nVidia GTX 1080 vs AMD RX Vega 64

Pagina: 1
Acties:

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-02 20:28

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Long story short:

Ik heb een paar weken geleden een GTX 1080 gekocht en qua specs is dat ding fantastisch. Hij heeft alleen 1 nadeel dat ik tevoren domweg niet heb kunnen bedenken: Wil je multi-screen met ongelijke resoluties, ben je uitgeprocedeerd. nVidia's 3D Vision kan alleen 3 gelijke schermen combineren tot 1. Iets dat AMD's Eyefinity beter doet.

Voor een kaart van die prijsklasse valt me dat ontzettend tegen en is het voor mij een van de grote dompers van mijn gloednieuwe over-the-top build.

Dus ondanks dat die kaart gloedjenieuw is, ga ik toch twijfelen. Wil ik de performance van een GTX 1080, met de consessie dat ik effectief maar 1 scherm optimaal kan gebruiken om te gamen, of verkoop ik 'm weer en koop ik een RX Vega met wellicht mindere prestaties, maar wel Eyefinity.

Wat wil ik er mee doen? Gamen. Op 3 of 4 schermen in een soort cockpit opstelling. (23" 29" 23")
Ik game niet veel, maar ben wel zo'n snob dat als ik game, ik dat op de hoogste resoluties wil doen en dus met ongelijke schermen. (Mijn huidige setup bevalt qua schermen prima, over een paar jaar wil ik die vervangen door soorgelijke monitoren maar dan nog een maatje groter en 1440p of zelfs 4k.)

Wat verwacht ik van jullie? Een zinnig antwoord op de vraag "wat kan ik het beste doen, leven met de beperkingen van de 1080 of de kaart verkopen en een AMD RX kopen".

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:43
2 opties lijkt me.
Andere videokaart (RX Vega 64) of andere schermen.
Als ik het zo lees ben je beter af met een RX Vega 64 voor je niet gelijke multi-screen setup.

(Een gtx 1080 is niet over-the-top :p )

• unezra

unezra

Topicstarter
dylan111111 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 13:28:
2 opties lijkt me.
Andere videokaart (RX Vega 64) of andere schermen.
Als ik het zo lees ben je beter af met een RX Vega 64 voor je niet gelijke multi-screen setup.
Het zijn inderdaad 2 opties. Andere (gelijke) schermen of een andere videokaart.

Mijn huidige schermen heb ik nog niet zo lang (de 29" ultra-wide een paar maanden, de 23" schermen een paar weken) en ik merk dat ik die ongelijke schermen setup wel heel erg fijn vind. (Zowel qua werk als qua gamen. Met name bij rij en racesims is een groot centerscherm heel erg "echt", je voorruit is ook breed en je zijruiten zijn kleiner.)

De 3e optie is wachten tot nVidia dit goed gaat ondersteunen maar wat ik lees hebben ze dat nog nooit gedaan, dus de vraag is of ze uberhaupt ooit ongelijke schermen gaan ondersteunen.

Wat ik wel eng vind: Stel dat AMD besluit Eyefinity te ditchen en ook ongelijke schermen niet meer (goed) te ondersteunen. Dan ben ik totaal het bokje en heb ik een hele hoop geld voor niets uitgegeven.

Hoe dan ook, stel dat ik de switch wil maken van de MSI GeForce GTX 1080 GAMING X+ 8G die ik nu heb naar een AMD kaart, welke komt dan qua prestaties het dichtste in de buurt? (En knalt niet meteen qua stroomverbruik door het dak, want die Vega's *zuipen* lees ik ook in een aantal tests.)

Ik zie nu dit lijstje:
https://tweakers.net/pric...re/764237;1013561;942183/
(Een gtx 1080 is niet over-the-top :p )
Mwah. Enkel de 1080 Ti zit daar nog boven. Ik vind een 1080 behoorlijk top-end (ok, je kunt ook nog voor een SLI setup gaan) en over the top voor een beetje casual gaming op de hoogste resoluties die mogelijk zijn. Maar goed, mijn hele systeem is een beetje over-the-top en ik vind het *heerlijk*. (Niet dat ik 'm niet voluit ga gebruiken, het is wel zinvol.)

