Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kast grote downgraden voor en nadelen

Pagina: 1
Acties:

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-11 16:07
Goedendag tweakers,

Ik heb sinds een paar jaar een server pc. Via deze pc stream ik enkel films en gebruik hier plex server met DLNA ondersteuning voor. De server draait zelf op windows 10

Echter doordat ik tijdens aanschaf gekozen had voor een grote kast loop ik nu tegen het probleem aan dat ik deze server nergens kan wegzetten en hierdoor dacht ik een oplossing te hebben door de kast grote te downgraden en alle hardware (behalve moederbord die past dan waarschijnlijk niet) over te zetten in een nieuwe kast.

Alleen omdat ik zelf niet thuis ben in hardware vraag ik mij af tegen welke problemen kan ik aanlopen als ik ga downgraden ? en zijn er nog eventuele andere (goedkopere?) mogelijkheden

de samenstelling van de server is als volgt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 251,50€ 251,50
1ASRock B85M Pro4€ 71,-€ 71,-
1HGST Deskstar NAS, 4TB€ 128,50€ 128,50
1Cooler Master Silencio 352€ 56,39€ 56,39
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 0,-€ 0,-
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 60,50€ 60,50
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 567,89

• VosStijn
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-05-2023
Als je naar een mini itx wil kan dat, en heb je bijvoorbeeld de Fractal Design Node 202 die super compact is. Uiteraard zijn er nog meer mogelijkheden.

Ik neem aan dat je OS op de SSD staat, in dat geval zou ik die gewoon formatteren, en windows opnieuw installeren. Als je een oude HDD gebruikt met een nieuw moederbord kan dat voor bepaalde applicaties namelijk crashes etc opleveren. Met een nieuwe installatie van windows op de SSD kan je dit voorkomen.

Handig is dan ook om op de oude HDD alle programmas opnieuw te installeren. Program files etc kan je gewoon bewaren.

Goedkoper en handiger is natuurlijk om gewoon een andere micro atx kast uit te zoeken, die kleiner is. Dan kan je je huidige mobo gewoon houden en hoef je niks te formatteren of herinstalleren.

• Jboy1991
VosStijn schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 13:05:
Als je naar een mini itx wil kan dat, en heb je bijvoorbeeld de Fractal Design Node 202 die super compact is. Uiteraard zijn er nog meer mogelijkheden.

Ik neem aan dat je OS op de SSD staat, in dat geval zou ik die gewoon formatteren, en windows opnieuw installeren. Als je een oude HDD gebruikt met een nieuw moederbord kan dat voor bepaalde applicaties namelijk crashes etc opleveren. Met een nieuwe installatie van windows op de SSD kan je dit voorkomen.

Handig is dan ook om op de oude HDD alle programmas opnieuw te installeren. Program files etc kan je gewoon bewaren.

Goedkoper en handiger is natuurlijk om gewoon een andere micro atx kast uit te zoeken, die kleiner is. Dan kan je je huidige mobo gewoon houden en hoef je niks te formatteren of herinstalleren.
Dat is een mooie kast die jij aanraad :o. Echter zit er geen nadelen aan het downgraden verder? De server moet soms ook transcoden en wil natuurlijk niet dat de kast de warmte daardoor niet kwijt kan etc.

en p de ssd zit inderdaad het OS en daarnaast nog een 4TB hdd met films/series waar ik nog wel de mogelijkheid wil behouden om nog een 4tb schijf te plaatsen (uitbreiden dus)

[ Voor 7% gewijzigd door Jboy1991 op 14-10-2017 13:11 ]

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-10 12:40
Je houd toch hetzelfde moederbord? Als je op het moederbord klikt: dan staat er:
Form Factor: Micro-ATX (µATX)

Dus dat gaat niet passen in een ITX kast. Zoiets gaat wel lukken pricewatch: Fractal Design Arc Mini R2

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Als je zorgt voor voldoende ventilatie en een goede ventilatorsturing (door je mainboard of door een losse fancontroller) komt het met die hitte wel goed.

Je kunt behoorlijk krap bouwen zonder warmteproblemen. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Jboy1991
Glamourt schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 13:11:
Je houd toch hetzelfde moederbord? Als je op het moederbord klikt: dan staat er:
Form Factor: Micro-ATX (µATX)

Dus dat gaat niet passen in een ITX kast. Zoiets gaat wel lukken pricewatch: Fractal Design Arc Mini R2
Ik wil best naar een kleinere moederbord gaan. Echter wil ik gewoon geen grote kast meer dit i.v.m ruimte gebrek en het niet makkelijk weg kunnen werken van een grotere kast.

