Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

RPI3 of namaak alternatief als mini ¨desktop¨

Pagina: 1
Acties:

• ds65ag5g5as78a
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-06-2022
Ik ben opzoek naar een goedkope mini ¨desktop¨ pc. Nu heb ik al een RPI3 die als wifi AP en Pi-hole dient. (Browsen erbij wordt te zwaar denk ik want firefox/chrome crasht regelmatig)

Nu wou ik eerst een 2e rpi3 kopen. Maar toen zag ik een paar andere mini pc´s. Maar voordat ik er zo een koop en het toch niks blijkt te zijn. (lees dat de support/instructies veel slechter of afwezig zijn)

Heeft iemand ervaring met orange pi of pine64 bordjes?
Zo ja is het een goed alternatief? (Voor alleen browsen in mijn geval)

Als ik er een lubuntu image op kan knallen en een beetje fatsoenlijk kan browsen is het allemaal prima. Heb geen verdere eisen. Behalve dat het apparaat stil en passief moet zijn en onder de 50 euro.

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11 15:54

wij

Ik zou toch naar andere hardware kijken. Een RPI3 is niet heel geschikt om te browsen. Een website met foto's of meerdere tabs open laat het systeem al snel haperen. Met name door de kleine hoeveelheid RAM geheugen. De I/O is te traag voor een Swap bestand.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nee, dat gaat hem niet worden. De non-Pi bordjes hebben over het algemeen slechte support, weinig software updates en een zwakke community. De Pi zelf is zoals je al gemerkt hebt niet heel handig als je zware sites gaat laden met dagelijks gebruik. Als je meer wil zal je helaas nog steeds naar Intel moeten.

Een alles-in-1-mini-PC hoeft niet perse duur te zijn. De Qotom mini PC's die vooral met meerdere Intel ethernet poorten populair zijn als router kan je ook in desktop versies vinden: https://nl.aliexpress.com...2010612.0.0.7ffa799JpHDtQ

Je kan ook een alles-in-1 moederbord in de PW vinden voor 60 euro, daar moet dan nog 20 euro RAM, 50 euro SSD en 40 euro voeding bij, en als je nog ergens een kast kan vinden ben je er ook.

• ds65ag5g5as78a
johnkeates schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 16:20:

Je kan ook een alles-in-1 moederbord in de PW vinden voor 60 euro, daar moet dan nog 20 euro RAM, 50 euro SSD en 40 euro voeding bij, en als je nog ergens een kast kan vinden ben je er ook.
Gevonden:
pricewatch: ASRock QC5000M-ITX/PH

of

pricewatch: ASRock D1800M

Is een AMD A4-5000 cpu of Intel Celeron J1800 wel voldoende om redelijk soepel te browsen?

[ Voor 44% gewijzigd door ds65ag5g5as78a op 14-10-2017 16:49 ]

• ds65ag5g5as78a
Had ook al gekeken voor 2e hands laptop. Maar dan zit je vaak wel met een luidruchtige koeler. Of je moet zelf het een en ander gaan tweaken met een grote heatsink.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als je alleen wilt browsen; Wat er er op tegen om één van de vele Android mini PCtjes te halen uit China? Voor 3 tientjes heb je ze al met een behoorlijk capabele CPU, 2GB RAM en 16GB ROM.

• ds65ag5g5as78a
TommyboyNL schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 16:33:
Als je alleen wilt browsen; Wat er er op tegen om één van de vele Android mini PCtjes te halen uit China? Voor 3 tientjes heb je ze al met een behoorlijk capabele CPU, 2GB RAM en 16GB ROM.
Ben geen voorstander van android OS. En ik kom 1x usb te kort dan. Verder ziet het er wel goed uit.

Iedereen bedankt voor de reacties.

[ Voor 8% gewijzigd door ds65ag5g5as78a op 14-10-2017 16:42 ]

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wat maakt het onderliggende OS uit als je toch alleen maar een browser nodig hebt?
En ik kom 1x usb te kort dan.
Daar hebben ze USB hubs voor uitgevonden, kosten <5 euro. Verder zijn er zat mediaspelers met meerdere USB poorten. Zelf heb ik bijvoorbeeld deze staan: https://www.banggood.com/...ix-Youtube-p-1164115.html, en die heeft gewoon 2 USB poorten.

• ds65ag5g5as78a
Wat maakt het onderliggende OS uit als je toch alleen maar een browser nodig hebt?
Als ik kijk naar android telefoons die worden na een tijd niet meer geupdate waarna ze niet meer echt veilig te beschouwen zijn. En wat maakt dit uit voor alleen browsen? Normaal niks maar in dit geval wil ik bitcoins traden op de machine.
Daar hebben ze USB hubs voor uitgevonden, kosten <5 euro. Verder zijn er zat mediaspelers met meerdere USB poorten. Zelf heb ik bijvoorbeeld deze staan: https://www.banggood.com/...ix-Youtube-p-1164115.html, en die heeft gewoon 2 USB poorten.
Ik heb zo een usb hub/splitter liggen uit china. Er werkt maar 1 poort 8)7. (Zal wel pech gehad hebben maar toch)

Ben momenteel wat aan het testen met een oude laptop waarvan het toetsenbord/scherm beschadigt is. Los scherm en muis/toetsenbord er op aan gesloten. Enige nadeel is de fan. Als de laptop verder voldoet koop ik misschien wel een lange vga kabel zodat ik de laptop ver weg kan plaatsen.
ds65ag5g5as78a schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 19:20:
[...]

Als ik kijk naar android telefoons die worden na een tijd niet meer geupdate waarna ze niet meer echt veilig te beschouwen zijn. En wat maakt dit uit voor alleen browsen? Normaal niks niet veel maar in dit geval wil ik bitcoins traden op de machine.

[...]

Ik heb zo een usb hub/splitter liggen uit china. Er werkt maar 1 poort 8)7. (Zal wel pech gehad hebben maar toch)

Ben momenteel wat aan het testen met een oude laptop waarvan het toetsenbord/scherm beschadigt is. Los scherm en muis/toetsenbord er op aan gesloten. Enige nadeel is de fan. Als de laptop verder voldoet koop ik misschien wel een lange vga kabel zodat ik de laptop ver weg kan plaatsen.

[ Voor 43% gewijzigd door ds65ag5g5as78a op 14-10-2017 19:55 ]

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11 01:00
http://www.hardkernel.com/main/main.php

Klinkt als een taak voor een Odriod C2 of ux4. Veel krachtiger dan een pi. Open source support, long term support etc.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:40

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Greenevelien gebruikt een raspberry pi 2 voor haar blog en internet. Normaal zou er met een RPI niks mis mee moeten zijn
Pagina: 1