Verwijderd

En de Titan Xp.

• unezra

unezra

Topicstarter
Da's een nVidia kaart. Het probleem is nu net dat nVidia geen goede ondersteuning heeft voor ongelijke schermen, waarbij AMD dat met Eyefinity wel altijd heeft gedaan.

Het is niet dat die 1080 te weinig performance levert, het is zuiver dat ik mijn 3 schermen niet kan gebruiken zoals ik gewend ben en zou willen doen en daar *baal* ik van. Hard. Zo hard dat ik serieus overweeg mijn 1080 te verkopen en in te ruilen voor een kaart van AMD, ook al levert die absoluut gezien mogelijk minder performance en vreet 'ie meer stroom.

• Danny
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb een gtx1080 met een 3440x1440 ultrawide en een 3840x2160 UHD. Werkt prima onder windows 10.

verzamelt -1's en -2's in hoog tempo

• unezra

unezra

Topicstarter
Danny schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 14:48:
Ik heb een gtx1080 met een 3440x1440 ultrawide en een 3840x2160 UHD. Werkt prima onder windows 10.
Als losse schermen, ja. Maar combineer ze nu eens met 3D Vision tot 1 scherm. :)
Daar gaat het dus mis.

De pest is dat er niet veel games overweg kunnen met losse schermen. Wil je bijvoorbeeld Euro Truck Simulator op 3 schermen spelen, dan MOET je Eyefinity of 3D Vision aan zetten. (En dan nog wat tweaken maar da's goed te doen.)

Met 3D Vision springt alles direct op de resolutie van het scherm met de laagste resolutie en dat ziet er verschrikkelijk uit.

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:43
Danny schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 14:48:
Leuk, maar met de nvidia software kan je er niet met de software er 1 scherm van maken.
unezra schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 14:46:
[...]

Da's een nVidia kaart. Het probleem is nu net dat nVidia geen goede ondersteuning heeft voor ongelijke schermen, waarbij AMD dat met Eyefinity wel altijd heeft gedaan.

Het is niet dat die 1080 te weinig performance levert, het is zuiver dat ik mijn 3 schermen niet kan gebruiken zoals ik gewend ben en zou willen doen en daar *baal* ik van. Hard. Zo hard dat ik serieus overweeg mijn 1080 te verkopen en in te ruilen voor een kaart van AMD, ook al levert die absoluut gezien mogelijk minder performance en vreet 'ie meer stroom.
Een RX Vega 54 met niet standaard koeler en dan iets undervolten via de Msi afterburner software lijkt mij.
Of het zelfde alleen dan met de Vega 64.

• unezra

unezra

Topicstarter
dylan111111 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 14:52:
[...]
Leuk, maar met de nvidia software kan je er niet met de software er 1 scherm van maken.
Kan wel. Maar alle schermen krijgen dan de resolutie van het scherm met de laagste resolutie.
Dat werkt *prima* als je gelijke schermen hebt maar totaal shite als je schermen met ongelijke resolutie hebt. (Helaas kwam ik daar dus pas achter op het moment dat ik de hele bende gekocht en in elkaar gezet had. Dus nu zit ik met een kaart waar ik niet blij mee ben. Dure vergissing dit.)
[...]
Een RX Vega 54 met niet standaard koeler en dan iets undervolten via de Msi afterburner software lijkt mij.
Of het zelfde alleen dan met de Vega 64.
Ok. Doen die kaarten het qua stroom nog een beetje fatsoenlijk als je ze niet voluit belast?
En, als ik een kaart wil hebben die qua specs een beetje in de buurt komt van de GTX 1080, welke moet ik dan nemen? (Qua prijs maakt het allemaal niet uit en zitten ze in de buurt van de 1080 die ik heb gekocht. Dat ding is 2e hands nog wel goed te verkopen. Dat scheelt.)