Op dit moment staat mijn mn server pc en mn gewone pc bijna direct naast elkaar.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/e0ilcz1ethayd.png

[ Voor 4% gewijzigd door Jboy1991 op 14-10-2017 13:17 ]

• VosStijn
TS geeft aan wel bereid zijn het mobo te vervangen. Maar zoals ik al zei zou het handiger zijn om dit niet te doen. Daarentegen is mini itx toch wel echt de kleinste mogelijkheid.

Over die Node 202: een vriend van mij heeft hier een game pc inclusief gtx1080 ingebouwd, en heeft geen last van oververhitting of iets dergelijks. Airflow is juist makkelijk te creëren in een kleine behuizing.

• Glamourt
hmm oke, opsich kan je dan voor een ITX kast gaan mits je je moederbord veranderd. Want je hebt geen videokaart die veel energie gebruikt en omzet in warmte in je kast. Ook heb je een zuinige voeding met een gold certificated award. Je zal dan geen warmte problemen krijgen

[ Voor 6% gewijzigd door Glamourt op 14-10-2017 13:16 ]

• VosStijn
Oeps even belangrijk. De node heeft geen ruimte voor 3.5 inch hdds. Was ook meer bedoeld als voorbeeld. Er zijn veel andere mini itx kasten die dit wel hebben.

• Jboy1991
VosStijn schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 13:15:
TS geeft aan wel bereid zijn het mobo te vervangen. Maar zoals ik al zei zou het handiger zijn om dit niet te doen. Daarentegen is mini itx toch wel echt de kleinste mogelijkheid.

Over die Node 202: een vriend van mij heeft hier een game pc inclusief gtx1080 ingebouwd, en heeft geen last van oververhitting of iets dergelijks. Airflow is juist makkelijk te creëren in een kleine behuizing.
Het enkel en alleen opnieuw installeren van de OS zie ik niet als probleem.
Glamourt schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 13:16:
hmm oke, opsich kan je dan voor een ITX kast gaan mits je je moederbord veranderd. Want je hebt geen videokaart die veel energie gebruikt en omzet in warmte in je kast. Ook heb je een zuinige voeding met een gold certificated award. Je zal dan geen warmte problemen krijgen
Hoe kwalijk kan het niet hebben van een videocard zijn ? Ik maak nu namelijk verbinding via Extern bureaublad en neem aan dat je hiervoor niet de videocard gebruikt wordt van de server (heb mij hier niet zo in verdiept dus geen idee hoe dit precies werkt)

• Glamourt
Misschien zei ik het verkeert. Je hebt wel een Videokaart het is alleen eentje die ingebakken in je processor zit Die gebruiken niet zoveel energie, een beetje losse videokaart zit al gauw boven de 100 Watt.

Maar dat is een heel ander verhaal. Je hebt ten alle tijden een videokaart nodig, want die geeft het beeld op je beeldscherm weer. Als je je server overneemt via extern bureaublad maak je gebruik van de hardware van je server.

• Jboy1991
Dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon opzoek gaan naar een kast dat aan mijn ""eisen"" voldoet en een moederbord erbij en dan zou ik dus alles over moeten kunnen zetten? (waarschijnlijk een nieuwe voeding ook).?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zolang je niet overklokt heb je geen andere voeding nodig. Ander puntje is dat je wellicht Windows 10 opnieuw moet activeren, maar dat is even afwachten.

[ Voor 45% gewijzigd door CH4OS op 14-10-2017 14:11 ]

• Jboy1991
CH4OS schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 14:10:
Zolang je niet overklokt heb je geen andere voeding nodig.
zelfs niet als ik naar een kleinere kast gaat? Voeding moet er namelijk wel inpassen

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jboy1991 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 14:11:
zelfs niet als ik naar een kleinere kast gaat? Voeding moet er namelijk wel inpassen
Hangt van de kast af. Maar de kans dat je een kleinere voeding nodig gaat zijn, acht ik vrij klein.

EDIT:
Voor de genoemde Fractal Design Arc Mini R2 hoeft het in elk geval niet, zover ik de foto's van Fractal Design Node 202 kan zien, wel.

