Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw geheugen niet compatibel (ASUS P6T + Corsair XMS3)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MaximVe
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:16
Info

Bestaand geheugen (CMX6GX3M3A1333C9): Corsair XMS3 3x2gb 1333mhz 9-9-924 1.5v ver2.3

Nieuw geheugen (TW3X4G1333C9A): Corsair XMS3 2x2gb 1333mhz 9-9-924 1.5v ver3.13

Moederbord: Asus p6t

Probleem (testsituatie):

1. Met 1x2gb van de oude RAM start de pc op.

2. Met 1x2gb van de nieuwe RAM start de pc niet op.

3. Als ik de nieuwe en oude RAM combineer, dan kan ik via CPU Z/ RAMMon wel de nieuwe sticks detecteren (BIOS en windows detecteert ze niet)

RAMMon output:

Ik dacht omdat de types identiek zijn, dat deze wel compatibel zouden zijn.

In onderstaande foto zie je in slot 1 de oude ram en in slot 2 de nieuwe ram. De rode lijn duidt de verschillen aan. Ik had iets gelezen over een verschillende IC density, maar hier ken ik jammergenoeg niet over.

Wat zou het probleem kunnen zijn?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NxANirT.png

Beste antwoord (via MaximVe op 15-10-2017 14:09)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 16:27

Nemesizz

Untouchable

Informatie over de opbouw van een module (zowal ranks, als density) zijn bij de meeste geheugen fabrikanten helaas erg vaag en/of moeilijk te achterhalen.

Het is wel logisch dat een lagere rank module, een grotere density moet hebben om aan het zelfde aantal MB's (of GB's) te komen op 1 latje geheugen, dan eentje met meer ranks.

Heb zelf wel eens gehad (praat je wel over DDR1 tijdperk qua geheugen), dat je soms had dat maar de helft van het geheugen bruikbaar was (512MB op een 1GB module) ook omdat de geheugencontroller niet overweg kon met de density van de modules.

Asus borden uit die periode (core 2 duo/quad , eerste gen Core i) waren toch al vaak picky met welk geheugen wel of niet wilde werken.

Alle reacties

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-11 21:59
Lees de handleiding nog eens? Pagina 2-11, "The system will not boot if only one ...."
Naar Windows starten als je nieuw geheugen hebt ? Waarom niet memtest86+?

[ Voor 30% gewijzigd door biomass op 14-10-2017 12:58 . Reden: memtest ]

• MaximVe
Ja ik nam de 1x2gb als voorbeeldsituatie. Ook met 2x2GB, start de pc met de oude sticks wel op, maar niet met de nieuwe. Toch worden de sticks gedetecteerd door RAMMon, dus lijkt me niet dat deze defect zijn dan?

Ik zal eens kijken naar memtest.

• MaximVe
Memtest detecteert het RAM niet dus kan niet gecontroleerd worden.

Iemand nog een andere verklaring waarom de nieuwe sticks niet werken ondanks ze correct uitgelezen kunnen worden?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Ze kunnen DOA zijn. Dat is te bevestigen door ze in andere moederborden te testen van een ander platform.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• MaximVe
nelizmastr schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 20:47:
Ze kunnen DOA zijn. Dat is te bevestigen door ze in andere moederborden te testen van een ander platform.
Het zou dus kunnen dat ze DOA zijn, maar toch detecteerbaar door programma als CPU Z of RAMMon?

• swagerinno
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-03-2023
heb je het CMOS al gecleared?

• MaximVe
Ik heb de CMOS gecleared. (Alle BIOS settings waren gereset dus ik vermoed dat de CMOS reset dan succesvol was?)

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Ik denk dat je tegen het probleem aanloopt met single rank en dual rank (niet te verwarren met single of dual channel, dat is iets compleet anders).

Wat ik zo kan vinden zijn de meeste moederborden niet echt happig als je verschillende rank modules combineert (sommige werken wel, meeste willen dat niet). Ook zit er een limiet aan hoeveel ranks je geheugencontroller aankan (al zul je daar met single en dual rank niet snel tegen aanlopen, quad rank wel).

Een van de dingen die soms (grote nadruk op 'soms') werkt, is door bepaalde rank modules in bepaalde channels stoppen. Simpel gezegd, de ene module soort (single rank bijvoorbeeld) in (ik kijk even naar een afbeelding van de P6T) de zwarte geheugensloten, en de ander (de dual rank) in de oranje sloten (of net andersom).

• MaximVe
Nemesizz schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 12:46:
Ik denk dat je tegen het probleem aanloopt met single rank en dual rank (niet te verwarren met single of dual channel, dat is iets compleet anders).

Wat ik zo kan vinden zijn de meeste moederborden niet echt happig als je verschillende rank modules combineert (sommige werken wel, meeste willen dat niet). Ook zit er een limiet aan hoeveel ranks je geheugencontroller aankan (al zul je daar met single en dual rank niet snel tegen aanlopen, quad rank wel).

Een van de dingen die soms (grote nadruk op 'soms') werkt, is door bepaalde rank modules in bepaalde channels stoppen. Simpel gezegd, de ene module soort (single rank bijvoorbeeld) in (ik kijk even naar een afbeelding van de P6T) de zwarte geheugensloten, en de ander (de dual rank) in de oranje sloten (of net andersom).
Zoiets had ik inderdaad ook al teruggevonden! Maar als ik enkel de nieuwe ram (single rank) gebruik, start hii ook niet op.

Ik heb daarnaast nog iets gevonden van low vs high density ram. Blijkbaar kunnen niet alle MoBos om met high density ram om?
Op de website van Corsair vind ik geen expliciete vermelding van density info maar op verschillende fora wel.

Acties:
  • Beste antwoord

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Informatie over de opbouw van een module (zowal ranks, als density) zijn bij de meeste geheugen fabrikanten helaas erg vaag en/of moeilijk te achterhalen.

Het is wel logisch dat een lagere rank module, een grotere density moet hebben om aan het zelfde aantal MB's (of GB's) te komen op 1 latje geheugen, dan eentje met meer ranks.

Heb zelf wel eens gehad (praat je wel over DDR1 tijdperk qua geheugen), dat je soms had dat maar de helft van het geheugen bruikbaar was (512MB op een 1GB module) ook omdat de geheugencontroller niet overweg kon met de density van de modules.

Asus borden uit die periode (core 2 duo/quad , eerste gen Core i) waren toch al vaak picky met welk geheugen wel of niet wilde werken.
Pagina: 1