Oh, en voordat ik een nog veel duurdere vergissing maak:
Werkt de setup zoals ik die in gedachte heb, met schermen met ongelijke resolutie, WEL met moderne AMD kaarten zoals de Vega's? Of hebben ze dat er met de nieuwste modellen uitgesloopt?

EDIT:
Zit nog even de Hardware.info 4/2017 te lezen die specifiek over de Radeons gaat. Wat ik lees hebben ze 3 nadelen:
- Ze maken *veel* lawaai (full speed doen ze ruim 60dB, 10dB meer dan een 1080)
- Ze vreten stroom (120W méér dan een 1080)
- Ze presteren nipt vergelijkbaar, net iets d'r onder

Hun conclusie is dat die kaarten eigenlijk een jaar, 2 jaar te laat komen. nVidia is ze performance-wise ruim voorbij. Blijft wel dat ik meer en meer denk dat ik liever een iets tragere kaart heb, maar mijn volle 3-screen setup benut, dan ga zitten gamen op 1 monitor of 1080p ga doen op een 29" ultra-wide. (Dat ziet er namelijk best lelijk uit.)

Er is ook nog een Frontier Edition met 2x zo veel geheugen maar die zit ruim boven de €1000, wat bijna €400 meer is dan ik voor mijn 1080 heb betaald: pricewatch: AMD Radeon Vega Frontier Edition (luchtkoeling)

Alles vergelijkend en MITS AMD's Eyfinity nog steeds goed overweg kan met ongelijke schermen denk ik dat ik de bittere pil toch moet gaan slikken: Meer geld uit geven voor een qua prestaties slechtere kaart en mijn oude kaart proberen terug te geven aan Azerty danwel dat ding, 3 weken oud, via V&A of een verkoopgroep proberen te verkopen. :N :S ;w

Het is nu een bedrag verliezen en kunnen werken met de setup zoals ik wil, of me blijven irriteren aan de beperkingen van mijn gfx kaart. Kan ik over 4 of 5 jaar weer upgraden naar een nieuwe kaart en dan opnieuw bekijken of nVidia het eindelijk snapt, of opnieuw voor AMD gaan.

Als ik dan even snel een lijstje plak:
https://tweakers.net/pric...3;1080087;1040161;773285/

Zijn er dan nog grote verschillen tussen de kaarten of kan ik gewoon de kaart pakken waarbij het merk me het meest aan staat? (Of domweg kiezen op "ik heb een Gigabyte mainboard, dus plak ik er ook een Gigabyte kaart in"?)

[ Voor 50% gewijzigd door unezra op 14-10-2017 17:34 ]

Verwijderd

Im doelde meer op het feit dat de Xp echt over the top is want de kaart is niet zo veel beter dan de 1080Ti maar wel 2x zo duur.

• unezra

unezra

Topicstarter
Die hele Radeon is te duur voor wat hij bied. En toch ga ik m kopen wegens 1 misfeature van nVidia die voor mij onmisbaar is. 😠

De vraag is nu: welke...
(Nadat ik heb getripllechecked dat die wel doet wat ik wil.)

Verwijderd

Een Vega 56 geeft mijns inziens meer waar voor je geld dan een Vega 64. Prestaties zitten tussen en GTX 1070 en 1080 in en het stroomverbruik valt bij deze kaart standaard ook nog best mee. Als je het leuk vindt om wat te spelen kun je de kaart nog undervolten. Het is prima mogelijk dat je hierdoor de kaart rond GTX 1080 FE stroomverbruik krijgt. Aangezien de warmteproductie hierdoor ook een stuk afneemt zal de koeler automatisch ook minder lawaai gaan maken en het fan profiel kun je ook nog aanpassen waardoor de kaart niet persé luid hoeft te zijn.

