Pi 3 met OwnCloud als Dropbox vervanger: doebaar en veilig?

Pagina: 1
Acties:

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:20

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
De titel zegt het eigenlijk al: ik heb een Pi3 waar ik eigenlijk weinig mee doe, die ik wil gaan gebruiken als vervanging/aanvulling op Dropbox. Ik ben eens rond gaan zoeken en kwam bij Owncloud terecht. Installatie en configuratie moet wel lukken, zijn genoeg tutorials beschikbaar. Ik ben van plan om er een 1.5TB externe HDD met eigen voeding aan te hangen voor de opslag.

Ik vraag me vooral af of dit een beetje zou werken, of dat ik na 10 minuten ermee te werken al haren uit mijn hoofd zit te trekken van traagheid. Omdat ik ook externe toegang wil, vroeg ik me af hoe ik dit op een veilige manier kan opzetten, zodat niet Jan en alleman op mijn netwerk kan gaan klooien. :+

Heeft iemand hier ervaring mee, en misschien tips en tricks om dit goed op te zetten?

[ Voor 7% gewijzigd door Esumontere op 14-10-2017 09:13 ]

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:22
Heb je al een tutorial gevonden en gevolgd? Waar loop je precies vast, waar kom je niet uit?

while (! ( succeed = try ()));

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:53
Over een Pi3 performance kan ik niets zeggen, geen ervaring mee.

Heb hier al een paar jaar OwnCloud (en tegenwoordig NextCloud) draaien, op een Intel i3-2100 (dus 7 a 8 jaar oud) en dat draait prima. Toegegeven, ik gebruik 'm vooral voor adresboek & kalender synchronisatie met m'n iPhone. Beveiliging: gewoon de standaard OwnCloud wachtwoord-aanpak. Vooralsnog nooit iets van misbruik/inbraak gemerkt, dus da's blijkbaar wel afdoende. :)

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:20

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
hans_lenze schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 09:14:
Heb je al een tutorial gevonden en gevolgd? Waar loop je precies vast, waar kom je niet uit?
Ik heb nog geen tutorial gevolgd, omdat ik dus wil uitvinden of het een beetje veilig kan. Ik zou het jammer vinden als ik er na een hoop tijd besteed te hebben, achter kom dat het niet op een goede veilige manier mogelijk is om externe toegang te regelen.

Natuurlijk heb ik al wel wat vooronderzoek gedaan en weet ik inmiddels dat het instellen van de Pi niet bijzonder moeilijk is. Mijn vraag is dus ook, zoals al in de OP staat, is het een werkbare optie en kan ik het veilig instellen?

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:22
Een dienst aanbieden aan het grote boze internet is altijd een risico. De volgende link geeft een beeld van het aantal gevonden lekken en bugs in Owncloud http://www.cvedetails.com...loud.html?vendor_id=11929 en https://www.cvedetails.co...dor_id-11929/Owncloud.htm

Is het veilig? Per definitie niet, want je gaat een service aanbieden op het internet.
Komt er iemand bij je bestanden? Misschien wel, en zeker weet je het nooit.

while (! ( succeed = try ()));

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Je pi3 heeft dacht langzame netwerk kaart, dus zeer langzaam.

Tav veiligheid, je moet je gaan beveiligen tegen de heel wereld, want je gaat een poort/software open zetten naar het internet.
Je kunt bijv met een uitgebreide router, landen blokkeren waar jij nooit komt, zodat daar niemand kan inloggen(en nog veel meer).
Zorg ervoor dat je met encryptie gaat werken, dus om in te loggen!, of met keys die jij alleen hebt, of via ubikey(elke login een andere login key).
Vaker inloggen, direct gaan blokkeren.
Google veel op veiligheid en hoe dit werkt, dan pas hardware gaan kopen.
Als je dit fout doet, dan staan al je bestanden zo op het internet.
Pagina: 1