Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Graag jullie advies!

Vanochtend bleek dat mijn NAD 319 - 125W - het begeven heeft.
Dit is idd een oudje maar deed het altijd prima,
Ik heb er super-speakers (JM-Lab Daline 6.1) aan hangen - gewoon 3weg-stereo.
Maar mega-geluid, vind ik, met strakke bas - de lampen aan het plafond komen in beweging ;-)

Maar ... wat nu? Ik hoef niet naar 5.1 of 7.1 audio; ik heb deze 2 speakers, geen losse baskast,
wil ik ook niet.

Wat hangt er aan:
- een LG 49inch TV - ik gebruik daarvoor de koptelefoonuitgang van de TV omdat de NAD
geen HDMI-in of digital-in heeft
- een bluetooth-kastje zodat ik Spotify etc, kan 'streamen' van mijn telefoon naar de versterker

De nieuwe (zware!) versterker zou dus HDMI-in moeten hebben en/of digital-in - als deze ook
bluetooth heeft - gaaf!

Ik heb al even rondgezocht op internet - wil ik alles qua koppelingen dan kom ik in 5.1 / 7.1
versterkers terecht en dat wil ik dus niet want daarmee krijg ik de bas in de speakers niet aangestuurd.

Ben benieuwd, dank alvast!!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

kraats

Ik rol

Met nagenoeg alle 5.1 en 7.1 versterkers kun je ook gewoon 2.0 draaien. Aansturing van je speakers is dus geen probleem. Het is alleen een beetje 'zonde' van de extra opties op de versterker. Maar ik denk dat je geen 2.0 versterkers gaat vinden met de wensen die je hebt.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank je!
Maar ... ik heb ooit een 5.1 gehad - met een bluray-speler erin. Veel te laag vermogen maar de bas
werkte niet, wel midden en hoog. Daarom had ik daar een baskast aan gehangen.

Blijkbaar toen verkeerde keuze gemaakt - hoe weet ik nu of een nieuwe 5.1 / 7.1 versterker toch goed
mijn speakers kan aansturen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:50
Er bestaan wel een paar 2.0 of 2.1 versterkers met HDMI in. Filter de pricewatch maar op video in: HDMI en aantal kanalen op 2.0 en 2.1.
Ik weet niet of deze link gaat werken:
categorie: Versterkers en receivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baviaan
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

Of koop een Cambridge DacMagic 100 of iets dergelijks en sluit die op de optische poort van je tv aan. De DAC hang je aan je stereoversterker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Een hoop tekst in de TS, maar ik mis toch wel de nodige informatie. Vooral wat er zelf al is gevonden en wat het budget is. Het eerste is nodig om het topic te maken zoals dat op GoT wordt verwacht, het tweede is vooral handig omdat er gezocht wordt naar iets wat niet veel voorkomt: stereo met HDMI. Die zijn er wel maar dan zit je bij een gewone Onkyo van een paar honderd euro of je komt bij een Classé of Arcam van meerdere duizenden euro's. Gulden middenweg is misschien mogelijk met een NAD met een losse HDMI-module. Er was nog een merk met HDMI in hun stereoreceiver,, maar die is me even ontschoten.

Staar je overigens niet te blind op "zwaar". Zo speciaal zijn die speakers niet met een gevoeligheid van 89 dB en een nominale impedantie van 8 Ohm en een minimum van 4 Ohm. Het idee dat een receiver / versterker "zwaar" moet zijn zit vooral tussen de horen.

Edit:
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het niet met de heren boven mij eens ben. Met een surround receiver haal je voor minder of gelijk geld meer in huis.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 14-10-2017 12:34 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Je hebt inderdaad erg mooie speakers :)

Ik zou ook gaan voor een AV receiver vanwege de mogelijkheden en de prijs.
Zoiets dus:
categorie: Versterkers en receivers

En budget?

De Denon AVR-X1300W wordt door veel Tweakers gebruikt al sik me niet vergis.

[ Voor 20% gewijzigd door Daniel36 op 14-10-2017 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Budget is idd wel van belang. Persoonlijk zou ik naar een 2dehands DAC en eindversterker kijken ipv een instap receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goede vragen - en de informatie ervoor had ik kunnen toevoegen om de vragen te voorkomen ;-)
Maar goed: je staat daar ineens met een kapotte versterker en dan denk je - wat nu?

Ik (we - familie ;-) zijn blij met de speakers - we zijn allemaal gek op muziek.
Natuurlijk zal surround nog beter klinken maar hebben we gewoon niet nodig.
Daarom de 'zoektocht' - ik ben zelfs nog aan het kijken of ik de kapotte versterker kan maken
(maar dat is een ander onderwerp) . het gaat niet om het geld - maar er wordt al zoveel weggegooid
en de vesterker was prima - om die nu bij het grof vuil te zetten terwijl het misschien iets simpels is - zoiets.