Nog een bijkomend voordeel van undervolten is dat de kaart zijn boostclock beter kan behouden waardoor de kaart ook zelfs nog iets beter kan presteren dan niet-undervolted, aangezien de boostclock bij Vega mede-afhankelijk is van het stroomverbruik. Maar hier zou je een beetje mee moeten spelen om te kijken wanneer hij precies stabiel blijft.

Bij Caseking.de is de kaart goedkoper dan in Nederland en dit is een prima winkel:
https://www.caseking.de/s...192-mb-hbm2-gcsp-180.html

Misschien kun je er ook één van V&A pakken, bijvoorbeeld:
V&A aangeboden: Powercolor RX Vega 56 8GB

• unezra

unezra

Topicstarter
Hmmm, nu begin ik te twijfelen of Eyefinity wèl kan wat ik wil:
http://support.amd.com/en-us/search/faq/13

Het bizarre is dat het op mijn 19" 29" 19" en een oudere kaart eigenlijk prima zo heeft gewerkt maar ik lees daar nu dat je toch gelijke schermen moet hebben om het als 1 scherm te gebruiken en het dus precies zo werkt als 3D Vision van nVidia.

Lees ik verkeerd, of ligt de oplossing van mijn probleem toch niet bij het vervangen van mijn GFX kaart en is er maar 1 oplossing: 3 gelijke schermen aan schaffen. (Dat kan, maar dan zit ik met 3x29" en ehm, da's wel heel veel scherm...)

• unezra

unezra

Topicstarter
Update:
Vandaag besloten toch te gaan voor 3 gelijke schermen. Dus 3x 27" 1440p besteld:
pricewatch: Lenovo P27h Zwart

Probleem is namelijk dat niet alleen de downgrade naar een Radeon me ontzettend tegen staat (ik zag vandaag wat YouTube filmpjes, zo'n Radeon is zonder enige vorm van load lawaaieriger dan mijn GTX1080 onder volle load. Onder load is het een soort van straaljager. Niet tof als je PC letterlijk een meter naast je oren op je bureau staat.

Ter leering ende vermaeck:
Dit is het blog waarop nog word aangegeven dat mixed-mode prima kan:
https://community.amd.com...ixed-resolution-eyefinity

Hier in deze FAQ staat keihard dat het *niet* kan:

Het lijkt er dus sterk op dat ook AMD van de mixed-mode setups af wil. Hoe dan ook ga ik het risico niet nemen en kies ik voor 3 gelijke schermen. (In feite schuif ik de upgrade die ik voor 2018/2019 voor ogen had wat vooruit. Om niet NOG meer geld uit te geven en omdat ik pas een paar maanden een 29" had ben ik gegaan voor relatief goedkope, eenvoudige 23" zij-schermen. Als ik dan toch voor 3 nieuwe schermen moet gaan, dan gelijk 1440p. Heb ik meteen wat extra hoogte.)

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-02 18:08
unezra schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 22:26:
Update:
Vandaag besloten toch te gaan voor 3 gelijke schermen. Dus 3x 27" 1440p besteld:
pricewatch: Lenovo P27h Zwart

Probleem is namelijk dat niet alleen de downgrade naar een Radeon me ontzettend tegen staat (ik zag vandaag wat YouTube filmpjes, zo'n Radeon is zonder enige vorm van load lawaaieriger dan mijn GTX1080 onder volle load. Onder load is het een soort van straaljager. Niet tof als je PC letterlijk een meter naast je oren op je bureau staat.

Ter leering ende vermaeck:
Dit is het blog waarop nog word aangegeven dat mixed-mode prima kan:
https://community.amd.com...ixed-resolution-eyefinity

Hier in deze FAQ staat keihard dat het *niet* kan:

Het lijkt er dus sterk op dat ook AMD van de mixed-mode setups af wil. Hoe dan ook ga ik het risico niet nemen en kies ik voor 3 gelijke schermen. (In feite schuif ik de upgrade die ik voor 2018/2019 voor ogen had wat vooruit. Om niet NOG meer geld uit te geven en omdat ik pas een paar maanden een 29" had ben ik gegaan voor relatief goedkope, eenvoudige 23" zij-schermen. Als ik dan toch voor 3 nieuwe schermen moet gaan, dan gelijk 1440p. Heb ik meteen wat extra hoogte.)
Filmpje op YouTube moet je niet kijken voor geluid aangezien de microfoon van het opname apparatuur zich focust op het geluid en dus klinkt 30Db net zo hard as 40Db. Kijk naar de testen in Db en dan valt het nog best mee vind ik.

