Dag medetweakers,
Onlangs moest ik even iets opzoeken op de antiekiteit dat zichzelf nog een computer durft te noemen bij mijn moeder. We hebben het over een systeem van ongeveer 10 jaar oud is met volgende specs :
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals de titel het zegt, ik wil een desktop systeem ineenboksen waarop ze lightroom zo smooth mogelijk op kan gebruiken. Verder gaat ze er gewoon nog op surfen, online betalingen doen, etc. Er zal niet op gegamed worden.
Hier zijn de minimale specs voor lightroom (van adobe website zelf) :
Windows
Heb je een absolute maximumprijs?
Ik hoop rond de 500€ - 700€ iets degelijks ineen te kunnen steken. Muis/Keyboard en scherm zal hergebruikt worden. Eventueel de case ook als alles er in past.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het moet compatiebel zijn met haar nieuwe BenQ BL242OPT Quad HD IPS monitor
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een SSD waar het besturingssysteem op kan en eventueel lightroom zelf.
Een HDD waar ze haar foto's op kan opslaan (ik dacht iets rond de 2TB)
Voldoende RAM om vlot te kunnen multitasken (browser en lightroom samen open)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik gebruik in mijn eigen builds meestal Intel en Nvidia maar hier mag gerust van afgeweken worden. Als he maar compatiebel is met elkaar zonder al teveel issues.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Systeem moet snel kunnen booten en makkelijk up to date te houden zijn (softwarematig)
Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Neen, het systeem moet zo stabiel mogelijk zijn, ik wil geen 24h support spelen.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik verwacht een suggestie voor de beste prijs/kwaliteit combinatie van CPU/GPU (en compatiebel motherboard). Als ik mij niet vergis heeft lightroom baat aan een goede multi-core CPU en is de GPU iets minder van belang, maar ik reken op jullie expertise over deze stelling. Ik zal proberen een up to date tabel in deze post te houden met de componenten die gesuggereerd worden.
Alvast bedankt voor jullie input!
Systeem componenten so far (suggestie van Koen179) :
Onlangs moest ik even iets opzoeken op de antiekiteit dat zichzelf nog een computer durft te noemen bij mijn moeder. We hebben het over een systeem van ongeveer 10 jaar oud is met volgende specs :
- Processor Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz, 2992 Mhz, 1 Core(s), 1 Logical Processor(s)
- Installed Physical Memory (RAM) 1,50 GB
- HDD 80GB
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals de titel het zegt, ik wil een desktop systeem ineenboksen waarop ze lightroom zo smooth mogelijk op kan gebruiken. Verder gaat ze er gewoon nog op surfen, online betalingen doen, etc. Er zal niet op gegamed worden.
Hier zijn de minimale specs voor lightroom (van adobe website zelf) :
Windows
- Intel® or AMD processor with 64-bit support*
- Microsoft Windows 7 with Service Pack 1 (64-bit), Windows 8.1 (64-bit), or Windows 10 (64-bit)
- 2 GB of RAM (8 GB recommended)
- 1024 x 768 display
- 1 GB of Video RAM (VRAM). 2 GB of dedicated VRAM is suggested for large, high-resolution monitors, such as 4K- and 5K-resolution monitors.
- 2 GB of available hard-disk space
- DVD-ROM drive required if purchasing Adobe® Photoshop® Lightroom® retail boxed version
- OpenGL 3.3 and DirectX 10-capable video adapter for GPU-related functionality
- Internet connection and registration are necessary for required software activation, validation of subscriptions, and access to online services.
Heb je een absolute maximumprijs?
Ik hoop rond de 500€ - 700€ iets degelijks ineen te kunnen steken. Muis/Keyboard en scherm zal hergebruikt worden. Eventueel de case ook als alles er in past.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het moet compatiebel zijn met haar nieuwe BenQ BL242OPT Quad HD IPS monitor
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een SSD waar het besturingssysteem op kan en eventueel lightroom zelf.
Een HDD waar ze haar foto's op kan opslaan (ik dacht iets rond de 2TB)
Voldoende RAM om vlot te kunnen multitasken (browser en lightroom samen open)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik gebruik in mijn eigen builds meestal Intel en Nvidia maar hier mag gerust van afgeweken worden. Als he maar compatiebel is met elkaar zonder al teveel issues.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Systeem moet snel kunnen booten en makkelijk up to date te houden zijn (softwarematig)
Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Neen, het systeem moet zo stabiel mogelijk zijn, ik wil geen 24h support spelen.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik verwacht een suggestie voor de beste prijs/kwaliteit combinatie van CPU/GPU (en compatiebel motherboard). Als ik mij niet vergis heeft lightroom baat aan een goede multi-core CPU en is de GPU iets minder van belang, maar ik reken op jullie expertise over deze stelling. Ik zal proberen een up to date tabel in deze post te houden met de componenten die gesuggereerd worden.
Alvast bedankt voor jullie input!
Systeem componenten so far (suggestie van Koen179) :
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler | € 200,95 | € 200,95 |
| 1 | MSI B350 PC Mate | € 85,95 | € 85,95 |
| 1 | Gigabyte GT 1030 Low Profile 2G | € 69,66 | € 69,66 |
| 1 | Seagate Barracuda, 2TB | € 64,95 | € 64,95 |
| 1 | BitFenix Neos Zwart/Zwart | € 38,20 | € 38,20 |
| 1 | Crucial CT8G4DFS824A | € 62,90 | € 62,90 |
| 1 | be quiet! Pure Power 10 400W | € 49,50 | € 49,50 |
| 1 | Crucial MX300 2,5" 275GB | € 90,50 | € 90,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 662,61 | |
[ Voor 31% gewijzigd door Chuk op 15-10-2017 18:16 . Reden: Update component list ]