Maar ik weet nu waar ik op moet letten - dank voor jullie reacties, zeer gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, toch nog een vraag over dit alles:: 2.0 vs.2.1 - bij een 2.1 kan een subwofer - maar moet dat ook? Kortom: kan een 2,1 ook als 2,0 fungeren? Ik wil helemaal geen extra subwoofer maar straks kom ik een
versterker tegen met al mijn wensen maar is dan 2.1 - kan dat dan?
Double-check ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De Denon AVR-X1300W wordt door veel Tweakers gebruikt al sik me niet vergis.
Maar .. dit is een 5.1/7.1 ?? Kan ik daar dabn idd gewoon 2 3weg-speakers op aansluiten?
Ik bedoel: ik had al eens een 5.1 met bluray erin en de bas op de 3weg-speakers werkte
vervolgens niet ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:41
Dat is dan waarschijnlijk een alles in 1 geweest. Die gaat er inderdaad vanuit dat je alles wat erbij zit aangesloten hebt.
Ik kan met mijn Sony STR 1040 prima 5.1 aansturen ondanks dat het een 7.1 is. Ook stereo is geen probleem, dan hoor je alleen de 2 front speakers. Elke beetje fatsoenlijke versterker zal dit kunnen.

Persoonlijk zou ik zeggen, haal nog een sub, een frontspeaker en 2 back erbij. Heb je ook fijn surround geluid bij films/series en muziek speel je dan alleen over je 2 geliefde boxen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:35
Verwijderd schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 12:10:
[...]

Maar .. dit is een 5.1/7.1 ?? Kan ik daar dabn idd gewoon 2 3weg-speakers op aansluiten?
Ik bedoel: ik had al eens een 5.1 met bluray erin en de bas op de 3weg-speakers werkte
vervolgens niet ...
Heb je op die versterker wel de speakers goed ingesteld? De meeste hebben een speaker setting waarin je kunt aangeven dat je een full range speaker gebruikt. I.p.v. full range kan het ook worden genoemd als bv. grote speakers.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb -heel- wat zitten spelen met de instellingen van de toen (inderdaad) alles-in-1-set - maar de
instellingen waren vrij beperkt ...
Ok - ik weet wat te doen. Dank allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd Tip: met een beetje receiver kan je ook bi-ampen met een stereo opstelling. Ik hoor het verschil, andere soms weer niet. Surround is helemaal niet nodig zoals je wil, kan wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2017 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

arbraxas schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 12:15:
Dat is dan waarschijnlijk een alles in 1 geweest. Die gaat er inderdaad vanuit dat je alles wat erbij zit aangesloten hebt.
Ik kan met mijn Sony STR 1040 prima 5.1 aansturen ondanks dat het een 7.1 is. Ook stereo is geen probleem, dan hoor je alleen de 2 front speakers. Elke beetje fatsoenlijke versterker zal dit kunnen.

Persoonlijk zou ik zeggen, haal nog een sub, een frontspeaker en 2 back erbij. Heb je ook fijn surround geluid bij films/series en muziek speel je dan alleen over je 2 geliefde boxen.
Dit en dat kan (eerst) ook nog zonder een sub d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

@Verwijderd graag een vorige post wijzigen in plaats van tot drie keer toe achter elkaar te posten en daarmee het topic onnodig te kicken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 11:24

pmeter

Poes!

Heb je al naar de NAD C368 gekeken?
- 2x 80 Watt
- Bluetooth
- 2x optische ingang
- uitbreidbaar met Bluesound (MDC-module)
- uitbreidbaar met hdmi ingang (MDC-module)

[ Voor 38% gewijzigd door pmeter op 17-10-2017 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:31

sjaool

Every life should have 9 cats

Verwijderd schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 12:27:
ik heb -heel- wat zitten spelen met de instellingen van de toen (inderdaad) alles-in-1-set - maar de
instellingen waren vrij beperkt ...
Ok - ik weet wat te doen. Dank allen!
Hou er rekening mee dat een andere versterker ook voor een andere klank kan zorgen. Je bent nu gewend aan NAD maar een Sony bijvoorbeeld kan een heel andere klank hebben.

Reparatie is geen optie meer?

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Reparatie zal vast kunnen - maar is dat het waard??
En indien gerepareerd - hoe lang voordat er weer wat kapot gaat?

Over andere versterker/ander geluid: ik ben vandaag bij een 'echte' HIFI-winkel geweest.
Daar is me sterk afgeraden naar 7.1-systeem te gaan -als ik de rest toch niet nodig heb-.
Nu heb ik 'de rest niet nodig' - digital-in is voldoende en bluetooth is leuk (want ik heb al een
blutooth-kastje).

