Incompatible werkgeheugen, wat past en wat past niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Davoid
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-05-2025
Hoi Tweakers,

Gezien ik hier vorige keer enorm goed geholpen ben én ik eigenlijk aan m'n scriptie moet werken vraag ik wederom jullie hulp. Dit keer is het niet voor mij maar voor een huisgenootje die samen met mij een nieuwe liefde heeft gevonden in Fortnite Battle Royale. Helaas is de liefde een beetje eenzijdig want zijn pc trekt het niet. In mijn optiek is zijn RAM geheugen de zwakste schakel (?). Hij heeft momenteel twee verschillende setjes van twee latten van ieder 2gb, in totaal dus 8gb, maar die werken niet samen.

Mijn vraag
Waarom werkt zijn RAM combinatie niet? Hoe pas ik RAM in zijn moederbord (of uberhaupt, voor de toekomst) als hij iets nieuws wil kopen? Is een heel nieuw moederbord al nodig? Is het logisch om 2x4 te kopen of direct maar doorstoten naar 2x8 of 4x4 (mits budget)? Is zijn RAM uberhaupt het probleem wel?

Relevante hardware die hij er in heeft zitten:

Intel Core i7-870

Packard Bell iPower G5800

Nvidia GTX 750 TI

In pc: 2x2gb a la: http://www.memory4less.co...c10600-acr256x64d3u1333c9

buiten pc: Samsung 2x 2GB 1Rx8 PC3 10600R-09-10-A1-D2 M393B5773CH0-CH9

Alle tips en inzichten worden enorm gewaardeerd!

Alle reacties

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:50
Word je ram herkend in de bios?
Draai je wel 64 bits Windows?

[ Voor 34% gewijzigd door Nat-Water op 13-10-2017 16:21 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Davoid
Oh, dat hele gedeelte overgeslagen excuus.

Beide setjes werken onafhankelijk van elkaar prima. Hij geeft alleen constante pieptoon op het moment dat ze er beide tegelijkertijd inzitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Davoid op 13-10-2017 16:22 ]

• Nat-Water
Als ik het zo zie is je Kingston (fix je link even :P) ‘normaal’ geheugen. Non-ECC, non-reg, 2GB 1333mhz cl9 ram

Je Samsung reepjes zijn eigenlijk bedoeld voor servers. Registered, ECC, 2GB 1333 MHz cl9 ram.

Het verschil, en waarschijnlijk het probleem, is dat ze niet allebei of registered, of ECC zijn. Je kan beter nog een reepje van die Kingston (of soortgelijk) zoeken. Mag ook van het server ram, maar normaal is unregistered goedkoper.

EDIT: Voltage is bij beide 1.5v dus dat is wel goed.

Een upgrade van ram naar 4 naar 8 kan zeker geen kwaad. Hoezo verdenk je het ram van slechte prestaties trouwens?

[ Voor 21% gewijzigd door Nat-Water op 13-10-2017 16:35 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• Davoid
Done!
Yes
Nat-Water schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 16:29:
Hoezo verdenk je het ram van slechte prestaties trouwens?
Niet per se slechte prestaties, maar tussen de i7 en de GTX 750 oogde dit als de zwakste schakel.

Maar als ik je dus goed begrijp ligt het aan het ECC vs Non-ECC verschil? Zijn er redenen om ECC geheugen in prebuild te stoppen? prijs?

En zijn er nog andere dingen waar we aan moeten denken als we er iets bij willen kopen/ een hele nieuwe set in willen stoppen?

• Nat-Water
Er zit verschil tussen ECC en non-ECC, maar dat ga ik niet uittikken op mijn telefoon :P. Maar voor een normale pc volstaat non-ECC. Da’s normaal goedkoper. Het is ook het registered wat het verschil maakt, trouwens.

Geheugen moet je saai houden: veel van hetzelfde. Dus niet dingen gaan mixen, maar het liefst alle specs hetzelfde.

De hele pc is natuurlijk een oud beestje. Maar een andere GPU zal ook al voordeel bieden. Of de prestaties van de CPU nog voldoen kan ik nu niet zeggen. Zit er trouwens al wel een SSD in voor het algemene gemak?

