Upgraden of toch nog wachten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bearacuda
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-07-2025
Beste Tweakers,

Ik heb mijn PC nou een jaartje of 4 en zit te denken aan weer eens te upgraden. Deze upgrade gaat nu bestaan uit CPU, moederbord en RAM (en waarschijnlijke voeding sinds deze aan de lage kant is). Ik gebruik hem voornamelijk om de nieuwste games op in ieder geval hoge grafische kwaliteit te kunnen spelen met een stabiele minimale 60 FPS (dit met 2 1080p schermen).

Games die ik op het moment speel zijn vooral Overwatch en PUBG met Destiny 2 die nog gaat worden toegevoegd als deze uit is.

Mijn vraag is dan; is het wijsheid om een upgrade uit te voeren? Of zal het nog niet een significant verschil maken voor het geld wat ik er aan uit ga geven en kan ik beter nog even wachten met upgraden?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Hier is een lijst van de hardware die ik op het moment erin heb zitten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 192,65€ 192,65
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 0,-€ 0,-
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9G€ 0,-€ 0,-
1Seasonic S12G 450W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 332,06

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Hieronder een lijst van componenten die ik opgezocht heb die mij wel goede upgrades leken (Ik probeer voor een zwart met rood design te gaan, vandaar het moederbord en de RGB sticks)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 258,50€ 258,50
1ASRock Fatal1ty Z270 Gaming K4€ 138,75€ 138,75
1Corsair Vengeance RGB CMR16GX4M2C3000C15€ 164,95€ 164,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 562,20

[ Voor 0% gewijzigd door Bearacuda op 15-10-2017 21:56 . Reden: Kleine verduidelijking zoals Crahsystor vermeld ]

Alle reacties

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-02 17:08
Meten is weten. Kijk eerst eens hoe je CPU en GPU nu belast worden.
Overigens is voor advies wel belangrijk dat je voldoende informatie geeft. 60fps minimum op een opstelling van 3x5K schermen, of een enkel 1080p schermpje maakt nogal wat uit bijvoorbeeld.
Voeding lijkt me prima. Ook daarbij, meten is weten. Als je hem nu al te licht inschat, komt dat dan omdat je nu bij het gamen al aan de grens zit, of zoals ik verwacht, nog niet bijna?

Voor de economie zeg ik: direct upgraden! Nuttiger is waarschijnlijk even opzoeken of de spellen die je wilt spelen CPU of GPU intensief zijn en, nadat je hebt gemeten, bepalen wat de meeste beperkingen levert nu.

Addicted to silent computing

• Phaeston
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:22
Je gekozen moederbord gaat niet werken met een coffee lake cpu. Je hebt een z370 bord nodig

• Bearacuda
Phaeston schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 22:29:
Je gekozen moederbord gaat niet werken met een coffee lake cpu. Je hebt een z370 bord nodig
Zou de MSI Z370 Gaming Plus dan een goede optie zijn voor een z370 bord?

• Bearacuda
Crahsystor schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 21:42:
Meten is weten. Kijk eerst eens hoe je CPU en GPU nu belast worden.
Overigens is voor advies wel belangrijk dat je voldoende informatie geeft. 60fps minimum op een opstelling van 3x5K schermen, of een enkel 1080p schermpje maakt nogal wat uit bijvoorbeeld.
Voeding lijkt me prima. Ook daarbij, meten is weten. Als je hem nu al te licht inschat, komt dat dan omdat je nu bij het gamen al aan de grens zit, of zoals ik verwacht, nog niet bijna?

Voor de economie zeg ik: direct upgraden! Nuttiger is waarschijnlijk even opzoeken of de spellen die je wilt spelen CPU of GPU intensief zijn en, nadat je hebt gemeten, bepalen wat de meeste beperkingen levert nu.
Nee de voeding is meer omdat ik vaker mensen hoor over dat je 750W moet pakken (zo hoor ik het vaker in mijn omgeving) en dacht dus dat het inderdaad dan te weinig zou zijn.

Over de CPU usage, ik heb net een paar games getest (waaronder PUBG en The Witcher 3) en ik zag dat de CPU tussen de 70 - 90% usage zat. Dit lijkt mij vrij hoog niet? Of zorgt dit nog niet echt voor problemen?