Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuw compressie-algoritme op Youtube?

Pagina: 1
Acties:

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Sinds een weekje ofzo is me iets opgevallen op Youtube. In donkere delen van het beeld is de compressie opeens véél meer aanwezig (tot het storende toe). Vooral bij donkere video's, of in overgangen met een zwart beeld er tussen is er enorm goed zichtbaar.

Nu is de compressie op Youtube al niet je-van-het maar gezien de vele uren aan video die er elke minuut geüpload worden is dat ook niet zo gek. Dat neem je voor lief in de meeste gevallen stoort het niet eens zo. Een podcast en video-review hoef ik niet te zien met een absurd hoge bitrate. Maar nu is het gewoon zo erg dat het storend is.

Eerst dacht ik dat het aan een video lag maar het blijkt bij meerdere video's zichtbaar te zijn. Paar voorbeeldjes:
Stranger Things Season 2 trailer
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aAXuuKv.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3EY9py9.png
Hot Ones
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ITY2qHa.jpg
Star Wars The Last Jedi Trailer
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0ruHWox.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zIi4kOU.png

Het ligt in ieder geval niet aan mijn twee schermen omdat andere content er wel gewoon goed uit ziet, dus ik vroeg me af of er meer mensen zijn die het bovenstaande opgevallen is. Via wat zoekopdrachten op Google kan ik in ieder geval niet wat vinden. Dan kom je vooral uit op tutorials over hoe je het beste video's kunt exporteren voor op Youtube.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:56

defiant

Moderator General Chat
AWM is niet voor tech, dus: AWM->CSA

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-11 20:09

Compizfox

Bait for wenchmarks

YouTube is langzaam bezig over te stappen van H.264 naar WebM (VP9), maar dat is al veel langer aan de gang. Het zou kunnen dat ze wat aanpassingen hebben gedaan aan de parameters van de encoder natuurlijk.

Zelf is het me niet opgevallen trouwens.

En ja, videokwaliteit op YouTube is kut. Dit merk je vooral als je video's met veel detail en snelbewegende beelden (hoge entropie dus) op YouTube probeert te uploaden: dat gaat niet zonder aanzienlijke kwaliteitsverlies. Jammer, maar da's altijd al zo geweest.

[ Voor 34% gewijzigd door Compizfox op 14-10-2017 01:08 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Compizfox schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 01:06:
YouTube is langzaam bezig over te stappen van H.264 naar WebM (VP9), maar dat is al veel langer aan de gang. Het zou kunnen dat ze wat aanpassingen hebben gedaan aan de parameters van de encoder natuurlijk.

En ja, videokwaliteit op YouTube is kut. Dit merk je vooral als je video's met veel detail en snelbewegende beelden (hoge entropie dus) op YouTube probeert te uploaden: dat gaat niet zonder aanzienlijke kwaliteitsverlies. Jammer, maar da's altijd al zo geweest.
Ja, als er veel details zichtbaar zijn dan zie je merkbaar kwaliteitsverlies. Echter stoor ik me daar véél minder aan dan wat er nu voor ellende zichtbaar is. Nu zijn donkere gradients voor compressie sowieso een hel om goed te krijgen maar nu is de compressie wel héél agressief.

Kan overigens zijn dat ik me er aan stoor omdat ik zelf vrijwel elke dag met video werk :+ Het verschil tussen 24 en 25fps merk ik persoonlijk al goed, dus zaken als compressie vallen vaak ook goed op (vooral als het niet goed gedaan is).

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Compizfox schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 01:06:

Even buiten de merkbare kwaliteit bij donkere beelden, was VP9 ook niet dat er geen buffer meer nodig was? Verklaard tenminste wel dat regelmatig m'n video gewoon niet meer wil afspelen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
YouTube beeld is prima voor een klein scherm..zou ik ook echt niet anders gebruiken...begrijp ook niet goed waarom mensen YouTube content op een 65 inch TV willen afspelen, en geluid is eigenlijk best wel oke.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-11 20:09

Compizfox

Bait for wenchmarks

SinergyX schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 01:59:
[...]

Even buiten de merkbare kwaliteit bij donkere beelden, was VP9 ook niet dat er geen buffer meer nodig was? Verklaard tenminste wel dat regelmatig m'n video gewoon niet meer wil afspelen.
Zegt me niets, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat een bepaalde codec ervoor zorgt dat er geen buffer nodig is. Je hebt met streaming video zover ik weet altijd een buffer nodig om variaties in downloadsnelheid op te vangen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Verwijderd

Sinds dat YouTube nu VP9 voor hun video's gebruikt wordt de decoding via de processor gedaan. Merk dat 1080p video's vaak dropped frames hebben en laptop cpu behoorlijk warm wordt.

Is het nu zo dat alle video's (in Chrome) op een Kaby Lake processor door de GPU verwerkt wordt?

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-11 20:41
Waarom YouTube niet overstapt naar H.265 is me een raadsel. Gezien de kwaliteit / ruimte verhouding zou ze dat bakken met geld schelen.

H.265 is echt superieur aan H.264, dezelfde kwaliteit en de bestandsgrootte is gewoon maar 1/3 van H.264.
Alleen scrollen door een H.265 video gaat wat trager in VLC.

Mijn YouTube Channel

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Met 1/3 van de bestandsgrootte gaat de kwaliteit gewoon in de meeste gevallen enorm achteruit ten opzichte van H.264.

Veel apparatuur ondersteunt niet eens andere codecs, zoals de chromecast etc. Hou H.265 gewoon voor UHD, dat geeft ook geen compatibiliteitsproblemen.
Pagina: 1