2jaar auto nodig, kopen of leasen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:39

Archimond

Lopende Helpdesk

Topicstarter
Ok de situatie is gewijzigd, familieleden wilt toch liever dat ik wat mobieler ben. Dan ga ik per week 4x met de auto. Soms iemand ergens heen brengen of iemand van schiphol ophalen moet dan ook mogelijk zijn.
Ik houd de auto voor 3 jaar.

Budget is ongeveer 8900 euro

Mijn eisen:
- Goede stoelen
- Geluidsisolatie, licht geruis bij 120km/u
- Veel laptops hebben geen DVD's meer, dus USB of AUX of bluetooth is wel makkelijk
- automatische ramen achter
- parkeersensoren (kan ook achteraf inzetten)
- Vlot meerijden in de stad
- Makkelijk te bedienen koppeling, duidelijk grijppunt
- Onderhoud minder duur dan Honda (onderdelen en onderhoud is bijna net zo duur als mijn vaders mercedes)
- inruilen over 3-5 jaar op electrische auto, moet nog wel wat opbrengen
- niet teveel eigenaren 3 maximaal voor langere periode

Goedendag leden.

Mijn oude auto is helemaal kapot gegaan dus zoek ik een nieuwe.

Aankomende 2 jaar zit ik nog in een functie waar ik alleen 1x per week 60km (35min) naar huis (groningen) en weer terug ga. Met de Trein en bus duurt het 1,5 uur en soms komen de bussen niet eens in het gebied waar ik werk. Fietsen van station hoogeveen naar werk duurt 20min met stevig tempo.
Vroeger reed ik rond de 6500 tot 7000km per jaar (90% 130km/u snelweg). Ik betaalde E250 p/m aan vaste lasten, afschrijving en brandstof.

Iedereen zegt dat een auto een slechte investering is, dus welke alternatieven zijn dan goedkoper / flexibeler?
Wat ik zelf al heb gevonden:
- Auto 2 dagen huren elke week en dan met een vouwfiets (moet nog kopen) naar het werk vanuit de stad hoogeveen (30min fietsen)
- Flexlease van A-point https://www.a-pointprivelease.nl/flexlease/
- Private FlexLease van Toyota is na 1jr opzegbaar
- 2jaar privatelease aangaan, volkswagen heeft lage tarieven dacht ik
- Goedkope auto kopen voor op de snelweg, plaats voor 4 personen, met airco, USB of aux of bluetooth voor muziek, moderne laptops hebben geen dvd branders meer
- VW polo, Fiesta, Clio, Rio, 208, DS3, E7000,-, lager is toch minder afschrijving?

ik zie door de bomen, dieren, regen en zon het bos niet meer

[ Voor 25% gewijzigd door Archimond op 15-10-2017 00:10 . Reden: situatie is gewijzigd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:53
Alleen de trein en een elektrische fiets (in de beveiligde stalling op werkbestemming) wellicht een optie?

Misschien zelfs als fietsplan bij de werkgever mogelijk.
http://www.nationalefiets...onale_Fietsplan_2017.html

[ Voor 40% gewijzigd door Morelleth op 13-10-2017 15:46 ]

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Je kan ook een auto kopen die net uit lease is gekomen, zijn vaak ook goedkoop.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Topicstarter
Slavy schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 15:42:
Je kan ook een auto kopen die net uit lease is gekomen, zijn vaak ook goedkoop.
Ik ken de bedrijven als leaseplan, autoborg, maar zijn niet echt goedkoop vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Topicstarter
Morelleth schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 15:41:
Alleen de trein en een elektrische fiets (in de beveiligde stalling op werkbestemming) wellicht een optie?

Misschien zelfs als fietsplan bij de werkgever mogelijk.
http://www.nationalefiets...onale_Fietsplan_2017.html
Elektrische fiets kan wel, maar is nog onhandig aangezien ik meestal savonds 22:00 uur naar huis ga.
Naar het werk ga ik wel in de middag, maar dan moet ik van mijn huis ook met de fiets of bus naar station.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

Goedkoop? Koop een brikkie met 1 jaar apk en rij daar mee. Met die kilometers zou geen enkel leasecontract erg goedkoop uitkomen. Kom je dan een keer stil te staan, alsnog de bus/trein pakken.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Koop een redelijke betaalbare auto voor weinig en als je er vanaf wilt verkoop je hem weer. Leasen e.d. gaat veel duurder worden, je rijd dan echter wel een nieuwere en misschien meer comfortabele auto. Een leaseclub wil graag geld verdienen, dus zal altijd duurder zijn.