Uiteindelijk blijven kijken en vooral luisteren naar diverse 2.0 versterkers - steeds Op dezelfde
speakers als die ik (ongeveer) heb (qua grootte).

2 systemen vielen op:

Denon DRA100 - lekker klein - 100 Watt - met de opties die ik wil (optical in + blutooth)
naar geluisterd, gaat hard zat - klinkt mooi - maar bij nog harder zetten kwam collega kijken en
waarschuwde de man die mij de demo gaf 'pas op, niet harder, anders blaas je de tweeter op (eind-cap)?'

Zelfde speakers, nu NAD C388, 150W - VEEL mooier geluid, veel krachtiger, en er zou nu minder
kans zjin op opblazen tweeter/eind-cap want versterker kan dit allemaal wel aansturen.
Heeft ook bluetooth. Mooie kast, simpel - hou daar wel van.
Prijzen zijn hoog maar het verschil in geluid is echt enorm...

Tja - voorkeur is NAD (maar als ik ga luisteren naar versterker van 3000 gaat die denk ik de
voorkeur zijn ;-)

Aan de andere kant: gaat die kast weer 20 jaar mee dan is dat nog geen 80/jaar ...
voor-investeren heet dat

Gewoon nieuwsgierig:
- kul, dat advies geen 7.1 te nemen ??
- kul, dat gebabbel over 100W / 150W en opblazen tweeter / eind-cap ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 16:31:
Op dezelfde speakers als die ik (ongeveer) heb (qua grootte).
Dat heeft geen meerwaarde. De grootte van de speaker zegt niets over het rendement of weerstand van de speaker. Je kan daarop geen keuze maken. Maar goed, je moet een referentie hebben.
Denon DRA100 - lekker klein - 100 Watt -...
100 Watt? Volgens de specs 2 x 35 Watt op 8 Ohm en 2 x 70 Watt op 4 Ohm. En dat ook nog eens gemeten op 1 kHz en de 4 Ohm zelfs ook nog met 1% THD. Alleen maar goed, daarmee zie je meteen dat je met niet al te veel vermogen aanzienlijke volumes kan produceren.
Zelfde speakers, nu NAD C388, 150W - VEEL mooier geluid, veel krachtiger, ...
En dan zijn we nu bij het punt dat je twee reacties gaat krijgen. De één zal beamen dat de NAD veel beter klinkt. De andere groep gaat nu zeggen dat je niet dubbel blind hebt getest en daarom niet kan zeggen of het echt mooier is. Komende met argumenten dat receivers in hun werkbare gebied gelijk moeten klinken en als er verschillen zijn dit in de settings te vinden is. Ik ben zelf grotendeels van de laatste groep. En dan vooral voor het gelijk afstellen, dat is namelijk behoorlijk verneukeratief. Als de NAD wat harder stond (en nee, dat doe je niet op gehoor) dan zal deze meteen beter klinken. Harder is nu eenmaal snel beter volgens het menselijk oor en brein.
- kul, dat advies geen 7.1 te nemen ??
Mijns inziens ja. Al kan ik de keuze puur op gevoel wel begrijpen. Het is vooral wat je nodig hebt en kwijt wilt zijn. Er zijn mensen die (tien) duizenden euro's uitgeven aan accessoires omdat het dan beter voelt met de match in de set. Het is persoonlijk. Ik gok dat het gros op GoT zal zeggen dat je gewoon de surround receiver moet nemen, ga je naar een HT Forum zal het gros je naar een dedicated stereo exemplaar sturen.
kul, dat gebabbel over 100W / 150W en opblazen tweeter / eind-cap ??
Het verschil is dus groter aangezien de Denon geen 100 Watt doet. Het verschil tussen 100 en 150 Watt is overigens niet hoorbaar voor het menselijk oor. De stap van 1 naar 2 Watt is groter om het in perspectief te zetten.
Maar ja, je kan je speakers beschadigen door een te zwakke versterker. Echter ben je dan grenzen op aan het zoeken en valt het mijns inziens niet meer onder normaal gebruik. Dan heb je een verdubbeling van vermogen te pakken en daarmee 3 dB meer output. Ook een waarde die wij niet direct als harder opvangen.

Dat "normale gebruik" is overigens persoonlijk natuurlijk. Ik heb ooit de discussie over benodigd vermogen op een ander forum gevoerd en daar werd door een lid telkens weer gezegd dat hij echt de eindversterkers nodig had. Meneer bleek later op zo'n 120 dB te spelen... Tsja, dat verwachtte ik ook niet :p

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 17-10-2017 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FeaR schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 18:17:
[...]

