• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-12 14:15
Hallo,

Vanuit het bestuur van mijn voetbalclub is mij de vraag gesteld of ik eens wil kijken naar een geschikte beamer om in de kantine te hangen. De beamer zal gebruikt worden om voetbalwedstrijden te kijken en incidenteel een (PowerPoint) presentatie te laten zien.

Het kijken van de wedstrijden gaan via een digitale-TV ontvanger van KPN (FoxSports). Deze ontvanger wordt aangesloten met een HDMI kabel. De overige zaken zullen lopen via een losse HDMI aansluiting die in de buurt van het scherm uit moet komen.

Nu zit ik met een aantal vragen:
- De kantine heeft een aantal grote ramen die uitzicht geven op het hoofdveld. Dit is tijdens het tonen van beelden natuurlijk niet ideaal. Er hangen wel hele dunne gordijnen voor maar die hebben maar weinig nut.
Kan ik dit probleem ondervangen door een beamer te nemen met een grotere lichtopbrengst? (meer Lumen)
- Het plafond waar we de beamer aan willen hangen is redelijk hoog. Denk dan aan 4,5 a 5 meter hoog. Wordt het beeld dan niet heel erg vervormd? Ik kan eventueel de beamer lager ophangen, maar dan komt hij aan de zijkant van de kantine te hangen en is het beeld op een andere manier vervormd.
- Door de hoogte van de beamer is de afstand tussen het scherm en de beamer vrij groot. Heeft dan nog effect op het signaal van de losse HDMI kabel? Of moet er dan een versterker oid tussen?
- Is het kijken van een sportwedstrijd op resoluties kleiner dan 1080p op een groot scherm het nog waard? Ik weet dat het op een TV scherm eigenlijk niet meer lekker kijken is maar geldt dat ook op een groter scherm?

Omdat we te maken hebben met een vereniging die natuurlijk het liefst zo weinig mogelijk wil uitgeven ben ik op zoek naar een redelijk goedkope optie. Ik heb geen harde grens gekregen wat betreft budget en ben nog in de oriënterende fase.

EDIT: Er is via een andere vrijwilliger al een scherm aanwezig. Het formaat van dit scherm weet ik niet precies, maar ga ik morgen even uitzoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door hanvandijk op 13-10-2017 13:31 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:26
hanvandijk schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:30:
Kan ik dit probleem ondervangen door een beamer te nemen met een grotere lichtopbrengst? (meer Lumen)
Ja, voor een deel wel. Een goed scherm (of coating op de muur) maakt het ook al voor een groot deel stukken beter.
- Het plafond waar we de beamer aan willen hangen is redelijk hoog. Denk dan aan 4,5 a 5 meter hoog. Wordt het beeld dan niet heel erg vervormd?
Zorg voor een projector met lens shift houd er rekening mee dat ook dat lichtopbrengst kan kosten.
Ik kan eventueel de beamer lager ophangen, maar dan komt hij aan de zijkant van de kantine te hangen en is het beeld op een andere manier vervormd.
Je hebt ook van die ophijs constructies.
- Door de hoogte van de beamer is de afstand tussen het scherm en de beamer vrij groot. Heeft dan nog effect op het signaal van de losse HDMI kabel? Of moet er dan een versterker oid tussen?
Neem een actieve HDMI extender (sommige kabels hebben deze ingebouwd) of liever nog een HDMI over cat5 extender dat werkt helemaal probleemloos. Andere optie is nog wireless HDMI al zou ik dat alleen doen voor presentaties e.d.
- Is het kijken van een sportwedstrijd op resoluties kleiner dan 1080p op een groot scherm het nog waard?
Hangt natuurlijk van je scherm grootte af maar zou zelf niet voor een projector <1080p gaan.
Omdat we te maken hebben met een vereniging die natuurlijk het liefst zo weinig mogelijk wil uitgeven ben ik op zoek naar een redelijk goedkope optie. Ik heb geen harde grens gekregen wat betreft budget en ben nog in de oriënterende fase.
Wat is je budget ? Denk al snel aan €2500 nieuw maar 2e hands zijn er ook veel opties, met name omdat er steeds meer organisaties overstappen naar 4k.