Aan jou de keus. Lijkt me echter iets wat je zelf ook wel kan vinden :)

Weet je overigens al wat je vanavond gaat eten?
Misschien kunnen we ook daarin adviseren ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Fairy op 13-10-2017 16:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:36

Nibbz

Postmaster General

Ik rij een Toyota Corola uit 94, gekocht met 146K op de teller, nu na 4 jaar, zit ik op 172K (rij zelf erg weinig), en die auto toen gekocht voor 1500 euro. (apk's waren onder de 100 euro elk jaar)

Cheaper dan dat word het geloof ik niet

(als je toch maar 1x per week rijd.. hoef je ook niet in een BMW te knallen toch? :p)

[ Voor 15% gewijzigd door Nibbz op 13-10-2017 16:01 ]

13:37

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:09
thunder8 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 15:55:
Goedkoop? Koop een brikkie met 1 jaar apk en rij daar mee. Met die kilometers zou geen enkel leasecontract erg goedkoop uitkomen. Kom je dan een keer stil te staan, alsnog de bus/trein pakken.
Inderdaad. Koop gewoon een lichtgewicht brik voor die paar km. Dat minimaliseert de vaste kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:26

Mad-Matt

TheDoctor#2181

precies, zou ook gewoon een goedkoop barrel aanschaffen (Toyota Starlet ofzo)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:28
Ga gewoon lekker 1x op en neer per week met het OV. Geniet van het geld dat je ergens ander aan kan besteden.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Kleine japanner van €2k à 3k kopen, daarmee twee jaar heen en weer rijden, na die twee jaar weer verkopen. De meest voordelige manier.

Ja je ziet er niet zo cool uit als je collegae met hun leasebakken maar jij kunt zeggen dat de jouwe wél betaald is :+

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Een optie die nog niet genoemd is, is een huur auto voor die ene dag.
Of zo'n car share plan.. Volgens mij ben jij de uitgewezen usecase voor dat soort services..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:07
Voor die paar km die je rijd: Oud model Peugeot 107/Citroën C1/Toyota Aygo). Als je een beetje zoekt pik je er voor 4k eentje op. Ze zijn gewild en ze kosten relatief toch geen drol dus afschrijving heb je amper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Leasen is geld weggooien voor die afstanden. Kijk op autoscout24 en zoek in Duitsland naar een leuke Volkswagen Golf uit 2008, volledig uitgerust voor rond de €6000 euro met minder dan 100k op de teller. Zelfs in automaat + cruise control te krijgen.

Die kan je laten importeren, zie: https://www.automotiveimport.nl/tarieven

Of zoek naar een VW Polo uit 2006 met minder luxe features, dan kom je snel tussen de €3000 en €4000 euro uit. Dan heb je in Duitsland een auto waar je in Nederland makkelijk €1000 euro meer zou betalen. Importkosten d'r overheen en je staat gelijk, maar met meer luxe.

En als je dan klaar bent met die auto, dan verkoop je 'm hier in Nederland weer voor een leuk bedrag met minimale afschrijving omdat je auto relatief uniek zal zijn in dit land.

[ Voor 70% gewijzigd door Blue-eagle op 13-10-2017 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:17

Bezulba

Formerly known as Eendje

Blue-eagle schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 16:44:
Leasen is geld weggooien voor die afstanden. Kijk op autoscout24 en zoek in Duitsland naar een leuke Volkswagen Golf uit 2008, volledig uitgerust voor rond de €6000 euro met minder dan 100k op de teller. Zelfs in automaat + cruise control te krijgen.