• unezra

unezra

Topicstarter
Horatius schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 01:57:
[...]

Filmpje op YouTube moet je niet kijken voor geluid aangezien de microfoon van het opname apparatuur zich focust op het geluid en dus klinkt 30Db net zo hard as 40Db. Kijk naar de testen in Db en dan valt het nog best mee vind ik.
Mwah.

We hebben even naar wat tests gekeken. Het kwam er op neer dat de Radeon 10dB luider is dan een GTX 1080 reference. (Er zijn nog geen niet-reference modellen van de Radeon.) Andere test vertelt dat de Radeon in rust, meer herrie maakt dan mijn GTX 1080 onder volle load.

Een reference Radeon klinkt dus onder load 3x zo hard als een reference 1080. Ik vind dat fors.

Het filmpje was ook interessant, het was een Radeon die begon in rust en daarna onder load werd gebracht. Was ik al overtuigd dat de Radeon niet de beste oplosing was, was ik dat na dat filmpje nog meer. Als ik een stofzuiger naast mijn PC wil, zet ik die wel aan. (Een "stille" stofzuiger doet rond de 60dB als ik het goed lees.)

• Horatius
unezra schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 06:14:
[...]

Mwah.

We hebben even naar wat tests gekeken. Het kwam er op neer dat de Radeon 10dB luider is dan een GTX 1080 reference. (Er zijn nog geen niet-reference modellen van de Radeon.) Andere test vertelt dat de Radeon in rust, meer herrie maakt dan mijn GTX 1080 onder volle load.

Een reference Radeon klinkt dus onder load 3x zo hard als een reference 1080. Ik vind dat fors.

Het filmpje was ook interessant, het was een Radeon die begon in rust en daarna onder load werd gebracht. Was ik al overtuigd dat de Radeon niet de beste oplosing was, was ik dat na dat filmpje nog meer. Als ik een stofzuiger naast mijn PC wil, zet ik die wel aan. (Een "stille" stofzuiger doet rond de 60dB als ik het goed lees.)
Kan je die bron geven? Want ik heb meerdere tests gezien dat het maar 3Db verschilt onder load en idle niks, alleen wordt een reference sneller luid doordat die sneller warm worden.

• unezra

unezra

Topicstarter
Horatius schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:52:
[...]

Kan je die bron geven? Want ik heb meerdere tests gezien dat het maar 3Db verschilt onder load en idle niks, alleen wordt een reference sneller luid doordat die sneller warm worden.
Er _zijn_ alleen reference modellen van die AMD kaarten. Ze zijn pas net op de markt.

Let wel, ik vergelijk hier een nVidia GTX1080 met een AMD Radeon RX Vega 64. Da's de enig logische match. Alles onder die kaart, is sowieso geen partij voor de 1080 en daarmee niet relevant.

• Horatius
unezra schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:49:
[...]

Er _zijn_ alleen reference modellen van die AMD kaarten. Ze zijn pas net op de markt.

Let wel, ik vergelijk hier een nVidia GTX1080 met een AMD Radeon RX Vega 64. Da's de enig logische match. Alles onder die kaart, is sowieso geen partij voor de 1080 en daarmee niet relevant.
Ik zeg ook niet dat er andere kaarten zijn van de vega 64, ik vraag alleen om een bron uit eigen interesse.
En met een beetje geluk en undervolten+overclocken komt de vega 56 akelig dichtbij de 1080. Dus Hzo geen partij?

• unezra

unezra

Topicstarter
Horatius schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:56:
[...]

