Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:41

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Binnenkort ga ik verhuizen en moet er internet (+ tv) op het nieuwe adres komen. Tot nu toe heb ik kabel (Ziggo) gebruikt, omdat dit goede snelheden en weinig problemen gaf. De prijzen bij Ziggo zijn echter wel erg hoog, zeker met de verhogingen van de afgelopen jaren. Daarom wil ik ook DSL in de vergelijking meenemen.

Op het nieuwe adres is kabel en DSL (helaas geen glas). Fourstack en TELE2 geven het volgende aan:
Afbeeldingslocatie: https://cl.ly/0c2T2L0z1907/2017-10-14%20at%2011.54.png
Afbeeldingslocatie: https://cl.ly/1A2u0u0n1V0M/2017-10-14%20at%2011.42.png
Nu heb ik al een aantal providers vergeleken en zie ik dat de ‘budgetproviders’ Online.nl en Fiber verbindingen tot 100Mbps/30Mbps leveren voor een scherpe prijs. Online.nl geeft aan dat ze een snelheid van 100Mbps down verwachten op mijn adres, Fiber 90Mbps. Beide zeggen helaas niets over de snelheid up. Andere providers, zoals Telfort, bieden geen 30Mbps maar maximaal 10Mbps up aan.

Liefst zou ik DSL eerst uitproberen om te kijken hoe de snelheid daar is. Als dat tegenvalt, kan ik alsnog voor kabel kiezen. Mijn vriendin zit bij Telfort, dus we zouden dat abonnement kunnen verhuizen om het zo daar te proberen (zonder een nieuw jaarabonnement aan te gaan). Qua snelheid zou ik minimaal 65Mbps down en 10Mbps up willen halen met DSL, anders betaal ik liever wat meer voor kabel (met een betere snelheid).

Nu had ik nog een aantal vragen:
  1. Valt er iets over de afstand tot de centrale te zeggen (3,86km)? Ik begreep (vooral uit oudere posts) dat dit toch wel een flinke afstand is die wat met je snelheid doet. Maar waarom verwachten Online.nl en Fiber dan wel 100Mbps/90Mbps te kunnen leveren?
  2. Valt er iets over de te verwachten uploadsnelheid te zeggen?
  3. Waarom bieden Online.nl en Fiber tot 30Mbps up aan, en de anderen maar 10Mbps? Ik las op internet dat er in feite geen verschil tussen zit, en dat de anderen wat voorzichtiger in hun schatting zijn (maar ook 30Mbps kunnen halen). Klopt dat? En geldt dat ook voor Youfone, die maar 8Mbps up aanbiedt?
  4. Als ik de verbinding met Telfort zou ‘testen’, kan ik er dan vanuit gaan dat die snelheid redelijk overeenkomt met de snelheid bij andere providers (bijvoorbeeld Online.nl of Fiber)? Allemaal gebruiken ze geen pair bonding, dus de techniek lijkt me hetzelfde?
Andere tips of dingen om op te letten zijn natuurlijk ook welkom :)

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Beste antwoord (via Ulster Seedling op 17-05-2018 13:15)

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-10 13:06
In het kort:

1: de verbinding loopt via een straatkast die veel dichterbij staat en waardoor er dus ver meer snelheid mee te halen is dan de centrale op 3km afstand.

2: Upload zal ook 30Mbit zijn. Alle providers maken gebruik van dezelfde profielen, dus een 100/30 profiel.

3. Er zijn ook verbindingen vanuit de centrale waar maar maximaal 10Mbit up te halen is, vandaar dat ze niet allemaal te koop lopen met 30Mbit up.

4: zie 2. Providers gebruiken zoveel mogelijk dezelfde profielen en knijpen in het netwerk af. Een 100/30 verbinding knijpen ze niet af, maar betaal je voor bijvoorbeeld 50Mb, dan krijg je 50/30.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 13:53
Ik zou je aanraden om een kijkje te nemen in "het grote xDSL-topic" hier op Tweakers.net.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
In het kort:

1: de verbinding loopt via een straatkast die veel dichterbij staat en waardoor er dus ver meer snelheid mee te halen is dan de centrale op 3km afstand.

2: Upload zal ook 30Mbit zijn. Alle providers maken gebruik van dezelfde profielen, dus een 100/30 profiel.

3. Er zijn ook verbindingen vanuit de centrale waar maar maximaal 10Mbit up te halen is, vandaar dat ze niet allemaal te koop lopen met 30Mbit up.

