Binnenkort ga ik verhuizen en moet er internet (+ tv) op het nieuwe adres komen. Tot nu toe heb ik kabel (Ziggo) gebruikt, omdat dit goede snelheden en weinig problemen gaf. De prijzen bij Ziggo zijn echter wel erg hoog, zeker met de verhogingen van de afgelopen jaren. Daarom wil ik ook DSL in de vergelijking meenemen.
Op het nieuwe adres is kabel en DSL (helaas geen glas). Fourstack en TELE2 geven het volgende aan:

Nu heb ik al een aantal providers vergeleken en zie ik dat de ‘budgetproviders’ Online.nl en Fiber verbindingen tot 100Mbps/30Mbps leveren voor een scherpe prijs. Online.nl geeft aan dat ze een snelheid van 100Mbps down verwachten op mijn adres, Fiber 90Mbps. Beide zeggen helaas niets over de snelheid up. Andere providers, zoals Telfort, bieden geen 30Mbps maar maximaal 10Mbps up aan.
Liefst zou ik DSL eerst uitproberen om te kijken hoe de snelheid daar is. Als dat tegenvalt, kan ik alsnog voor kabel kiezen. Mijn vriendin zit bij Telfort, dus we zouden dat abonnement kunnen verhuizen om het zo daar te proberen (zonder een nieuw jaarabonnement aan te gaan). Qua snelheid zou ik minimaal 65Mbps down en 10Mbps up willen halen met DSL, anders betaal ik liever wat meer voor kabel (met een betere snelheid).
Nu had ik nog een aantal vragen:
Op het nieuwe adres is kabel en DSL (helaas geen glas). Fourstack en TELE2 geven het volgende aan:

Nu heb ik al een aantal providers vergeleken en zie ik dat de ‘budgetproviders’ Online.nl en Fiber verbindingen tot 100Mbps/30Mbps leveren voor een scherpe prijs. Online.nl geeft aan dat ze een snelheid van 100Mbps down verwachten op mijn adres, Fiber 90Mbps. Beide zeggen helaas niets over de snelheid up. Andere providers, zoals Telfort, bieden geen 30Mbps maar maximaal 10Mbps up aan.
Liefst zou ik DSL eerst uitproberen om te kijken hoe de snelheid daar is. Als dat tegenvalt, kan ik alsnog voor kabel kiezen. Mijn vriendin zit bij Telfort, dus we zouden dat abonnement kunnen verhuizen om het zo daar te proberen (zonder een nieuw jaarabonnement aan te gaan). Qua snelheid zou ik minimaal 65Mbps down en 10Mbps up willen halen met DSL, anders betaal ik liever wat meer voor kabel (met een betere snelheid).
Nu had ik nog een aantal vragen:
- Valt er iets over de afstand tot de centrale te zeggen (3,86km)? Ik begreep (vooral uit oudere posts) dat dit toch wel een flinke afstand is die wat met je snelheid doet. Maar waarom verwachten Online.nl en Fiber dan wel 100Mbps/90Mbps te kunnen leveren?
- Valt er iets over de te verwachten uploadsnelheid te zeggen?
- Waarom bieden Online.nl en Fiber tot 30Mbps up aan, en de anderen maar 10Mbps? Ik las op internet dat er in feite geen verschil tussen zit, en dat de anderen wat voorzichtiger in hun schatting zijn (maar ook 30Mbps kunnen halen). Klopt dat? En geldt dat ook voor Youfone, die maar 8Mbps up aanbiedt?
- Als ik de verbinding met Telfort zou ‘testen’, kan ik er dan vanuit gaan dat die snelheid redelijk overeenkomt met de snelheid bij andere providers (bijvoorbeeld Online.nl of Fiber)? Allemaal gebruiken ze geen pair bonding, dus de techniek lijkt me hetzelfde?
“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.