Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterzw36
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 28-12-2020
Mijn vraag:
Ik ben totaal geen kenner op het gebied van netwerken, maar ik klooi voornamelijk maar wat aan om mijn internet te verbeteren. Hoofdzakelijk is dus mijn vraag: hoe kan ik mijn netwerk in huis verbeteren? Er maken in totaal 10 personen gebruik van het netwerk met ieder ongeveer 2 (draadloos verbonden) apparaten.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Router: ASUS RT-AC51 2x
Internet abbonnement: Ziggo Max 400 Mbit/s

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
De 2 ASUS Routers dus gekocht en ingesteld als accespoint omdat het modem (ziggo) in de kelder staat, die zendt een wi-fi signaal uit (2.4 ghz en 5 ghz) maar is dus niet voldoende om het gehele huis te ondersteunen van een draadloze verbinding. Het draadloze signaal wat ingebouwde router in het modem van Ziggo uitzendt heb ik ook uitgezet, om de accespoints daar achter naar behoren te laten functioneren. In principe is daardoor het bereik goed, maar de snelheid valt tegen. :|

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sp.boot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-10-2024
Basis vraag, maar wat voor snelheden haal je dan op dit moment? Je moet zeker niet verwachten dat je over Wi-Fi de 400 Mbit haalt.

Ik ken de Asus RT-AC51 en ga je nu al vertellen dat je nooit boven de 100 mbit uit gaat komen aangezien de netwerk aansluitingen in dit apparaat maximaal 100 Mbit zijn.
Nu zou 100 Mbit al meer dan zat moeten zijn voor standaard gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterzw36
Ook voor 10 personen met ieder 2 apparaten aangesloten op dit netwerk? Qua snelheden heb ik nog geen specifiek antwoord op je, dan moet ik hem nog even uit gaan lezen. Volgensmij haalden we laatst een keer 36 MB/s. En wat betreft de router, wat adviseer je? Kan ik beter de routers vervangen of evt van die multi room accesspoints kopen die recentelijk op de markt zijn gekomen?

[ Voor 27% gewijzigd door Wouterzw36 op 14-10-2017 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Persoonlijk zou ik voor accesspoints gaan. Eventueel kan je 1 van de Asussen houden als router of de Ziggo box weer dienst laten doen als router.

Qua accesspoints, hangt er een beetje vanaf wat je zoekt. Ik ben zelf wel van de Unifi serie maar ik ben ook best te spreken over het KPN/Telfort accesspoint en volgensmij is die van Ziggo ook best goed voor de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:38
Gezien de router alleen maar 100Mb/s poorten bevat is deze totaal ongeschikt. Dit omdat deze dus maar 1/4e van je internet snelheid kan benutten.
Volgensmij haalden we laatst een keer 36 MB/s
Technisch gezien is dit, met 36 megabyte per seconde onmogelijk. Immers betekend dit grofweg 288 megabit per seconde, en dit kun je niet halen over de LAN poorten. Die 36MB/s kun je dus hoogstens halen als je een test van de snelheid doet tussen twee WiFi clients die met hetzelfde AP verbonden zijn (en waarschijnlijk dan ook nog eens 1 op 2,4GHz en 1 op 5GHz), of een snelheidstest direct naar het AP en niet verder. Waarschijnlijk bedoel je dus 36Mb/s (dus megabits) en dat is inderdaad vrij summier (1/5e van wat de theoretische max. van het AP is).

Zoals @RobinF al zegt is zijn de Ubiquiti UniFi APs een vrij mooie oplossing met als voordeel dat je centraal beheer hebt (1x WLAN aanmaken en wordt automatisch uitgerold op beide APs). Je zou dan bv kunnen kijken naar de goedkopere UniFi AP-AC Lite. Deze is op alle vlakken ruim voldoende.