Dat heeft geen meerwaarde. De grootte van de speaker zegt niets over het rendement of weerstand van de speaker. Je kan daarop geen keuze maken. Maar goed, je moet een referentie hebben.
klopt - ik wilde niet mijn speakers achter in de auto duwen en ze daar testen ;-)
Dat "normale gebruik" is overigens persoonlijk natuurlijk. Ik heb ooit de discussie over benodigd vermogen op een ander forum gevoerd en daar werd door een lid telkens weer gezegd dat hij echt de eindversterkers nodig had. Meneer bleek later op zo'n 120 dB te spelen... Tsja, dat verwachtte ik ook niet :p
Je heb hem ook doorverwezen naar 'Beter Horen' of 'Schoonenberg' ?? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 18:40:
[...]
Je heb hem ook doorverwezen naar 'Beter Horen' of 'Schoonenberg' ?? ;-)
De beste man is inderdaad slechthorend. Ik weet alleen niet of het luisteren op die volumes oorzaak of gevolg is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
* knip *

Vragen naar (betaalde) hulp buiten het forum om is niet de bedoeling. Check Het algemeen beleid #verbodenspam

[ Voor 83% gewijzigd door S1NN3D op 18-10-2017 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Mooi topic! En als ik in mijn glazen bol kijk dan denk ik dat de TS, meneer rrommel een nad gaat aanschaffen ;)
Maar waar ik nu zo benieuwd naar ben: de nad hupseflups zoals aangeraden kost zo'n duizend euro, is de ook geteste Denon ook uit dezelfde prijsklasse?
En tevens 2.0?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de glazenbol-bezitter heeft gelijk gekregen ;-)
In de HIFI-shop:
* de Denon was een stuk kleiner en 'lichter' qua vermogen
* de NAD was een stuk duurder (zo'n 700 euro verschil)
Er stonden een aantal lichtere en zwaardere versterkers naast elkaar - deze twee
vond ik het mooist klinken - totdat je de twee om-en-om hoort - werd het toch heel duidelijk de NAD ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 16:56:
de glazenbol-bezitter heeft gelijk gekregen ;-)
In de HIFI-shop:
* de Denon was een stuk kleiner en 'lichter' qua vermogen
* de NAD was een stuk duurder (zo'n 700 euro verschil)
Er stonden een aantal lichtere en zwaardere versterkers naast elkaar - deze twee
vond ik het mooist klinken - totdat je de twee om-en-om hoort - werd het toch heel duidelijk de NAD ...
hahaha, nou, veel luisterplezier ermee dan d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-09 16:12
Welke NAD heb je te pakken gehad? De C338 zou al voldoende moeten zijn. Toevallig ook naar de Cambridge CXA60 gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invincible30
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-11-2024

invincible30

Psn: pelter29

Ik maak nog steeds met veel plezier gebruik vd nad 319. Al bijna 20 jaar.
Dus ik snap je keuze voor nad ook wel :)

Veel plezier met je nieuwe versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is de C388 geworden - die stond daar en ik was gelijk 'verliefd'. Hoop geld maar kan altijd meer -
doe ik er weer 20 jaar mee dan valt het per jaar wel weer me.
Zoals eerder gezegd 'voor-investeren'.
De rente op geld is toch minimaal - straks mag je de bank nog gaan betalen vor het bewaren van
jouw geld ... dan maar uitgeven ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Snuitebolletje schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 17:39:
Welke NAD heb je te pakken gehad? De C338 zou al voldoende moeten zijn. Toevallig ook naar de Cambridge CXA60 gekeken?
Nee - zal er niet gestaan hebben of was te licht - kan ik me niet herinneren. Zoveel gezien/gehoord ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
invincible30 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 21:29:
Ik maak nog steeds met veel plezier gebruik vd nad 319. Al bijna 20 jaar.
Dus ik snap je keuze voor nad ook wel :)

Veel plezier met je nieuwe versterker!
Dank - was erg blij met die NAD 319 - maar om nou een apparaat van 20 jaar oud te laten repareren -
voor welk bedrag ook - ik had daar wat moeite mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• invincible30
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-11-2024

invincible30

Psn: pelter29

Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 12:22:
[...]

Dank - was erg blij met die NAD 319 - maar om nou een apparaat van 20 jaar oud te laten repareren -
voor welk bedrag ook - ik had daar wat moeite mee.
Begrijpelijk. Ik heb aantal jaren terug wat problemen gehad met de NAD.
Linker kanaal viel constant weg. Dat kon ik gelukkig zelf fixen.

Mooie versterker heb je gekocht. Wie weet doet deze ook weer 20 jaar dienst :)

[ Voor 6% gewijzigd door invincible30 op 22-10-2017 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

invincible30 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 15:49:
[...]

Begrijpelijk. Ik heb aantal jaren terug wat problemen gehad met de NAD.
Linker kanaal viel constant weg. Dat kon ik gelukkig zelf fixen.

Mooie versterker heb je gekocht. Wie weet doet deze ook weer 20 jaar dienst :)
net ff naar de (advies)prijs gekeken, ik hoop het ook!
;)
Pagina: 1