Keypunchie schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 13:48:
Jeetje, wat ga je er fel in, heeft een Netgear Orbi je ooit iets aangedaan?
[...]
Minder prestatie in een huis waar 2 asus-routertjes goeie dekking geven? We doen allebei een aanname, maar ik vind de mijne waarschijnlijker, dat dat wel goedkomt :-)
De AC51U's geven geen goede dekking... dat is geen aanname, dat staat in TS.
De reviews geven dat ding overal twee duimen omhoog. Ik heb er zelf geen ervaring mee, moet ik eerlijk zeggen, maar heb nog niemand over dat ding horen klagen en alleen maar horen juichen.
De reviews komen uit de VS
en de paar NL reviews die ik gelezen heb zijn van niveau om je kont mee af te vegen, in de VS zijn huizen simpelweg anders:
- aanzienlijk groter
- veel minder zware bouwmaterialen en veel minder isolatie
Dat betekent dat de demping tussen twee kamers maar bovenal ook verdiepingen te overzien is, max iets van 20dB. Vergelijk dat met een NL woning waar beton zelf >80dB dempt en dat beetje signaal dat door trapgat gaat gelijk minstens 35dB zakt (en dit is een logaritmische schaal, 15dB verschil is factor dertig in signaalsterkte). Omdat je in de VS veel stappen kleine stappen hebt qua demping is het prima haalbaar om ergens halverwege een repeater in te zetten. In NL is de stap van ene kant van betonvloer naar andere kant zo groot dat je ofwel de repeater aan de AP-kant moet zetten met prima verbinding met AP maar waardeloze verbinding met clients voorbij de vloer, danwel aan andere kant vloer met prima verbinding met clients maar waardeloze verbinding met AP. Dat is waarom iedere repeater/mesh/wireless backhaull/wat_voor_term_de_marketeers_deze_week_dan_verzinnen oplossing in een doorsnee NL rijtjeshuis echt niet gaat vliegen. Het zal vast wel minimaal werken, maar totaal niet z'n torenhoge prijskaartje waarmaken.
Het is overigens geen "mesh". Het heeft een wireless backhaul, maar "mesh" suggereert dat alle nodes gelijk zijn. Bij Orbi heb je een hoofdrouter en satellieten. Miereneuk detail, weet ik.
De router en satellites hebben exact zelfde WiFi hardware aan boord, de standaard Qualcomm-Atheros IPQ4019 als SOC en voor de clients, en een dedicated QCA9984 voor de backhaul. Dat laatste is redelijk grof geschut, als je goede verbinding hebt levert dat zeer goede performance - maar als het signaal niet door een betonvloer met isolatiefolie erop beukt, heb je er exact even weinig aan als aan een 1x1 2.4GHz mormel.
Dus de reden dat ik dat als oplossing suggereer is omdat ik heel sterk het vermoeden heb dat dit echt de uitdagingen van de TS wel gaat oplossen. Ik zie tot nog toe geen reden waarom het niet zo is. 20-30 devices is echt geen probleem, zelfs als er meerdere simultane HD-streams zijn. De backhaul is een uitdaging, maar die 400Mbit haal je wel met MU-MIMO, dus levert geen bottleneck op, zolang je geen rare dingen lokaal gaat doen. (Aanname: de clients praten alleen met het internet, niet met elkaar)
"Met MU-MIMO"
MU-MIMO is een oplossing om data vanuit de AP naar meerdere clients tegelijk te sturen door aparte physical streams naar de verschillende clients te sturen
mits de clients het ook snappen. Leuk, maar hier wordt de backhaul weliswaar door een MU-MIMO-capable chipset geleverd, maar wordt het enkel gebruikt voor het verbinden met de basisstation, niet met de clients, dus MU-MIMO is geheel niet van toepassing. Het communiceert gewoon met een 4x4 MIMO blok tussen AP en node.
De IPQ4019 ondersteunt overigens ook MU-MIMO op z'n 2x2 array voor de clients, daar kan het bij veel (erg nieuwe) 1x1 clients wel helpen.
Daarnaast is het een goeie totaal-oplossing voor mensen die nog niet al te veel kaas van zelf netwerken hebben gegeten.
Het is bovenal een goede totaaloplossing om fors geld te kloppen uit mensen die niet al te veel kaas ven netwerken hebben gegeten
iets wat de account manager van een van de vendors van die systemen me letterlijk - maar off the record - verteld heeft een tijdje terug
TS heeft twee el-crappo apparaatjes van EUR 35 elk gekocht. Dat zegt iets over z'n budget. Nu raad jij een systeem aan dat vijf keer meer kost en waarschijnlijk minder dekking biedt. Daar ga ik nogal fel tegenin ja.
Laten we even de aanname doen dat deze woning twee optimaal geplaatste AP's nodig heeft. Simpel rekensommetje:
Orbi:
Elke node breidt dekking maar met 50% uit tov originele AP. Drie nodes (router + 2 satellieten) dus. Met het door jou aangeraden RBK50-systeem ben je dus EUR 340 kwijt voor de router+1 satellite, waar nog EUR 250 bij komt voor de tweede satellite. Totaal dus EUR 590.
Degelijk alternatief - UniFi:
De UniFi UAP AC Lite biedt aan clients exact zelfde specs aan als de Orbi nodes (QCA chipset met 2x2 MiMo). Daar heb je om zelfde dekking als hierboven te realiseren twee van nodig. Ze kosten EUR 75/stuk, dus subtotaal EUR 150. Nu, deze hebben wel een draadje nodig als backhaul. Worst-case moeten ze getrokken worden, zijn er geen (loze)leidingen beschikbaar en staat de eigenaar erop dat alles uit zicht weggewerkt wordt. Op werkspot.nl kost zo'n opdracht ongeveer EUR 100/kabel. Dus tel er EUR 200 bij op. Kom je op totaal EUR 350. Voor exact zelfde WiFi-performance als de Orbi, en zonder enige onzekerheid van een wireless backhaul.
Komt bij dat TS al draadjes heeft liggen. Of die optimaal geplaatst zijn is een tweede, maar het zal noot duurder worden en bovenstaande EUR 350 is al een worst-worst case situatie. En dan nog EUR 240 goedkoper
Als de aanname van 2 optimaal geplaatste AP's onjuist is veranderen de details, maar niet het totaalplaatje. Zeker als meer dan 2 nodig zijn gaat prijsverschil voor Orbi nog groter worden, zodanig dat je dan in regio zit van enterprise-oplossingen. Een Aerohive Connect 122 kost bijvoorbeel 'maar' EUR 275.