Multi-room ("mesh") oplossingen werken overigens alleen goed als je deze via een kabel aansluit. Anders verlies je én snelheid, én stabiliteit, én is het duurder (omdat je elk "mesh point" binnen het bereik van het "vorige" mesh point moet zetten heb je er meer nodig).
RobinF schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 11:08:
Qua accesspoints, hangt er een beetje vanaf wat je zoekt. Ik ben zelf wel van de Unifi serie maar ik ben ook best te spreken over het KPN/Telfort accesspoint en volgensmij is die van Ziggo ook best goed voor de prijs.
De Ziggo access points zijn dan ook gewoon TP-Link Archer C7 routers met een restricted firmware, aldus Ziggo "Extra wifi-punt" - TP-Link Archer C7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Die Asus-sen zijn zoals gezegd je bottleneck. Wat wel ff belangrijk is, met 10 man ga ik er vanuit dat je een studentenhuis hebt. Hoe ziet dat er een beetje uit? En wat voor apparaten hebben we het over? Is de wens om sommige ook bedraad aan het netwerk te hangen (om de volle snelheid te kunnen benutten?), of is alleen wireless voldoende voor tablets en smartphones.

Voor een goede oplossing ben je al snel 150-200 euro kwijt en zul je wat ethernet-kabels moeten trekken.

Wil je gewoon van het gezeik af, dan laat je iedereen in huis geld inleggen en koop je een Netgear Orbi (pricewatch: Netgear Orbi Router AC3000. Geen draadjes, geen gedonder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Keypunchie schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 11:32:
[...]

Wil je gewoon van het gezeik af, dan laat je iedereen in huis geld inleggen en koop je een Netgear Orbi (pricewatch: Netgear Orbi Router AC3000. Geen draadjes, geen gedonder.
En bij druk verkeer: geen kans :o

Orbi is een meshoplossing, dus de backhaul gaat via WiFi. Dat vereist allereerst een goed signaalpad voor WiFi. Beton en isolatie = geen verbinding. Ongeacht hoeveel geld je er tegenaan gooit. Maar stel dat dat wel goed gaat, dan kom je direct bij probleem twee uit: WiFi is een gedeeld medium. De totale capaciteit wordt gedeeld door alle gebruikers. Nu doen die Orbi nodes de backhaul over een andere band dan waar de clients op aansluiten, maar linksom of rechtsom moet bij mesh alle verkeer minimaal twee keer en soms meer keer door de lucht (evenveel keer als draadloze hops voordat je een draad bereikt). Dat loopt erg snel op met 10 studenten, waardoor de boel gewoon vol loopt.

Zeggen dat met willekeurige draadloze oplossing "geen gedonder" geeft in een high-density environment is ronduit slecht advies. Komt bij dat je een aanzienlijk betere oplossing kunt krijgen voor minder geld. Bij mesh moeten alle nodes vol overlappen met elkaar om die draadloze backhaul te doen. Dat betekent dat je voor dezelfde oppervlak minimaal 50% meer kastjes nodig hebt. Dat is lekker cashen voor de fabrikanten (waarom denk je dat ze mesh zo pushen? :z ), maar als je budget beperkt is een groot nadeel.

Komt belangrijkste punt bij: TS heeft al draadjes liggen :o

Waarom zou je in vredesnaam iets aanraden wat meer geld kost, minder prestatie levert en ook nog eens de onzekerheid geeft van wireless backhaul :? :X

TS, begin eens bij het begin. Je hebt in de kelder een modemrouter van Ziggo liggen die niet het hele huis dekt. Dat is bij een enigszins moderne, geisoleerde, woning te verwachten. Geen enkel AP kan zo'n ding in z'n eentje goed dekken. Je hebt nu blijkbaar vrij lukraak een paar apparaten gekocht en neergezet en dat werkt niet goed. Ook dat is te verwachten: WiFi is voor 90% een kwestie van de juiste plaatsing en de juiste instellingen. Daar heb je - als ik je topicstart lees - niet bij stilgestaan. Dus moeten we dat doen om de boel werkend te krijgen. Misschien kan het met deze hardware (IMHO miskoop, als je geen geld had voor fatsoenlijke apparaten nieuw had je veel beter voor dit bedrag goede 2e hands routers/APs gekocht), maar ik sluit gezien barslechte ervaring met de WiFi van elk apparaat met de MediaTek MT7610/7260 chips die in die AC51U's zitten zeker niet uit dat je die in de kliko kunt gooien.