Die kan je laten importeren, zie: https://www.automotiveimport.nl/tarieven

Of zoek naar een VW Polo uit 2006 met minder luxe features, dan kom je snel tussen de €3000 en €4000 euro uit. Dan heb je in Duitsland een auto waar je in Nederland makkelijk €1000 euro meer zou betalen. Importkosten d'r overheen en je staat gelijk, maar met meer luxe.

En als je dan klaar bent met die auto, dan verkoop je 'm hier in Nederland weer voor een leuk bedrag met minimale afschrijving omdat je auto relatief uniek zal zijn in dit land.
En dan heb je de auto, maar niet de kosten die met die auto samenhangen meegenomen. Leuk dat je relatief goedkoop een auto kan kopen maar de reparaties kunnen ook flink aantikken. Dus je bent niet gewoon klaar met €4000. Dan is lease dus wel interessant want je hebt alle risico's afgedekt. Zeker als je afhankelijk bent van je auto voor werk kan het dus een goed idee om juist wel voor lease te gaan want dan kan je vaak een vervangende auto krijgen en zijn reparaties gewoon gedekt.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-06 17:23
Gewoon een simpel, klein auto'tje. Formaat Daihatsu cuore ofzo, Goedkoop qua verbruik, verzekering en wegenbelasting. Bovendien waardevast, want gewild als tweede boodschappenauto'tje voor moeders de huisvrouw.

En anders koop of lease je een auto die je zelf via zo'n peer2peer netwerk gaat verhuren. Of je huurt dr zelf een via zo'n netwerk of probeer je dr eentje te lenen via via tegen betaling?. Kun je vast wel een deal sluiten als je aangeeft m elke week te willen huren.

[ Voor 39% gewijzigd door koektrommeltje op 13-10-2017 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Blue-eagle schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 16:44:

Geïmporteerde auto's leveren vaak minder op bij wederverkoop dan vergelijkbare modellen met origineel NL-Kenteken. Ondanks de extra luxe. Maar als je slechts 100-150km per week doet, is een dergelijke oplossing overkill.

Gewoon een klein licht brikkie voor een paar euro opsnorren. Des te lichter en goedkoper, des te lager de maandelijkse kosten. (verzekering en belasting) Eventueel onderhoud zal ook veel minder kosten. Hierboven zijn al een aantal goede opties genoemd, zoals een Starlet of Aygo. Goedkoop op alle manieren. Waarom een dure luxe auto kopen als je daar zo weinig in rijdt?
koektrommeltje schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 16:55:

En anders koop of lease je een auto die je zelf via zo'n peer2peer netwerk gaat verhuren.
Nooit een leaseauto gaan door verhuren. Je bent en blijft verantwoordelijk voor die auto en je wil niet weten welke ellende je je op de hals haalt met dergelijke constructies. De financiële consequenties bij het inleveren van een dergelijke auto zijn niet mals. De meeste mensen hebben niet door wat voor fijne constructies in die leasecontracten staan en staan voor een negatieve verrassing op het moment dat het leasecontract afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:21
Niet Te bang worden voor private lease de consument is prima beschermt middels het keurmerk , verdiep je er maar eens in dat zie dat het best mee valt.

Met 10.000 km en 24 maanden is het niet goedkoop maar misschien heb je het er wel voor over.

https://www.arval.nl/privatelease/nl/lease-auto/skoda/citigo

Aygo'tje kopen is wellicht de beste deal en die evt op snappcar zetten.
Koop er een met airco en 5 deuren goed voor de restwaarde.

[ Voor 33% gewijzigd door wd200 op 14-10-2017 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Als je zelf gaat leasen zal je best goed beschermd zijn. Echter als je je lease auto gaat doorverhuren, zal dat wel de nodige kopzorgen kunnen opleveren.

Maar dat was ook niet de strekking van de topicstarter. Hij zoekt een goedkope optie en voor de weinige kilometers die hij maakt, zou een goedkope 2de hands veel gunstiger zijn dan welke lease dan ook. Als hij meer kilometers maakt dan dat enkele ritje per week, zou een lease constructie zeker wel een optie kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:14
Archimond schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 15:38:
Iedereen zegt dat een auto een slechte investering is, dus welke alternatieven zijn dan goedkoper / flexibeler?
De auto op zich is geen investering. Die kost altijd geld. Het is wat je met de auto doet dat bepaalt of het een investering is.

