Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 982707

Topicstarter
Hoi,

Helaas is mijn retinascherm van de mid-2014 Macbook Pro, 13 inch, gebroken. Daarnaast heb ik een nieuwe batterij nodig en heb ik soms wifi-verbindsproblemen. Ook lijkt mijn mac wat langzamer te worden, maar hij werkt verder prima.

Nu kost de reparatie 750 EUR als ik dit door een winkel laat doen. Zij geven 2 jaar garantie op de reparatie. Helaas kan ik de reparatie niet zelf doen en vindt ik het belangrijk dat het goed gebeurt. Echter vraag ik me af of het het geld waard is... Natuurlijk heb je nooit 100% zekerheid maar toch maakt het me onzeker zoveel geld uit te geven om er bijvoorbeeld na een halfjaar achter te komen dat er iets anders kapot is, of niet werkt. En het weer te moeten repareren of toch te verkopen.

Ik heb dus de opties:

- Repareren
- Verkopen (voor weinig geld waarschijnlijk) en een nieuwe (of refurbished) kopen (met wat geluk vindt ik hetzelfde model tweedehands in goede staat, maar dat geeft dan ook niet echt zekerheid)

Ook in opties voor een nieuwe laptop loop ik vast. Het was/is gewoon een heel fijne laptop en ik weet niet wat een goede vervanging kan zijn. Het liefste koop ik een laptop onder 1200 euro, maar als het echt veel beter is meer te betalen voor iets veel beters dan is dat ook een optie. 13-14 inch, niet te zwaar, lange batterijduur, goede schermresolutie en goed geluid, geen hard fan geluid. Daarnaast vindt ik het (natuurlijk) belangrijk dat de laptop lang mee gaat, duurzaam is (voor zover mogelijk...), en goed kan multitasken en snel is - en ook lang snel zal blijven. Een prettige trackpad en toetsenbord vindt ik heel belangrijk - en naja, kortom een prettig en goedwerkende laptop die ik overal mee naar toe kan nemen en die fijn schrijft en film, geluid en veel bestanden aankan. Gamen doe ik niet, maar zou ik best leuk vinden om soms te doen maar geeft niks als dat niet kan.

Opties zijn:

- Overstappen op een Windows laptop:

Dan denk ik aan de Asus ZenBook UX410UA-GV028T, met een i5-7200U +8GB RAM + 256 GB SSD voor EUR 899,-
of Asus ZenBook UX410UA-GV190T, met een i7-7500U + 8GB RAM + 128 GB SSD + 500 GB HDD voor
EUR 949,- (wat is het nadeel/voordeel van 500 GB HDD, tegenover 256 GB SSD?)
Een andere Asus Zenbook?

De Dell XPS 13 heb ik ook bekeken, en Lenovo Thinkpads/Ideapads lijken ook interessant.

Hier is eigenlijk vooral de vraag/mijn twijfel - ga ik deze laptops fijner vinden? Zijn ze net zo snel als mijn huidige laptop, met net zo een goede batterij, fijn werkend systeem zonder continue updates en meldingen? Van de Asus laptops weet ik als dat ik de trackpads niet heel heel fijn vindt, maar dat ik er wel aan kan wennen en dat het verder gewoon goede laptops zijn (die vaak wel een duidelijk fan geluid maken?)
Bij de Dell vindt ik de prijs toch wat hoog voor wat je krijgt nadat ik bijvoorbeeld iets las over een constant zoemgeluid bij het opladen?

Daarnaast heb ik mijn twijfels bij de garantie/klantenservice van de genoemde merken. Ben je je laptop heel lang kwijt als er iets aan de hand is? Moet je hem opsturen of kan je ook ergens een winkel binnenlopen?

Voordeel is dat reparaties over het algemeen goedkoper zijn, de laptops beter te upgraden zijn en dat ik voor mijn werk het best handig is als ik iets meer aan Windows gewend ben. + Dat overige adapters en andere non-apple producten beter samengaan met Windows. (Naast een macbook heb ik (nog) niks van Apple.

- Een refurbishede/tweedehandse macbook air of pro kopen. Opzich een goede optie denk ik! Al ben ik bang om iets te kopen wat toch niet goed blijkt te werken, of snel heel langzaam wordt.

- Een nieuwe macbook air of pro kopen... Voor mijn gevoel geeft dit het meeste zekerheid. Echter vindt ik het tegelijkertijd belachelijk hoe veel geld Apple ervoor vraagt. Ik weet dat het heel fijn werkt, maar vraag me wel af of het scherm van de Air niet te slecht is, en bij de Pro's... het gebrek aan Usb en een SD port, waar je dan weer voor moet betalen + de prijs opzich al. Daarnaast zijn ze niet te upgraden. Toch heb ik het er tegelijkertijd ook weer wel voor over als het gaat om kwaliteit, betrouwbaarheid, snelheid/manier van werken, trackpad, batterijduur, duurzaamheid (kwa materiaal en bouw - niet upgradebaarheid).

