[Centos 7: CUPS] Hoe deel je een scanner in je netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-09 20:59
Hallo iedereen

Ik heb vandaag succesvol een printer in het netwerk kunnen plaatsen met behulp van de CUPS server. Die werkt fantastisch, ook op Windows computers.
De printer is echter multifunctioneel. Ik kan er dus ook mee scannen, wat ik erg handig vind. Omdat de printer op een Linux computer is aangesloten, die alleen cups drivers bevat, kan ik dus niet scannen ermee. Ik zou ook graag willen dat de bestanden die gescand worden, toegankelijk zijn van op andere computers of dat het bestand rechtstreeks naar een computer gestuurd wordt.
Hoe doe ik dit? Ik heb al gehoord van SANE maar die documentatie vond ik erg onduidelijk.

Alvast bedankt!
Nickmans Rob

EDIT: Ik heb de CUPS server nog niet in Samba geïntegreerd, omdat het zo ook werkte. Als dit handiger is, wil ik het wel eens proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door NiRo op 15-10-2017 20:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CUPS is alleen om te printen. Als je wilt scannen, heb je SANE daarvoor nodig, zoals je zelf al gevonden had. Die twee zijn niet te combineren om scannen over het netwerk mogelijk te maken. Ook Samba gaat daar niet bij helpen.

Eerste waar je naar kan kijken is xsane, een GUI om te kunnen scannen. Hoe dat verder over 't netwerk werkt waarbij je lokaal xsane start en met de scanner op een ander systeem praat, weet ik niet. Dat zal je zelf moeten uitzoeken of dat überhaupt mogelijk is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

MFP-apparaten kunnen doorgaans scannen naar een SMB-share, of de scan mailen. Als je een USB-scanner hebt, is er blijkbaar zoiets als scanbd, waarmee je de knoppen van de scanner kan uitlezen en een actie van SANE opstarten, die je dan de gescande bestanden in een map kan laten opslaan die je deelt via Samba. Echter heeft een losse scanner niet zoiets als een adresboek, dus één map voor alle scans zal de beperking worden.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done