Lease is leuk als je graag zorgeloos wilt rijden. Maar daar betaal je dan ook voor. Daarom is het zakelijk ook zo handig, want je besteed je wagenbeheer uit.

Je kunt voor relatief weinig een Twingo of iets dergelijks klein kopen. Genoeg te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
thunder8 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 11:14:
Als je zelf gaat leasen zal je best goed beschermd zijn. Echter als je je lease auto gaat doorverhuren, zal dat wel de nodige kopzorgen kunnen opleveren.
Ja, dr kleven natuurlijk ook nadelen aan. Bij snappcar is je auto altijd allrisk verzekerd bij verhuur. Ik neem aan dat de huurder in geval van schade aansrakelijk is voor het eigen risico.
Maar dat was ook niet de strekking van de topicstarter. Hij zoekt een goedkope optie en voor de weinige kilometers die hij maakt, zou een goedkope 2de hands veel gunstiger zijn dan welke lease dan ook. Als hij meer kilometers maakt dan dat enkele ritje per week, zou een lease constructie zeker wel een optie kunnen worden.
Zowel een lease als eigen auto'tje kun je verhuren. Voor de eerste moet je uiteraard wel toestemming hebben van de leasemaatschappij. Sommigen zullen daar geen bezwaar tegen hebben, anderen weer wel.

TS zoekt een goedkope oplossing. De maandelijkse kosten omlaag halen middels verhuur is dan een optie. En zolang de verzekering alles dekt en het risico verder aanvaardbaar is, kan dat. In geval van snappcar is elke auto die gehuurd wordt allrisk verzekerd via snappcar en lijkt het risico klein. Moet je alleen wel zin hebben om steeds de huurder op te wachten.. En in een wijk wonen waar er neit alteveel auto's aangeboden worden. Want als er 10 in je straat verhuurd worden loont het niet, maar als er in je hele wijk niemand zn auto aanbiedt wel. Maar nogmaals, moet je wel zin in hebben en in geval van lease, toestemming om gezeik te voorkomen mocht er wat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Topicstarter
Ok situatie is gewijzigd, familieleden wilt toch liever dat ik wat mobieler ben. Dan ga ik per week 4x met de auto. Soms iemand ergens heen brengen of iemand van schiphol ophalen moet dan ook mogelijk zijn.
Periode wordt minimaal 3jaar dat ik de auto houd.

Van mijn account heb ik laten uitrekenen dat ik rond de 8900 euro boven het vermogensrendementsheffing van 25000 euro op mijn bankaccount zit eind december.
Dus 8900 heb ik te besteden. Goedkopere auto is ook goed. Wat overgebleven is los ik mijn annuiteitenhypotheek af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Wil je gemak private lease en anders kopen maar koop dan verstandig.

Als je een auto van 9k koopt bedenkt dan of je die all risk wil verzekeren ? (Iets wat bv bij een oude Aygo wellicht niet zou hoeven)

Wellicht wil je dan (duurder) kopen bij een dealer ivm 6-12 maanden garantie.

Ik neem aan genoeg reserves als je over 1,5 jaar een reparatie hebt van 1500 euro ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:23
Archimond schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 16:04:
Van mijn account heb ik laten uitrekenen dat ik rond de 8900 euro boven het vermogensrendementsheffing van 250000 euro op mijn bankaccount zit eind december.
Dus 8900 heb ik te besteden. Goedkopere auto is ook goed. Wat overgebleven is los ik mijn annuiteitenhypotheek af.
Ik neem aan dat je daar probeert te zeggen dat je max 8900 wilt uitgeven. Hoe dat met de VRH samenhangt begrijp ik niet, alsof het beter is het geld kwijt te zijn dan het te hebben en er wat belasting over te betalen... ;)

Mijn 2 centen: koop inderdaad een niet te duur betrouwbaar blikje en rij daar lekker in. Ja je kunt pech hebben met wat onderhoud maar met wat gezond verstand en zoekwerk kun je prima voordelig autorijden. Voordeliger dan private lease in elk geval.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
wd200 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 16:37:
Ik neem aan genoeg reserves als je over 1,5 jaar een reparatie hebt van 1500 euro ?
Gezien uit zijn posts blijkt dat hij meer dan €30k momenteel op de bankrekening heeft, en al een koophuis heeft en niet op korte termijn van plan is te verhuizen, neem ik aan dat dat wel moet lukken.

