stekkel schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 15:07:
[...]
Eens met de strekking maar een bedenking over de 300WP panelen dus ik ga even advocaat van de duivel spelen.
Voor 30WP per paneel meer betaal je 58 euro (in BTW) extra (volgens jouw link) of ca 2 euro per WP. Nu is er weinig zinnigs te zeggen over de regeling die de salderingsregeling gaat vervangen maar worst case gaat binnen 10 jaar de vergoeding naar 7 cent per kWh. Het is daarom maar de vraag of de meerkosten van 300WP panelen t.o.v. 270WP panelen terug verdiend kunnen worden.
Die 464 euro extra investering kan je vermoedelijk verstandiger op andere vlakken investeren zoals bijv isolatie, dwtw, pompschakelaars, ledverlichting, vervangen beglazing, oude koelkasten eruit en vervangen door A+++ exemplaren.
even duidelijkheid.
paneel:
http://www.sun-solar.nl/i...nnepanelen-e228-incl-btw/
VS
http://www.sun-solar.nl/i...paneel-168-euro-incl-btw/
verschil is dan 60€ inc BTW.
klinkt als flink voor maar 25Wp meer, zelfs 2,4 € per Wp meer.
maar om het op te kunnen hangen, heb je wel 30€ inc BTW aan bevestigings spul nodig.
dus je kunt beter rekenen in €/Wp.
en om een simpel voorbeeld te maken stellen we dat 1 Wp 1kWh per jaar oplevert.
dan kun je totale kost prijs delen door je kWh prijs voor een ruwe TVT ik pak even 0,19€ per kWh.
omvormer laten we er even buiten (daar is vaak ook dat hoe groter hoe goedkoper per W.)
(en als je iets andere cijfers wil gebruiken ga je gang. is nog wel iets in te schuiven.)
300Wp = dan 228€+30€=0.86€/Wp / 0,19 = 4,5jaar.
275Wp = dan 168€+30€=0.72€/Wp / 0,19 = 3,8 jaar.
een klein verschilletje dus.
maar als je dan elk jaar net niet genoeg opwek hebt is het elk jaar weer balen.
dan liever 5 jaar en een beetje overschot hebben.
veel toffer.
(en dan nog te bedenken dat ik de Csuns van 300Wp onder de 200€ al kan krijgen.
en de 275Wp al voor onder de 150€, en dit alles nog gewoon uit voorraad zonder speciale aanbiedingen.
dus feitelijk kan het ook nog anders, dan kom ik op:
4 en 3,3 jaar uit.
zelfs als ik erg dure Panasonic panelen pak kom ik dan nog maar op 5,4 jaar uit, lol.
dit alles inc BTW(die je terug vraagt natuurlijk) en nog ex omvormer. )
stekkel schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 15:50:
@
AUijtdehaag Jouw situatie snap ik en had ik ook zo gedaan i.v.m. die salderingsregeling. Voor nieuwe investeringen is het allemaal wat lastiger. De bedoeling was slechts om wat te denken mee te geven.
Dus niks moet en esthetiek mag geld kosten.
PS, ik heb al jouw reacties gezien over die SF thinfilm panelen en laatst via BVA auctions ook maar wat van die SF-165 aangeschaft. 40 cent per WP in BTW

. Esthetisch verantwoord maar niemand die ze gaat zien op een plat dak in OW opstelling.
of dat nu zo heel slim is valt nog te bezien.
als we straks in plaats van salderen een invoedtarief krijgen, mischien waren de Panasonic's dan wel een betere beslissing geweest.
dan heb je in de +/- zelfde maat met flink meer Wp dus meer kWh en kun je het laten uitbetalen.
https://blog.vandebron.nl...kkoord-hoe-verder-na-2023
gokken is het en gokken zal het blijven.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)