Tja...

Mijn vraag na dit lange verhaal is denk ik: Wat zou jij doen in mijn situatie? Wat is wat en hoeveel geld waard?

(Het perfecte, onrealistische, zou zijn: dat ik mijn macbook niet had laten vallen - dan zou ik zo de batterij laten vervangen OF dat ik geen laptop nodig had, dan zou ik voor een desktop gaan. Overigens kan ik ook nog de batterij van mijn mac laten vervangen en hem op een extern scherm aansluiten. Echter heb ik hier geen ideale ruimte voor en werk ik het liefste niet aan een bureau, maar.. ik zou het kunnen doen natuurlijk!)

Alvast bedankt voor jullie kijkwijze en misschien tips? Excuses voor het lange verhaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-07 12:52

VPI

En een extern scherm, mobiele gaat er dan natuurlijk vanaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, dat is of zou inderdaad een goede oplossing kunnen zijn. Toch heb ik inderdaad ook wel iets mobiels nodig, voor werk, reizen, en niet onbelangrijk: Een laptop is ook mijn TV, soort van, en films kijken in bed is een belangrijke functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick85
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-07 11:38
750 euro voor een reparatie van je Macbook zou ik niet snel doen. Heb je deze offerte gekregen van Apple of een APR? Zo niet, dan krijg je niet originele onderdelen in je Mac en de vraag is of je dat wil en hoe lang dat goed gaat.

Je moet denk ik even bij je zelf te rade gaan of dat je een Mac of een Windows machine wilt na een aantal jaar Mac gebruikt te hebben. Ja, de Macs zijn duurder in aanschaf maar gaan vaak wel langer mee. En ja, je mist USB en andere poorten maar USB-C is wel de toekomst. Een goede adapter van bijvoorbeeld Satechi kost wat maar dan heb je ook wat.

Een basis MB Pro heb je voor ongeveer 1600 euro incl adapter. Ik zou nog eventjes doorsparen en je huidige Macbook verkopen, na backup&herinstallatie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
zonder continue updates en meldingen?
en hier stopte ik met lezen, postte deze reply en drukte CTRL+W

Installeer anders even Windows XP. Die krijgt gegarandeerd geen updates meer.

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@rick85 Dankjewel voor je input! :)

@Tokkes Dat is je groot recht om met lezen te stoppen, en snap ik ook wel als je het zo leest.

Als je dit nog leest en antwoord wil geven graag! Natuurlijk snap ik dat updates nodig zijn, wat ik bedoelde te verwoorden is dat er bepaalde updates zijn die bijvoorbeeld starten bij het starten van de computer (Windows). Niet zo fijn als je snel iets moet doen (maar er zijn ergere dingen natuurlijk!). Daarnaast krijg ik gevoelsmatig meer meldingen op een Windows computer dan op een Apple en kun je zelf kiezen wanneer je een update wil doorvoeren bij Apple. Misschien zit ik er helemaal naast en is het verschil kleiner dan ik nu denk. Dan hoor ik dat graag! Ook ben ik benieuwd of je in Widows zelf een aanpassing kunt doen aan het moment van updates. Het is gewoon zo dat ik wat dit betreft een beetje (heel erg) onwetend ben, over Windows. Ik vindt het een vreemd gevoel als er iets wordt ge-update zonder dat je hier controle over hebt of/en weet wat het precies is. Ik snap dat updates er zijn voor de gebruiker en dat het dingen beter maakt (maar niet altijd?). Als je zelf een Windows computer/laptop hebt, hoe ervaar je die updates? Stoort het je? Doe je er iets aan? Maakt het niks uit? - Ik overweeg die optie serieus maar hoop toch vooraf te weten wat er dan anders is of waar ik aan moet wennen (en of ik dat wil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Anoniem: 982707 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 12:08:
@rick85 Dankjewel voor je input! :)

@Tokkes Dat is je groot recht om met lezen te stoppen, en snap ik ook wel als je het zo leest.