Wat ik me een beetje afvraag is waar het tijdspad van TS uit volgt. Dat je komende 2 jaar nu ergens werkt, en daarvoor een auto nodig hebt, dat begrijp ik. Maar is het vervolgens dan zo goed als zeker dat je geen auto meer nodig hebt om op je werk te komen, en privé ook geen auto wil. Groningen zelf zal je natuurlijk wel met het OV rond komen, maar iets daarbuiten vermoed ik dat het een stuk lastiger is, en een auto sowieso wel heel handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Archimond schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 16:04:
Ok situatie is gewijzigd, familieleden wilt toch liever dat ik wat mobieler ben. Dan ga ik per week 4x met de auto. Soms iemand ergens heen brengen of iemand van schiphol ophalen moet dan ook mogelijk zijn.
Periode wordt minimaal 3jaar dat ik de auto houd.

Van mijn account heb ik laten uitrekenen dat ik rond de 8900 euro boven het vermogensrendementsheffing van 250000 euro op mijn bankaccount zit eind december.
Neem aan dat je een nulletje teveel hebt gerekend en 25k bedoelt.

Om die 8900 euro dan maar aan een auto uit te geven is onzin. Die kun je ook even tijdelijk van je rekenning halen en cash in huis houden. Bovendien is die VRH maar 1,2%, dus een paar honderd euro.

Voor die 3 jaar zou ik gewoon een auto kopen. Die kun je tenminste altijd wegdoen wanneer je wilt en ongeacht de reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Topicstarter
Ik heb geleerd zoveel mogelijk dingen te kopen met de beste prijs/kwaliteits verhouding. Sinds ik om de 2 jaar van laptop/ mobiel wissel ben ik ook naar waardevastheid gaan kijken.

Een oude auto kan ook, maar de mensen op het werk rijden veel liever in een C1 of UP dan een Starlet, Cuore, Matiz.
Mijn zus heeft een Toyota Corolla, zeer waardevast, niet kapot te krijgen, alleen zegt ze zelf dat het niet lekker rijdt op de snelweg boven de 110 in de regen of harde wind. Het verbruik is vrij hoog 1 op 11. Alleen ritten van 1 uur met de kinderen zijn nog wel te doen.

Mijn eisen:
- Goede stoelen
- Geluidsisolatie, licht geruis bij 120km/u
- Veel laptops hebben geen DVD's meer, dus USB of AUX of bluetooth is wel makkelijk
- automatische ramen achter
- parkeersensoren (kan ook achteraf inzetten)
- Vlot meerijden in de stad
- Makkelijk te bedienen koppeling, duidelijk grijppunt
- Onderhoud minder duur dan Honda (onderdelen en onderhoud is bijna net zo duur als mijn vaders mercedes)
- inruilen over 3-5 jaar op electrische auto, moet nog wel wat opbrengen

Andere suggesties van klanten en wel eens bekeken:
1. VW polo 2009+: waardevast, maar volgens garage en autoblog uitkijken voor problemen met de motoren. Alleen 1.2 is veilig?
2. Peugeot 208: mooie interieur, mooie buitenkant, niet waardevast
3. Suzuki Swift: korte versnellingen, boven de 120km/u komt brom uit de motor zetten. Windruis is sterk aanwezig
4. Ford Fiesta voor de facelift: waardevast?
5. Kia Rio: Mooie exterieur, binnenkant lijkt van Seat. Is de 1.2 CVVT atmosferisch of met turbo?
6. Fiat Punto Evo: niet waardevast
7. Honda Jazz: windgevoelig, veel windruis op de snelweg zelfs met de hybride
8. Honda Insight en Civic hybrid: niet waardevast en de stoelen zijn aan de korte kant
9. Seat Ibizia: minder mooi als de polo, maar wel zelfde problemen met de motoren

