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:24:
Misschien de be quiet power 10 600w. 80+ Silver, zwarte kabels. Ook de rm550x is een aanrader.
De be quiet is te groot. 160mm diepte. Corsair RM550x idem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderrr
Amanoo schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:34:
[...]

De be quiet is te groot. 160mm diepte. Corsair RM550x idem.
En die van be quiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Die dus ook 160mm. 140 is echt de max voor mijn kast.

[ Voor 3% gewijzigd door Amanoo op 17-10-2017 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20:58
Enige kans dat het de fan van de voeding is? Je bent veel goedkoper uit om die even te vervangen als dat het geluid maakt i.p.v. alle kabels en de voeding eruit te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderrr
Amanoo schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 21:47:
[...]

Die dus ook 160mm. 140 is echt de max voor mijn kast.
Dan moet je een sfx psu kopen. Gewoon even in de pricewatch sfx psu zoeken en dan 80+ gold 500w onder €100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Leanderrr schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 07:11:
[...]

Dan moet je een sfx psu kopen. Gewoon even in de pricewatch sfx psu zoeken en dan 80+ gold 500w onder €100
Een wat kleinere ATX past ook wel. Alleen niet een met een enorme 140mm fan. Al zou SFX niet verkeerd zijn. De grootste vraag is welke lekker stil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderrr
Amanoo schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:39:
[...]

Een wat kleinere ATX past ook wel. Alleen niet een met een enorme 140mm fan. Al zou SFX niet verkeerd zijn. De grootste vraag is welke lekker stil is.
Gewoon wat reviews lezen

Edit : Misschien de cx650m?

[ Voor 4% gewijzigd door Leanderrr op 18-10-2017 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Leanderrr schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 12:10:
[...]

Gewoon wat reviews lezen

Edit : Misschien de cx650m?
Die heb ik inderdaad al in mijn rijtje potentiële opties staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderrr
Amanoo schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:33:
[...]

Die heb ik inderdaad al in mijn rijtje potentiële opties staan.
Als ik jiu was, zou ik voor deze gaan, is een prima voeding. Reviews zijn ook positief en ligt goed binnen budget. De power 8 is goedkopen maar heeft maar 80+, geeneens bronze. Dus cx650m is denk ik een prima voeding als upgrade!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke behuizing heb je precies? Een CX650m is niet echt interessant. Een G650M is over het algemeen stiller, maar het krekel-achtige geluid waar je het over hebt (waarschijnlijk coil whine) kan altijd gebeuren. Weet je trouwens zeker dat het niet de videokaart is? En op welke momenten heb je precies last van dit geluid? Wisselt dit geluid ook als je rond kijkt in een game?

Voor een paar euro meer heb je met een pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold ongeveer de beste voeding die je kunt krijgen rond deze prijs. Gaat een stuk langer mee dan een overkill 650 watt voeding rond dit prijspunt. Voor iets minder is een pricewatch: Corsair TX550M V2 ook een erg goede keuze.

Mocht je toch naar een SFX formaat willen, kun je eigenlijk niet om de SF450 of SF600 heen. De SF450 is nog iets stiller dan de SF600, maar of je dit gaat merken is het 2e. Aangezien je spreekt over een GTX 1080 Ti overklokken is de SF600 over de SF450 geen gek idee. Hou er rekening meer dat je met een SFX voeding waarschijnlijk nog wel een adapter nodig hebt (tenzij die bij je behuizing zat):
pricewatch: Corsair SFX to ATX PSU Adapter Bracket (CP-8920133)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 15:49:
Welke behuizing heb je precies? Een CX650m is niet echt interessant. Een G650M is over het algemeen stiller, maar het krekel-achtige geluid waar je het over hebt (waarschijnlijk coil whine) kan altijd gebeuren. Weet je trouwens zeker dat het niet de videokaart is? En op welke momenten heb je precies last van dit geluid? Wisselt dit geluid ook als je rond kijkt in een game?
Het is een Kolink Satellite. Ik hoor het altijd, als de PC maar aan staat. Ik heb niet het idee dat het luider is onder bepaalde omstandigheden. En ik hoor het vooral als ik mijn oor vooraan de kast zet (waar de voeding zit, met de fankant naar voren). Ik heb al eens eerder het idee gehad een soortgelijk geluid te horen bij mijn oude build, maar wel zachter (daar zet de voeding ook achterin de kast, onderaan). Die build had dezelfde videokaart, dus dit zou de boosdoener kunnen zijn, ware het niet dat het krekelgeluid beduidend minder hoorbaar is als ik mijn oor tegen de zijkant houd. Het is echt het luidst aan de voorkant. Ik heb ook wel eens een ventilator hier of daar gestopt, maar dat leek niet uit te maken. Ik hoor nu wel iets zachtjes gillen als ik GRID Autosport start, maar dat lijkt niet uit de voorkant te komen. Ik vermoed dat dat een fan is, ik heb er onlangs een toevoegd aan het systeem en dat was waarschijnlijk een vrij goedkope. De voeding maakt hetzelfde geluid als anders, al wordt het iets moeilijker te horen als alle ventilatoren in de kast op volle toeren draaien.

Zelf denk ik aan een fan in de voeding, mede door de klank. Coil whine zou natuurlijk alsnog wel kunnen, vooral omdat dat ook een bepaald ritme zal hebben (het geluid klinkt ritmisch, alsof iets tig keer per seconde draait, bijvoorbeeld een fan, maar het zou ook te maken kunnen hebben met een elektrisch veld dat zoveel keer per seconde omslaat, dus coil whine). Of wellicht een combinatie, een hoge toon veroorzaakt door coil whine, die ook een beetje wordt afgeknipt tussendoor door de ventilator.

Ik ben overigens wel van plan op den duur een nieuwe videokaart te kopen. Maar dat is meer omdat ik me het niet kan veroorloven een videokaart te hebben die 60% van de warme lucht terug de kast in pompt. In een build als deze werkt dat niet. Dat zal wel een of andere Founter's Edition, of een soortgelijk model worden.
Voor een paar euro meer heb je met een pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold ongeveer de beste voeding die je kunt krijgen rond deze prijs. Gaat een stuk langer mee dan een overkill 650 watt voeding rond dit prijspunt. Voor iets minder is een pricewatch: Corsair TX550M V2 ook een erg goede keuze.
Ik zag inderdaad al iemand de Seasonic Focus Plus aanraden. Zeker een potentiële optie. Ook qua prijs acceptabel. Ik had al gekeken naar iets duurdere voedingen. Bij de Corsair TX550M V2 lees ik over een hoge pieptoon.
Mocht je toch naar een SFX formaat willen, kun je eigenlijk niet om de SF450 of SF600 heen. De SF450 is nog iets stiller dan de SF600, maar of je dit gaat merken is het 2e. Aangezien je spreekt over een GTX 1080 Ti overklokken is de SF600 over de SF450 geen gek idee. Hou er rekening meer dat je met een SFX voeding waarschijnlijk nog wel een adapter nodig hebt (tenzij die bij je behuizing zat):
pricewatch: Corsair SFX to ATX PSU Adapter Bracket (CP-8920133)
Een SFX voeding zie ik meer als leuke voorkeur. Als die net zo stil is, dan neem ik liever SFX. Maar ik had er geen adapter bij, en een grotere past ook wel (zolang de afmetingen wel beperkt blijven). Als een grotere stiller is, dan neem ik liever een grote.
Pagina: 1