Wat je allereerst moet doen is een site survey.

Benodigdheden:
- kladblok (evt digitaal, maar ik vind papier makkelijker)
- laptop of desnoods smartphone met app dat RSSI kan meten, bijv InSSIDer, Acrylyc WiFi etc - deze moet 5GHz ondersteunen
- een of twee AP's (begin maar met de AC51U's)

Begin met een nulmeting. Wat is de situatie nu? Zorg dat de twee AC51U's en de modemrouter tijdelijk verschillende SSID's hebben in de 5GHz (bijv modemrouter_5, AC51U_1_5, AC51U_2_5) zodat je hun signalen uit elkaar kunt houden.

Pak nu de laptop en loop van kelder tot zolder alle ruimtes van het huis door, en noteer op kladblok op elke locatie welk RSSI je meet voor de drie verschillende netwerken. Uiteindelijk heb je een matrix met flink wat waardes.

Nu, uitgaande van geen interferentie (in de 5GHz een redelijk veilige aanname, in de 2.4GHz pertinent niet) heb je voor een snelle verbinding >-65dBm nodig en voor een ueberhaupt stabiele -75dBm.

Zijn er locaties waar je op geen van de drie netwerken >-75dBm haalt?
- Zo ja heb je primair een dekkingsprobleem. Ofwel je AP's staan niet optimaal, danwel je hebt er niet genoeg van, danwel ze presteren zo slecht dat je beter andere kunt hebben.
- Zo nee is er iets anders aan de hand. In dat geval tweede vraag:

Heb je op de 5GHz aangesloten overal een goede verbinding?
- Zo ja is je probleem enkel in de 2.4GHz, en zal het hoogstwaarschijnlijk met interferentie te maken hebben. Goed nieuws: door simpelweg van 5GHz gebruik te maken geen probleem. Slecht nieuws: als je client devices dat niet aankunnen hebben ze pech. Zorg dat men dat weet en bij vervanging 5GHz-capable apparaten kiest.
- Zo nee heb je goede dekking maar daarnaast andere problematiek. Dit zou met de Mediatek-chipset te maken kunnen hebben, maar ook met interferentie. Als dit aan de orde is moeten we verder erin duiken.

Enfin, aan de slag dus, dan kunnen we met je meedenken :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Jeetje, wat ga je er fel in, heeft een Netgear Orbi je ooit iets aangedaan?
Waarom zou je in vredesnaam iets aanraden wat meer geld kost, minder prestatie levert en ook nog eens de onzekerheid geeft van wireless backhaul :? :X
Minder prestatie in een huis waar 2 asus-routertjes goeie dekking geven? We doen allebei een aanname, maar ik vind de mijne waarschijnlijker, dat dat wel goedkomt :-)

De reviews geven dat ding overal twee duimen omhoog. Ik heb er zelf geen ervaring mee, moet ik eerlijk zeggen, maar heb nog niemand over dat ding horen klagen en alleen maar horen juichen.

Het is overigens geen "mesh". Het heeft een wireless backhaul, maar "mesh" suggereert dat alle nodes gelijk zijn. Bij Orbi heb je een hoofdrouter en satellieten. Miereneuk detail, weet ik.