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 14-10-2017 14:14 ]

• Jboy1991
CH4OS schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 14:12:
[...]
Hangt van de kast af. Maar de kans dat je een kleinere voeding nodig gaat zijn, acht ik vrij klein.

EDIT:
Voor de genoemde Fractal Design Arc Mini R2 hoeft het in elk geval niet, zover ik de foto's van Fractal Design Node 202 kan zien, wel.
Maar ik gaf aan kleiner te willen de Fractal Design Arc Mini R2 heeft (bijna) de zelfde afmetingen als mn cooler master nu al heeft.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:39

Harrie

NederVlaming

Kijk eens naar deze: pricewatch: Cooltek C2 Zwart

Een volume van 12L is behoorlijk veel kleiner dan wat je hebt, en volgens mij past al je huidige hardware erin, inclusief je moederbord.
Dan zit ie wel echt helemaal vol, nog meer schijven toevoegen zal waarschijnlijk niet gaan.

• Jboy1991
Harrie schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 14:21:
Kijk eens naar deze: pricewatch: Cooltek C2 Zwart

Een volume van 12L is behoorlijk veel kleiner dan wat je hebt, en volgens mij past al je huidige hardware erin, inclusief je moederbord.
Dan zit ie wel echt helemaal vol, nog meer schijven toevoegen zal waarschijnlijk niet gaan.
mooi klein en compact wel lees ik dat het enorm moeilijk kan zijn om mn huidige moederbord erin te plaatsen en helaas wil ik toch mn ssd + hdd en voor de toekomst een 2e hdd erin kwijt

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Als je een beetje creatief bent is er vast een manier om twee hardeschijven in die Cooltek C2 kwijt te kunnen. Ander even Googlen naar kleine kasten voor µATX.

Als dat niets oplevert zou ik zeggen; verander je perceptie en accepteer dat een (thuis)server ruimte in neemt. Verplaats je kast naar een plek waar ruimte geen punt is. Een server kan bijna overal geplaatst worden. Hardeschijftemperatuur tussen de 30 en 35 graden is ideaal.

Alternatief idee: een kast waar je beide systemen in passen.

• Jboy1991
Saturnus schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 15:20:
Als je een beetje creatief bent is er vast een manier om twee hardeschijven in die Cooltek C2 kwijt te kunnen. Ander even Googlen naar kleine kasten voor µATX.

Als dat niets oplevert zou ik zeggen; verander je perceptie en accepteer dat een (thuis)server ruimte in neemt. Verplaats je kast naar een plek waar ruimte geen punt is. Een server kan bijna overal geplaatst worden. Hardeschijftemperatuur tussen de 30 en 35 graden is ideaal.

Ik weer dat een server-pc ruimte kost. Alleen ben ik nu opzoek naar een geschikte plek en kom ik erachter dat ik die wel heb alleen niet voor de formaat van de kast.

Ikzelf kwam deze tegen:
https://www.alternate.nl/...ml/product/898520?lk=9287

Dan moet ik een MINI-DTX moederbord vinden en dan is het opgelost.

• unezra

unezra

Als je écht klein wilt kun je eens kijken naar een HP Microserver. Die zijn er ook met zwaardere CPU's. Maar dan koop je meteen een compleet nieuw systeem. :)

De Microserver is ongeveer het kleinste dat je kunt kopen waar ook nog harddisks en SSD's in passen. Kleiner kan wel, maar dan verlies je de mogelijkheid er meer dan 1 of 2 2,5" disks in te stoppen.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:03
Jboy1991 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 15:26:
[...]

Ik weer dat een server-pc ruimte kost. Alleen ben ik nu opzoek naar een geschikte plek en kom ik erachter dat ik die wel heb alleen niet voor de formaat van de kast.

Ikzelf kwam deze tegen:
https://www.alternate.nl/...ml/product/898520?lk=9287

Dan moet ik een MINI-DTX moederbord vinden en dan is het opgelost.
Kijk wel even of je überhaupt een geschikt mobo kan vinden, dat kon nog wel eens lastig zijn voor een oudere socket in een form factor die niet zo gangbaar is.

• Jboy1991
unezra schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 15:42:
Als je écht klein wilt kun je eens kijken naar een HP Microserver. Die zijn er ook met zwaardere CPU's. Maar dan koop je meteen een compleet nieuw systeem. :)

De Microserver is ongeveer het kleinste dat je kunt kopen waar ook nog harddisks en SSD's in passen. Kleiner kan wel, maar dan verlies je de mogelijkheid er meer dan 1 of 2 2,5" disks in te stoppen.
ik heb nogal negatieve ervaringen gehad met kant en klare systemen. Dit omdat ze vrijwel niet uit te breiden zijn (had in het verleden een synology). Vandaar mn voorkeur voor zelf bouw
Wekko306 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 15:47:
[...]