[ Voor 13% gewijzigd door Nat-Water op 13-10-2017 16:58 ]

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:32
Eigenlijk zou je moeten kijken in task manager bijvoorbeeld of je geheugen tijdens het spelen volloopt.
Anders heeft het weinig zin om je geheugen uit te breiden.

Daarnaast zou je "volgens het boekje" moeten weten wat voor moederbord je hebt en kijken op de QVL (Qualified Vendor List) van dit moederbord welk geheugen officieel ondersteund wordt.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:14
Een i7 maakt sowieso geen gebruik van ECC, want Intel vindt dat ECC voor servers en workstations is en wil dat je geen i7 koopt maar een Xeon.

Registered en unbuffered geheugen kan niet gemixt worden, die combinatie wordt niet ondersteund. Daarnaast denk ik dat de i7 helemaal geen registered geheugen ondersteunt, dus je Samsung modules gaan gewoon helemaal niet werken, ook niet als je de kingston modules eruit haalt.

• Nat-Water
De setjes doen het los van elkaar wel he. ;)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:55
Dat vind ik erg knap, want registered geheugen werkt niet op moederborden die er niet mee overweg kunnen. Voor Registered heb je (bij Intel) een Xeon en een socket 2011 (of het oudere 1366) nodig.

Zelfs als kan je moederbord (of eigenlijk, CPU, want sinds socket 1156 zit de memory controller op de CPU) overweg met registered, dan nog kun je die twee niet met elkaar mengen (een bord dat registered aankan kan ook unbuffered aan, andersom niet, en ook niet tegelijkertijd).

Die processor is 8 jaar oud dus je kunt je afvragen of je hier nog geld in wil steken, maar als je wil is er voor een paar tientjes zeker nog wel geheugen voor te kopen, ook 2e hands. Wel blijven opletten of het unbuffered is :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Davoid
Tja, ik heb het ook niet bedacht, heb precies overgetypt wat er op t latje staat en het moederbord moet ook kloppen. Het is een prebuild en dat is wat er in zat.

Maargoed, in acht nemend dat zijn budget eigenlijk net niks is zijn we dus op zoek naar non-ecc, non-registered geheugen.
Investeren in DDR3 is volgens mij ook niet optimaal(?), dus kunnen we het beste opzoek naar 2x2 erbij of 2x4. Kan zijn huidige 2x2 kingston wel bij een ander setje van 2x4 zodat je uitkomt op 12 of is dat allemaal weer googelen?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:55
Davoid schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 17:47:
Investeren in DDR3 is volgens mij ook niet optimaal(?)
Nu ja, DDR4 past niet op dat bord dus veel keuze is er niet :)
Kan zijn huidige 2x2 kingston wel bij een ander setje van 2x4 zodat je uitkomt op 12?
Ja dat kan. Intel geeft zelf aan dat die CPU maximaal 16 GB aankan; in de praktijk wil dat zelfs nog wel eens hoger uitvallen omdat Intel bijvoorbeeld van reepjes van 4 GB uitgaat waarna men dan reepjes van 8 GB ontwikkeld en Intel de specs niet aanpast. 12 GB is geen probleem.

Voordat je geld uit gaat geven: Waarom denk je dat RAM het probleem is? Wat zegt het Performance-tabblad van Task Manager / Taakbeheer terwijl je zo'n spel speelt? En waaraan merk je dat de PC het niet trekt?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Davoid
Goed punt. :)

Z'n RAM geheugen dipt eigenlijk niet onder de 93% tijdens het spelen. Over het algemeen speelt het wel redelijk op rustige momenten maar, laten we zeggen, eens in de 10 a 15 seconden blijft hij een tel hangen om vervolgens weer door te gaan. Op drukke momenten wordt die frequenter waardoor spelen toch wel wat vervelend wordt.

Op de website van het spel zelf wordt 4gb als minimum gegeven met 8gb al recommended. Vandaar dat ik t maar afschuif op het werkgeheugen.

• Davoid
Pagina: 1