Dus de reden dat ik dat als oplossing suggereer is omdat ik heel sterk het vermoeden heb dat dit echt de uitdagingen van de TS wel gaat oplossen. Ik zie tot nog toe geen reden waarom het niet zo is. 20-30 devices is echt geen probleem, zelfs als er meerdere simultane HD-streams zijn. De backhaul is een uitdaging, maar die 400Mbit haal je wel met MU-MIMO, dus levert geen bottleneck op, zolang je geen rare dingen lokaal gaat doen. (Aanname: de clients praten alleen met het internet, niet met elkaar)

Daarnaast is het een goeie totaal-oplossing voor mensen die nog niet al te veel kaas van zelf netwerken hebben gegeten.

[ Voor 57% gewijzigd door Keypunchie op 15-10-2017 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:19

lier

MikroTik nerd

Keypunchie schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 13:48:
Wat @dion_b probeert te zeggen is dat als je weet dat er kabels liggen je deze (veel) beter kan gebruiken dan een backbone via WiFi. Staat los van welk product, elke oplossing hierop gebaseerd is per definitie minderwaardig.

Dat het alsnog een mooie oplossing is (lees 2 sterren, voor wat dat waard is...), kan best. Er zijn situaties denkbaar waarbij kabels "echt" niet kunnen...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Keypunchie schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 13:48:

[...]

Minder prestatie in een huis waar 2 asus-routertjes goeie dekking geven? We doen allebei een aanname, maar ik vind de mijne waarschijnlijker, dat dat wel goedkomt :-)
De AC51U's geven geen goede dekking... dat is geen aanname, dat staat in TS.
De reviews geven dat ding overal twee duimen omhoog. Ik heb er zelf geen ervaring mee, moet ik eerlijk zeggen, maar heb nog niemand over dat ding horen klagen en alleen maar horen juichen.
De reviews komen uit de VS en de paar NL reviews die ik gelezen heb zijn van niveau om je kont mee af te vegen, in de VS zijn huizen simpelweg anders:

- aanzienlijk groter
- veel minder zware bouwmaterialen en veel minder isolatie

Dat betekent dat de demping tussen twee kamers maar bovenal ook verdiepingen te overzien is, max iets van 20dB. Vergelijk dat met een NL woning waar beton zelf >80dB dempt en dat beetje signaal dat door trapgat gaat gelijk minstens 35dB zakt (en dit is een logaritmische schaal, 15dB verschil is factor dertig in signaalsterkte). Omdat je in de VS veel stappen kleine stappen hebt qua demping is het prima haalbaar om ergens halverwege een repeater in te zetten. In NL is de stap van ene kant van betonvloer naar andere kant zo groot dat je ofwel de repeater aan de AP-kant moet zetten met prima verbinding met AP maar waardeloze verbinding met clients voorbij de vloer, danwel aan andere kant vloer met prima verbinding met clients maar waardeloze verbinding met AP. Dat is waarom iedere repeater/mesh/wireless backhaull/wat_voor_term_de_marketeers_deze_week_dan_verzinnen oplossing in een doorsnee NL rijtjeshuis echt niet gaat vliegen. Het zal vast wel minimaal werken, maar totaal niet z'n torenhoge prijskaartje waarmaken.
Het is overigens geen "mesh". Het heeft een wireless backhaul, maar "mesh" suggereert dat alle nodes gelijk zijn. Bij Orbi heb je een hoofdrouter en satellieten. Miereneuk detail, weet ik.
De router en satellites hebben exact zelfde WiFi hardware aan boord, de standaard Qualcomm-Atheros IPQ4019 als SOC en voor de clients, en een dedicated QCA9984 voor de backhaul. Dat laatste is redelijk grof geschut, als je goede verbinding hebt levert dat zeer goede performance - maar als het signaal niet door een betonvloer met isolatiefolie erop beukt, heb je er exact even weinig aan als aan een 1x1 2.4GHz mormel.
Dus de reden dat ik dat als oplossing suggereer is omdat ik heel sterk het vermoeden heb dat dit echt de uitdagingen van de TS wel gaat oplossen. Ik zie tot nog toe geen reden waarom het niet zo is. 20-30 devices is echt geen probleem, zelfs als er meerdere simultane HD-streams zijn. De backhaul is een uitdaging, maar die 400Mbit haal je wel met MU-MIMO, dus levert geen bottleneck op, zolang je geen rare dingen lokaal gaat doen. (Aanname: de clients praten alleen met het internet, niet met elkaar)
"Met MU-MIMO" :?