4: zie 2. Providers gebruiken zoveel mogelijk dezelfde profielen en knijpen in het netwerk af. Een 100/30 verbinding knijpen ze niet af, maar betaal je voor bijvoorbeeld 50Mb, dan krijg je 50/30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:34
Bij jouw adres liggen -zoals Fourstack al aangeeft- 2 aders die ieder 100Mbps kunnen leveren. KPN en Xs4all zijn de enige providers die pairbonding kunnen (willen) leveren. De rest van de providers leveren allemaal over hetzelfde enkele lijntje. Je kunt bij iedere provider dus dezelfde (maximale) snelheid verwachten, zo’n 100 Mbps down en 30 Mbps up. Upload wordt niet actief geknepen, daarom adverteren sommige providers al met die ~ 30 Mbps up. Telfort adverteert hier niet actief mee, maar levert gewoon dezelfde snelheid als de rest. Misschien maakt dat jouw afweging wat makkelijker. Succes met de verhuizing!

[ Voor 3% gewijzigd door OosterF op 14-10-2017 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Bedankt iedereen! Ik had al in het grote xDSL-topic gelezen, maar wilde deze dingen toch even dubbelchecken om geen verkeerde keuze te maken.

Zo te horen zou DSL best goed kunnen werken. Ik ga met Telfort testen en zal op basis daarvan besluiten tussen DSL en kabel :)

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Online links laten liggen....
https://www.google.nl/sea...s=vwh&q=Online.nl+reviews
Heb zelf al jaren Telfort, budget provider van KPN...
Ook de budget providers zijn niet zo goedkoop meer als eerst....
Tov 2014 scheelt het 5 euro... bijna 25% hoger....
1-6-'17 26 euro
1-6-'16 24 euro
1-6-'15 23 euro
1-6-'14 23 euro
1-6-'14 21 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeComponeur
  • Laatst online: 07-10 19:20

DeComponeur

♫ KLNKRWG

Ulster Seedling schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 13:36:
Bedankt iedereen! Ik had al in het grote xDSL-topic gelezen, maar wilde deze dingen toch even dubbelchecken om geen verkeerde keuze te maken.

Zo te horen zou DSL best goed kunnen werken. Ik ga met Telfort testen en zal op basis daarvan besluiten tussen DSL en kabel :)
Jammer dat je nog geen glas hebt, kijk vooral ook hoe lang je vast zit aan de provider

BE AT THE BEAT DeComponeur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
route99 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 13:37:
Online links laten liggen....
https://www.google.nl/sea...s=vwh&q=Online.nl+reviews
Heb zelf al jaren Telfort, budget provider van KPN...
Ook de budget providers zijn niet zo goedkoop meer als eerst....
Tov 2014 scheelt het 5 euro... bijna 25% hoger....
1-6-'17 26 euro
1-6-'16 24 euro
1-6-'15 23 euro
1-6-'14 23 euro
1-6-'14 21 euro
Oef, Online.nl ziet er niet goed uit nee… Nog maar even overwegen of dat prijsverschil zoveel potentiële ellende waard is ;) Maar de andere (budget)providers zijn helaas niet veel goedkoper dan Ziggo meer.
DeComponeur schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 15:32:
[...]

Jammer dat je nog geen glas hebt, kijk vooral ook hoe lang je vast zit aan de provider
Glasvezel is er niet en staat ook nog niet op de planning helaas (volgens de check op eindelijkglasvezel.nl), dus ik ben bang dat ik nog wel veilig 1 of 2 jaar een ander contract kan nemen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeComponeur
  • Laatst online: 07-10 19:20

DeComponeur

♫ KLNKRWG

[b][message=52892667,noline]
Glasvezel is er niet en staat ook nog niet op de planning helaas (volgens de check op eindelijkglasvezel.nl), dus ik ben bang dat ik nog wel veilig 1 of 2 jaar een ander contract kan nemen :'(
Misschien zelf een projectje opzetten ;)
Er zijn inmiddels heel veel glasvezelinitiatieven die zelf de schep ter hand nemen...

BE AT THE BEAT DeComponeur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Bij Ziggo betaal je wel altijd de TV erbij... anders krijg je geen internet...
Je betaalt dan ca 43 euro en krijgt 40/4 internet.
https://www.ziggo.nl/internet/vergelijken/
https://www.consumentenbond.nl/alles-in-1/kpn-vs-ziggo#no2
Kijk je TV via telfort.... kost je dat inmiddels ook 42.50 euro.
Wel: een aanbieding bij Telfort duurt 6 maanden lagere kosten, bij Ziggo maar 3 maanden...
Vaker switchen kan dus lonen om gemiddeld goedkoper uit te zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
De snelheid ligt bij Telfort in het geval van TS ook veel hoger. 100/30 ipv die magere 40/4 (al is dat ook snel zat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:29
Met bonding ontvang je bij de KPN 100/60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Wat rekent KPN na de kortingsactie hiervoor per maand ?

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 14-10-2017 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Dacht iets van 44 euro per maand voor 100Mbit (alleen internet)

[ Voor 16% gewijzigd door krakendmodem op 14-10-2017 20:40 ]

Pagina: 1