Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC start niet meer op naar cpu upgrade.

Pagina: 1
Acties:

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:00
Bleh... eerste keer dat ik een probleem heb met een PC.

Besloten om mijn PC een upgrade te geven en de processor te vervangen. Helaas boot de computer niet meer. Van tientallen keren proberen is het slechts twee keer gelukt om in windows te komen.

Waarom het twee keer gelukt is weet ik niet, want toen ik de pc vervolgens opnieuw opstartte deed hij het alsnog niet.

Wat heb ik allemaal geprobeerd:

1. Alleen processor + moederbord aangesloten en vervolgens gekeken welke foutcode het moederbord gaf. Helaas gaf het moederbord verschillende codes variërend van 00 (cpu probleem), 10 (cpu probleem), 15 (cpu probleem), 53 (geen ram geheugen gevonden).

2. Wanneer ik foutcode 53 kreeg heb ik vervolgens één ram module + de videokaart in de computer gedaan en deze vervolgens opgestart. Toen gaf het moederbord wederom verschillende foutcodes na meerdere keren opnieuw opstarten. Wederom foutcode 00 en 10 en een code dat ik in de BIOS zat. Vanuit de BIOS is het twee keer gelukt om windows op te starten.

Morgen ga ik testen of de vorige processor nog werkt en eventueel of de nieuwe processor het doet in een andere pc.

Weten jullie nog meer dingen die ik eventueel kan testen?

Mijn specs:

i7 3770k (vorige processor i5 2500k)
Asrock P67 Extreme 4
Corsair Vengeance DIMM DDR3-1600 8GB
Corsair CX600
EVGA GTX 970 hybrid
Crucial M4 SSD

Alvast bedankt voor het meedenken.

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-11 20:32
Misschien een BIOS update? Probeer anders de i5 2500k er nog eens in te zetten, kijken of 'ie dan wel boot.

• GianniDPC
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-11 19:56
Heb je trouwens eens geprobeerd de CMOS batterij te verwijderen zodat de bios gereset wordt?

Verwijderd

Bios 3.10 is nodig voor ondersteuning deze cpu.
Oude cpu erin, bios flashen en gaan met die banaan.....

• Ruben0s
BlazeMuis schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 18:56:
Misschien een BIOS update? Probeer anders de i5 2500k er nog eens in te zetten, kijken of 'ie dan wel boot.
Bios versie was al de laatste. Met de oude processor start de computer zonder problemen op. Vervelend is alleen dat de i5 2500k morgen wordt opgehaald, omdat ik hem inmiddels al verkocht had. Zit nu opgescheept met een Intel Pentium G620.
GianniDPC schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 18:57:
Heb je trouwens eens geprobeerd de CMOS batterij te verwijderen zodat de bios gereset wordt?
Op het moederbord zit zowel een fysieke knop welke de CMSOS reset als de drie pinnetjes. Beide heb ik meerdere malen geprobeerd, echter geen succes.
Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 19:25:
Bios 3.10 is nodig voor ondersteuning deze cpu.
Oude cpu erin, bios flashen en gaan met die banaan.....
Ik begon op een gegeven moment te twijfelen, maar de laatste bios versie stond er al op. Ik heb hem voor de zekerheid nog een keer geflashed, maar het mocht niet baten.

Nu zit ik wel in een vervelende situatie. Ik heb de processor gekocht van een medetweaker. Ik vermoed dat de processor stuk is, aangezien de andere processors (heb er twee getest) het wel gewoon doen. Hopelijk kunnen wij er samen uitkomen.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik heb ook vroeger een Asrock bordje zoals die gebruikt. Een goed bordje, maar bij grote wijzigingen moest ik altijd een BIOS reset doen met de Clear CMOS knop om de boel goed op te laten starten.

Vergeet na die BIOS reset niet om eventueel je SATA controller terug naar AHCI te zetten als die daarop stond. Standaard is IDE en dan zal Windows niet werken als die geïnstalleerd is met AHCI als instelling.

Als het niet blijft werken, je weet zeker dat je nieuwe CPU helemaal in orde is? Heb je die werkend gezien ergens?

Verwijderd

Controleer de cpu socket eens nauwkeurig op verbogen pinnen.

• Ruben0s
CMD-Snake schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 22:56:
Ik heb ook vroeger een Asrock bordje zoals die gebruikt. Een goed bordje, maar bij grote wijzigingen moest ik altijd een BIOS reset doen met de Clear CMOS knop om de boel goed op te laten starten.

Vergeet na die BIOS reset niet om eventueel je SATA controller terug naar AHCI te zetten als die daarop stond. Standaard is IDE en dan zal Windows niet werken als die geïnstalleerd is met AHCI als instelling.

Als het niet blijft werken, je weet zeker dat je nieuwe CPU helemaal in orde is? Heb je die werkend gezien ergens?
Ik vermoed dat of de nieuwe cpu het niet doet of dat het moederbord niet overweg kan met de nieuwe cpu.

Sandy Bridge cpu's werken in iedergeval op het moederbord.
Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 23:19:
Controleer de cpu socket eens nauwkeurig op verbogen pinnen.
Zie foto's. Ik zie in iedergeval niets bijzonders.

https://imgur.com/a/UNd94
https://imgur.com/a/9Apwn

[ Voor 14% gewijzigd door Ruben0s op 14-10-2017 23:47 ]

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-11 18:22
Het is nog zondagmorgen, maar zit hier een verbogen pin?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0RsSSy8eh9DsUxMvl9TDhVJ7/full.png

• Ruben0s
CryRaven schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 11:59:
Het is nog zondagmorgen, maar zit hier een verbogen pin?

[afbeelding]
Op de foto ziet het er apart uit, maar als ik zelf kijk zie ik geen gebogen pin.

Even een update. De processor werkt wel in de PC van mijn vriendin. Het lijkt er dus op dat mijn moederbord niet overweg kan met de nieuwe processor.
Pagina: 1