Ik zeg ook niet dat er andere kaarten zijn van de vega 64, ik vraag alleen om een bron uit eigen interesse.
En met een beetje geluk en undervolten+overclocken komt de vega 56 akelig dichtbij de 1080. Dus Hzo geen partij?
Dan moet je gaan zitten trucken.
Als ik de 1080 overclock komt 'ie in de buurt van een 1080Ti. (En word 'ie ws nauwelijks lawaaieriger.)

Het gaat er hier om dat een niet overclockte Radeon, zonder load meer herrie maakt dan mijn 1080 onder volle belasting. (We gaan het maar niet hebben over wat de Radeon zonder load doet ten opzichte van mijn 1080 zonder load. De 1080 is namelijk *stil*. De fans worden dan domweg stil gezet.)

Ga je overclocken word het een heel ander verhaal. Maar beide kaarten gaan dan meer performen en ik gok zo dat de Radeon qua prestaties dan nog steeds achter blijft, nog steeds fors meer stroom verbruikt en nog steeds fors meer herrie maakt.

Er zou voor mijn maar één reden zijn om voor een Radeon te gaan: Ongelijke schermen. En zelfs dat is op dit moment twijfelachtig want lijkt als ik de website bekijk, alleen op te gaan voor oudere R-modellen tot de R900, niet voor de RX Vega's.

Dus heb ik gekozen voor een oplossing die toekomstbestendiger is: 3x27" 1440p.
(En qua schermoppervlak ga ik er dan nog op vooruit ook.)

• Horatius
unezra schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:37:
[...]

Dan moet je gaan zitten trucken.
Als ik de 1080 overclock komt 'ie in de buurt van een 1080Ti. (En word 'ie ws nauwelijks lawaaieriger.)

Het gaat er hier om dat een niet overclockte Radeon, zonder load meer herrie maakt dan mijn 1080 onder volle belasting. (We gaan het maar niet hebben over wat de Radeon zonder load doet ten opzichte van mijn 1080 zonder load. De 1080 is namelijk *stil*. De fans worden dan domweg stil gezet.)

Ga je overclocken word het een heel ander verhaal. Maar beide kaarten gaan dan meer performen en ik gok zo dat de Radeon qua prestaties dan nog steeds achter blijft, nog steeds fors meer stroom verbruikt en nog steeds fors meer herrie maakt.

Er zou voor mijn maar één reden zijn om voor een Radeon te gaan: Ongelijke schermen. En zelfs dat is op dit moment twijfelachtig want lijkt als ik de website bekijk, alleen op te gaan voor oudere R-modellen tot de R900, niet voor de RX Vega's.

Dus heb ik gekozen voor een oplossing die toekomstbestendiger is: 3x27" 1440p.
(En qua schermoppervlak ga ik er dan nog op vooruit ook.)
Hahahaaaa 1080 dichtbij een 1080Ti als je hem overclockt, nou dat is een goeie.

Maar ik vraag je alleen om een bron niet om de keuze van je aankoop te rechtvaardigen.

En alsjeblieft lees je in over undervolten en overclocken van een vega 56 voordat je iets zegt. Als je een vega 56 undervolt en dan overclockt komt de wattage en de performance dichtbij die van de 1080 met een beetje geluk. Dat is een feit, een 1080 overclocken helpt niet heel veel dit ligt aan de architectuur en bij vega werkt dit nou eenmaal beter.

• unezra

unezra

Topicstarter
@Horatius Even los van dat allemaal.
Zoals gezegd, mijn 1080 hoor je in rust niet. De ventilatoren staan uit. (Twin Frozr noemen ze het. Beetje WIndows, Facebook, etc, en die hele GPU is stiller dan de achtergrondruis op straat.) Ga je dan kijken naar de geluidniveau's doet een Radeon 60dB onder load. Mijn 1080 doet 42,8 dB.)

