Toon posts:

msi geforce 1080 TI Lightning Z

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Help.....wie heeft er een idee?

Ik heb een VGA kaart msi geforce 1080 TI lightning Z in mijn nieuwe desktop laten zetten.
Nu gaat hij random blazen bij games die veel rekenkracht gebruiken. Hij wordt niet warm.
De kaart is al vervangen. Nu dus de tweede. Doet weer precies hetzelfde.
Ligt dus denk ik niet aan de kaart.
Iemand een suggestie?

Alvast dank! :)

Beste antwoord (via Verwijderd op 20-10-2017 01:18)

• Down-loader
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:40
Ik heb zelf ook een MSI 1080 Ti Lightning Z en het probleem wat jij omschrijft is gewoon zo in de BIOS ingesteld door MSI. Dit komt ook duidelijk in verschillende reviews naar voren, zie bijvoorbeeld deze quote uit de review van Bit-Tech.net:

''The cooler may be massive, but it does a brilliant job of keeping things cool, and a delta T of 41°C is fantastic and considerably lower than examples from Palit and even MSI itself. Better yet, it's also able to stay quiet – regardless of what performance mode it was set to, the fans were spinning at about 1,550 RPM after a sustained period of load, which was only just audible. That said, during the initial minute or two of load, we observed a brief but very obvious spike in fan speed. Initially, we thought this was something that needed fixing, but MSI has confirmed that it is indeed the intended behaviour of the card, and it's done mainly as a means of quickly clearing dust that may have accumulated on the fins and blades as well as to warm up the ball bearings inside. We still think it would be nice to have it as an optional fan profile or something that only happened every so often instead of during every session, but at least it's not a fault with the card or VBIOS.''

Gelukkig kun je deze 'feature' makkelijk omzeilen door in MSI Afterburner zelf een custom fancurve in te stellen. Sindsdien zijn de fans bij mij geen enkele keer meer opgespind naar 100%.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-10 18:35
De fans gaan dus aan, om de kaart te koelen, wanneer je games speelt?

Wat apart, nog nooit gehoord.. /s

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja klopt. Heel kort.
Dus dat is wel vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En volgens de shop lag het ook aan de vga. Dus daarom een nieuwe. Maar dus nu nog steeds zelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:04
Is je airflow wel oké?

Maar die fans zitten er toch op om te draaien? Het is voor zover ik weet niet een cosmetisch iets /sarcasm

Of maken ze echt heel veel lawaai?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• co2301
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:45
Gek idee, maar gaan die fans misschien niet blazen om die kaart koel te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee want de temp is normaal. En fan draait maar 10 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:31
Heb je een screenshot van msi afterburner met het temperatuurverloop en de fanspeed in procenten en/of rpm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed dat je meedenkt! Ik maak morgen even een screenshot. (ben aan het werk:( Jij weet gelukkig waar ik over heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-10 00:02
heb dit gehad met de gtx980 gaming 6g toen die net uit kwam, en van de 2 fans blaaste heel even. bleek toen een bios issue te zijn. toevallig je issue al ge googled?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• co2301
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:45
Verwijderd schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 22:57:
Nee want de temp is normaal. En fan draait maar 10 seconden.
Wat voor voeding heb je? Deze zou misschien te weinig vermogen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-10 13:03
download msi afterburner, daar kan je zelf een fancurve instellen, je kan daar ook je vcore/mhz curve instellen, als je control+f drukt dan komt dat scherm naar voren.
zo zit mijn 1080ti maar op 0.8vcore op 1750mhz boost, dankzei die zware ondervoltage is me kaart lekker stil en koel, stock ging die naar 1.09v en werd die vrij heet en hoorbaar. gigabyte aorus 1080ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Met nieuwere kaarten is het soms zo dat de fan pas gaat draaien als het echt nodig is. Voor die tijd kan hij best uit staan.

Draait jouw kaart op 100% voor die 10 seconden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2aahq53.png
Misschien geeft dit meer duidelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2aahq53.png
Misschien geeft dit meer duidelijkheid?
Dit is tijdens het gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manstaat
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-10 19:45
Ik ben geen genie, maar vaak gaat de kaart pas draaien als hij temp X.
Zo als je ziet draait te game
pc denk he. temp blijft relatief hoog ik ga maar eens draaien.
-Temperatuur daalt omdat hij koelt-
Oke onder minimum ik kan fan weer uit zetten.

