Welke droger

Pagina: 1
Acties:
  • 7.717 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:12

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Onze huidige droger heeft het loodje gelegd. Tijd dus voor een nieuwe... Nu word ik een beetje maf van alle A++++++ verhalen en vraag me af hoe bepaalde zaken nu zitten. De warmtepompdroger lijkt de beste keus (geen warm sauna hok neem ik aan :?)

Hoe kan het dat mijn huidige luchtafvoer droger net zoveel energie gebruikt dan instapmodellen warmtepompdrogers en de nieuwe luchtafvoer drogers 2x!!!? zoveel energie gebruiken :/ :?

Huidige model;
AEG T35740
261,3 kWh per jaar

Nieuwe vergelijkbare luchtafvoer model;
AEG T65170AV
512 kWh per jaar :?

Instap warmtepompdroger;
AEG T65370DAH
260 kWh per jaar (das net zoveel als de huidige droger en duurt waarschijnlijk langer per droogbeurt)

Condensdroger zijn mij bij gebleven als sauna generators, maar ik weet niet of ik nu zaken door elkaar haal. Alleen ervaring met luchtafvoer drogers. Voor het gemak alleen AEG gepakt maar wellicht vergelijk ik nog geen appels met appels qua modellen?

[ Voor 5% gewijzigd door JB op 15-10-2017 22:51 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ik had eerst een afvoerdroger in de kelder met de slang naar buiten, kelder bleef droog.
Nu sinds anderhalf jaar een warmtepompdroger in de kelder, kelder goed vochtig tijdens het draaien van de droger.
Oplossing voor mij was het maken van een afzuigingspunt in de kelder dat is aangesloten op mijn centrale ventilatiebox op zolder.
Zuiniger is hij wel maar dat wordt bij ons teniet gedaan door het feit dat de warmtepompdroger een lagere droogtemperatuur heeft en er daardoor meer wasgoed in wordt gedroogd dat niet in de afvoerdroger kon vanwege de hogere temperatuur.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:44
Miele tmg 840 wp

Er is geen betere!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Wat ik vooral even niet volg is het energieverbruik tussen mijn huidige en eventuele nieuwe luchtafvoer droger. Dat is gewoon 2x zoveel :? Hoe kan dat? Of meten ze tegenwoordig anders?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-05 12:43
Ik kan je 1 ding vertellen ivm onze warmtepompdroger: duurt gigantisch lang om te drogen (makkelijk 3 uren), mag dan wel zuiniger zijn, maar echt handig is het niet... Het is dat wij geen luchtafvoer hebben, anders had ik al meteen zo 1 aangeschaft...

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

JB schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 22:57:
Wat ik vooral even niet volg is het energieverbruik tussen mijn huidige en eventuele nieuwe luchtafvoer droger. Dat is gewoon 2x zoveel :? Hoe kan dat? Of meten ze tegenwoordig anders?
Verbruik gaat over een x aantal droogbeurten, misschien zijn die verschillend? Er klopt iedergeval iets niet, een wp droger doet ongeveer de helft aan verbruik hier van mijn oude droger, de oude was 7 kilo meen ik maar kan ook 6 zijn, de nieuwe (AEG) is 9 kilo. Dus ook daar win ik wat.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Rol-Co schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 00:07:
[...]

Verbruik gaat over een x aantal droogbeurten, misschien zijn die verschillend? Er klopt iedergeval iets niet, een wp droger doet ongeveer de helft aan verbruik hier van mijn oude droger, de oude was 7 kilo meen ik maar kan ook 6 zijn, de nieuwe (AEG) is 9 kilo. Dus ook daar win ik wat.
Het staat allemaal vermeld als "per jaar". Ik ga er even vanuit dat ze dit op dezelfde manier vaststellen :?

Nu is de oude alweer van 2010 dus wellicht stelden ze het toentertijd anders vast, maar het dubbele verbruik bij een huidige luchtafvoerdroger? In deze tijd?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-05 10:07
Je kiest ook wel meteen slecht vergelijkingsmateriaal uit (de "nieuwe" droger die je noemt verbruikt inderdaad meer stroom, komt waarschijnlijk door voorzichtiger programma -> langere droogtijd).
Anyway, over het algemeen zijn de nieuwere drogers een heel stuk zuiniger dan jou droger uit 2010. Ik zou ook niet kijken naar het jaarverbruik, maar naar verbruik per programma (meestel katoen kast droog).
En heb zelf een warmtepomp droger, super relaxed ding. Staat hier op zolder waar ook mijn bureau/computer etc. staat, de lucht wordt hooguit een beetje vochtiger. Echter het meeste vocht voert hij gewoon af door de afvoer (zelfde idee als wasmachine).