MU-MIMO is een oplossing om data vanuit de AP naar meerdere clients tegelijk te sturen door aparte physical streams naar de verschillende clients te sturen mits de clients het ook snappen. Leuk, maar hier wordt de backhaul weliswaar door een MU-MIMO-capable chipset geleverd, maar wordt het enkel gebruikt voor het verbinden met de basisstation, niet met de clients, dus MU-MIMO is geheel niet van toepassing. Het communiceert gewoon met een 4x4 MIMO blok tussen AP en node.
De IPQ4019 ondersteunt overigens ook MU-MIMO op z'n 2x2 array voor de clients, daar kan het bij veel (erg nieuwe) 1x1 clients wel helpen.
Daarnaast is het een goeie totaal-oplossing voor mensen die nog niet al te veel kaas van zelf netwerken hebben gegeten.
Het is bovenal een goede totaaloplossing om fors geld te kloppen uit mensen die niet al te veel kaas ven netwerken hebben gegeten iets wat de account manager van een van de vendors van die systemen me letterlijk - maar off the record - verteld heeft een tijdje terug :o

TS heeft twee el-crappo apparaatjes van EUR 35 elk gekocht. Dat zegt iets over z'n budget. Nu raad jij een systeem aan dat vijf keer meer kost en waarschijnlijk minder dekking biedt. Daar ga ik nogal fel tegenin ja.

Laten we even de aanname doen dat deze woning twee optimaal geplaatste AP's nodig heeft. Simpel rekensommetje:

Orbi:
Elke node breidt dekking maar met 50% uit tov originele AP. Drie nodes (router + 2 satellieten) dus. Met het door jou aangeraden RBK50-systeem ben je dus EUR 340 kwijt voor de router+1 satellite, waar nog EUR 250 bij komt voor de tweede satellite. Totaal dus EUR 590.

Degelijk alternatief - UniFi:
De UniFi UAP AC Lite biedt aan clients exact zelfde specs aan als de Orbi nodes (QCA chipset met 2x2 MiMo). Daar heb je om zelfde dekking als hierboven te realiseren twee van nodig. Ze kosten EUR 75/stuk, dus subtotaal EUR 150. Nu, deze hebben wel een draadje nodig als backhaul. Worst-case moeten ze getrokken worden, zijn er geen (loze)leidingen beschikbaar en staat de eigenaar erop dat alles uit zicht weggewerkt wordt. Op werkspot.nl kost zo'n opdracht ongeveer EUR 100/kabel. Dus tel er EUR 200 bij op. Kom je op totaal EUR 350. Voor exact zelfde WiFi-performance als de Orbi, en zonder enige onzekerheid van een wireless backhaul.

Komt bij dat TS al draadjes heeft liggen. Of die optimaal geplaatst zijn is een tweede, maar het zal noot duurder worden en bovenstaande EUR 350 is al een worst-worst case situatie. En dan nog EUR 240 goedkoper 8)7

Als de aanname van 2 optimaal geplaatste AP's onjuist is veranderen de details, maar niet het totaalplaatje. Zeker als meer dan 2 nodig zijn gaat prijsverschil voor Orbi nog groter worden, zodanig dat je dan in regio zit van enterprise-oplossingen. Een Aerohive Connect 122 kost bijvoorbeel 'maar' EUR 275.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Wat @dion_b probeert te zeggen is dat als je weet dat er kabels liggen je deze (veel) beter kan gebruiken dan een backbone via WiFi. Staat los van welk product, elke oplossing hierop gebaseerd is per definitie minderwaardig.
Helemaal mee eens. Kabeltjes werken beter.