1. Als je echt een zware game speelt haal je nooit 54graden moet veel warmer worden
2. kijk of je de curve kan aanpassen bij hoe hard je ventilator gaat draaien bij X temperatuur. Dan kan je voor zorgen dat hij lagere temperatuur bijvoorbeeld 10% draait. Je ziet dat hij bij deze werkzaamheden net boven of onder het punt komt om aan te gaan.
3. Je ventilator draaid maar voor 30% dus niet op zijn max. Als je last heb van het geluid evt. kijken voor case met demp. materiaal

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Down-loader
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:40
Ik heb zelf ook een MSI 1080 Ti Lightning Z en het probleem wat jij omschrijft is gewoon zo in de BIOS ingesteld door MSI. Dit komt ook duidelijk in verschillende reviews naar voren, zie bijvoorbeeld deze quote uit de review van Bit-Tech.net:

''The cooler may be massive, but it does a brilliant job of keeping things cool, and a delta T of 41°C is fantastic and considerably lower than examples from Palit and even MSI itself. Better yet, it's also able to stay quiet – regardless of what performance mode it was set to, the fans were spinning at about 1,550 RPM after a sustained period of load, which was only just audible. That said, during the initial minute or two of load, we observed a brief but very obvious spike in fan speed. Initially, we thought this was something that needed fixing, but MSI has confirmed that it is indeed the intended behaviour of the card, and it's done mainly as a means of quickly clearing dust that may have accumulated on the fins and blades as well as to warm up the ball bearings inside. We still think it would be nice to have it as an optional fan profile or something that only happened every so often instead of during every session, but at least it's not a fault with the card or VBIOS.''

Gelukkig kun je deze 'feature' makkelijk omzeilen door in MSI Afterburner zelf een custom fancurve in te stellen. Sindsdien zijn de fans bij mij geen enkele keer meer opgespind naar 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je tips!
Het hele verhaal.... .. azerty mijn pc heeft geassembleerd. Heb ze gevraagd hoe het kon dat de videokaart random 10 sec hard ging "blazen" tijdens het gamen.
Terug sturen was het advies. Na onderzoek "het lag aan de videokaart". Oké duidelijk. Na 2 maanden en heel veel heen/weer gemail (msi credit weg enz.) EINDELIJK mijn nieuwe pc weer terug met nieuwe kaart......En niet te geloven....nog precies hetzelfde probleem. Advies azerty....weer terug sturen. Neuh...ik ga niet weer twee maanden zonder pc zitten. Weet het ff niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 13:17
Mankeert niets aan je kaart, mijn ASUS Strix doet hetzelfde.
Vrij irritant, dus ook een custom fancurve ingesteld zodat hij altijd draait en de fan niet steeds aan/uit gaat zodra hij 55c bereikt.
Je ziet in je afterburner screenshot ook precies het moment waar de temperatuur het punt bereikt waar de fan gaat draaien, en zodra hij daar onder is gaat hij weer uit.
Dit zal je vooral zien in games die niet bijzonder zwaar zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door unfor op 19-10-2017 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wel fijn om te horen dat het dus NIET aan de videokaart ligt.
Feit blijft waarom de fa.Azerty mij dit kon vertellen en ik twee maanden zonder mijn pc heb gezeten. Nu blijkt totaal onnodig!
Misschien eerder tweakers moeten raadplegen?.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 13:17
Het is voor een RMA medewerker niet altijd even makkelijk in te schatten wat een leek nu precies bedoelt met het "probleem".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:46

sapphire

Die-hard pruts0r

manstaat schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 22:38:
Ik ben geen genie, maar vaak gaat de kaart pas draaien als hij temp X.
Zo als je ziet draait te game
pc denk he. temp blijft relatief hoog ik ga maar eens draaien.
-Temperatuur daalt omdat hij koelt-
Oke onder minimum ik kan fan weer uit zetten.

