4K via een 1080P laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik heb een full hd laptop waarop ik 4K filmbestanden op kan laten spelen via een full hd tv. De resolutie wordt weergegeven op 2160P. Mijn vraag is als ik een 4K tv koop en de 4K videobestanden via mijn 1080P laptop afspeel of ik dan originele 4K heb? Of blijft het ‘neppe’ 4K ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:02
Je hebt geen 1080p laptop maar een laptop met een 1080p scherm. Als je daar dan dus een ander scherm op aansluit wat 4k is dan kan je natuurlijk gewoon 4k beeldmateriaal afspelen mits natuurlijk de hardware het ondersteunt.

[ Voor 10% gewijzigd door Ramon op 14-10-2017 15:08 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:36
Mits je HDMI uitgang minimaal versie 1.4 (4K@30Hz) of bij voorkeur 2.0 (4K@60Hz) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Het is een 1.4 hdmi, hoe zit het met hdr materiaal? Wordt deze goed doorgestuurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hangt ervan af. Mijn glazen bol is stuk, met deze karige info is daarover weinig te zeggen.
Wellicht kun je zelf ook eens zoeken bij bijvoorbeeld Google?

Overigens is een full hd TV ook 'gewoon' 1080p, de TV scaled dan waarschijnlijk down naar 1080p om de content toch te kunnen laten zien.

[ Voor 31% gewijzigd door CH4OS op 14-10-2017 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:42
lennox-06 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 15:12:
Het is een 1.4 hdmi, hoe zit het met hdr materiaal? Wordt deze goed doorgestuurt?
Het is de vraag of de videokaart van je laptop HDR kan afspelen. Verder moet je er mee rekening houden dat videospelers zoals VLC nog helemaal niet goed HDR ondersteunen en je dat moet installen.
Ik weet dat de MadVR encoder die je bij MPC-HC krijgt kan instellen voor HDR. Het is best een gedoe. Verder moet je er mee rekening houden dat je gelimiteerd bent qua bandbreedte. Ik neem aan dat je HDMI 1.4 op je laptop hebt (misschien handig om aan te geven welke laptop je hebt). Chrome subsampling kan je daarbij helpen.

Lees dit maar eens:
http://www.acousticfrontiers.com/uhd-101-v2/

En vooral dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://www.acousticfrontiers.com/wp-content/uploads/2016/03/HDMI_versions_and_formats_3.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Mijn laptop is een acer aspire es1-533-c94p
Modbreak:Beetje meer eigen inzet mag ook wel. Mensen proberen je hier te helpen, jij komt steeds met minimale oneliner replies. Als dat zo doorgaat heeft dit topic weinig zin.

Probeer voor je volgende post zelf op zoek te gaan en geef aan waar je zocht en wat je vond. Hier had je bijv kunnen melden welke HDMI-standaard door deze laptop ondersteund wordt, wat je prima zelf op de site van de fabrikant kunt vinden.

[ Voor 83% gewijzigd door dion_b op 14-10-2017 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
ik denk dat 4K HDR er niet in gaat zitten ben ik bang. Als je het missen van HDMI 2.0 en de ondersteuning voor HDR al niet meetelt, kan het zijn dat de laptop überhaupt (door de trage processor en gpu) al veel moeite met het spelen van een 4K video heeft.

Kan je bij een 4K video in YouTube de resolutie op 4K zetten en dat het dan soepel afspeelt?

[ Voor 3% gewijzigd door Fleximex op 14-10-2017 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
4K video’s gaat heel soepel met kodi. Als we het hdr verhaal aan de kant schuiven, ik kan dus in principe gewoon goede 4K weergave ontvangen via mijn laptop naar mijn toekomstige 4K tv?

Ik denk dat ik hdr materiaal via ps4 kan laten afspelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Farabi op 14-10-2017 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fleximex
Ja, maar dat kan dan dus alleen op 60fps als je de chroma subsampling op 4:2:0 zet. Maar video's (van 30fps en lager) kun je zonder problemen afspelen zonder de chroma subsampling te hoeven aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

lennox-06 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 16:49:
4K video’s gaat heel soepel met kodi. Als we het hdr verhaal aan de kant schuiven, ik kan dus in principe gewoon goede 4K weergave ontvangen via mijn laptop naar mijn toekomstige 4K tv?

Ik denk dat ik hdr materiaal via ps4 kan laten afspelen.
Ik denk dat je deze vragen intussen zélf beantwoorden kan met de info en tips die hier in het topic staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Als ik mijn 4K tv op mijn 1.4 hdmi ht receiver aansluit neem ik aan dat ik niet de juiste resolutie krijg? Dit ivm hd audio. Anders moet ik optisch gaan maar dan heb ik geen hd audio doorvoer meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:32
Er zijn momenteel maar enkele laptops met een HDMI 2.0(a/b) aansluiting, die je minimaal nodig hebt voor 4K 60FPS 10bit HDR.

Vaak zijn de videokaarten wel capabel, maar zijn de aansluitinge HDMI 1.4.

Als je een DisplayPort vanaf versie 1.2 hebt, kan je ook 4K 60FPS (zonder HDR) afspelen op je TV, hier heb je wel weer een kabel (mini)DisplayPort -> HDMI kabel voor nodig met een chip (kost ongeveer € 30,00).

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
hmm, ik denk toch dat ik eerst een ht receiver met hdmi 2.0 moet aanschaffen voordat ik aan deze tv begin zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:32
lennox-06 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 08:50:
hmm, ik denk toch dat ik eerst een ht receiver met hdmi 2.0 moet aanschaffen voordat ik aan deze tv begin zo te zien.
Beter dan meteen een HDMI 2.1 versterker kopen begin volgend jaar. Dan kan je echt genieten van 4K 60FPS 10Bit HDR Chroma Subsampling 4:4:4 en hoger. HDMI 2.0(b) komt bandbreedte te kort.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Jumpman schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 09:54:
[...]

Beter dan meteen een HDMI 2.1 versterker kopen begin volgend jaar. Dan kan je echt genieten van 4K 60FPS 10Bit HDR Chroma Subsampling 4:4:4 en hoger. HDMI 2.0(b) komt bandbreedte te kort.
Zat ik net aan te denken ja, ik kan wel een half jaartje wachten.
Pagina: 1