@dion_b
De AC51U's geven geen goede dekking.
De TS schrijft zelf: " In principe is daardoor het bereik goed, maar de snelheid valt tegen."
En dit komt door de 100Mb-LAN poorten. Als de backhaul werkt, is dit probleem opgelost.
MU-MIMO is een oplossing om data vanuit de AP naar meerdere clients tegelijk te sturen door aparte physical streams naar de verschillende clients te sturen
Mijn gedachte was dat als hij meer dan 1 satelliet plaatst, dat dit dan garandeert dat die 400 mbit wordt gehaald. Maar goed, zo diep zit ik er ook weer niet in.
in een doorsnee NL rijtjeshuis echt niet gaat vliegen.
Daarom staat de vraag ook nog uit wat voor huis de TS heeft.

Kortom: doe eens ff rustig joh. Je hebt allemaal emoticons in je post en doet alsof ik hem aanraad om twee blikjes met een draadje ertussen te gebruiken. Enige dat ik zeg (en waar ik achter sta) is dat als hij geen zin heeft om het allemaal in detail uit te zoeken is dat een Netgear Orbi systeem een makkelijke (maar dure) oplossing is.

Je hoeft het daar heus niet mee eens te zijn en mag het ook een slecht advies te vinden, maar dat kun je ook op een normale manier delen, waar de TS wat aan heeft. Op deze manier gebeuren er twee dingen Ten eerste) ik voel me er onprettig bij, terwijl ik hier ook gewoon mijn best doe om een mede-tweaker te helpen met de kennis die ik heb Ten tweede) mensen zullen je minder serieus nemen, omdat je jezelf overschreeuwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Keypunchie schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 17:19:
[...]

De TS schrijft zelf: " In principe is daardoor het bereik goed, maar de snelheid valt tegen."
En dit komt door de 100Mb-LAN poorten. Als de backhaul werkt, is dit probleem opgelost.
Ervan uitgaande dat je aanname dat hij daadwerkelijk daardoor gebottlenecked wordt klopt. Ik lees dat nog nergens. Hij zal zeker niet meer LAN-to-WLAN halen dan dat, maar hij kan prima minder halen. TS heeft dit nog niet verduidelijkt.

Bovendien: enige wat nodig is om die backhaul op orde te brengen (niet 400Mbps te bottlenecken) is een 1GbE poort. Dat kan aanzienlijk goedkoper.
[...]

Mijn gedachte was dat als hij meer dan 1 satelliet plaatst, dat dit dan garandeert dat die 400 mbit wordt gehaald.
In WiFi heb je nooit enige garantie en MU-MIMO heeft niets met QoS te maken (daarvoor is WMM, maar ook daar: nul garanties). Het gaat puur over het opsplitsen van physical streams over meerdere devices. Aangezien de devices op de backhaul in dit geval allemaal 4x4 MiMo doen maakt het hoogover niets uit voor de throughput per tijdseenheid of je nu om en om 4x4 MiMo doet, danwel tegelijk 2x2 MIMO in een MU-MIMO setup. Als je nauwkeuriger naar de protocollen gaat kijken zie je dat MU-MIMO flink wat overhead toevoegt (TxBF pakketjes elke 25ms), wat afhankelijk van overige instellingen kan oplopen tot 2% van de totale bandbreedte van een kanaal. Het is dus daadwerkelijk (iets) trager om meerdere satellieten via MU-MIMO tegelijk te bedienen dan gewoon vol 4x4 MIMO te doen en regelmatig wisselen.
Maar goed, zo diep zit ik er ook weer niet in.
Eh, dat blijkt. Toch blijf je een peperduur product dat je zelf niet eens in handen gehad hebt pushen als oplossing voor iemand die op een krap budget zit.
Enige dat ik zeg (en waar ik achter sta) is dat als hij geen zin heeft om het allemaal in detail uit te zoeken is dat een Netgear Orbi systeem een makkelijke (maar dure) oplossing is.
Wederom, je hebt die dingen zelf niet eens in handen gehad. Je weet helemaal niet of het voor hem een werkbare oplossing gaat zijn, laat staan dat het makkelijk zou zijn. Je praat hier gewoon marketingpraat (en voor NL situatie niet relevante reviews) na.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Eh, dat blijkt. Toch blijf je een peperduur product dat je zelf niet eens in handen gehad hebt pushen als oplossing voor iemand die op een krap budget zit.
Nee. Ik heb 1 zinnetje gezegd over dat het een oplossing zou zijn en jij bent degene die als een horzel gestoken daaroverheen knalt.