Bron:
https://nl.hardware.info/...sultaten-geluidsproductie

Andere bron:
https://nl.hardware.info/...ming-x+-8gb/specificaties
https://nl.hardware.info/...vega-64-8gb/specificaties

Kortom:

- Duurder
- Minder performance
- Veel hoger stroomverbruik
- Flink meer lawaai
- Qua specs op zijn best vergelijkbaar, als je gaat overclocken (en wil je 1080 Ti specs, mag je naar de Vega Frontier Edition, LC. Dat ding kost meer dan €1600. Zo ongeveer het dubbele van wat een 1080 Ti kost.)

[ Voor 3% gewijzigd door unezra op 18-10-2017 15:14 ]

• Horatius
unezra schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 15:13:
@Horatius Even los van dat allemaal.
Zoals gezegd, mijn 1080 hoor je in rust niet. De ventilatoren staan uit. (Twin Frozr noemen ze het. Beetje WIndows, Facebook, etc, en die hele GPU is stiller dan de achtergrondruis op straat.) Ga je dan kijken naar de geluidniveau's doet een Radeon 60dB onder load. Mijn 1080 doet 42,8 dB.)

Bron:
https://nl.hardware.info/...sultaten-geluidsproductie

Andere bron:
https://nl.hardware.info/...ming-x+-8gb/specificaties
https://nl.hardware.info/...vega-64-8gb/specificaties

Kortom:

- Duurder
- Minder performance
- Veel hoger stroomverbruik
- Flink meer lawaai
- Qua specs op zijn best vergelijkbaar, als je gaat overclocken (en wil je 1080 Ti specs, mag je naar de Vega Frontier Edition, LC. Dat ding kost meer dan €1600. Zo ongeveer het dubbele van wat een 1080 Ti kost.)
Dank dat is waar ik om vroeg.

Btw kijk niet naar de FE die is net zoals de Titan Xp niet gemaakt om te gamen. Er is geen Vega die voor gamen is gemaakt die bij de 1080Ti in de buurt komt.

• unezra

unezra

Topicstarter
Horatius schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 15:51:
[...]

Dank dat is waar ik om vroeg.

Btw kijk niet naar de FE die is net zoals de Titan Xp niet gemaakt om te gamen. Er is geen Vega die voor gamen is gemaakt die bij de 1080Ti in de buurt komt.
:-)

Nee, dus ik denk dat alles bij elkaar opgeteld mijn huidige 1080 met 3x27" 1440p de betere keuze is.

Over een jaar of 3, 4 is er waarschijnlijk wel een betere, nieuwere, snellere kaart voor hetzelfde bedrag dat ik nu voor mijn 1080 heb betaald. (Iets meer dan €600) Heb ik dan behoefte aan meer snelheid, upgrade ik dan.

Of het dan AMD of nVidia word zie ik dan wel. Ik ben niet zo merkentrouw. Ik wil gewoon een goede kaart met hoge performance, laag energieverbruik en lage geluidsdruk voor een prijs die ik acceptabel vind.

(Ik ben ook bewust niet voor een 1080Ti gegaan. Hardstikke gaaf, maar ik heb die performance nu waarschijnlijk niet nodig en tegen de tijd dat ik het wel nodig heb of prettig vind, zijn er betere kaarten te koop en kan ik mijn 1080 op V&A zetten. Heb ik voor een paar honderd € een nieuwe kaart, iemand anders voor een leuk bedrag een kaart die prima nog een paar jaar mee kan.)

Verwijderd

1080 komt al adem tekort bij een enkele 1440p, laat staan x3. Dat gaat zelfs 1080Ti niet trekken.
Beide geprobeerd, nope.

Vega is totaal oninteressant vanwege stroomverbruik, warmte en geluidsproductie. Gewoon lekker vergeten die kaarten en wachten totdat AMD eens leert hoe zij goede kaarten konden maken net zoals paar jaar terug met de 7000 en R9 200 serie.
Toen de Vega uitkwam gingen veel mensen op de hype-wave surfen en kochten ze die kaarten, nu staat VA er 'vol' mee.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2017 16:14 ]

Pagina: 1