Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik heb een vraag op het gebied van ww-uitkering.

De situatie is als volgt:
Ik ben sinds maart 2009 werkzaam bij een zorginstelling. Ik heb lange tijd (meer als 5 of 6 jaar) 32u per week gewerkt. Vanaf januari 2017 ben ik voor 50 % in de ziektewet gekomen wegens psychosociale overbelasting tot half juli.

Half juli heb ik mezelf beter gemeld en ben ik van 32u naar 24u gegaan in overleg met werkgever en omdat ik merkte dat 32u te belastend voor mij was. Ik wilde daarnaast een eigen yogastudio op gaan zetten. Half augustus heb ik me ingeschreven bij de kvk en ben ik gestart met voorbereidende werkzaamheden zoals logo ontwerpen, zakelijke rekening openen etc. Echter heb ik nog geen klanten en opdrachten.

Na verloop van tijd werd duidelijk dat mijn werk bij de zorginstelling me erg veel energie blijft kosten. Ik merk dat ik weer richting ziektewet ga en dat wil ik niet. Dit heeft ook te maken met de onrust en dynamiek in de organisatie. Ik ben hierover in gesprek gebleven met mijn leidinggevende. Heb altijd en nog steeds een goed contact.

Afg woensdag ben ik een gesprek aan gegaan, dat ik erover zit te denken om te stoppen, omdat de huidige situatie niet goed voor mij is. Mijn privé-leven en werkplezier lijden eronder, ik heb geen energie als ik terugkom van mijn werk wat ook psychische klachten geeft en daardoor ook niet voldoende energie om mijn yogastudio op te bouwen. Mijn leidinggevende ziet me niet graag gaan, maar steunt me in die zin dat zij meedenkt wat de beste manier is hoe ik weg ga bij de instelling en waar ik recht op heb. We zijn beiden aan het onderzoeken of een vaststellingsovereenkomst een optie is en of ik dan behoud van uitkering kan houden. Ik heb begrepen dat in de VSO moet staan dat het ontslag onvrijwillig was en op initiatief van de werkgever. Mijn vraag is of ik een uitkering kan krijgen en geen sollicitatieplicht, omdat ik verder ga met ondernemen. Naast mijn yogastudio, wil ik waarschijnlijk een aantal PGB-klanten gaan begeleiden. Ik weet dat er opties zijn om vanuit een uitkering te gaan starten als zzp-er. Echter ben ik al gestart - tenminste ik heb me eind aug ingeschreven. Weet iemand hoe het UWV hiermee omgaat?

Een andere vraag is hoe het zit met het aantal uur waarop mijn WW uitkering wordt gebaseerd. Ik ben in juli van 32 naar 24u gegaan. Houdt dat in dat ik op basis van 24u een uitkering krijg? En zo ja, zou het nut hebben om hier met UWV over in gesprek te gaan of kan mijn werkgever mij hierin nog in tegemoet komen?

Ik heb as dinsdag een vervolggesprek met mijn leidinggevende.
Het zou me enorm helpen wanneer iemand met me mee kan denken :)

Dank alvast voor jullie reactie.

Hartelijke groet!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdv111
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-09-2020
Ik ga niet op elke vraag in maar:
Ja, zoals het er nu uitziet krijg jij een uitkering voor 24 uur.

Houd er daarnaast ook rekening mee dat elke verdiende euro afgetrokken gaat worden van de WW uitkering. Uit dat perspectief kan je dus beter gewoon op het bedrijf wat je wil starten bouwen.

Zoals je het nu verwoord klinkt het namelijk een beetje alsof je graag wil ondernemen maar de risico's die bij ondernemen horen (niets verdienen/weinig verdienen) niet zelf wil dragen maar af wil vangen met een uitkering.

Verder ben ik redelijk ervaringsdeskundige. Ben 2 jaar geleden zelf gaan ondernemen naast mijn 28-uurs contract en zit op dit moment met een burn-out thuis. Maar dat betekent in mijn geval dat ik zowel niet aan mijn onderneming werk als dat ik niet naar mijn werk ga, anders wordt het imho een beetje een krom verhaaltje.

Just my 2cents, no offense intended!

40 uur is uiteindelijk ook maar 1/4de van de week :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-09 14:00
Een andere insteek: ondernemerschap is vooral geschikt voor mensen die het als werknemer meer dan prima doen.

Dat geldt voor je arbeidsmarktpositie (als je moeite hebt om aan een baan te komen wordt acquisitie van opdrachten voor je bedrijf ook lastig).

Maar ook voor je belastbaarheid. Er komen naast je vakinhoudelijke werkzaamheden een aantaln extra zaken op je pad, en een flinke partij onzekerheden. Als je in loondienst al aan je grens zit, kun je dat dan wel handlen?

Wat wel heel positief is, is om een organisatie met een negatieve energie te verlaten en iets na te streven wat dichter bij je hart staat. Is je plan om een volledig inkomen uit de yogastudio te halen of moet er nog een (gedeeltelijke) baan bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:35

ZieMaar!

Moderator General Chat
Over t algemeen is een VSO zo opgesteld, dat je ‘niet verwijtbaar’ ontslag hebt gekregen en dus ww krijgt, 70% van je laatst verdiende loon, dus obv die 24 uur. Ik denk niet dat het zin heeft om je salaris vlak voor ontslag te verhogen. Dit valt op, getuigt van een verkeerde intentie en staat haaks op je VSO.

Veel bedrijven hebben overigens prima outplacement bureaus in dienst, die je juist kunnen helpen met de keuzes die jij moet maken en ook helpen met het juiste inzicht. Heeft jouw werkgever niet zo iets? Wellicht kun je dat tijdens werktijd doen, met een einddatum over een paar maanden. Dan heb je of een andere baan, of je krijgt alsnog je vso (met een beperkte vergoeding, if any).

Aan het ondernemen vanuit ww zitten volgens mij wat risico’s, met name als je na een paar maanden terugvalt in omzet, maar dat weet ik niet precies.

Ik heb werknemers gezien die matig presteerden en toch succesvol gingen ondernemen, maar dat zat vooral in het feit dat je met keihard werken een wat minder kwaliteit kan verbergen. En dat laatste, dat keihard werken, zou ik in jouw geval, al ken ik je natuurlijk niet, wel spannend vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:35
Een kennis heeft een vergelijkbare situatie gehad muv ziekte. Hij had geen recht op ZZPer worden vanuit de WW, omdat zijn bedrijf al langer bestond. Dat was al wel meer dan 1 jaar maar puur voor vastlegging en omdat hij hobbymatig wel diensten leverde.

Voor hem betekende dit een sollicitatieplicht, er was geen ruimte voor een gesprek bij UWV verder.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."