Het duurt alleen wat langer, maargoed dat is niet zo heel erg.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@Meekoh ik vergelijk appels met appels (los van de warmtepompdroger) :?

Huidige model;
AEG T35740
261,3 kWh per jaar
Droogtijd katoen kastdroog 60 minuten

AEG T65170AV
Droogtijd katoen kastdroog 82 minuten

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JB schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 08:48:
@Meekoh ik vergelijk appels met appels (los van de warmtepompdroger) :?

Huidige model;
AEG T35740
261,3 kWh per jaar
Droogtijd katoen kastdroog 60 minuten

AEG T65170AV
Droogtijd katoen kastdroog 82 minuten
1) op 2000W of meer
2) op 7-900W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Rol-Co schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 09:08:
[...]

1) op 2000W of meer
2) op 7-900W
Dan is het toch nog extremer bij nr2 met het dubbele aan KWh per jaar of sla ik de plank dan helemaal mis en is nr2 dus wel zuiniger tov mijn oude?

[ Voor 7% gewijzigd door JB op 16-10-2017 09:13 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 315662

Volgens de AEG gegevens is het vebruik per cyclus van het huidige model 3,3kWh en van het nieuwe vergelijkbare model 3,9kWh. Het is dus wel iets meer maar het verschil wat jij ziet is niet zo extreem.

Heeft waarschijnlijk te maken met een verschillende manier van berekenen? In de handleiding van de AEG T65170AV staat namelijk 263,1 kWh per jaar (en bij de oude inderdaad 261,3).

Als je geen probleem hebt met het langere wachten op je wasgoed kun je gaan voor een warmtepompdroger (of desnoods een condensdroger, lagere aanschafprijs maar iets hoger energieverbruik). Maar als je de afvoerdroger neemt is het dus niet zo'n extreem verschil zoals je vooraf dacht.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 315662 op 16-10-2017 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Anoniem: 315662 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 09:16:
Volgens de AEG gegevens is het vebruik per cyclus van het huidige model 3,3kWh en van het nieuwe vergelijkbare model 3,9kWh. Het is dus wel iets meer maar het verschil wat jij ziet is niet zo extreem.

Heeft waarschijnlijk te maken met een verschillende manier van berekenen? In de handleiding van de AEG T65170AV staat namelijk 263,1 kWh per jaar (en bij de oude inderdaad 261,3).

Als je geen probleem hebt met het langere wachten op je wasgoed kun je gaan voor een warmtepompdroger (of desnoods een condensdroger, lagere aanschafprijs maar iets hoger energieverbruik). Maar als je de afvoerdroger neemt is het dus niet zo'n extreem verschil zoals je vooraf dacht.
Aah de handleiding heb ik dan weer niet gechecked, alleen de verschillende verkooppartijen. Apart dat daar wel "dezelfde waardes" staan.

Met hetzelfde stroomverbruik ga ik weer voor een luchtafvoerdroger denk ik.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
Overigens is het verbruik van je oude droger 415.9 kWh. Als je het op dezelfde manier berekent als het nieuwe energie label.
Nieuw energielabel op wasdroger

blablabla

Het energiegebruik wordt niet meer per cyclus, maar per jaar ('annum') vermeld. De Europese Unie gaat bij de berekening van dit jaarverbruik uit van 160 droogbeurten per jaar. Verder is ook het sluipverbruik (stroomverbruik tijdens stand-by en in uitstand) in het jaarverbruik opgenomen.

Voorlopig kun je zowel wasdrogers met het oude als het nieuwe energielabel tegenkomen. Wil je een wasdroger met een oud label vergelijken met een machine met een nieuw energielabel, reken dan het stroomverbruik per cyclus om naar jaarverbruik. Doe dat met onderstaande rekensom, want alleen dan is de uitkomst vergelijkbaar met het jaarverbruik van het nieuwe energielabel.

Jaarverbruik elektriciteit wasdroger = 123 x [energiegebruik per cyclus] + 10 kWh

Het getal 123 in deze omrekening staat niet voor het gemiddeld aantal jaarlijkse droogbeurten, maar is een factor om de omrekening te kunnen maken.
Dus: 123 x 3.3 (volgens handleiding oude droger) + 10 = 415.9

link

edit: iets verkeerd gelezen

[ Voor 32% gewijzigd door Meekoh op 16-10-2017 09:25 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:13
Als je toevallig een gasleiding in de buurt hebt is een gasdroger ook een goed alternatief. Zéér snel klaar, héél zuinig, goedkoop én je hoeft niet allemaal filters schoon te maken, waterbakken te legen en noem maar op. Wij hebben nu bijna twee jaar een droger op aardgas en qua verbruik zie je dit bijna niet terug aan de hoeveelheid gas die we op jaarbasis gebruiken én de droger is in een half uur klaar. Nog een voordeel, de wasdroger gebruikt bijna geen elektra dus samen op een groep met de wasmachine kan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@Meekoh Ja daar komt dus de aap uit de mouw. Ik werd op verkeerde been gezet door de oude waardes die dus klaarblijkelijk anders berekent worden. Kon me al niet voorstellen dat de nieuwe luchtafvoer droger 2x zoveel KWh zou verbruiken.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-05 16:50
Als ik even snel zoek zie je dat de aansluitwaarden wel degelijk verschillen:
Je oude AEG T35740: 2600W
De nieuwe warmtepomp AEG T65370DAH: 950W

