[pppd & ipchains] Vraagje...

Pagina: 1
Acties:

• Baxlash
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Baxlash

Its a boy Genius!

Topicstarter
Hallo mensen,
Ik heb een vraag:

sinds kort heb ik een laptop en heb ik nu dmv een Nullmodem kabel aangesloten op mn linuxbak (RH7). dmv pppd kan ik nu vanaf mn laptop (windows) inbellen op mn server (windows denk dat het een modem is >:))

Ik kan met m'n laptop wel de webserver berijken van mn linuxbak, maar het verderen internet kan ik niet op. Dit is natuurlijk logisch. Nu komt het probleem:

De server waar de laptop aan hangt is verbonden met een andere server (is een router, niet van mij, met het ip 192.168.0.1), en op deze server zit het kabelmodem.
Nu wil ik dus via de nullmodem, mijn server zo instellen dat ik kan internetten op mijn laptop.

--- Nullmodem "netwerk" ---
ip laptop: 192.168.1.2
ip server: 192.168.1.1
--- "echte" netwerk ---
ip server (waaraan nullmodem hangt): 192.168.0.29
ip internet router: 192.168.0.1

Hoe moet ik ipchains nu instellen? ik heb al diverse dingen geprobeerd maar ik denk dat het niet lukt omdat die laptop geen echte netwerk interface is...

Wie kan me helpen?

Verwijderd

Jouw "router" gebruikt ipchains en ipmasq om router te zijn. Je moet op wat jij "server" noemt dezelfde setup maken, dus alsof het ook een router is. Het hele internet (inclusief de provider waar jij inbelt) bestaat min of meer ook uit een serie van aaneengeschakelde routers achter elkaar.

• Baxlash
  • Niet online

Baxlash

Its a boy Genius!

Topicstarter
Ja okay dat wist ik idd dat ik dus een router moet maken achter een router... maar hoe kan ik ipchains wijsmaken dat de laptop aan de seriele poort zit, en geen echte netwerk interface?

• Baxlash
  • Niet online

Baxlash

Its a boy Genius!

Topicstarter
ik begreep dat ik dit moest hebben voor forwarding van i-net:
ipchains -A forward -p all -j ACCEPT -s 10.0.0.0/24 -d 192.168.0.0/24
Maar welk ip is wat? de laptop heeft toch geen echte ip?

Verwijderd

lijkt me wel. Beide computers hebben toch een IP? Nou, dat IP dus.

• Baxlash
  • Niet online

Baxlash

Its a boy Genius!

Topicstarter
Hmmm dit werkt dus niet deze regel, je mag het toch ook als command line in je shell intikken?

De laptop ziet het verdere i-net niet, enig idee? de ip's zijn natuurlijk wel goed ingeteld...
Moet ik mischien nog meer instellen?

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Wat heb je als default gateway ingesteld :?

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Baxlash
  • Niet online

Baxlash

Its a boy Genius!

Topicstarter
Op dinsdag 10 juli 2001 10:54 schreef imdos het volgende:
Wat heb je als default gateway ingesteld :?
Hoe bedoel je dat? ik ben verder een leek op dit gebied.

De hoofd server is 192.168.0.1, en dat is dus ook de gateway naar het echte internet.
Mijn server (192.168.0.29) hangt aan de i-net gateway (192.168.0.1)

Mijn server heeft 2 ip's in principe, 1 voor het normale netwerk, en 1 voor het nullmodem.

Bedoel je dat?

• Bart Coppens
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2021
Ik denk dat hij bedoelt of je bij je laptop's netwerkinstellingen (TCP/IP) je server als gateway hebt ingesteld.

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

• Baxlash
  • Niet online

Baxlash

Its a boy Genius!

Topicstarter
Op dinsdag 10 juli 2001 11:04 schreef Bart Coppens het volgende:
Ik denk dat hij bedoelt of je bij je laptop's netwerkinstellingen (TCP/IP) je server als gateway hebt ingesteld.
Nee dat heb ik weer niet, maar als je dat insteld is hij dan niet automatisch een router? Ik moet uiteindelijk een router opzetten op mn server voor mijn laptop, hoe doe je dat dan?

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Arg. Pleur in je TCP/IP instellingen nou gewoon als gateway 192.168.0.1

Vervolgens zorg je dat je de DNS servers weet, en prak je die ook bij primary en secundairy DNS. Capice?¿? Mooi!

You can't have everything. Where would you put it?

Pagina: 1