Krap budget heb je zelf verzonnen.
Je praat hier gewoon marketingpraat (en voor NL situatie niet relevante reviews) na.
Nee. Zit je diep, zo'n Orbi? Ik vertel wat ik heb gehoord/gelezen heb online en de ervaringen van voor mij betrouwbare derden.

Doe 'es normaal, in plaats van jouw mening als feiten te presenteren.

[ Voor 55% gewijzigd door Keypunchie op 16-10-2017 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:38
Onafhankelijk van of Orbi wel of niet werkt. TS heeft de kabels al liggen, dus waarom dan niet gewoon voor bedrade APs gaan. Zoals dus de UniFi AP-AC Lite, zelfde eenvoud met centraal beheer en je kunt je mooi E180 besparen.
Daarnaast is Orbi een router met extra AP. Nu weet ik niet of je die router kunt omzetten naar AP, maar anders levert dat mogelijk ook nog een probleem op. Die Orbi ga je niet in de kelder naast het Ziggo modem/router zetten wat nu ook al geen bereik geeft, maar waarschijnlijk komen daar wel nu al alle kabels uit. Dus als je dan de Orbi als router moet inzetten moet je ook nog eens alle kabels van vaste aansluitingen omleggen.

Al met al lijkt Orbi mij dus niet de juiste oplossing. Het is ruim eens zo duur, levert mogelijk meer werk op (kabels omleggen) en of het het probleem oplost is ook nog maar de vraag (wireless backbone wat mogelijk niet goed werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterzw36
Even verduidelijking van de setup.
Ziggo modem staat in de kelder, wifi is uitgeschakeld om interferrentie te voorkomen. De overige instellingen zijn standaard.
Vanuit dit modem loopt een cat5e kabel naar de centrale switch. Vanuit hier loopt een kabel naar de 1e etage en naar de 2e etage. Op beide verdiepingen hangt een Asus RT-AC51
De Switch is een TP-Link tl-sg105e
De Asus RT-AC51 zijn opgesteld als accespoint. Zowel zij als de switch laten de algehele DHCP over aan het Ziggo modem. Dit is om problemen te voorkomen wanneer ziggo een nieuw modem afstuurt, tegen de tijd dat er een nieuw modem wordt afgestuurd zijn we de instellingen natuurlijk al lang weer vergeten.
Op een van de Asus RT-AC51 kastjes zit nu ook nog een bedrade verbinding en een Nas. Deze zouden theoretisch direct aan de switch of het modem gehangen kunnen worden.
De verbinding op 5G veroorzaakt geen problemen. De keuze om per verdieping een router te hangen heeft te maken met de betonvloer in het pand, hier komt het signaal amper doorheen.
De muren isoleren, helaas, minder goed. Er is behoorlijk wat interferrentie van naastgelegen wifi netwerken. Ik durf uit mijn hoofd niet te zeggen of het gekozen kanaal nog steeds het gunstigst is.
Voor de vervolg van het verhaal gaan we er even vanuit dat ik met behulp van kanaalkeuzes het interferrentieprobleem niet getackeld heb.
Tot dusver gemeten met speedtest:
5 Ghz: 36 Mbps
2,4 Ghz: 4 Mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je de NAS direct op de switch aansluit heeft dat ding tenminste Gigabit Ethernet.