Houd er wel rekening mee dat een DLP projector voor sport uitzendingen (met name een actieve zoals voetbal) niet voor iedereen een 'fijne' ervaring is.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Zorg je er wel voor dat de club dan ook netjes de rechten hiervoor betaald aan Videma ?

https://www.videma.nl/ver...en-regelingen/nocstarnsf/

edit: Foxsport valt NIET onder Videma, dus moet de club een zakelijke licentie hebben voor Fox sports:

https://www.foxsports.nl/...-sports-zakelijk-licentie

[ Voor 39% gewijzigd door Breezers op 13-10-2017 13:42 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• hanvandijk
DukeBox schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:39:
Ja, voor een deel wel. Een goed scherm (of coating op de muur) maakt het ook al voor een groot deel stukken beter.
Dan moet ik dus goed kijken naar het scherm dat aanwezig is.
Zorg voor een projector met lens shift houd er rekening mee dat ook dat lichtopbrengst kan kosten.
Je hebt ook van die ophijs constructies.
Ik ga kijken of dat een optie is. Dan heb ik twee vliegen in één klap
Neem een actieve HDMI extender (sommige kabels hebben deze ingebouwd) of liever nog een HDMI over cat5 extender dat werkt helemaal probleemloos. Andere optie is nog wireless HDMI al zou ik dat alleen doen voor presentaties e.d.
Wireless HDMI is een optie idd. Ik verwacht niet dat er andere dingen getoond gaan worden dan presentaties.
Houd er wel rekening mee dat een DLP projector voor sport uitzendingen (met name een actieve zoals voetbal) niet voor iedereen een 'fijne' ervaring is.
Dat denk ik ook idd. Dan houdt ik daar rekening mee.

@Breezers Ze laten nu ook wedstrijden zien via een 40" TV scherm dus dat moet geen probleem zijn denk ik. (En anders is het niet mijn probleem.. :P )

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:26
hanvandijk schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:50:
@Breezers Ze laten nu ook wedstrijden zien via een 40" TV scherm dus dat moet geen probleem zijn denk ik. (En anders is het niet mijn probleem.. :P )
Wel geniaal die pagina van fox, een 'krijtbord' aanmaken ;)

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:59
Is een groot of groter TV scherm geen betere optie? Zo duur is 50"+ niet meer en gaat langer mee dan een beamer met een veel beter beeld imho.

Hattrick: Thorgal Eagles

• hanvandijk
bregweb schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:02:
Is een groot of groter TV scherm geen betere optie? Zo duur is 50"+ niet meer en gaat langer mee dan een beamer met een veel beter beeld imho.
Er hangen nu twee 40" tv's waar er 1 vaak voetbalwedstrijden aan heeft staan. De ander draait advertenties en foto's van eigen wedstrijden etc.

Het doel is juist om bij belangrijke wedstrijden (PEC Zwolle, Oranje & Europees) een groter scherm te hebben. Een bijkomend voordeel is dan dat we extra inkomsten kunnen genereren door de kantine op doordeweekse avonden te verhuren aan andere organisaties die een bijeenkomst willen houden.

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:59
Persoonlijk kijk ik 10x liever naar een wedstrijd op een TV dan op een projector, zeker met de grote ramen waar je het over hebt. In de pricewatch zie ik al een 65" onder de 1000 €.

Hattrick: Thorgal Eagles

• hanvandijk
bregweb schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:19:
Persoonlijk kijk ik 10x liever naar een wedstrijd op een TV dan op een projector, zeker met de grote ramen waar je het over hebt. In de pricewatch zie ik al een 65" onder de 1000 €.
Ik kijk ook liever op een TV, maar met 100 man naar een 65" scherm kijken is ook niet ideaal. Dan heb ik liever een 150-200" projectiescherm

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:54
Ik snap dat mensen liever een TV hebben voor wedstrijden. Maar je gaat je kantine niet verhuren aan andere organisaties als er geen beamer is + projectiescherm. Die gaan niet op een TV werken.

Voor voetbal is IMHO beeldkwaliteit niet zo belangrijk ;-) zeker in een kantine. Je wil vooral zorgen dat het goed zichtbaar is. Dus geen film-beamer die prachtig beeld geeft bij een donkere ruimte, maar onleesbaar wordt zodra er een beetje licht valt. Een beamer dus met veel LUMEN. En dan kom je snel bij de wat meer zakelijke beamers uit verwacht ik.
Pagina: 1