Verder het energie verbruik per droogbeurt:
T35740: 2,9 KWH
T65370DAH: 2,17 KWH

Data komt van de eerste beste google actie:
https://www.consumentenbo...cten/aeg/lavatherm-t35740
https://www.wasdrogerstor...wE#product_specifications

Wij hebben zelf ook een warmte pomp droger, en zijn er zeer tevreden mee. Het duurt wel iets langer, maar ik probeer de boel toch in de nacht te draaien dus dat maakt ons niets uit. Daarnaast wordt de zolder maar marginaal warmer dus ivm oude drogers vind ik dat meer dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 315662

JB schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 09:18:
[...]
Aah de handleiding heb ik dan weer niet gechecked, alleen de verschillende verkooppartijen. Apart dat daar wel "dezelfde waardes" staan.

Met hetzelfde stroomverbruik ga ik weer voor een luchtafvoerdroger denk ik.
Het verbruik per cyclus van de warmtepompdroger die je aangeeft is wel 2,17kWh per cyclus trouwens, dus dat is toch wel 33% minder dan de afvoerdroger. Alleen je zit wel met een stuk langere droogprogramma's en een hoger initieel prijsplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Anoniem: 315662 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 09:23:
[...]

Het verbruik per cyclus van de warmtepompdroger die je aangeeft is wel 2,17kWh per cyclus trouwens, dus dat is toch wel 33% minder dan de afvoerdroger. Alleen je zit wel met een stuk langere droogprogramma's en een hoger initieel prijsplaats.
Ja dat en de ruimte die vochtig/warm wordt (bevindingen hier) overtuigen mij nog niet echt om voor een warmtepomp variant te gaan. Gasdroger nog nooit van gehoord, maar er zit ook geen gas aansluiting dus dat is geen optie.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
JB schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 09:42:
[...]

Ja dat en de ruimte die vochtig/warm wordt (bevindingen hier) overtuigen mij nog niet echt om voor een warmtepomp variant te gaan. Gasdroger nog nooit van gehoord, maar er zit ook geen gas aansluiting dus dat is geen optie.
Nou houd er ook rekening mee dat de energietariefen volgend jaar aardig gaan stijgen.
Als ik nu uit ga van 0,20ct per kWh, dan is het verschil tussen mijn warmtepomp (Bosch WTW84162NL) 212 kWh droger en die 512kWh luchtafvoer droger zo'n +- 60 euro per jaar.

Het prijs verschil warmtepomp (500e) en luchtafvoer (298e) heb ik na 3 jaar al terugverdiend.
En met stijgende prijzen (belastingen) kan dat waarschijnlijk wel korter worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Meekoh op 16-10-2017 10:24 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

OmeJoyo

This is me

Ik herken eerlijk gezegd niet dat de ruimte heel erg vochtig wordt bij een WP droger. Natuurlijk zul je meer vocht hebben dan bij een afvoerdroger, maar om het nou met een halve sauna te vergelijken. Hij staat bij ons gewoon in de badkamer, en die wordt uiteraard goed geventileerd en dat is dan ook geen enkel probleem. Voorheen stond de vorige "normale" condens droger op zolder , klein dakraampje open, was prima. Natuurlijk als je hem in een afgesloten ruimte zet dan wordt het er uiteindelijk wel nat.

Verder wij hebben een 8 kilo droger en een 8 kilo wasmachine. Volle machine is in net over de 2 uur droog, wij hebben een AEG 8DE86ES, gekocht voor 650 na cashback destijds eerder dit jaar. Kost nu een aardig centje meer zie ik.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hier vind je een uitleg over de komende energiebelastingen.

wij hebben een afvoerdroger met alu afvoer in de bijkeuken. een condensdroger was de 1e keuze, maar dat zorgde voor veel condens in de ruimte en telkens de bak legen. Nu nergens last van. Ik ken mensen die in de kelder een condensdroger hebben en veel vocht problemen ondervinden, terwijl de vorigen bewoner(geen droger in kelder) geen last had. Op een zolder met dakraam open zou het evt. kunnen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik ben afgelopen jaar geswitcht van een standaard condensdroger (Whirlpool niet goedkoop maar ook niet duur) naar warmtepompdroger (Siemens WT47Y700NL iQ800). Bevindingen:

- Het duurt inderdaad langer, maar ook weer niet zoveel. Een handdoeken/beddengoed was (het enige waar ik de droger voor gebruik) duurt ongeveer 1.5 uur.
- Energieverbruik is (schatting, ik had hiervoor geen nauwkeurige meetapparatuur maar wel totalen) ongeveer 60% van het oude apparaat maargoed die was ook niet per se zuinig.
- Vochtuitstoot is niet merkbaar anders dan hiervoor.
- WP droger is gevoeliger voor volproppen. Dus niet meer erin stoppen dan is aangegeven.
- WP droger is gevoeliger voor goed schoonhouden pluizenfilter.

Tip: als je droger bij de wasmachine staat, neem er dan een met afvoerslang-optie. Je moet nog steeds pluizen eruit halen maar in elk geval niet meer de waterbak legen. Dit is natuurlijk niet specifiek voor WP, maar als je toch een nieuwe koopt..

[ Voor 16% gewijzigd door mddd op 16-10-2017 10:57 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Wij hebben nu een klein jaar een Bosch warmtepompdroger en zijn er erg tevreden mee. Ons verbruik is duidelijk gedaald en de ruimte wordt duidelijk minder warm en vochtig dan met onze oude condensdroger. Ik herken mij dus niet in de verhalen van een vochtige/warme ruimte door de warmtepompdroger.

Ik vind de droogtijd ook best meevallen eigenlijk. Hij begin altijd met een uur of drie resttijd maar gedurende het droogproces wordt dat altijd wel aanmerkelijk ingekort. Voordat een evt. volgende was klaar is, is de droger ook vrijwel altijd wel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zeker in deze tijd niet meer voor een lucht uitblaas droger gaan. Dat kan echt niet meer. Gasdrogen is helemaal geen optie, gas word duur en taboe.

Wp droger heeft hoog waf gehalte, kan samen met een moderne wasmachine op 1x 16A groep en tegelijk aan. Hoogste gemeten hier is 2900W met beide aan. 8kg wasmachine en 9kg droger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01 14:56

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Ik heb zelf een warmtepompdroger in mijn kelder staan. Heb wel altijd daar het raampje open staan en het is niet echt een grote kelder (+/- 200 x 200 x 190). Zelf kan ik nu niet zeggen dat het extreem vochtig wordt.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Rol-Co schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 11:39:
Zeker in deze tijd niet meer voor een lucht uitblaas droger gaan. Dat kan echt niet meer.
Ben benieuwd naar de uitleg waarom dat niet meer kan?

Het valt me op dat er minder varianten te krijgen zijn, maar ik word ook niet enthousiast van de reacties om wel voor een warmtepomp droger te gaan.

- Warm(t)e ruimte
- Vochtige(re) ruimte
- Draait langer, dus is het zoveel voordeliger qua stroomverbruik?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

JB schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 09:42:
[...]

Ik denk dat de meeste mensen hier juist zeggen dat het het helemaal niet zo vochtig wordt, warmtepomp zou ook zeker mijn voorkeur zijn.

http://www.wasdrogers.nl/...epompdrogers-wel-of-niet/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Anoniem: 455473 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 11:54:
[...]

Ik denk dat de meeste mensen hier juist zeggen dat het het helemaal niet zo vochtig wordt, warmtepomp zou ook zeker mijn voorkeur zijn.

http://www.wasdrogers.nl/...epompdrogers-wel-of-niet/
"Helemaal niet zo vochtig" met een luchtafvoer droger heb ik daar helemaal geen last van. Het vergelijk zit meer tussen condens en warmtepomp mbt vocht/warmte?

Mooiste vind ik nog dat een condensdroger nog meer verbruikt in die test dan een luchtafvoer droger.

[ Voor 9% gewijzigd door JB op 16-10-2017 11:57 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
JB schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 11:51:
[...]
- Warm(t)e ruimte
- Vochtige(re) ruimte
Bij ons staat de warmtepomp droger dus op zolder, als de droger aan is geweest dan merk ik dat zeker wel qua warmte. De lucht is ook iets vochtiger, maargoed ik merk dat verschil vrij snel omdat de lucht daar anders vrij droog is. Maargoed daar hebben we ook raampjes voor die open kunnen ;)
Ook al is hij langer bezig, dan nog is het voordeliger.
Zelfde vergelijking: 100km rijden met 90 km/h is zuiniger dan diezelfde 100km rijden met 140km/h. Ook al duurt het langer.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[...]

