Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Trage write naar thuisserver

Pagina: 1
Acties:

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:56
Ik heb een Ubuntu server, waar de Time Machine backup van mijn MacBook Pro, naar toe gaat. Alleen duurt het erg lang voordat een backup klaar is. Dus heb ik "LAN Speed Test" gekeken wat mijn read en write snelheden zijn naar de server. Mijn read snelheid ligt rond de 160 Mbps en mijn write snelheid ligt rond de 2 Mbps.

Waar kan dit aan liggen? Het schrijven naar mijn server kan toch veel sneller?

Mijn netwerk bestaat uit de volgende hardware:
pricewatch: ZyXEL VMG8324-B10A
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

ndthien schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 22:05:
... Het schrijven naar mijn server kan toch veel sneller?
...
Ik denk het niet, anders zou-ie het wel doen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ik heb een Ubuntu server, waar de Time Machine backup van mijn MacBook Pro, naar toe gaat. Alleen duurt het erg lang voordat een backup klaar is. Dus heb ik "LAN Speed Test" gekeken wat mijn read en write snelheden zijn naar de server. Mijn read snelheid ligt rond de 160 Mbps en mijn write snelheid ligt rond de 2 Mbps.

Waar kan dit aan liggen? Het schrijven naar mijn server kan toch veel sneller?

Mijn netwerk bestaat uit de volgende hardware:
pricewatch: ZyXEL VMG8324-B10A
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
Ik snap sowieso de meerwaarde van de speedtest niet helemaal. Wat zou voor jou de meerwaarde zijn van een "hypothetische" snelheid terwijl je al weet dat je het in de praktijk niet haalt? ;)

Enfin. Aangezien je de Unifi AP benoemd ga ik er vanuit dat de Mac pro via wifi met het netwerk is verbonden? Welke resultaten behaal je als je de Mac netjes via een kabeltje aan het lan hangt?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Hoe veel data is het, en hoe lang is lang? 160Mbit is maar 20MB/s. Stel dat je 2TB moet opslaan, dan kan je wel even wachten ja.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

johnkeates schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 04:39:
Hoe veel data is het, en hoe lang is lang? 160Mbit is maar 20MB/s. Stel dat je 2TB moet opslaan, dan kan je wel even wachten ja.
:o
... mijn write snelheid ligt rond de 2 Mbps...

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

johnkeates schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 04:39:
Macbook pro's van late 2013 hadden geen optical drives meer dus OP kan hooguit de ssd hebben vervangen voor een ander modelletje :)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:23

lier

MikroTik nerd

Zijn heel veel variabelen die los van elkaar uitgezocht moeten worden. Welke snelheid haal je als je op je MacBook een speedtest doet? Welke snelheid haal als je bekabeld test? Welke schrijf snelheid heeft de server (is een Linux tooltje waarmee je dat kan testen)? Welke firmware versie draait op de Lite?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:56
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 01:53:
[...]

Ik denk het niet, anders zou-ie het wel doen
Is het dan normaal dat mijn schrijf en lees snelheden zoveel van elkaar verschillen?
Switchie schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 04:34:
[...]

Ik snap sowieso de meerwaarde van de speedtest niet helemaal. Wat zou voor jou de meerwaarde zijn van een "hypothetische" snelheid terwijl je al weet dat je het in de praktijk niet haalt? ;)
Zodat ik duidelijk tegen jullie kan zeggen hoe snel het schrijven gaat. Meten is weten ;)
Switchie schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 07:25:
[...]

Macbook pro's van late 2013 hadden geen optical drives meer dus OP kan hooguit de ssd hebben vervangen voor een ander modelletje :)
Wat heeft de SSD van de client te maken met de snelheid waarmee ik naar de server schrijf?
lier schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 09:21:
Zijn heel veel variabelen die los van elkaar uitgezocht moeten worden. Welke snelheid haal je als je op je MacBook een speedtest doet? Welke snelheid haal als je bekabeld test? Welke schrijf snelheid heeft de server (is een Linux tooltje waarmee je dat kan testen)? Welke firmware versie draait op de Lite?
SpeedTest
12.92 Mbps down, 3.04 Mbps up. Maar dit gaat over mijn intern netwerk, hebben deze twee met elkaar te maken?

Bekabeld testen is helaas geen optie.

Op de server haal ik 35 MB/s

De Lite draait versie 3.8.14.6780.
----
Even voor de duidelijkheid.

Ik gebruik een MacBook Pro early 2015 (client) en een Ubuntu server. De client is verbonden met de server via een pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack).

Snelheden:
Client naar server -> 2 Mbps (Hier ligt dus het probleem)
Server naar client -> 160 Mbps

Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit sneller gaat?

[ Voor 9% gewijzigd door pl0xs op 14-10-2017 10:47 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ndthien schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 10:40:
[...]

Is het dan normaal dat mijn schrijf en lees snelheden zoveel van elkaar verschillen?

[...]

Zodat ik duidelijk tegen jullie kan zeggen hoe snel het schrijven gaat. Meten is weten ;)

[...]

SpeedTest
12.92 Mbps down, 3.04 Mbps up. Maar dit gaat over mijn intern netwerk, hebben deze twee met elkaar te maken?

[...]

Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit sneller gaat?

[...]

Bekabeld testen is helaas geen optie.
"Meten is weten" zeg je en dan dit? 8)7 Mijn glazen bol is iig stuk, ik kan alleen wat roepen op basis van wat jij ons vertelt. En zonder te weten of het probleem in het draadloze stuk zit of daarbuiten kan ik iig erg weinig zeggen over hoe verder :o
Even voor de duidelijkheid.

Ik gebruik een MacBook Pro early 2015 (client) en een Ubuntu server. De client verbindt met de server via een pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack).
En hoe presteren andere clients (bedraad of draadloos)?

Oslik blyat! Oslik!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik begrijp niet waarom je zo angstvallig de ubuntu server out of the picture laat.
Als die ubuntu server een rPi is met een ranzig sd-kaartje als storage, dan mag je in je handjes knijpen met 2Mb/s; meestal moet je uitwijken naar kb/s om nog getallen voor de komma te krijgen.
Als daarintegen die server een 88 hexacores geval is met 2 hba's van 2 k€ per stuk en een raid60 met tig spindles, ja, dan is 2 Mb/s lichtelijk teleurstellend

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1