Kijk wel even of je überhaupt een geschikt mobo kan vinden, dat kon nog wel eens lastig zijn voor een oudere socket in een form factor die niet zo gangbaar is.
bedankt voor deze tip, hier had ik nog niet aan gedacht :d

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:39

Harrie

NederVlaming

Saturnus schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 15:20:

Inderdaad, als je geen videokaart of andere PCI-e kaarten gebruikt, kan die ruimte (onder de voeding) waarschijnlijk wel gebruiken voor extra schijven. Moet er wel zelf een bracket of iets gemaakt/geprint worden.

Compact en moeilijkere montage is iets wat bij elkaar hoort een beetje; zie het als een uitdaging ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Harrie op 14-10-2017 16:18 ]

• unezra

unezra

Jboy1991 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 15:49:
[...]

ik heb nogal negatieve ervaringen gehad met kant en klare systemen. Dit omdat ze vrijwel niet uit te breiden zijn (had in het verleden een synology). Vandaar mn voorkeur voor zelf bouw
Zo'n Microserver kun je ook niet of nauwelijks uitbreiden. Je koopt dat ding grofweg met de specs die je nodig hebt, zet 'm aan en laat 'm 5-10 jaar draaien. Daarna vervang je 'm. :)

Qua Microserver zijn dit je opties:
categorie: Servers

Let er op dat bij de Gen10 de CPU niet kunt vervangen. Bij de Gen8 kan het wel, maar beperkt.

Aan de andere kant, hoe groot is de kans dat je je server wil uitbreiden? Mijn ervaring is dat je dat eigenlijk niet of nauwelijks doet. Het is geen PC waar je eens in de zoveel jaar aan wilt upgraden en hardware bij wilt plaatsen of vervangen.

Wil je meer CPU power en geheugen, kun je hier eens naar kijken:
pricewatch: Supermicro SuperServer SYS-E300-8D
pricewatch: Supermicro SuperServer E200-8D

Nadeel: Nauwelijks ruimte voor disks. :)

[ Voor 15% gewijzigd door unezra op 14-10-2017 16:19 ]

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
Als je geen videokaart hebt is de Node 202 niet zo interessant. Je kan die ruimte voor de videokaart namelijk niet ergens anders voor gebruiken.

Een vrij basic kast waar je naar zou kunnen kijken is de pricewatch: Cooler Master Elite 110. Dan kan je ook je huidige voeding gewoon blijven gebruiken. Let wel op dat de hoogte voor de cpu cooler beperkt is, maar daar zijn goede oplossingen voor, zoals de pricewatch: Cryorig C7 of pricewatch: Noctua NH-L9i
Je hebt dan een dergelijk moederbord nodig: categorie: Moederborden

[ Voor 25% gewijzigd door Jesse op 16-10-2017 10:44 ]

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:52
om de oorspronkelijke vraag te beantwoorden: de nadelen zijn:
- maar 2 geheugenslots
- maar éen pcie slot
- minder bays voor harde schijven
- minder casefan plaatsen
- duurdere moederborden
- minder ruimte om kabels weg te werken

Maar voor jouw systeem voorzie ik geen problemen

Als het puur om de ruimte gaat moet je ook nog ff bedenken waar je de server gaat plaatsen, want op sommige plaatsen (onder een bureau) wil je juist een lage diepe kast (schoenendoos) terwijl op andere plaatsen (in een (boeken)kast) een minder diepe kast die iets hoger of breder is veel beter past.

Maar waarom leg je je server niet gewoon plat op de grond (achter de poot van je bureau) en zet je je pc en subwoofer er bovenop?

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
Rrob schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:24:
*knip*

Maar waarom leg je je server niet gewoon plat op de grond (achter de poot van je bureau) en zet je je pc en subwoofer er bovenop?
Ik zou een sub niet bovenop een apparaat met ouderwetse harde schijven of fans zetten ivm de levensduur daarvan. Sterker nog, ik zou een sub sowieso op de grond zetten ivm het geluid.

[ Voor 12% gewijzigd door Jesse op 17-10-2017 12:25 ]

Pagina: 1