Het valt me op dat er minder varianten te krijgen zijn, maar ik word ook niet enthousiast van de reacties om wel voor een warmtepomp droger te gaan.

- Warm(t)e ruimte
- Vochtige(re) ruimte
Ik heb dit voorjaar een warmtepompdroger gekocht naar aanleiding van het feit dat ik verhuisde.
Ik heb gekozen voor een BOSCH WTH83200NL.
De zaken die je opnoemt herken ik eigenlijk niet: warmte-afgifte is minimaal, meer vocht heb ik geen last van. Nu scheelt het wel dat de droger (en wasmachine) op een grote open zolder staan (25 m2, 2,5 meter hoog) met twee Velux-ramen die permanent op de kier-stand staan.

Wat betreft langere duur: dat is volgens mij toch echt een kwestie van inplannen. Bij mij gaat de wasmachine aan, als die klaar is de droogtrommel. Vervolgens doe ik de tweede lading in de wasmachine en gebruik de start-uitstel om die een half uurtje later te laten starten. Gevolg is dat de wasmachine en droogtrommel nagenoeg gelijk klaar zijn. :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Ik neem aan dat hier bedoeld wordt het verschil in energieverbruik.
- Warm(t)e ruimte
- Vochtige(re) ruimte
De meeste mensen herkennen dit niet, als ik het zo lees (inclusief mezelf).
Ja. Het opgenomen vermogen is veel lager. In de orde van 500 a 750W 800W. Tegenover 2000W voor een condensdroger. Dus als hij er 2x zo lang over doet is hij nog steeds 1,5x - 2x zuiniger. (Afgeronde getallen ok, maar niet ver van de werkelijkheid durf ik te zeggen).

Edit: nagecheckt welk vermogen hij gebruikt tijdens het draaien

Achtergrond: een WP droger heeft geen verwarmingselement. Een klassieke droger verwarmt door een hoop stroom door een draad heen te sturen waardoor die warm wordt. Net als een waterkoker. Een WP droger verwarmt door een vloeistof rond te pompen die uitzet en gecomprimeerd wordt. Net als een koelkast. En pompen kost veel minder energie dan direct elektrisch verwarmen.

[ Voor 20% gewijzigd door mddd op 16-10-2017 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
mddd schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:10:

[...]

De meeste mensen herkennen dit niet, als ik het zo lees (inclusief mezelf).
Nu zou het ook wel heel ernstig zijn geweest als de post hierboven het wel had herkent. Met een flink grote ruimte en permanent ramen open. Dat is natuurlijk wat anders dan een ruimte die 3x zo klein is zonder ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@mddd tov een condensdroger ben ik ook wel overtuigd dat het voordeliger is. Echter tov luchtafvoer nog niet helemaal. De vergelijkingen zijn ook bijna allemaal condens vs warmtepomp.

Verder is de locatie bij ons de bijkeuken (2x5m) welke ook als provisiekast wordt gebruikt. Zit niet echt te wachten op warmte en vocht.

[ Voor 28% gewijzigd door JB op 16-10-2017 13:39 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
@JB Ah. Ik denk dat het dan toch een afweging wordt tussen het voordeel van afvoer naar buiten, of het zuiniger zijn van de wasdroger. Of het nu een traditionele condensdroger of een WP droger (dat is uiteindelijk immers ook een condensdroger) is, je zit met warme, vochtige lucht die eruit komt. Dat heb je natuurlijk niet als je de lucht naar buiten blaast. En een WP luchtafvoerdroger bestaat volgens mij niet, iig nog nooit gezien.
tov een condensdroger ben ik ook wel overtuigd dat het voordeliger is
Financieel voordeliger is het wel. Een condensdroger en afvoerdroger zijn ruwweg even efficiënt voor zover ik weet. Maar hoe het gebruiksgemak afweegt tegen de kosten dat kun jij alleen bepalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Heb ook een warmtepomp gekocht deze zomer en staat in 1 badkamer van 3*3.

Vocht komt er echt niet bij vrij , het is namelijk een gesloten systeem. Warmte merkte ik alleen tijdens de zomer toen het al heet in huis was iets van, nu niet meer.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-05 16:50
mddd schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:10:

Achtergrond: een WP droger heeft geen verwarmingselement. Een klassieke droger verwarmt door een hoop stroom door een draad heen te sturen waardoor die warm wordt. Net als een waterkoker. Een WP droger verwarmt door een vloeistof rond te pompen die uitzet en gecomprimeerd wordt. Net als een koelkast. En pompen kost veel minder energie dan direct elektrisch verwarmen.
Volgens mij verwarmt een warmtepomp droger ook gewoon elektrisch. Het verschil zit in het feit dat een klassieke droger de warme natte lucht naar buiten blaast en nieuwe koude lucht weer volledig gaat opwarmen. Bij een warmtepomp droger wordt de warme natte lucht droog gemaakt in de verdamper, en na een beetje bij verwarmt te zijn weer naar de trommel gestuurd.