10. Lexus CT 200H: hele mooie auto, ik kom er maar niet achter of het waardevast is. Daarmee kan ik wel 5jaar of veel langer rijden. Als ik meer rijd zal een diesel niet snel goedkoper zijn. Daarvoor zal ik dan moeten investeren en hopelijk past alles later wel met kleine kinderen erbij.
12. Fiat punto evo: is sterk ondergewaardeerd, niet waardevast, volgens 1 garage hadden ze bij de privatelease vaak problemen met de distributtingketting en cuppende banden. Japans was het beste
13. Fiat Bravo: oud collega had er een, was volgens haar een goeie auto totdat die vol van achteren werd geraakt in de file, alleen niet waardevast

Het volgende heb ik net gezien: De verzekeringen stijgen volgend jaar. Misschien is Prive lease dan toch wel goedkoper? https://radar.avrotros.nl...stijging-autoverzekering/

[ Voor 5% gewijzigd door Archimond op 17-10-2017 16:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wd200
Je stelt teveel eisen voor een goedkope auto zoals een up!

Het is in een paar dagen van een goedkoopbakje voor af en toe Naar een familiewaardige auto waar je dagelijks mee wil rijden.

Niemand weet wat een auto exact over 2-3 jaar waard is .

[ Voor 35% gewijzigd door wd200 op 15-10-2017 07:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-06 13:15
“11. Mercedes A klasse nieuw model: mooie auto en interieur, waardevast? Ik zie veel jonge turken, marokkanen ermee rijden.”

Waar slaat dit nou weer op...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Als je voorkeur, eisen en je wensen sneller veranderen dan de wind, is het onmogelijk je goed te adviseren.

Lage waardevastheid is bij een tweedehandsauto netzogoed een voordeel als nadeel, als een auto al veel in waarde is gedaald in het verleden, kan er niet zoveel meer vanaf.

Over goedkoop autorijden kijk hier eens naar alle kosten die komen bij autorijden, want je ""rationalisatie"" waarin je alleen de afschrijving meeneemt is absurd.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-06 22:07
Ik heb mijn Fiat Bravo net met pijn in mijn hart verkocht omdat niet meer dagelijks een auto gebruik. Ik had een 1.4 turbo met 120pk. Trekt heerlijk door en de motor zingt daarbij een volledige opera.

Als je een beetje capabel model uitzoekt, heb je zaken als cruise control, parkeersensoren, climate control, elektrische ramen, elektrische buitenspiegels, blablabla...

Volgens de ANWB zijn ze nog betrouwbaar ook. Op de diesels schijnt de EGR klep af en toe vast te gaan zitten, maar verder zijn er geen grote problemen bekend.