Als je dit nog leest en antwoord wil geven graag! Natuurlijk snap ik dat updates nodig zijn, wat ik bedoelde te verwoorden is dat er bepaalde updates zijn die bijvoorbeeld starten bij het starten van de computer (Windows). Niet zo fijn als je snel iets moet doen (maar er zijn ergere dingen natuurlijk!). Daarnaast krijg ik gevoelsmatig meer meldingen op een Windows computer dan op een Apple en kun je zelf kiezen wanneer je een update wil doorvoeren bij Apple. Misschien zit ik er helemaal naast en is het verschil kleiner dan ik nu denk. Dan hoor ik dat graag! Ook ben ik benieuwd of je in Widows zelf een aanpassing kunt doen aan het moment van updates. Het is gewoon zo dat ik wat dit betreft een beetje (heel erg) onwetend ben, over Windows. Ik vindt het een vreemd gevoel als er iets wordt ge-update zonder dat je hier controle over hebt of/en weet wat het precies is. Ik snap dat updates er zijn voor de gebruiker en dat het dingen beter maakt (maar niet altijd?). Als je zelf een Windows computer/laptop hebt, hoe ervaar je die updates? Stoort het je? Doe je er iets aan? Maakt het niks uit? - Ik overweeg die optie serieus maar hoop toch vooraf te weten wat er dan anders is of waar ik aan moet wennen (en of ik dat wil).
Sportief van je! Dus ik wil je gerust even verder informeren! Alvast even zeggen dat ik me realiseer dat het misschien een beetje hard was maar het is een beetje beroepsmisvorming...
Ik had het misschien inderdaad wat verkeerd geinterpreteerd. Zelf werk ik met beide Operating Systems op dagelijkse basis (en professioneel ook heel veel met verschillende Linux Distro's in productieomgevingen) dus ik denk wel dat ik uit ervaring kan zeggen dat het hele Windows Update gebeuren lang niet meer zo irritant is als pakweg 5-10 jaar geleden!

Sinds Windows 10 heeft Microsoft de opties "Active Hours" en "Restart Options" meegegeven.
screenshots van deze opties!

Daarbij geeft Windows je nu duidelijker en vaker de optie om oftewel een Shutdown/Restart uit te voeren zonder toepassing van updates, of net wel.

Als je dus snel even een reboot moet doen maar geen zin hebt om te wachten op de updates, kies je snel even de "gewone" restart. Of als je snel je laptop moet afsluiten omdat je hem vlug wil inpakken en ermee vertrekken, kies je voor de shutdown zonder updates.

Zelf laat ik mijn desktop bijna 24/7 aan staan. Kom ik 's anderendaags thuis van werk, heb ik meestal een volledig up-to-date Windows installatie, reeds klaar voor gebruik. De downloads en installatie en bijhorende reboots van de updates zijn allemaal uitgevoerd buitenom mijn "active hours". Zo krijg ik ook niet meer constant die meldingen van "je computer is geupdate en dient te worden herstart." met de keuze ofwel meteen restarten, of 10 minuten - 1 uur - 4 uur uitstellen.

Microsoft is onder Satya heel goed bezig, ook met de gebruikerservaring van hun Windows operating system.

Nu snap ik dat een laptop meestal niet 24/7 aan (kan) staan en waar ik met mijn desktop eigenlijk nooit wat merk van updates, je met een laptop dat wel zou doen. Maar je kan vrij goed bepalen of je nu wel of niet "tijd hebt" om een shutdown/restart met updates uit te voeren.

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marhalm
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-07 13:52
Een Macbook Air moet je niet nemen als je een retinascherm gewend bent. Ik heb zelf een MacBook pro 2010 en de resolutie van mijn scherm is vergelijkbaar met die van een air. Film en plaatjes zijn prima, maar tekst is korrelig. Mij maakt het niet heel veel uit want zoveel gebruik ik mijn laptop nu ook weer niet :)

Ik vind jouw situatie ook een moeilijke. Ik kijk zelf in dit soort gevallen wat een reparatie me zou opleveren en of dit me het waard is in vergelijking met andere opties. In dit geval: je hebt dus weer een werkende laptop voor 750 euro. Vergelijk dit met een nieuwe Apple (minstens 1500 waarschijnlijk) of een vergelijkbare Windows laptop (1000?). Dan lijkt een reparatie helemaal zo slecht nog niet, ondanks dat 750 een hoog bedrag is voor een reparatie waar ik ook tweemaal over zou nadenken.

Wat misschien nog opties zijn is een tweedehands Macbook uit 2015 kopen via V&A hier. Schijnt een goed model te zijn. Ik bedoel dan het laatste model zonder touchbar. Of misschien kijken of je het scherm ergens goedkoper kunt laten repareren? Er zijn volgens mij ook wel Tweakers die dit doen.

Daarnaast is het misschien het meest belangrijk dat je voor jezelf de keuze maakt met welk OS je wilt werken. Windows 10 is snel en stabiel en je kunt instellen dat je tijdens bepaalde uren updates draait en dus niet gestoord wordt. macOS ken je. Ik vind het visueel wat mooier en vriendelijker dan Windows en ik heb er destijds voor gekozen omdat ik het wel eens wilde leren kennen (werkte al mn 'hele leven' met Windows). Ik vind het persoonlijk beide even goed. Als je een OS-keuze hebt gemaakt, dan zou ik verder kijken wat je doet. Ik zou dan uitzoeken of reparatie toch niet ergens goedkoper kan, bijvoorbeeld bij Apple zelf. Anders via V&A een tweedehands Macbook scoren. Zou ik eerder doen dan Marktplaats.

Succes!
Pagina: 1