Dit "bijwarmen" kost aanzienlijk minder energie dan koude lucht helemaal opstoken. Dit wordt deels gecompenseerd door de extra pomp die nodig is om de lucht te ontvochtigen maar netto bespaar je nog steeds aanzienlijk wat energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05 20:39
Als er veel vocht vrijkomt dan is er iets mis met de warmtepompdroger, immers de vocht zal grotendeels opgevangen en afgevoerd moeten worden. Warm wordt het wel, maar in de wintermaanden is het geen ramp.

De onderlinge verschillen zit hem niet alleen in het energieverbruik maar ook in droogkwaliteit. Bij de ene droger kan het meer ruiken, kreuken en kan de kleren nog klam aanvoelen. De ene warmtepompdroger is de andere niet. Als ik bosch vergelijk met Miele, dan vind ik zelf Miele een betere droger. Kleding komt met minder kreuken eruit en alles voelt droger aan.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:12
In juli hetzelfde dilemma gehad. Bij mij staat de droger in mn computer kamer, op zolder. Warmte en vocht uit den boze; lucht afvoer (en evt water afvoer) is aanwezig en uiteindelijk voor een nieuwe afvoerdroger gekozen (AEG LAVATHERM 65170 AV, voor de aantrekkelijke prijs van €299). Was wel een duivelsdilemma; er zijn er nog maar enkele te koop.
Ik besef dat dit geen millieuvriendelijke variant is, maar ik ben wel blij met de keuze; geen warmte en vocht in de ruimte waar mn apparatuur (en ik) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Ik vind het toch wel opmerkelijk dat hier door enkele warmte en vocht als minpunt van een warmtepompdroger wordt genoemd.

Mijn ervaring is echt het tegenovergestelde. Onze condensdroger blies vrijwel continu een warme/vochtige lucht de ruimte in terwijl de warmtepompdroger door zijn gesloten systeem dit een stuk minder doet. De ruimte wordt nauwelijks warm terwijl ik met de condensdroger echt een raampje open moest zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
GaMbiNo schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 14:59:
Ik vind het toch wel opmerkelijk dat hier door enkele warmte en vocht als minpunt van een warmtepompdroger wordt genoemd.

Mijn ervaring is echt het tegenovergestelde. Onze condensdroger blies vrijwel continu een warme/vochtige lucht de ruimte in terwijl de warmtepompdroger door zijn gesloten systeem dit een stuk minder doet. De ruimte wordt nauwelijks warm terwijl ik met de condensdroger echt een raampje open moest zetten.
Denk dat dat een verschil is tussen merken misschien, maar onze Bosch warmtepomp droger maakt de ruimte echt wel warmer (opzich geen ramp). Dat ding moet zijn warmte toch ergens kwijt?

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
MRTNbos schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 14:44:
Het verschil zit in het feit dat een klassieke droger de warme natte lucht naar buiten blaast en nieuwe koude lucht weer volledig gaat opwarmen. Bij een warmtepomp droger wordt de warme natte lucht droog gemaakt in de verdamper, en na een beetje bij verwarmt te zijn weer naar de trommel gestuurd.

Dit "bijwarmen" kost aanzienlijk minder energie dan koude lucht helemaal opstoken. Dit wordt deels gecompenseerd door de extra pomp die nodig is om de lucht te ontvochtigen maar netto bespaar je nog steeds aanzienlijk wat energie.
Het bovenstaande klopt. Maar ook de verwarming zelf gebeurt door middel van de warmtepomp zoals je in dit filmpje kunt zien: YouTube: Hoe werkt een Miele warmtepompdroger?

Ik kan me voorstellen dat sommige modellen nog een extra warmte-element zouden bevatten om tijdens de start de warmte te "boosten"? Maar als ik naar de mijne kijk, die verbruikt gedurende de hele cyclus ongeveer evenveel dus de mijne doet dat in elk geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Meekoh schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 15:04:
[...]

Denk dat dat een verschil is tussen merken misschien, maar onze Bosch warmtepomp droger maakt de ruimte echt wel warmer (opzich geen ramp). Dat ding moet zijn warmte toch ergens kwijt?
Dat verschil tussen de merken zou ook nog kunnen. Ik kan mij ook nog wel enigszins voorstellen dat er afvoerdrogers zijn die de ruimte minder verwarmen dan een warmtepompdroger doordat deze afvoerdrogers de warmte en vochtige lucht echt naar buiten afvoeren.