Van harte aanbevolen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:14

Tomatoman

Fulltime prutser

Archimond schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 00:07:
Ik heb geleerd zoveel mogelijk dingen te kopen met de beste prijs/kwaliteits verhouding. Sinds ik om de 2 jaar van laptop/ mobiel wissel ben ik ook naar waardevastheid gaan kijken.
Als je alleen naar de prijs/kwaliteitsverhouding kijkt mag een auto die de helft kost ook de helft van de kwaliteit bieden. Kun je er wat meer over zeggen hoe je daarnaar kijkt? De prijs, of liever gezegd de optelsom van afschrijving + onderhoudskosten + benzine + motorrijtuigenbelasting, is aardig objectief vast te stellen. Maar de kwaliteit, wat versta jij daaronder?
Een oude auto kan ook, maar de mensen op het werk rijden veel liever in een C1 of UP dan een Starlet, Cuore, Matiz.
Realiseer je dat je nu naar de absolute onderkant van de markt kijkt, zowel nieuw als gebruikt. Alle waar naar zijn geld, dus het moge duidelijk zijn dat je bij een auto met een nieuwprijs van nauwelijks meer dan € 10.000 weinig eisen kunt stellen. Zie mijn welbewust nogal zwart/wit gestelde commentaren hieronder in blauw:
Mijn eisen:
- Goede stoelen —> vergeet het maar in deze prijsklasse
- Geluidsisolatie, licht geruis bij 120km/u —> dit is nou typisch zo’n punt waar in deze prijsklasse en bij dit formaat de grootste consessies worden gedaan
- Veel laptops hebben geen DVD's meer, dus USB of AUX of bluetooth is wel makkelijk —> vaak tegen meerprijs verkrijgbaar
- automatische ramen achter —> de meeste auto’s die je noemt hebben überhaupt geen beweegbare ramen achterin
- parkeersensoren (kan ook achteraf inzetten) —> tegen meerprijs
- Vlot meerijden in de stad —> :')
- Makkelijk te bedienen koppeling, duidelijk grijppunt —> bij moderne auto’s meestal prima in orde, ook in de kleinste klasse
- Onderhoud minder duur dan Honda (onderdelen en onderhoud is bijna net zo duur als mijn vaders mercedes) —> Zoals je het nu stelt kan ik er weinig mee. Om maar een paar uitersten te noemen: vergelijk je met dealeronderhoud aan een goed aangeklede S-klasse, of alleen het hoognoodzakelijke onderhoud aan een tien jaar oude A-klasse?
- inruilen over 3-5 jaar op elektrische auto, moet nog wel wat opbrengen —> dat gaat in dit marktsegment zeker lukken :)
Het volgende heb ik net gezien: De verzekeringen stijgen volgend jaar. Misschien is Prive lease dan toch wel goedkoper? https://radar.avrotros.nl...stijging-autoverzekering/
Volgend jaar is er door klimaatveranderingen meer kans op zware regenval. Ga je daarom ook maar meteen een andere overstromingsverzekering overwegen? Wat ik hiermee wil zeggen is dat de afwegingen die je probeert te maken echt niet anders gaan worden door normale ontwikkelingen zoals premiestijging. Ook private-leaseaanbieders kennen de ontwikkeling van verzekeringspremies, dus zelfs als het echt zo ingrijpend zou zijn als dat schreeuwbericht van Radar beweert zit het allang in de leaseprijs verdisconteerd.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
koektrommeltje schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 18:31:
[...]

Om die 8900 euro dan maar aan een auto uit te geven is onzin. Die kun je ook even tijdelijk van je rekenning halen en cash in huis houden. Bovendien is die VRH maar 1,2%, dus een paar honderd euro.
Dat noemen we belastingontduiking...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:08
Archimond schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 00:07:
Ok de situatie is gewijzigd, familieleden wilt toch liever dat ik wat mobieler ben. Dan ga ik per week 4x met de auto. Soms iemand ergens heen brengen of iemand van schiphol ophalen moet dan ook mogelijk zijn.
Ik houd de auto voor 3 jaar.
Bedoel je met familie je gezin of familie daarbuiten? Als het voor daarbuiten is moet je het in mijn ogen niet doen. Leuk dat je soms iemand kan ophalen van Schiphol, maar daarvoor hoef jij geen auto te kopen.
Gaan de mensen op je werk ook in je auto rijden? Ik neem aan van niet, dus koop de auto die jij lekker vindt rijden. Gewoon, iets uitzoeken en een proefrit maken.

Voor bijna 9k kun je genoeg leuke auto's vinden. Evt voor nog minder een oude (maar over het algemene degelijke) Volvo. En die rij je dan op. Krijg je er na 3 jaar nog iets voor terug, dan is dat meegenomen.

Bij leaseauto's heb je op het eind niets meer, en is al je geld weg.
Je rijdt wel lekker zorgeloos, maar net wat jij belangrijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-02 10:10
Volkan1984 schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 09:25:
“11. Mercedes A klasse nieuw model: mooie auto en interieur, waardevast? Ik zie veel jonge turken, marokkanen ermee rijden.”

Waar slaat dit nou weer op...?
Ik denk (en hoop) dat hij bedoelt dat als je de auto weer wil verkopen, dat je dan een redelijk grote groep mensen hebt aan wie je de auto kan verkopen.

Mijn mening is om gewoon een Toyota Aygo / Citroen C1 / Peugeot 107 met airco en 5 deuren te kopen zoals ik heb gedaan. Ze kosten niet veel, de onderhoud is goedkoop, de vaste lasten zijn laag en ze zijn betrouwbaar. Natuurlijk is het een stuk speelgoed vergeleken met de Ford Fiesta station met 150PK van mijn ouders, maar dat kost dan ook 4x zoveel. Ik ben in ieder geval erg tevreden met die van mij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 21:30
Ik zou kijken naar een prius van een jaar of 10 oud met een paar ton op de teller.