2.4GHz performance heeft geheid met de genoemde interferentie te maken. Zou ik als verloren zaak beschouwen. 5GHz is opvallend laag. Ik zou toch even de 5GHz op de modemrouter om te testen aanzetten en kijken wat je daarmee haalt.

Sowieso, ik gaf al flink wat meer suggesties. Ga je daar nog wat mee doen?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterzw36
dion_b schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 17:11:
Als je de NAS direct op de switch aansluit heeft dat ding tenminste Gigabit Ethernet.

2.4GHz performance heeft geheid met de genoemde interferentie te maken. Zou ik als verloren zaak beschouwen. 5GHz is opvallend laag. Ik zou toch even de 5GHz op de modemrouter om te testen aanzetten en kijken wat je daarmee haalt.

Sowieso, ik gaf al flink wat meer suggesties. Ga je daar nog wat mee doen?
Ik neem aan dat je belangrijkste suggestie was de site survey? Daar kan ik zeker wat mee en zal ik binnenkor ook gaan uitvoeren, dan post ik alle data wel hierin en kijken we wel even verder. Verder is het voor mij een hele hoop technische taal waar ik nog niet naar uitkom, maar vandaar mijn vraag ook :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterzw36
Het heeft even geduurd maar ik heb een site survey uitgevoerd, hierbij heb ik gebruik gemaakt van Acrylyc Wifi en gekeken naar de netwerken die overeenkomstig waren met waar mijn apparaten verbinding mee maken. Er waren in totaal meerdere netwerken, maar als ik in Acrylyc keek dan zag ik ook dat deze netwerken op meerdere kanalen zaten. Vandaar de cijfertjes die ik heb toegevoegd om het enigszins te verduidelijken.
RRSI
P36_1 P36_2 P36(5G)_1 P36(5G)_2
Benedenverdieping -59 -71 -79 -94

1e verdieping: kamer#1 -68 -68 -90 -90
1e verdieping: kamer#2 -62 -54 -87 -79
1e verdieping: kamer#3 -57 -55 -65 -80
1e verdieping: keuken -60 -70 -81 -94

2e verdieping: kamer#1 -74 -57 -88 -82
2e verdieping: kamer#2 -66 -49 -92 -79
2e verdieping: kamer#3 -59 -41 -82 -72
2e verdieping: kamer#4 -65 -48 -79 -78
2e verdieping: kamer#5 -45 -53 -79 -81

[ Voor 84% gewijzigd door Wouterzw36 op 20-03-2018 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 20:06
Zou je een globale tekening van het huis toe kunnen voegen, met de signaalsterkte en de access points op de verdieping getekend?

welk netwerk is van welk access point?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterzw36
Zoals eerder aangegeven zijn er dus 2 accespoints, echter heb ik de accespoints niet meer hernoemd voordat ik de survey heb gemaakt. Bij nader inzien was dat wel handig geweest.

Ik heb op deze afbeelding een tekening gemaakt van de 1e verdieping. Waarbij linksboven in de hoek het de trap moet voorstellen, de rode cirkel bij de keuken is het AP op de 1e verdieping. Die zit vrijwel parallel met het AP op de 2e verdieping. De 2e verdieping ziet er vrijwel hetzelfde uit, het enige verschil is dat er dus 2 kamers meer op de bovenste verdieping zijn in plaats van een keuken.

Afbeeldingslocatie: https://mgur.com/a/qdWiw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 20:06
Bij mij werkt de afbeelding helaas niet; ik denk dat er iets verkeerd is gegaan bij het uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterzw36
Kan je de link wel kopiëren en plakken in je browser?
Pagina: 1