Een condensdroger daarentegen blaast toch echt alle warme/vochtige lucht de ruimte in terwijl een warmtepompdroger deze lucht nog eens hergebruikt. Een condensdroger produceert daarom dus ook veel meer warmte. Daarom kan ik mij eerlijk gezegd niet zo goed voorstellen dat een warmtepompdroger meer warmte dan een condensdroger zou produceren, tenzij de warmtepompdroger stuk is o.i.d.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
GaMbiNo schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 15:16:
[...]

Dat verschil tussen de merken zou ook nog kunnen. Ik kan mij ook nog wel enigszins voorstellen dat er afvoerdrogers zijn die de ruimte minder verwarmen dan een warmtepompdroger doordat deze afvoerdrogers de warmte en vochtige lucht echt naar buiten afvoeren.

Een condensdroger daarentegen blaast toch echt alle warme/vochtige lucht de ruimte in terwijl een warmtepompdroger deze lucht nog eens hergebruikt. Een condensdroger produceert daarom dus ook veel meer warmte. Daarom kan ik mij eerlijk gezegd niet zo goed voorstellen dat een warmtepompdroger meer warmte dan een condensdroger zou produceren, tenzij de warmtepompdroger stuk is o.i.d.. 8)7
Waar lees jij dat een warmtepomp droger meer warmte genereerd dan een condensdroger?
Dat heeft volgens mij nog nooit ter discussie gestaan in dit topic.

Ik weet alleen hoe het bij mij is. Daar merk je dat wanneer de droger aan is geweest de lucht warmer is en een tikkeltje vochtiger. Maar ook nou weer niet zo vochtig dat de ramen spontaan beslaan of zo.
Computer en server hebben er in ieder geval geen last van d:)b

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Meekoh schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 15:31:
[...]

Waar lees jij dat een warmtepomp droger meer warmte genereerd dan een condensdroger?
Dat heeft volgens mij nog nooit ter discussie gestaan in dit topic.

Ik weet alleen hoe het bij mij is. Daar merk je dat wanneer de droger aan is geweest de lucht warmer is en een tikkeltje vochtiger. Maar ook nou weer niet zo vochtig dat de ramen spontaan beslaan of zo.
Computer en server hebben er in ieder geval geen last van d:)b
Dan heb ik misschien een aantal reacties anders/verkeerd geïnterpreteerd. 8)7
Maar als er bedoeld wordt dat een warmtepompdroger enige warmte produceert, waar jij op doelt, dan is dat natuurlijk helemaal waar. ;) Dat kan ook bijna niet anders.

De vergelijking met een afvoerdroger kan ik niet echt maken aangezien ik die nooit gehad heb. Maar de warmte/vocht die onze warmtepompdroger produceert is wat mij betreft echt zo laag dat ik me niet voor kan stellen dat dat problemen oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
GaMbiNo schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 15:44:
[...]
De vergelijking met een afvoerdroger kan ik niet echt maken aangezien ik die nooit gehad heb. Maar de warmte/vocht die onze warmtepompdroger produceert is wat mij betreft echt zo laag dat ik me niet voor kan stellen dat dat problemen oplevert.
ik ook niet ;)

Computer says no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:49
Dit topic past beter in Themaforum Witgoed
Even een tikje die kant op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-05 22:44
Sinds een tijdje hier de Siemens IQ800 wartmepompdroger (schoonmoeder wou graag een droger die 2 kanten opdraait, ja hoor, kom ik m graag ophalen). Staat hier in een soort washok/berging. Warmte komt er wel uit, maar vocht niet echt. Dat gaat netjes de waterbak in. En over energieverbruik kan ik me niet echt druk maken aangezien de hele energiekosten van 160 appartementen tellende gebouw gewoon vrolijk met een verdeelsleutel worden uitgerekend, dus incentive om zuiniger te doen is er niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Micktator schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 19:59:
Sinds een tijdje hier de Siemens IQ800 wartmepompdroger (schoonmoeder wou graag een droger die 2 kanten opdraait, ja hoor, kom ik m graag ophalen). Staat hier in een soort washok/berging. Warmte komt er wel uit, maar vocht niet echt. Dat gaat netjes de waterbak in. En over energieverbruik kan ik me niet echt druk maken aangezien de hele energiekosten van 160 appartementen tellende gebouw gewoon vrolijk met een verdeelsleutel worden uitgerekend, dus incentive om zuiniger te doen is er niet echt.
Draaien de nieuwe IQ800's twee kanten uit? Want BSH heeft dat nooit gehad. Alleen bijv. Miele, AEG, Zanussi en Samsung wel.

edit: ik lees het verkeerd, je hebt er eentje gehad. nice 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 18-10-2017 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
oude droger doet 3.3kw per droogbeurt (katoen 6kg)
nieuwe model doet 4.25kw
warmtepompdroger doet 2.25kw.

jah duurt langer, maar zuiniger.
hangt er een beetje vanaf hoe vaak je hem gebruikt, tis ongeveer 80cent per droogbeurt.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-05 22:44
Anoniem: 159816 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 15:45:
[...]

