Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

School PC €500

Pagina: 1
Acties:

• Kereltje88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-12-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een vriend van mij wil zijn vriendin een systeem cadeau doen voor haar verjaardag. Ze gaat hem voornamelijk voor school gebruiken: office-werk en kleinschalig video's en/of foto's bewerken. Daarnaast speelt ze af en toe Dota2.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€500,-, minder is beter.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik zet mijn oude Sapphire HD5850 4GB Extreme erin. Beeldscherm en andere randapparatuur is niet nodig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alleen de volgende componenten zijn nodig: CPU, moederbord, geheugen, ssd, voeding, kast, optische drive en besturingssysteem. Assembleren is niet nodig.

Wat heb je al gevonden?
Ik heb zelf een systeem samengesteld mede aan de hand van het [BBG] Basisgamesysteem November 2017 topic.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 1300X Wraith Stealth koeler Boxed€ 123,-€ 123,-
1ASRock AB350M Pro4€ 75,85€ 75,85
1Cooler Master N200 Closed€ 43,40€ 43,40
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 16,49€ 16,49
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 84,95€ 84,95
1Asus DRW-24D5MT (bulk) Zwart€ 13,-€ 13,-
1be quiet! Pure Power 10 CM 500W€ 71,25€ 71,25
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 90,50€ 90,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 518,44

Over de volgende onderdelen twijfel ik nog en zou ik eventueel nog op kunnen besparen omdat het toch om een basissysteem gaat.
CPU
Ik heb gekozen voor de 1300x i.p.v. de 1200 omdat er waarschijnlijk niet geoverclocked gaat worden. De 1300x is net wat sneller dan de 1200 en maar twee tientjes duurder.
Moederbord
Ik heb gekozen voor de
ASRock AB350M Pro4 omdat deze net wat meer opties heeft dan de ASRock A320M-DGS. De laatste heeft maar 2 usb-aansluitingen en maar één ssd aansluiting. Het bord is wel twee tientjes duurder.
Voeding
Ik heb gekozen voor de 500W versie i.p.v. de 400W versie met het oog op mogelijke uitbreidingen in de toekomst. Mijn vraag is: in hoeverre is dit echt nodig? De 500W versie is maar een tientje duurder dan de 400W versie.

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet.

Wat verwacht je van ons?
Wat is jullie mening m.b.t. de CPU, het moederbord, voeding en eventuele andere onderdelen? Kan het beter rekening houdende met het budget of juist goedkoper?

Verwijderd

Als moederbord zou je de pricewatch: ASRock A320M Pro4 kunnen pakken. Dit is zowat exact hetzelfde moederbord als de AB350M Pro4, met als verschil dat de CPU er niet op overklokt kan worden, maar dus wel meer functionaliteit dan de genoemde ASRock A320M-DGS. Wel een tientje goedkoper dan de B350M. Edit: eerder een paar euro.

Als voeding kun je de pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W pakken. Dit is dezelfde voedig als de CM versie, maar dan niet modulair. Maar met deze voeding heb je toch de meeste kabels in gebruik dus het wegwerken van de kabels zal niet zoveel verschil maken met de CM versie, wel is hij weer wat goedkoper. Aan welk soort mogelijke uitbreidingen zat je eventueel te denken? Een goede 400 watt is genoeg voor een doorsnee systeem + GTX 1080 en als het moet een GTX 1080 ti zonder het overklokken hiervan.

Ik weet niet wanneer de vriendin van die vriend jarig is, maar wanneer in januari de i3 8100 goed leverbaar is i.c.m. de goedkopere Coffee Lake moederborden, kan dat ook een interessante optie zijn. De CPU is sneller, maar nu dus nog amper tot niet leverbaar en de goedkopere moederborden nog helemaal niet. Wel vraag ik me af of je dan net zo veel functionaliteit op een bord gaat krijgen als met de Asrock A320M Pro4. Maar goed, voor de genoemde taken zal het verschil denk amper merkbaar zijn.

Ziet er verder goed uit.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Hoe dan ook zou ik vragen of haar opleiding specifieke wensen en eisen heeft en dat als startpunt gebruiken.
Soms zijn er specifieke wensen en eisen waar je zelf niet direct aan denkt. :-)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Kereltje88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-12-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 16:52:
Als moederbord zou je de pricewatch: ASRock A320M Pro4 kunnen pakken. Dit is zowat exact hetzelfde moederbord als de AB350M Pro4, met als verschil dat de CPU er niet op overklokt kan worden, maar dus wel meer functionaliteit dan de genoemde ASRock A320M-DGS. Wel een tientje goedkoper dan de B350M. Edit: eerder een paar euro.

Als voeding kun je de pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W pakken. Dit is dezelfde voedig als de CM versie, maar dan niet modulair. Maar met deze voeding heb je toch de meeste kabels in gebruik dus het wegwerken van de kabels zal niet zoveel verschil maken met de CM versie, wel is hij weer wat goedkoper. Aan welk soort mogelijke uitbreidingen zat je eventueel te denken? Een goede 400 watt is genoeg voor een doorsnee systeem + GTX 1080 en als het moet een GTX 1080 ti zonder het overklokken hiervan.

Ik weet niet wanneer de vriendin van die vriend jarig is, maar wanneer in januari de i3 8100 goed leverbaar is i.c.m. de goedkopere Coffee Lake moederborden, kan dat ook een interessante optie zijn. De CPU is sneller, maar nu dus nog amper tot niet leverbaar en de goedkopere moederborden nog helemaal niet. Wel vraag ik me af of je dan net zo veel functionaliteit op een bord gaat krijgen als met de Asrock A320M Pro4. Maar goed, voor de genoemde taken zal het verschil denk amper merkbaar zijn.

Ziet er verder goed uit.
Bedankt voor je reactie. Voor die paar euro laat ik de optie om te overclocken liever open.
Gedeeltelijk modulair is toch wel fijn, zeker in een kleinere kast. Ik zat inderdaad te denken aan een videokaart upgrade in de toekomst en eventueel een extra harde schijf toevoegen. Maar een 400 watt voeding zal dan dus waarschijnlijk ook wel volstaan?
Ze is volgende maand jarig. Ik heb zelf ook zitten nadenken over de i3 8100 maar de processor is inderdaad zelf momenteel niet leverbaar. Daarnaast worden de goedkopere moederborden pas in het eerste kwartaal van 2018 gelanceerd. De kans is aanwezig dat deze pas in het tweede kwartaal goed leverbaar zullen zijn. De Ryzen lijkt me nu dan ook de beste keuze.
unezra schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 16:52:
Hoe dan ook zou ik vragen of haar opleiding specifieke wensen en eisen heeft en dat als startpunt gebruiken.
Soms zijn er specifieke wensen en eisen waar je zelf niet direct aan denkt. :-)
Bedankt voor je reactie maar dit is niet het geval voor haar opleiding.

Ik las trouwens ergens dat 2x4 GB geheuhen modules sneller zouden zijn dan 1x8 GB i.c.m. de Ryzen, is dit waar?