Het is toyota, dus het gaat niet stuk. En je zit niet meteen in zo'n klein koekblikje.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat één rit in de week en dat je kijkt naar afschrijving had je beter weg kunnen laten misschien. Want de verstandigste keuzes (trein, Aygo, oudere Corolla en dergelijke) dat is schijnbaar niet wat je zoekt.

Als je kijkt naar onderhoudskosten liggen die bij Suzuki lager als bij veel andere merken (beurten enzo zijn wat goedkoper, onderdelen niet per se maar er gaat ook niet vaak wat kapot). Ik denk dat je een Alto niks vind, maar je kan ook kijken naar een Splash, Swift, Vitara etc. Ik heb zelf het tegenovergestelde gehad, moest zo veel mogelijk km's maken voor zo weinig mogelijk budget en dat is redelijk gelukt (Suzuki Alto van 40.000 naar 240.000 ofzo gereden met minimaal onderhoud en zonder grote kosten door stukken).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Marzman schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 14:37:
Dat één rit in de week en dat je kijkt naar afschrijving had je beter weg kunnen laten misschien. Want de verstandigste keuzes (trein, Aygo, oudere Corolla en dergelijke) dat is schijnbaar niet wat je zoekt.

Als je kijkt naar onderhoudskosten liggen die bij Suzuki lager als bij veel andere merken (beurten enzo zijn wat goedkoper, onderdelen niet per se maar er gaat ook niet vaak wat kapot). Ik denk dat je een Alto niks vind, maar je kan ook kijken naar een Splash, Swift, Vitara etc. Ik heb zelf het tegenovergestelde gehad, moest zo veel mogelijk km's maken voor zo weinig mogelijk budget en dat is redelijk gelukt (Suzuki Alto van 40.000 naar 240.000 ofzo gereden met minimaal onderhoud en zonder grote kosten door stukken).
Ja, dit inderdaad. Eerst zocht ie nog een goedkoop alternatief, maar toen ie even zn bankrekening bekijk hoefde dat niet meer en moest die auto ook als familietaxi fungeren.

Als je opeens je budget verhoogt naar 8900 euro (toch?) dan hoef je niet meer zo te kijken naar afschrijiving. Die is met auto's in die klasse altijd behoorlijk groot nog. Groter dan een oude auto op te rijden die bewezen kwaliteit heeft. En waar je in het geval er wat aan mankeert gewoon wat van de sloop haalt, omdat ie toch niet meer 10 jaar mee hoeft te gaan.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:44

Yucon

*broem*

RocketKoen schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 14:31:
Ik zou kijken naar een prius van een jaar of 10 oud met een paar ton op de teller.

Het is toyota, dus het gaat niet stuk. En je zit niet meteen in zo'n klein koekblikje.
Deze dus, de Mercedes 190d van nu. Spuuglelijk en gaat niet kapot, dus goedkoper kun je niet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Als je iemand moet ophalen van Schiphol, kan je vast ook een grotere auto lenen bij familie of vrienden. Daarvoor hoef je geen grotere auto te gaan kopen. Jij zit met de maandelijkse kosten voor een incidenteel gebruik voor anderen.

Als je toch wat meer wil uitgeven, kan een Up! of zijn gelijkwaardige broertjes een optie zijn. Ik heb er 1 2dagen als leen mee gehad en vond deze behoorlijk stil op de snelweg. Electrische ramen voor, airco vaak aanwezig. De 3 cylinder motor is niet de zuinigste als je doorrijdt, maar dat zijn weinig auto's.

Je moet je keuze laten afhangen van je eigen wensen en niet wat anderen (collega's of familieleden) vinden dat je nodig hebt. Tenzij ze meebetalen aan de auto en/of onderhoud.

Hou er alleen rekening mee dat een grotere, dikkere auto die je 2de hands koopt ook hogere kosten kent in verzekering en belasting en mogelijk onderhoud.

Pagina: 1