1. Als je echt een zware game speelt haal je nooit 54graden moet veel warmer worden
2. kijk of je de curve kan aanpassen bij hoe hard je ventilator gaat draaien bij X temperatuur. Dan kan je voor zorgen dat hij lagere temperatuur bijvoorbeeld 10% draait. Je ziet dat hij bij deze werkzaamheden net boven of onder het punt komt om aan te gaan.
3. Je ventilator draaid maar voor 30% dus niet op zijn max. Als je last heb van het geluid evt. kijken voor case met demp. materiaal
Euhm...wel dus. Mijn 1080 non TI word met de koeler op ca 55%(nog steeds amper hoorbaar) onder full load ook niet veel warmer.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Snap ik. Maar heb het "probleem" zeer duidelijk uitgelegd. "Random blazen van de kaart bij meer rekenkracht" . Ik ben idd een leek. Mag ik er toch vanuit gaan dat een computer bouwer er toch WEL verstand van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:20
Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 00:00:
Snap ik. Maar heb het "probleem" zeer duidelijk uitgelegd. "Random blazen van de kaart bij meer rekenkracht" . Ik ben idd een leek. Mag ik er toch vanuit gaan dat een computer bouwer er toch WEL verstand van heeft.
Die mensen hebben er heus wel verstand van, maar het blijven mensen, en ze kunnen ook niet alles weten.

Misschien is het een idee om Azerty te laten weten dat dit normaal gedrag is, dan weten zij het ook voortaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh, zeker laat ik dit aan Azerty weten.
En idd een mens mag "foutjes" maken.
Alleen ben ik mijn computer 2 maanden voor niets kwijt geweest. Het mij 100 euro bijbetaling aan de nieuwe videokaart heeft gekost en de onderzoekskosten heb moeten betalen.
Niet echt klantvriendelijk toch? Van een nieuw systeem bij de fa.Azerty aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
sapphire schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 23:59:
[...]

Euhm...wel dus. Mijn 1080 non TI word met de koeler op ca 55%(nog steeds amper hoorbaar) onder full load ook niet veel warmer.
1080ti heeft wel een stukje meer power en worden ook iets warmer, mijn 1080ti wordt met gamen 63c, alsnog prima natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 11:16:
Oh, zeker laat ik dit aan Azerty weten.
En idd een mens mag "foutjes" maken.
Alleen ben ik mijn computer 2 maanden voor niets kwijt geweest. Het mij 100 euro bijbetaling aan de nieuwe videokaart heeft gekost en de onderzoekskosten heb moeten betalen.
Niet echt klantvriendelijk toch? Van een nieuw systeem bij de fa.Azerty aangeschaft.
100 euro bijbetaling? Voor dezelfde type kaart?
Dan word het verhaal wel anders ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, voor precies dezelfde kaart.
Vertrouwde volledig op de expertise van Azerty. "kaart defect".
Azerty kreeg een te laag credit bedrag retour van MSI....(kaart was nog twee weken oud)
Heb het "verschil" bijbetaald....wilde mijn computer zo snel mogelijk terug. Na twee maanden getouwtrek.
Baal er ook zo van! Mijn vorige pc kwam ook bij Azerty vandaan. Prima gegaan en nooit problemen. Maar nu.....wat een gedoe. Wel blij dat ik via tweakers nu een oplossing heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
bizar verhaal als ik eerlijk moet zijn, 100 euro bijbetalen omdat je gpu kapot was, lijkt mij dat dit niet volgens de regels is.
ik ben al tijdje klaar met azerty, bestelde er vroeger altijd, maar laatste keren alleen maar ellende.
volgens. mij had je die 100 euro extra nooit hoeven betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk ..is ook bizar verhaal hè.
Mijn rechtbijstand had azerty al een brief gestuurd om snel tot een oplossing te komen. Uiteindelijk maar betaald om mijn computer snel terug te krijgen. Procederen zou een hele lange weg zijn. (en nog langer zonder pc)
Ben ook zo klaar met dit bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 20:12:
Je hebt gelijk ..is ook bizar verhaal hè.
Mijn rechtbijstand had azerty al een brief gestuurd om snel tot een oplossing te komen. Uiteindelijk maar betaald om mijn computer snel terug te krijgen. Procederen zou een hele lange weg zijn. (en nog langer zonder pc)
Ben ook zo klaar met dit bedrijf.
Ik kan me het goed voorstellen dat je er klaar mee bent. Ik hoop voor je dat Azerty inziet dat ze dit niet goed hebben aangepakt, en het netjes oplossen.
Pagina: 1