Draaien de nieuwe IQ800's twee kanten uit? Want BSH heeft dat nooit gehad. Alleen bijv. Miele, AEG, Zanussi en Samsung wel.

edit: ik lees het verkeerd, je hebt er eentje gehad. nice 8)
Schoonmoeder had de IQ800, heeft nu een of ander onbetaalbaar ding van Miele die wel links en rechtsom draait. Blijkbaar gingen bij de IQ800 de dekbedhoezen in de knoop. Weet niet precies hoe ze dat dan deed, want mij is het nog niet voorgekomen. En die IQ800 is nog puntgaaf, dus vind het niet zo'n ramp dat ik die gratis meekreeg :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 23:03
Eens even polsen of men hier mijn vraag kan beantwoorden. Ik ben op zoek naar een droger. Graag een Zanussi, omdat ik daar ook een wasmachine van heb en die bevalt prima. De droger komt bovenop de wasmachine te staan in een hokje van 2,5 bij 1,5 meter (gokje). In dit hokje zit 1 klapraampje wat open kan (tegenover de wasmachine) en twee deuren.
De ene deur gaat naar de keuken en de rest van het huis en is altijd dicht. De andere deur gaat naar de bijkeuken en staat altijd op een kier, omdat de kat in de bijkeuken moet kunnen (kattenbak).
Ik heb geen zin om de gevel van muis huis te vern**ken met een gat voor een buis van de droger. Daarom mijn vraag: is het voldoende bij een condensdroger om dat raampje open te zetten? Of kan ik beter een warmtepompdroger nemen? Iets van de warmte kan natuurlijk ook de bijkeuken in.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
JB schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:35:
@mddd tov een condensdroger ben ik ook wel overtuigd dat het voordeliger is. Echter tov luchtafvoer nog niet helemaal. De vergelijkingen zijn ook bijna allemaal condens vs warmtepomp.

Verder is de locatie bij ons de bijkeuken (2x5m) welke ook als provisiekast wordt gebruikt. Zit niet echt te wachten op warmte en vocht.
Waar ben je uiteindelijk voor gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@GroeneThee traditionele luchtafvoerdroger. Navraag bij familie en bekenden die overgestapt waren naar de andere 2 opties, gaven allemaal aan liefste toch weer een luchtafvoerdroger te hebben.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Hier staat toch een warmtepompdroger.. en heb totaal geen last van "extra" vocht van de droger?
wat ik met de vorige condensdroger (duidelijk ouder)wel had
en de afvoerdroger van daarvoor (niet handig als je geen fatsoenlijk kanaal naar buiten hebt..) was ook geen ideale situatie..

mogelijk dat het invloed heeft dat de huidige droger z'n water direct op het riool mag dumpen ipv een de water opvang bak?

maar en tja dat het programma wat langer duurt heb ik eigenlijk geen hinder van.. bij zn voorgangers moest de MV unit ook altijd op hoog staan om het vocht nog enigsinds af te voeren..
en de MV unit de hele nacht op hoog is niet wat :+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

JB schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:16:
@GroeneThee traditionele luchtafvoerdroger. Navraag bij familie en bekenden die overgestapt waren naar de andere 2 opties, gaven allemaal aan liefste toch weer een luchtafvoerdroger te hebben.
Dat is inderdaad de beste optie als je de energiekosten (of <1 keer per week droogt) en voorzichtige behandeling van de kleding niet belangrijk vindt.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 01-03-2018 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tilburger013
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-06-2023
Gisteren een geweldige ontdekking gedaan. Ik woon tijdelijk in een chalet, en daar was geen droger aanwezig. Duurde zo'n 2 dagen voor mijn was droog was. Gisteren een ventilator gebruikt en op de was gericht, en mijn was was in 4 uur droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Op iets blazen om het sneller te laten drogen leer je op de basisschool toch al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tilburger013
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-06-2023
Klopt was ook te simpel voor woorden. Scheelt alleen al gigantisch in het stroomverbruik. Kan de zuinigste wasdroger niet tegen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

@Tilburger013 goed dat je een manier hebt gevonden die voor jouw momenteel werkt om de was droog te krijgen, al hoort dit niet echt in dit topic thuis. Inmiddels is dit sowieso al een vrij oud topic en heeft TS waarschijnlijk al een nieuwe droger gevonden. Dit topic omhoog schoppen biedt daarom sowieso niet zoveel toegevoegde waarde meer en gaat daarom op slot.

Select * from fish

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.